Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Ikverzinnogweliets
Amerika-ontdekker
Berichten: 45
Lid geworden op: 09 jun 2023, 10:59

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door Ikverzinnogweliets »

@Jozs
Vorige gevlogen met SAS en dit jaar weer. Prijs/kwaliteit is dik in orde.
Ik probeer echte positieve en negatieve punten te bedenken, maar kan eigenlijk niks verzinnen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7799
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door mtl »

SAS is een degelijke maatschappij. Bij een goede deal zou ik gewoon voor ze kiezen.
fietser
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door fietser »

Helaas heb ik door omstandigheden onze vluchten voor juni met Delta Airlines (direct bij ze geboekt) moeten cancellen. Als reactie kreeg ik van Delta een bevestiging van die cancellation met daarin een eCredit die ik kan gebruiken bij een evt. volgende boeking. De betekenis van zo'n eCredit is mij niet helemaal duidelijk. Is dit soms een ander woord voor voucher? Maar ook lees ik in de tekst iets over 'deduction van een charge van de waarde van het Basic Economy ticket'. Vervolgens staan er nog een paar linkjes in dat schrijven die mij duidelijkheid moeten brengen (bijv. over de hoogte van die charge) maar dat niet doen, want je belandt er vervolgens gewoon mee op de algemene website.
Nog zoiets: ik lees in de cancel itenerary confirmation ook over de optie 'rebook a flight within one year or more from the original purchase date'. One year or more betekent voor mij zoiets als 'eindeloos'. Tsja... Wellicht schort er het nodige aan mijn Engels, maar ik word er moedeloos van. Vandaar mijn vraag: weet iemand een Nederlands adres of telefoonnummer van Delta waar ik met mijn vragen over eCredits en andere zaken in het Nederlands terecht kan?
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5880
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door roelb »

Het is heel simpel: als je bij Delta een ticket cancelt dan wijzigt je ticket per direct in een ecredit. De waarde daarvan is de originele waarde van het ticket, minus een eventuele change fee conform de fare rules waaronder je originele ticket geissued was. De vervaldatum is normaliter 1 jaar na de originele aankoopdatum van je ticket. Eventuele waivers rond speciale omstandigheden zouden dit anders kunnen maken.

De exacte waarde en vervaldatum kun je eenvoudig inzien op delta.com. Heb je een Skymiles account? Log dan in en ga naar "My wallet". Geen Skymiles account? Ga dan naar: https://www.delta.com/redeem-ecredit/ en kies onder het kopje "Lookup Certificates and eCredits
" de optie "Certificate or ecredit number" en vul je ecredit nummer in. Klip op "Look up". Vul nu de volledige voor- en achternaam in en je ziet de waarde en vervaldatum van je credit.

Als je deze wilt gebruiken kan dat gewoon op delta.com als je een ticket boekt. Op de afrekenpagina kun je je eCredit toepassen. De waarde wordt dan in mindering gebracht op de aankoopprijs en het restant kun je gewoon met een creditcard afrekenen. Je kunt die ecredit eventueel ook toepassen op een boeking bij KLM of Air France, maar dan zul je moeten bellen. De eCredit moet dan eerst worden omgezet naar een KLM EMD voucher.
fietser
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door fietser »

Dank Roelb,
Heel duidelijk. Maar toch ligt het anders. Ik heb nml. telefonisch contact gehad met Delta. Tijdens dat gesprek kreeg ik te horen, nadat men 'mijn data' had ingezien, dat ik niet in aanmerking kwam voor een eCredit of andere refund, aangezien ik non-refundable tickets had gekocht. Heel vreemd, aangezien ik na het cancellen wel een bevestiging van ze kreeg met de melding gebruik te kunnen maken van een eCredit. Ik ben daarop idd op zoek gegaan op de website naar 'My Wallet' of 'Certificate of ecredit number', maar kon niets vinden. Ik begrijp nu (na mijn telefoongesprek) dus waarom: die krijg ik gewoon niet, ondanks Delta's toezegging in hun Cancel Itinarary Confirmation! Extra balen is het dat men mij geen bevestiging kan of weil sturen van het feit dat ik dus GEEN recht heb op eCredit of andersoortige refund. En zo'n bevestiging heb ik dan juist weer nodig voor mijn annuleringsverzekering. Dit schiet dus niet op. Ik ben dan ook even helemaal klaar met Delta...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5880
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door roelb »

Nogmaals, volg de link in mijn vorige post en vil je ticketnummer in. Dan zie je het vanzelf.

Als je een recent basic economy ticket hebt geboekt dan is de change fee gelijk aan de waarde van het ticket: ofwel, de restwaarde is dan 0. Dat is een van de nadelen van Basic Ecnomy, daartegenover staat dat het ticket goedkoper is.

Als je echter een normale main cabin fare of een ouder basic economy ticket had dan is de change fee ergens tussen de $0 en $200. Again, gewoon even je ticketbummer invullen op de eerder genoemde pagina en je weet het. Overigens staat de restwaarde van je ticket ook in de email die je kreeg na cancellation. Sterker nog, het staat op je scherm voordat je definitief cancelt.

Overigens zal een reisverzekering dit allemaal niet veel uitmaken. De meeste reizigers die niet frequent reizen zullen niet snel de mogelijkheid hebben om binnen de geldigheidsduur van dat ticket alsnog te reizen, bij dezelfde airline. Als jij hebt moeten annuleren om een reden die gedekt is door je reisverzekering dan is een nonrefundable ticket gewoon volledig gedekt, zelfs als je een deel van de waarde van dat ticket mogelijk nog zou kunnen gebruiken bij diezelfde airline. Dat is immers nog steeds geen contant geld en heeft veel beperkingen: het is alleen veschikbaar voor de reiziger zelf en is sterk gelimiteerd in geldigheidsduur. Zo'n credit vertegenwoordigd dus ook zeker niet dezelfde waarde als het bedrag dat beschikbaar is. De waatde van zo'n credit zal voor mensen die geen gelegenheid hebben om het te gebruiken dan ook gewoon 0 zijn. Want stel dat je nog $200 restwaarde per persoon zou hebben en dat je besluit om binnen de geldigheidsduur nog een keer naar de US te vliegen. Dan is het nog maar de vraag of dat er wellicht niet een andere airline is die een ticket aanbiedt dat $200 goedkoper is dan Delta. Ook al zou je dan dus bij Delta boeken en die $200 credit toepassen, dan nog heeft het voor jou geen waarde gehad.

Dus je geeft de verzekeraar gewoon het receipt dat je kreeg toen je de tickets kocht en een printscreen oid dat het ticket gecanceld is. Klaar.
fietser
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door fietser »

Opnieuw dank voor je uitleg, Roel.
Ik heb gedaan wat je zei en zie nu inderdaad de waarde van mijn eCredit (exact hetzelfde als de ticketkosten destijds) en de vervaldatum. Wel heel vreemd dat de helpdesk van Delta mij eergisteren telefonisch meedeelde dat ik geen enkel recht had op een eCredit of wat dan ook.
Verder zit ik met het probleem dat mijn annuleringsverzekeraar mij op basis van de (zogenaamd?) verstrekte eCredit mij niets kan of wil uitkeren, omdat zij reeds vinden dat ik vergoed wordt door de vliegmaatschappij. Maar daar ga ik nog achteraan.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 675
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door Elendan »

Als je ecredits hebt ontvangen van Delta dan heb je geen recht op een vergoeding van de annuleringsverzekering. Dan zou je dubbel vergoed worden. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar recht heb je er niet op nu je ecredits hebt ontvangen.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
Stan.Gobien
Techmod
Berichten: 6828
Lid geworden op: 02 jan 2009, 10:29
Aantal x V.S. bezocht: 10
Locatie: Roeselare (BE)
Contacteer:

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door Stan.Gobien »

Als je nog ticketbevestiging hebt van aankoop, waarop staat dat het non-refundable is, dan moet dat voldoende zijn voor de verzekeraar.
Ik zou aandringen!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5880
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door roelb »

Elendan schreef:
30 mei 2024, 12:15
Als je ecredits hebt ontvangen van Delta dan heb je geen recht op een vergoeding van de annuleringsverzekering. Dan zou je dubbel vergoed worden. Je kunt het natuurlijk altijd proberen, maar recht heb je er niet op nu je ecredits hebt ontvangen.
Ik ben benieuwd uit welke verzekeringsvoorwaarden je dat haalt. Dat zou een verzekeraar zijn die er wel heel onredelijke voorwaarden op na houdt, en zelfs mogelijk zijn klanten misleidt.

Vrijwel ieder non-refundable ticket bij een reguliere carrier (dus niet een LCC) kan meestal wel gewijzigd worden. Dat betekent dat het na het cancellen nog een waarde heeft (over het algemeen de betaalde ticketprijs min de changefee). Dat ticket is normaal gesproken geldig tot een jaar na uitgiftedatum van het ticket en over het algemeen zul je bij een wijziging ook de outbound vlucht uiterlijk op die datum moeten laten plaatsvinden. Soms zijn er nog andere restricties. Voor een ticket dat lang voor de reisdatum geboekt is en vlak voor die datum gecancelled wordt kan de resterende geldigheidsduur dus heel erg kort zijn - en daarmee eigenlijk niet meer bruikbaar.

Omdat consumenten vaak zelf hun tickets kopen en dit soort concepten lastig zijn uit te leggen hebben de Amerikaanse airlines er een ander naampje aan gegegeven. Een ticket waarop je de vluchten cancelt heet niet meer een (open) ticket met residual value, maar een "ecredit". Het is echter hetzelfde beestje. Als je niet van plan bent om dat ticket te wijzigen en het binnen de geldigheidsduur alsnog te gebruiken voor een gelijke, of andere reis bij diezelfde airline, dan heeft dat geen enkele waarde. Het is niet omzetbaar in geld, het gaat immers om een non-refundable ticket en een eventuele restwaarde is alleen bruikbaar voor de passagier op wiens naam het originele ticket stond en gedurende een beperkte tijd.

Een annuleringsverzekering betaalt normaal gesproken dan ook gewoon een non-refundable ticket terug. Immers, je kunt de reis niet maken en de airline betaalt je niet terug. Je hebt dus gewoon deze schade geleden. Mocht je nu op een reisverzekering terug moeten vallen omdat er iets is gebeurt waardoor je later moet reizen, maar de reis nog wel door gaat, dan is het uiteraard wel de bedoeling dat je de schade zoveel mogelijk beperkt. Het wijzigen van een ticket zou dan wellicht verstandiger kunnen zijn dan een nieuw ticket kopen.

Maar als de reis helemaal niet doorgaat en de aanleiding zodanig is dat je annuleringsverzekering dat dekt dan kan die verzekeraar mijns inziens echt niet van je verwachten dat je dat ticket binnen de geldigheidsduur alsnog inzet voor een andere reis en daaruit de conclusie trekken dat je dus geen schade hebt geleden. Dat lijkt me erg onredelijk en juridisch onhoudbaar. Immers, de verzekering is er om je schadeloos te stellen en je hebt deze schade gewoon geleden - het geld staat immers niet meer op je bankrekening en is niet vrij aanspreekbaar.

Hooguit zou de verzekeraar kunnen stellen dat het niet is toegstaan om de restwaarde van dat ticket later alsnog te gebruiken door het te wijzigen en er nieuwe vluchten in te zetten (want dat is wat je feitelijk doet als je dat ecredit gebruikt), of dat je gehouden bent om op dat moment het genoten voordeel terug te betalen aan de verzekeraar. Maar het lijkt me sterk dat ze zelfs op de hoogte zijn van dit soort zaken.

Wat ik me wel kan voorstellen is dat ze vragen of je wellicht de belastingen hebt teruggekregen. Bij Europese airlines is dat soms wel mogelijk, meestal naar aanleiding van eerdere jurisprudentie in Duitsland. Voor zover mij bekend is die jurispredentie echter alleen van toepassing op tickets gekocht in Duitsland, dus ik verwacht niet dat een verzoek tot teruggave van de betaalde belastingen bij Delta zal slagen. Sowieso geldt dit dan alleen voor de taxes & fees die in rekening zijn gebracht voor zaken in Europa (dus de luchthavenbelasting, security fee, dat soort zaken). Dat gaat om een paar tientjes. Je kunt het uiteraard altijd proberen, maar als je verzekeraar daar niet specifiek om vraagt zou ik de moeite niet nemen. En als het wel zou slagen kun je er wel zeker van zijn dat je ticket helemaal is vervallen (en er dus geen ecredit meer is).

Overigens, voor een volgende keer, nooit zomaar een nonrefundable ticket cancellen. Wacht daar alijtd mee tot het laatste moment (de dag van de vlucht oid). Immers, het zou zomaar kunnen dat er een wijziging optreed waardoor een van de geboekte vluchten geannuleerd wordt of fors in tijd verschuift. En op dat moment heb je conform EU wetgeving gewoon recht op een volledige terugbetaling.
fietser
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door fietser »

Weer een mooi en duidelijk stuk, Roel. Dank daarvoor.
Wat zou het daarom mooi zijn als je bij Centraal Beheer werkte :wink: . Immers daar redeneert men anders en wezen ze mijn claim af. Hun verklaring luidde: er staat weliswaar non-refundabel op uw ticket, maar in de annuleringsbevestiging staat vermeld dat u recht heeft op een eCredit (volgens de Delta website, ter hoogte van het ticketbedrag) die ik binnen 1 jaar moet gebruiken. Zij zien dit als een soort voucher en daarmee als een vergoeding.
Een terzijde, helaas heb ik geen rechtsbijstandsverzekering, wellicht was dat hier nuttig geweest.
Overigens heb ik eergisteren mijn situatie haarfijn uitgelegd aan Delta middels zo'n website-formulier, maar tot op heden geen reactie ontvangen. Mijn hoop is klein.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5880
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 25

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door roelb »

Dan zou ik je verzekeraar gewoon aanschrijven (of laten aanschrijven) en duidelijk aangeven dat het om een non-refundable ticket gaat en dat je niet voornemens danwel in de gelegenheid bent deze te wijzigen en het ticket binnen de gestelde geldigheidsduur alsnog ergens anders voor te gebruiken. En daarbij vorder je alsnog schadeloosstelling conform de verzekeringsvoorwaarden, waarbij je duidelijk aangeeft dat je geen vergoeding hebt ontvangen van Delta zoals Centraal Beheer stelt in artikel 5.1 van haar voorwaarden voor die verzekering. Immers, een mogelijkheid om het ticket alsnog te gebruiken voor een nieuwe reis heeft voor jouw geen waarde en je bent niet voornemens dat te doen. Daarmee is dat geen vergoeding. Leuke zaak voor de kantonrechter..
fietser
Amerikafan
Berichten: 124
Lid geworden op: 23 okt 2010, 15:33

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door fietser »

Ik ga de verzekeraar inderdaad aanschrijven, zeker met behulp van de kennis die jij aandraagt. Dank daarvoor.
kimmi88
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 01 jun 2024, 13:07
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door kimmi88 »

barbiebien schreef:
24 apr 2024, 17:51
Graag zou ik wat advies bij jullie inwinnen. Wat gaan volgend jaar april na lang dromen met de kinderen naar Disneyworld. 17 of 18 april kunnen we vertrekken en 5 mei ongeveer terug. De kinderen hebben 18 april t/m 5 mei vrij en we kunnen nog een dag vrij krijgen van school voor ons 12,5 jarig huwelijk.
...
Hoi! Wij willen in diezelfde periode gaan met onze kinderen (6 en 8j). Hebben jullie al een reis geboekt en zo ja mag ik vragen waar/via wat? Als ik via google flights zoek kan ik nl nog geen reizen selecteren met terugvlucht in mei 2025.
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 534
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Limburg

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door ronenivonne »

Lufthansa is meestal vroeg met prijzen. Op de lufthansa website zie ik nu prijzen tot 14-05-2025 .
2010: Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA
2013: Orlando en W. USA
2014: Florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018 t/m 2020 Orlando/ Davenport
2022 en 2024: Orlando/ Davenport
AnnekeAntwerpen
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2024, 10:48
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door AnnekeAntwerpen »

kimmi88 schreef:
01 jun 2024, 14:02

Hoi! Wij willen in diezelfde periode gaan met onze kinderen (6 en 8j). Hebben jullie al een reis geboekt en zo ja mag ik vragen waar/via wat? Als ik via google flights zoek kan ik nl nog geen reizen selecteren met terugvlucht in mei 2025.
Zoek ook eens met Momondo of Skyscanner. Mijn ervaring is dat met name Momondo veel eerder toekomstige data vrijgeeft dan Google Flights. Je krijgt dan natuurlijk nog niet alle maatschappijen te zien, maar is fijn om al een idee te krijgen van prijzen en tijden.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1838
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door Timothy555 »

Had voor oktober United geboekt om naar Vegas te gaan, een beetje in de periode enkele maanden terug dat alles met Skyteam absurd duur was. Intussen zijn die prijzen terug flink gedaald.

United stuurde zonet een wijziging aan 1 van de 4 legs, even contact met ze genomen in de chat en 5 minuten later bevestiging van full refund (heel makkelijk geregeld!).

KLM geboekt voor mij en m’n echtgenote. Zelfde data, maar 6 uur vroeger toekomen, 5 uur later naar huis en €182 in the pocket :-)
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 534
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Limburg

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door ronenivonne »

Goed geregeld.
2010: Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA
2013: Orlando en W. USA
2014: Florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018 t/m 2020 Orlando/ Davenport
2022 en 2024: Orlando/ Davenport
barbiebien
Amerika-newbie
Berichten: 7
Lid geworden op: 24 apr 2024, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door barbiebien »

kimmi88 schreef:
01 jun 2024, 14:02
barbiebien schreef:
24 apr 2024, 17:51
Graag zou ik wat advies bij jullie inwinnen. Wat gaan volgend jaar april na lang dromen met de kinderen naar Disneyworld. 17 of 18 april kunnen we vertrekken en 5 mei ongeveer terug. De kinderen hebben 18 april t/m 5 mei vrij en we kunnen nog een dag vrij krijgen van school voor ons 12,5 jarig huwelijk.
...
Hoi! Wij willen in diezelfde periode gaan met onze kinderen (6 en 8j). Hebben jullie al een reis geboekt en zo ja mag ik vragen waar/via wat? Als ik via google flights zoek kan ik nl nog geen reizen selecteren met terugvlucht in mei 2025.
Ik heb nog geen tickets geboekt, wel Disneyworld al.
JeroenenTineke
Amerikafan
Berichten: 126
Lid geworden op: 22 dec 2023, 21:15
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Vliegen naar Amerika: Alle vragen en prijzen deel 9

Bericht door JeroenenTineke »

@barbiebien en @kimmi88 kijk even bij het topic, “wie, wat waar in 2024” je ziet wie wanneer heeft geboekt, en waar ze hebben geboekt, met de prijzen erbij.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer