Esta geweigerd

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
bowie12
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2024, 17:27
Aantal x V.S. bezocht: 1

Esta geweigerd

Bericht door bowie12 »

Beste forumleden,

Hopelijk kan iemand mij helpen met het navolgende.
In juni reis ik samen met twee van mijn kinderen naar New York. In 2018 ben ik daar ook geweest, een week (en ben ik dus na een week ook weer teruggereisd). Destijds heb ik een ESTA verkregen.
Vorige week heb ik een ESTA aangevraagd voor ons allemaal, maar mijn ESTA is not authorized. Ik begrijp niet waarom. De enige reis buiten Europa die ik heb gemaakt is naar New York geweest en binnen Europa alleen in Spanje, Frankrijk, Portugal, Duitsland, Oostenrijk. Op alle vragen heb ik nee geantwoord, ik heb geen strafblad. Ik zie ook terugkijkend dat mijn ESTA binnen een paar minuten is afgewezen, die van mijn kinderen zijn binnen een half uur goedgekeurd.
Ik kan echt geen fout vinden, niet in mijn naam of paspoortnummer enz. Het enige wat ik kan bedenken is dat er iets met het uploaden van het paspoort niet goed is gegaan? Ik had de afkeuring ook zeker niet verwacht.
Heeft er iemand iets soortgelijks meegemaakt? En wat is nu verstandig om te doen. Google leert mij dat ik het wellicht over 10 dagen nog eens zou kunnen proberen om een ESTA aan te vragen, maar of dat ook echt zo is, is me niet helemaal duidelijk. Ik heb ook meteen gekeken om een visum aan te gaan vragen, maar de eerste afspraak kan ik pas in juli maken en dat is natuurlijk te laat.

Wellicht heeft er iemand een gouden tip.

Bedankt.
Trom
Amerikakenner
Berichten: 893
Lid geworden op: 11 jun 2018, 15:00
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Esta geweigerd

Bericht door Trom »

Wellicht kun je de informatie vinden op deze site:
Halverwege staat een link die je aan info kan helpen.

Via de knopTravel Redress Inquiry Program kun je protest aantekenen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Esta geweigerd

Bericht door hemmie »

Geen 0 en o verwisseld? Dat wil nog wel eens de oorzaak zijn geloof ik.
Terug in Texas!
bowie12
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2024, 17:27
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Esta geweigerd

Bericht door bowie12 »

Dank voor de reacties!
De Trip portal had ik nog niet gevonden, dank daarvoor. Daar kan ik dus 'protest' aantekenen, maar het is me niet duidelijk of ik dan via die weg wel een ESTA kan krijgen.

De 0 en O lijken niet verwisseld te zijn als ik het zo zie. In 2018 heb ik alleen mijn voornaam ingevuld op de ESTA, nu alle vier mijn voornamen (automatisch). Daar zitten wel letters O in, maar als ik het zo zie zijn dat ook echt de letters O en geen 0 (nullen).

Denken jullie dat het zin heeft een nieuwe ESTA aan te vragen over een paar dagen?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2502
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Esta geweigerd

Bericht door Dutchess »

Misschien even controleren of jouw vertrek in 2018 wel geregistreerd is.

View Travel History
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4967
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Esta geweigerd

Bericht door hemmie »

Het gaat om de 0/o in je paspoortnummer
Terug in Texas!
bowie12
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2024, 17:27
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Esta geweigerd

Bericht door bowie12 »

Bedankt Dutchess, via jouw link zie ik inderdaad wel dat mijn aankomt is geregistreerd, maar nergens een vertrekdatum staan. Ik zie alleen most recent date of entry, class of admission WT en dan admit until date 2020. Maar dus geen vetrekdatum.
Zou dat dan niet geregistreerd zijn? Op de site staat verder dat er geen aanpassingen gedaan kunnen worden.

In mijn paspoort overigens geen 0 nullen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7762
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Esta geweigerd

Bericht door mtl »

Het ontbreken van de vertrekdatum zal de bottleneck zijn denk ik. Op de een of ander manier is je vertrek niet geregistreerd.
bowie12
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2024, 17:27
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Esta geweigerd

Bericht door bowie12 »

Dat is erg vreemd. Gelukkig heb ik mijn boarding pass uit 2018 nog.
Heeft iemand dit eerder meegemaakt? En weet iemand of je dan nog wel ergens kunt laten registereren dat je wel terug naar Nederland bent gegaan?
Ik zal sowieso het reisbureau even inschakelen of ze hier iets mee kunnen.

Bedank alvast voor alle reacties, ik ben al zeker wat wijzer geworden.
Willem1
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Esta geweigerd

Bericht door Willem1 »

Geen ervaring, maar: hier een (officieel uitziende) video die zegt wat je moet doen :

De genoemde website ( https://help.cbp.gov ) heeft in ieder geval een "contact us" button, waar je een vraag kan stellen mbt een geweigerde ESTA.
bowie12
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2024, 17:27
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Esta geweigerd

Bericht door bowie12 »

Bedankt.

Ik heb inmiddels ook een aanvraag gedaan via Trip. Hopelijk hoor ik daar snel iets van.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7939
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Esta geweigerd

Bericht door Pete.Z »

mtl schreef:
20 mar 2024, 22:01
Het ontbreken van de vertrekdatum zal de bottleneck zijn denk ik. Op de een of ander manier is je vertrek niet geregistreerd.
Ik geloof daar niks van, ik zie van 2 reizen van de afgelopen 5 jaar van mijzelf ook geen vertrekdatums, site lijkt mij dus niet heel betrouwbaar.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1632
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Esta geweigerd

Bericht door BonnyR »

@Pete.Z
Geweldige site🤣. In mijn reis historie staat dat ik wel 100 x naar en uit Amerika ben geweest.
Niet verder gecheckt maar misschien hebben ze het hele reisgezelschap erbij opgeteld. Met 4 personen heen en terug zijn dan 8 vinkjes
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Corv
Amerikakenner
Berichten: 661
Lid geworden op: 03 jun 2020, 20:01

Re: Esta geweigerd

Bericht door Corv »

@bowie12

Heb je een foto van je paspoort geüpload? Anders misschien opnieuw proberen met scan van je paspoort.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2248
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Esta geweigerd

Bericht door Big Al »

bowie12 schreef:
20 mar 2024, 17:40
[...] maar de eerste afspraak kan ik pas in juli maken en dat is natuurlijk te laat.
Is het misschien mogelijk om een eerdere afspraak te krijgen bij een andere ambassade (bijv. Brussel)?
bowie12
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2024, 17:27
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Esta geweigerd

Bericht door bowie12 »

Denk inderdaad dat die I94 formulieren niet helemaal kloppen. Mijn man is na onze reis in 2018 ook nog een paar keer naar de VS gegaan en daar stond in 2018 ook geen departure bij en in 2022 en 2023 is hij gewoon gegaan (met een ESTA, daar staan de aankomst en vertrekdata overigens wel gewoon bij).

Ik heb een foto van mijn paspoort geupload, wellicht beter om dit nog eens met een scan te doen en toch te proberen alsnog een ESTA aan te vragen, maar als ik het zo her en der hoor, zal het weinig zin hebben.

Heb ook gekeken naar een afspraak bij de ambassade in Brussel, daar zag ik als eerste datum september staan....
Overigens heb ik de betaling voor een visum bij het consulaat in Amsterdam gedaan, dit is nog in behandeling dus een definitieve afspraak heb ik nog niet kunnen maken helaas.

Mijn hoop is nu dat ik snel iets via DHS Trip hoor, maar ik kan nergens zien wat hun reactietermijn is.

Bedankt voor alle berichten.
bowie12
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2024, 17:27
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Esta geweigerd

Bericht door bowie12 »

Nou ik ben weer wat wijzer geworden. Van het CBP Information Center kreeg ik een e-mail dat mijn ESTA status changed from approval to travel not authorized in April 2020...... Deze ESTA was eigenlijk geldig t/m september 2020 (aangevraagd in september 2018). Volgens hen doet het ESTA systeem constant automatische check ups. De reden van de plotselinge intrekking kunnen ze vanwege privacy redenenen niet geven. Maar het zou bijv. kunnen dat je in aanraking bent geweest met justitie (revetting applications against law enforcement databases). Nu heb ik zelfs nog geen verkeersboete op mijn naam staan, dus die mogelijkheid is 100% uitgesloten. In april 2020 zat ik bovendien net zoals de rest van de wereld in lockdown en waren de enige uitjes die ik had naar de supermarkt en terug naar huis.

Het advies van CBP is om een visum aan te vragen.
Ik hoop dat de aanvraag bij TRIP nog iets kan opleveren maar ik zal dit moeten accepteren. Blijf het lastig vinden omdat ik van mezelf weet dat ik echt niets verkeerd heb gedaan en dat een ESTA dus zomaar, terwijl je al 1,5 jaar weg bent uit de VS, na een verblijf van een weekje, zonder reden kan worden ingetrokken.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7762
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Esta geweigerd

Bericht door mtl »

Inderdaad heel vervelend. Maar je bent niet de enige. Dit overkomt veel mensen. Er zijn hier verhalen langs gekomen over forumleden die op het vliegveld te horen kregen dat hun esta niet meer geldig was waardoor ze weer naar huis moesten. Zelfs een geval waarin dat overkwam tijdens een overstap in Heathrow.
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18757
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Esta geweigerd

Bericht door kastelke »

Mogelijk heb je een naamgenoot die iets fouts heeft gedaan.
Ik weet dat er hier in Canada het geval is van een 2-jarig kind dat zijn naam deelt met een crimineel, en de ouders hebben dus ook een visum moeten aanvragen voor hun kind want het werd telkens geweigerd aan de grensovergang van Canada naar de US. :lol: Hoe crimineel gevaarlijk kan een 2-jarig kind zijn?! :lol:
Of misschien heb je je te negatief uitgelaten over de VS op social media? Ben je lid van een groep die ze als een gevaar zien. Waarschijnlijk niets van dat alles, maar het zijn gevallen waar je wel eens van hoort dat ze daarmee in de problemen komen als ze naar de VS willen reizen.
Of het is gewoon een fout in hun database (daar zou ik mijn geld op inzetten :-) ).
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
bowie12
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 20 mar 2024, 17:27
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Esta geweigerd

Bericht door bowie12 »

Jee, dat is helemaal erg, dat je er op het vliegveld achter komt dat je ESTA is ingetrokken.
En inderdaad, een tweejarig kind kan nog niets fout hebben gedaan.

Ik heb een niet-Nederlandse (zeer buitenlandse) achternaam, maar ik heb de Nederlandse nationaliteit en mijn vader ook (hij heeft ook geen 2e nationaliteit, nooit gehad). Het blijft speculeren.
Overigens ben ik verder niet actief op social media, dus dat is het ook niet.

Vanochtend heb ik gelukkig de afspraak voor een interview op het consulaat naar begin mei kunnen verzetten, dus zoals het er nu naar uitziet moet dat hopelijk goed komen voor vertrek in juni. Wel heel spannend zo'n interview maar ik heb al een heleboel tips hier verzameld.

Iedereen nogmaals bedankt voor het meedenken, dat is erg fijn!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer