Mobile Passport Control

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1273
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Mobile Passport Control

Bericht door IngridUSA »

Zo zie je maar, het een sluit het ander niet uit :clap:
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1608
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Mobile Passport Control

Bericht door d_vdploeg »

@Timothy555 Hou dat vooral vast zou ik zeggen :thumbup: :wink:
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
robinthart
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 jun 2009, 12:08

Re: Mobile Passport Control

Bericht door robinthart »

Je kunt thuis enkel de naam invullen en dat je met een esta aankomt. Wat moet je ter plekke allemaal invullen? Ik neem aan ook je paspoortgegevens enzo?
Pascal
Amerikakenner
Berichten: 536
Lid geworden op: 17 dec 2003, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Vlaanderen

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Pascal »

JFK terminal 4 ervaring MPC

Maandagmiddag aangekomen op JFK. In een goeie 5 min van het vliegtuig naar de immigratie hal van terminal 4. In de rij van MPC gaan staan. Die bestond uit 2 ingangen van elk 5 heen en terugs die volledig vol stonden.
Uiteindelijk ruim een uur over gedaan om vooraan te geraken. En daar werd nog een selectie gemaakt op basis van het paspoort. USA/Canada in de meeste rijen, ESTA in eentje.
De normale non usa rij stond ook helemaal vol. Toen het bijna mijn beurt was zag ik rechts van mij mensen vooraan komen staan die in de gewone rij hadden staan aanschuiven en net voor mij in het vliegtuig zaten. Dus niks winst.
Wat me wel opviel was dat er enorm veel waren die nog vingers moesten laten inscannen in de mpc rij.
Bij mij enkel foto.
Terwijl er toch echt wel returning esta staat op de borden hier ter plaatse.

Dus dit is ‘laagseizoen’ en met een overstap van ruim 2u15 was het kantje boordje. Want heb bij de security gevraagd om voor te mogen want die rij was ook weer megalang en ik had nog maar 20 min voor boarding begon. Maar gelukkig was de gate dan wel helemaal vooraan.

De app werd niet naar gevraagd. Enkel paspoort.
Ik kreeg na het doorsturen op mijn scherm dat ik mij naar rij 11 moest begeven. Maar ja met zoveel volk werd dat niet gevolgd. Toch spreiden ze op die manier als er veel minder volk is want de mensen voor mij met ESTA ook hadden rij 12 toegewezen gekregen.
MarionPhilipsen
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 25 mei 2024, 19:49

Re: Mobile Passport Control

Bericht door MarionPhilipsen »

Ik probeer dit in te vullen, maar is dit alleen als je met Esta reist of ook voor personen met een visum? Kan die optie nl niet vinden. Ik hoor ‘t graag, alvast bedankt!
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1273
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Mobile Passport Control

Bericht door IngridUSA »

The MPC mobile app, is available to U.S. citizens, U.S. lawful permanent residents, Canadian B1/B2 citizen visitors and returning Visa Waiver Program travelers with approved ESTA.
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 534
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Limburg

Re: Mobile Passport Control

Bericht door ronenivonne »

Ik heb zojuist de CBP MPC app ingevuld voor ons 3-en tot het moment van indienen. We landen op CLT.

Ben benieuwd
2010: Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA
2013: Orlando en W. USA
2014: Florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018 t/m 2020 Orlando/ Davenport
2022 en 2024: Orlando/ Davenport
MartijnL
Amerika-ontdekker
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 jul 2019, 14:51
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Mobile Passport Control

Bericht door MartijnL »

Ik had de app op maandag 6 mei gedownload en gedeeltelijk ingevuld en opgeslagen.
Na landing op LAX op 7 mei verder ingevuld en zijn naar de desbetreffende rij gelopen, die was vele malen korter (10 man versus 150-200 man).
Waren er binnen een paar minuten doorheen.
Bedankt voor het advies!
robinthart
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 13 jun 2009, 12:08

Re: Mobile Passport Control

Bericht door robinthart »

MartijnL schreef:
26 mei 2024, 22:39
Ik had de app op maandag 6 mei gedownload en gedeeltelijk ingevuld en opgeslagen.
Na landing op LAX op 7 mei verder ingevuld en zijn naar de desbetreffende rij gelopen, die was vele malen korter (10 man versus 150-200 man).
Waren er binnen een paar minuten doorheen.
Bedankt voor het advies!

Wat vul je daar ter plekke nog in in de app?
MartijnL
Amerika-ontdekker
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 jul 2019, 14:51
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Mobile Passport Control

Bericht door MartijnL »

Dat ligt er aan tot hoever je e.e.a in de app hebt ingevuld.
De vragen zijn hetzelfde als vroeger op het papiertje welke je in het vliegtuig kreeg of op de kiosk op vliegveld.
Tot slot moet je een foto van jezelf (en reisgenoten) nemen, die moet op de dag zelf genomen zijn.
Daarna zet je het door en krijg je bericht dat je binnen, ik dacht drie of vier uur, door de security moet gaan.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1608
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Mobile Passport Control

Bericht door d_vdploeg »

@MartijnL Ik heb dezelfde vraag als @robinthart Wij gaan volgende week de app gebruiken op ORD.

Stel dat je thuis al alles invult. Dus CBP port, paspoort via VWP, Naam, declaration questions, purpose of travel en je drukt dan op Safe CBP form, wat gebeurd er daarna? Kun je nu al op Safe CBP form drukken of kan dat echt pas als je geland bent? En welke vragen volgen daarna nog? Alleen nog het uploaden van een foto van je reisgezelschap?
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
MartijnL
Amerika-ontdekker
Berichten: 40
Lid geworden op: 31 jul 2019, 14:51
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Mobile Passport Control

Bericht door MartijnL »

Het saven van de data kan nu al.
Alleen de laatste stap met foto moet je dan als je geland bent, want dan gaat de tijd lopen dat het geldig is.
AnnekeAntwerpen
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2024, 10:48
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Mobile Passport Control

Bericht door AnnekeAntwerpen »

Ik volg dit topic omdat we in februari op MIA 1,5 uur in de “Efteling-rij” hebben staan aanschuiven. Echter, wat ons wel verbaasde, er werd ons niets gevraagd. Paspoort werd bekeken, foto’s en vingerafdrukken hadden ze nog (laatste bezoek was 2019), nieuwe Esta. Everything okay, enjoy your vacation. 2 minuten en doorrrrrrr …..
We hebben ook nergens de bekende vragen moeten invullen of beantwoorden :blink:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5055
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 60
Locatie: West-Brabant NL

Re: Mobile Passport Control

Bericht door harryh »

AnnekeAntwerpen schreef:
29 mei 2024, 11:12
We hebben ook nergens de bekende vragen moeten invullen of beantwoorden :blink:
Toch wel, die staan in je ESTA tegenwoordig, onder Reis Informatie, aan het einde ;)
Exar
Amerika-ontdekker
Berichten: 18
Lid geworden op: 22 jun 2016, 11:15
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Exar »

Hier ook een goede ervaring op LAX: nog geen 10 minuten in de rij gestaan, met nieuwe ESTA's en nieuwe paspoorten (sterker nog, een van de personen was nog geen 10 maanden, dus zelfs met 'nieuw persoon'). Wel goed kijken waar de MPC rij is, er staan bordjes bij.

De tijdwinst was helaas later weer verdampt omdat we meer dan een uur op fietskoffer en autostoeltjes hebben staan wachten :(
AnnekeAntwerpen
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 22 apr 2024, 10:48
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Mobile Passport Control

Bericht door AnnekeAntwerpen »

harryh schreef:
29 mei 2024, 11:25
Toch wel, die staan in je ESTA tegenwoordig, onder Reis Informatie, aan het einde ;)
[/quote]

Ja, die vragen wel, maar niet heb je iets aan te geven, heb je meer als een bepaald bedrag aan geld bij of voedingswaren. Of doen ze dat sowieso niet meer?
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1608
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Mobile Passport Control

Bericht door d_vdploeg »

De tijd van het papieren formulier wat al uitgedeeld werd in het vliegtuig hebben wij niet meer meegemaakt. Wij reizen sinds 2018 tenminste 1x per jaar naar de VS (en soms vaker). De eerste 2 jaren moest je op een kiosk deze vragen beantwoorden. Je kreeg dan een kruis door je papiertje en dan moest je in een rij, of geen kruis en dan in een andere rij. Dat was tenminste op DTW (Detroit) het geval.

Na corona zijn we nog 3x naar de VS geweest en 3x in de gewone rij. We kregen dan wel eens vragen van de officer of we meer dan 10K aan valuta bij hadden of eten. Daar gaf je dan antwoord en we mochten door.

Het lijkt mij dat je met die app geen aanvullende vragen krijgt van de officer. Dat kunnen ze immers al zien in de app. Of hooguit een extra vraag.

Ik denk dat die declaration questions de laatste jaren steekproefsgewijs door de officer is overgenomen, nu zit het in de app met als doel om eea natuurlijk sneller te laten verlopen.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5055
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 60
Locatie: West-Brabant NL

Re: Mobile Passport Control

Bericht door harryh »

AnnekeAntwerpen schreef:
29 mei 2024, 13:26
maar niet heb je iets aan te geven, heb je meer als een bepaald bedrag aan geld bij of voedingswaren. Of doen ze dat sowieso niet meer?
Da's niet immigrations maar customs ;), MPC is voor immigrations.
En inderdaad krijg je die customs vragen al tijdje niet meer.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14333
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 31
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Mobile Passport Control

Bericht door Coyote »

Vorige maand op SFO gebruik gemaakt van MPC. Althans, dat denk ik. Vooraf alles al zover mogelijk ingevuld. Wel gegokt op welke terminal ik aankwam. Er worden 2 in de app genoemd maar kon nergens uit opmaken op welke mijn vliegtuig aankwam. Daarom de 1e gekozen. Bij aankomst foto gemaakt en de upload gedaan. Gelukkig gelijk internet dankzij de eSim. :)

Bij immigrations viel het mee qua drukte. We waren ook iets eerder aangekomen, rond 11:30 u. Wellicht nog net voor de drukte van international arrivals. De rij van MPC werd duidelijk aangegeven en daar stond 1 iemand voor mij. Ik was dus binnen enkele minuten al aan de beurt. Naar de app werd niet eens gevraagd. Paspoort overhandigen, wat vragen beantwoorden en klaar was Kees. Weet dus niet of de officer heeft kunnen zien of ik van MPC gebruik heb gemaakt. Wellicht op zijn scherm wel omdat je het eea moet uploaden.

Zo snel als het bij immigrations ging, zo lang duurde de bagageafhandeling. :? Dat duurde zo lang dat zowat iedereen uit het vliegtuig op een gegeven moment rond de bagageband stond te wachten. Dus ook de mensen die in de 'gewone rij' hadden moeten wachten. Daar ging mijn voorsprong... :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1608
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Mobile Passport Control

Bericht door d_vdploeg »

Onze ervaring met MPC vorige week op ORD is wel vergelijkbaar met die van @Coyote

Vooraf thuis al de MPC app ingevuld. Je kunt alles al invullen tot het scherm “are you arrived at” Chicago o’hare?”(in ons geval) Nadat we geland waren direct verbinding met de esim en op submit gedrukt. Er wordt vervolgens om een foto gevraagd van alle reisgenoten. Daarna gaat er een timer lopen van 4 uur waarin je de tijd hebt om door immigrations te komen.

Vervolgens vliegtuig uit, op ORD staat er al een aparte rij met MPC aangegeven. Deze gevolgd. Vervolgens wordt je in een aparte rij naar de hokjes geleid, als het ware om de gewone rij heen.

Echt goed hebben we het niet kunnen testen want het was compleet uitgestorven op donderdag 6 juni rond 12:15u lokale tijd op ORD. Ook de “gewone”rij was volgens mij vrij kort. We landde ook een half uur voor schema. Of dat er nou mee te maken had? We waren vrij laat het vliegtuig uit, maar ook de andere passagiers heb ik niet meer gezien. Het ging dus sowieso vlot.

We waren binnen 5 minuten aan de beurt. We hadden 1 stel voor ons. De app werkt wel want de officer noemde onze namen nog voor hij ons paspoort had ingezien. Na wat korte vragen wat we kwamen doen en wanneer we weer vetrokken mochten we door.

Nog nooit zo’n vlotte immigrations gehad maar dat had zonder de MPC app ook wel geweest. Als het drukker is heeft het zeker meerwaarde, maar dat dus niet kunnen beoordelen. Eind augustus een nieuwe poging op DFW. Ik zal mijn ervaring dan opnieuw posten.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer