Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Reis Seyst: Denver - Salt Lake City

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Seyst
Amerikafan

Reis Seyst: Denver - Salt Lake City

Bericht door Seyst »

Beste Amerika liefhebbers,

De feestdagen zijn weer achter de rug en dat betekent dat wij weer aan het plannen zijn voor onze rondreis door Amerika dit jaar. Vorig jaar hebben we veel aan jullie adviezen en hulp gehad betreft onze rondreis, dus dit jaar zouden we weer een beroep willen doen op jullie ;)…Mede omdat we dit jaar naar een plek gaan waar eenieder van ons nog niet is geweest.

De bedoeling is om dit jaar naar de staten Wyoming, Colorado, South Dakota en Montana te gaan. Nu hebben wij de afgelopen weken veel tijd besteed aan het verzamelen van informatie en vergelijken van vergelijkbare rondreizen. Echter zijn we nu op een punt gekomen waarop we veel informatie hebben, alleen door de bomen het bos niet meer zien en niet weten wat we wel en niet moeten laten schieten in onze rondreis.

Als eerste concept hebben we de volgende reis:

Dagnr. Plaats aanvang dag - Plaats naar toe - (Dagactiviteit)
1. Amsterdam - Denver/ Colorado Springs
2. Denver/ Colorado Springs - Estes Park (Pikes Peak, rijden richting Estes Park)
3. Rocky Mountains NP
4. Rocky Mountains NP
5. Estes Park - Cheyenne (Rocky Mountains NP)
6. Cheyenne - BadLands NP (Blackhills, Crazy Horse, Rushmore)
7. BadLands NP
8. BadLands NP - Rapid City (BadLands NP)
9. Rapid City - Deadwood (Black Hills)
10. Deadwood - Cody (Onderweg door Bighorn National Forest)
11. Cody - Yellowstone NP
12. Yellowstone NP
13. Yellowstone NP
14. Yellowstone NP - Grand Teton NP (Yellowstone NP)
15. Grand Teton NP
16. Grand Teton NP
17. Grand Teton NP - Salt Lake City (Grand Teton NP)
18. Salt Lake City -Amsterdam

Naar aanleiding van deze route hebben wij de volgende globale vragen:
1. Zijn het aantal dagen per National Park voldoen? En dan met name:
a. Genoeg tijd in Yellowstone?
b. Heb ik de aantal dagen voor de National Parks Rocky Mountain, BadLands en Grand Teton goed gepland? Of zouden jullie hier nog het een en andere aanpassen?
2. Is Custer State Park de moeite waard om toe te voegen aan de route?
3. De route van Blackhills na Yellowstone heb ik nu via Cody. Of zouden jullie de route laten lopen via Billings?

Voor ons verblijf overnachten wij het liefst in de parken zelf of er direct naast. Daarnaast is een van onze reispartners enorme fan van de Native Americans/ Indianen tijd, dus als jullie nog leuke toevoegen m.b.t. hiertoe hebben is dat altijd welkom :)

Alvast dank :)
Bravy
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 3
Contacteer:

Re: Reis Seyst: Denver - Salt Lake City

Bericht door Bravy »

Gaan jullie met een camper of met de auto?
Met name voor de Black Hills is dat belangrijk, omdat daar een aantal tunnels zijn waar je met een camper niet doorheen kan.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: W Australië
2026: Alaska
Seyst
Amerikafan

Bericht door Seyst »

Bravy schreef:
08 jan 2023, 17:17
Gaan jullie met een camper of met de auto?
Met name voor de Black Hills is dat belangrijk, omdat daar een aantal tunnels zijn waar je met een camper niet doorheen kan.
Vergeten te melden, we gaan met de auto :)
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Wij hebben een gedeelte van jullie route afgelopen zomer gedaan, zij het in omgekeerde richting. En met een camper, dus advies over plekken om te overnachten kan ik niet geven.
Geef ook nog even aan wanneer jullie gaan. Als je in de eerste 2 weken van augustus in de regio rond Rapid City bent, zit je midden in de Sturgis Rally. Probeer dan maar eens onderdak te vinden (ik spreek uit eigen ervaring… 😩).

Dag 1 t/m 5 zien er prima uit. Natuurlijk kan je ook een week in Rocky Mountain NP blijven, maar met 2 hele dagen krijg je een goed indruk van het park. Wordt er nog gewandeld?

Dag 6 t/m 10: op dag 6 wil je van Cheyenne, via de Black Hills, naar Badlands NP, en ook nog het een en ander zien. Dat is een wel erg volle dag en je slaat een paar leuke stops over: Scottsbluff, Agate Fossil Beds, the Mammoth Site (Hot Springs), Wind Cave NP.

Voor Badlands NP (met name route 240) zelf heb je aan 1 hele dag genoeg. Je kan de dag erop al vroeg richting het westen rijden.

Dag 10 van Deadwood naar Cody is ook weer een lange dag. Onderweg zou je stops kunnen inlassen bij Devils Tower en Sheridan.

Persoonlijk zou ik 1 dagje Grand Teton inleveren voor nog een dag Yellowstone. Yellowstone is een uniek gebied; Gran Teton is "gewoon" een bergstreek… 😎
Groet,
René
---
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Martin & Marianne »

De tijd voor Yellowstone is erg kort nu, daar zou ik minimaal een dag bij doen.
Ik begrijp Colorado Springs niet zo goed die eerste dag.

Wanner willen jullie gaan? Heb je al gekeken naar accommodatie in Yellowstone? Wacht daar niet te lang mee.

Marianne
Seyst
Amerikafan

Bericht door Seyst »

Bravy schreef:
08 jan 2023, 18:02
Geef ook nog even aan wanneer jullie gaan.
Martin & Marianne schreef:
08 jan 2023, 23:39
Wanner willen jullie gaan? Heb je al gekeken naar accommodatie in Yellowstone? Wacht daar niet te lang mee.
De planning is om eind mei richting Amerika te gaan. Op dit is er nog beschikbaarheid in Yellowstone qua verblijf. Hebben jullie adviezen mbt welke lodge/ hotel het beste is? We hadden gelezen dat je in Yellowstone het beste het verblijf kan opsplitsen, dus bijvoorbeeld twee nachten in het noorden en twee nachten in het zuiden.

Qua activiteiten zijn wij naast de algemene highlights van een park vooral bezig met wandelen. En dan het liefst de hard trails om een idee te geven van onze dagbesteding.
Bravy schreef:
Dag 6 t/m 10: op dag 6 wil je van Cheyenne, via de Black Hills, naar Badlands NP, en ook nog het een en ander zien. Dat is een wel erg volle dag en je slaat een paar leuke stops over: Scottsbluff, Agate Fossil Beds, the Mammoth Site (Hot Springs), Wind Cave NP.

Voor Badlands NP (met name route 240) zelf heb je aan 1 hele dag genoeg. Je kan de dag erop al vroeg richting het westen rijden.

Is Wind Cave NP ook een aanrader als je zoals wij niks hebt met grotten? Dat was eigenlijk de reden dat wij Wind Cave NP hebben overgeslagen. Een optie is om na Cheyenne een nacht te overnachten in de Blackhills en dan richting BadLands NP te gaan. Ik twijfel nog over het aantal dagen in BadLands, had verwacht dat je er minimaal 2 nodig hebt. Maar jij geeft aan dat je aan één hele dag voldoende hebt?
Bravy schreef:
Dag 10 van Deadwood naar Cody is ook weer een lange dag. Onderweg zou je stops kunnen inlassen bij Devils Tower en Sheridan.
Hier zaten wij ook mee, maar we vinden het zonden om een dag weg te gooien bij 'B' activiteiten als Yellowstone in de buurt is...
Bravy schreef:
Persoonlijk zou ik 1 dagje Grand Teton inleveren voor nog een dag Yellowstone. Yellowstone is een uniek gebied; Gran Teton is "gewoon" een bergstreek… 😎
Martin & Marianne schreef:
08 jan 2023, 23:39
De tijd voor Yellowstone is erg kort nu, daar zou ik minimaal een dag bij doen.
Ik begrijp Colorado Springs niet zo goed die eerste dag.
Zoals @Bravy aangeeft kunnen we één dag Grand Teton NP inleveren en besteden bij Yellowstone NP. Één dag Grand Teton NP is toch voldoende?

De reden om eerst naar Colorado Springs te rijden komt omdat we naar Pikes Peak willen. Hadden gelezen dat dit de moeite waard is....?
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Tja, het is natuurlijk heel persoonlijk. yellowstone vind ik geweldig, maar Devil's Tower ook. Totaal anders, en het ene kost je meerdere dagen en het ander enkele uren, maar ik had beide niet willen missen. Maar ik bezoek ook graag grotten😃 Je classificering als B-attractie is dus een persoonlijke.

Als je echt alleen die bepaalde dingen wil bezoeken moet je daar natuurlijk gewoon je route op aanpassen. Maar veel andere dingen zijn ook de moeite waard, dus voor veel mensen is het dan zonde die niet mee te pakken als ze in de buurt zijn, dus vandaar deze reactie's.
Terug in Texas!
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Zoals Hemmie ook al aangeeft is het heel persoonlijk wat jullie wel of niet interessant vinden. Als je niets met grotten hebt dan zou ik Wind Cave absoluut overslaan; er is genoeg moois in de buurt.

Over Badlands: zoals gezegd hebben wij ons beperkt tot route 240, in het oosten van het park. De bezienswaardigheden liggen daar niet ver uit elkaar. Wij hebben daar alle uitzichtpunten aangedaan en de meeste wandelingen gelopen (15 km in totaal). En daar hebben we 8 uur over gedaan, zonder ons te haasten. Moet er wel bij zeggen dat we iets onder Wall overnacht hebben, en eindigden in Interior. Dat is maar 80 km. Je kan dan de volgende ochtend "onderlangs" (route 44, via Scenic) terug naar Rapid City. Dat is 2 a 2,5 uur. Als je ook andere delen van Badlands NP wil bezoeken, dan wordt het natuurlijk anders, maar die oostkant is het mooiste (naar mijn mening). Als je wil kan ik je deze dag in meer detail geven, met alle stops en wandelingen die we gedaan hebben.

Ik zou Devils Tower toch zeker geen B-categorie willen noemen. Als je fan bent van de film Close Encounters of the Third Kind, dan is dit een must... 😉 Dit is namelijk de berg waarop dat ruimteschip "landde".

Sheridan huisvest het alleraardigste Don King Museum, waar ook nu nog zadels, cowboyhoeden en lasso's gemaakt worden. Het museum zit helemaal ramvol met honderden zadels en andere cowboy-zaken.

Het komt allemaal neer op keuzes maken... 😎
Groet,
René
---
Seyst
Amerikafan

Bericht door Seyst »

hemmie schreef:
09 jan 2023, 15:24
Tja, het is natuurlijk heel persoonlijk. yellowstone vind ik geweldig, maar Devil's Tower ook. Totaal anders, en het ene kost je meerdere dagen en het ander enkele uren, maar ik had beide niet willen missen. Maar ik bezoek ook graag grotten😃 Je classificering als B-attractie is dus een persoonlijke.

Als je echt alleen die bepaalde dingen wil bezoeken moet je daar natuurlijk gewoon je route op aanpassen. Maar veel andere dingen zijn ook de moeite waard, dus voor veel mensen is het dan zonde die niet mee te pakken als ze in de buurt zijn, dus vandaar deze reactie's.
Achteraf had ik de B-attractie iets anders moeten verwoorden, hahaha...Wij zijn normaal gesproken meer van de pareltjes buiten de National Parks waar het rustiger is om de trails te lopen. Maar misschien dat onze focus nu teveel licht op Yellowstone na alles wat we gelezen hebben haha...

We zijn inmiddels overtuigd om Devils Tower toe te voegen aan de reis :)...En advies van @Bravy om naar Don King Museum gaan is ook goed gevallen, zeker omdat wij houden van de native American/ indianen en cowboy historie. Dank daarvoor :)

We blijven alleen puzzelen met de route van BadLands NP/ Blackhills richting Yellowstone. Hoe zouden jullie deze route inrichten met o.a. stops in Devils Tower en Don King Museum.

P.s. @Bravy ik maag graag gebruik van je aanbod om de dag in BadLands NP in detail te mogen bewonderen :)
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Denk hier eens over na:
Dag 1 t/m 4: niets aan veranderen. Je hebt 2 volle dagen in Rocky Mountain NP.
Dag 5: Estes Park – Hot Springs, 520 km. Eventueel stops bij Scottsbluff (leuke wandeling), Agate Fossil Beds (fossielen) en the Mammoth Site (opgravingssite van mammoeten).
Dag 6: Hot Springs – Interior, 250 km. Via Crazy Horse, Mount Rushmore. Keystone (leuk plaatsje), Scenic (ghost town).
Dag 7: Interior – Rapid City, 140 km. Badlands.
Dag 8: Rapid City – Deadwood, 70 km. Black Hills.
Dag 9: Deadwood – Sheridan, 380 km. Devils Tower, Don King Museum.
Dag 10: Sheridan – Cody, 240 km. Devil’s Canyon, Old Trail Town en/of Buffalo Bill Museum (beide in Cody). ‘s Avonds Cody Night Rodeo?

Details over Badlands komen nog.
Groet,
René
---
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Voor accommodatie in Yellowstone zou je eens naar ons 2015- en 217-verslag kunnen kijken. Wij vinden een overnachting bij Old Faithful sowieso een aanrader. Verder is het wat ons betreft een kwestie van beschikbaarheid en betaalbaarheid.
In Yellowstone heb je waarschijnlijk je handen al vol aan de bezienswaardigheden dus tijd voor lange wandelingen zal er niet echt zijn. In 2015 hebben wij relatief veel gewandeld. Kijk daarvoor eens in ons verslag en op mijn wandelsite. In het topic over wandelingen onder reizen algemeen vind je ook wat wandelingen in Yellowstone.

Marianne
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Op verzoek: Badlands in detail!
Mijn vrouw houdt altijd een gedetailleerd dagverslag bij, zodat we later, als we op onze eigen website de reispagina’s bijwerken, niets vergeten.

06:50 Vertrek Buffalo Gap National Grasslands (vanwege het bewonderen van de zonsopkomst waren we extra vroeg opgestaan). Na het NP binnengereden te zijn slaan we eerst rechtsaf de Sage Creek Rim Road op, een onverharde, hobbelige weg.
07:05 Hay Butte Overlook
07:30 Roberts Prairie Dog Town (keerpunt op de SCRR).
07:50 Badlands Wilderness Overlook. Na deze stop komen we op de 240.
08:05 Pinnacles Overlook.
08:20 Ancient Hunters Overlook.
08:30 Yellow Mounts Overlook. Het hierna volgende Conata Basin Overlook was afgesloten wegens onderhoud.
08:45 Homestead Overlook.
08:55 Burns Basin Overlook.
09:05 Prairie Wind Overlook.
09:20 Panorama Point.
09:30 Big Foot Pass Overlook.
09:40 White River Valley Overlook.
09:50 Fossil Exhibit Trailhead. Kort wandelpad 0,4 km.
10:10 Saddle Pass Trailhead. Gecombineerde wandeling van Saddle Pass (steil omhoog klauteren), Castle en Medicine Root trails. In totaal 7,7 km met 100 m hoogteverschil. Duur 2:00 uur. Daarna geluncht op de parkeerplaats.
13:10 Cliff Shelf Nature Trailhead. Wandeling van 1,0 km.
13:35 Door/Window Trailhead. Gecombineerde wandeling van de Notch (erg leuk), Window en Door trails. In totaal 4,7 km met 60 m hoogteverschil. Duur 1:20 uur. De Door trail gaat voor een groot deel over ruig terrein (het is af en toe zoeken naar het pad), maar is wat uitzicht betreft de minste.
15:10 Big Badlands Overlook. Hier zijn we weer omgekeerd en naar de campground in Interior gereden. Het Ben Reifel Visitor Center hebben we overgeslagen.
15:45 Campground Interior.

Uiteraard kan je deze route ook in omgekeerde volgorde doen.
Groet,
René
---
Seyst
Amerikafan

Bericht door Seyst »

De afgelopen zijn we druk bezig geweest met het verder plannen van de reis. In onze voorlopige reis hebben we nu veel van jullie tips verwerkt, wat neerkomt op de volgende route:
1. Amsterdam Denver/ Colorado Springs
2. Denver/ Colorado Springs - Estes Park - (Pikes Peak)
3. Rocky Mountains NP
4. Estes Park - Cheyenne – (Rocky Mountains NP)
5. Cheyenne - Hot Springs – (Scotsbluff (wandeling), Agate Fossil Beds, Mammoth Site)
6. Hot Springs – Interior – (Crazy horse, Rushmore, Keystone (plaatsje), Scenic (Ghost Town))
7. Interior - Rapid City – (BadLands NP)
8. Rapid City – Deadwood - (Black Hills)
9. Deadwood – Sheridan – (Devils Tower, Don King Museum)
10. Sheridan – Cody – (Devil's Canyon, Old Trail Town/ Buffalo Bill Museum, Cody Night Rodeo)
11. Cody - Yellowstone NP - (Yellowstone NP)
12. Yellowstone NP
13. Yellowstone NP
14. Yellowstone NP
15. Yellowstone NP- Grand Teton NP – (Yellowstone NP)
16. Grand Teton NP
17. Grand Teton NP
18. Grand Teton NP- Salt Lake City – (Grand Teton NP en rijden)
19. Salt lake City - Amsterdam

Wij zouden graag jullie mening willen weten over deze route. Daarnaast hebben wij nog enkele bedenkingen in voor de route, namelijk:
1. Is Pikes Peak de moeite waard?
2. We hebben nu 2.5 dag in Grand Teton NP. Is dit goed of heb je aan een hele dag in Grand Teton NP voldoende?
3. Of we 1 of 2 dagen moeten doorbrengen in BadLands NP?
4. Of we voldoende tijd hebben in Yellowstone NP?

@Bravy Bedankt voor je gedetailleerde dag in BadLands NP. Komt zeker van pas :).

@Martin & Marianne Ik heb jullie reisverslagen even doorgelezen. Mijn complimenten voor het leuk in kaart brengen van de reizen die jullie doen. In het 2015 zijn jullie in Yellowstone van Old Faithfull Inn, Rooselvelt Lodge, Lake Lodge naar Old Faithful Snow Lodge gaan. Onze voorkeur heeft om in twee accomodaties te overnachten in Yellowstone omdat we niet elke keer willen inpakken. Wat zou jij adviseren om in welke twee accomodaties te overnachten?

Nogmaals een dankwoord voor jullie hulp :)
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

1. Ik weet niet waarom je naar Pikes Peak wil (wij zijn hier niet geweest), maar als het gaat om een hoge berg, dan zou je ook naar Mount Evans kunnen gaan. Die is nog 47 m hoger dan Pikes Peak, en daar kan je ook met de auto tot vlak onder de top komen (wij zijn hier wel geweest :wink: ). Het is de hoogst gelegen "geasfalteerde" weg in de VS. Plus dat het je een dikke 100 km rijden scheelt, want hij ligt ten westen van Denver, en dus veel dichter bij Estes Park.
Na Mount Evans zou je er dan nog voor kunnen kiezen om "binnendoor" naar Estes Park te rijden (routes 119 en 72). Een leuke stop onderweg is Hidee Gold Mine (waar je o.a. zelf met hamer en beitel in een goudader mag hakken). Iets verder kom je door het plaatsje "Nederland". Fotomomentje bij het plaatsnaambord. :D
Bijkomend voordeel is dat je na de lange vlucht naar Denver niet nog een eind hoeft te rijden, maar dat je een hotel in Denver zelf kan nemen.

2. Kan ik niet veel over zeggen, omdat onze dag daar in het water viel omdat we de camper niet kwijt konden bij Jenny Lake. Ons doel was de Cascade Canyon Trail, en met de boot erbij ben je daar wel een dag mee zoet.

3. Kan ik wel iets over zeggen, maar dat heb ik al gedaan... 😎 Natuurlijk kun je het ook iets rustiger aan doen en er 2 dagen van maken. Als je Badlands uitkomt kom je langs Wall. Daar heb je nog de Wall Drug, een verzameling van winkeltjes en restaurants in "cowboy"-stijl.

4. Ja, maar je kan het zo lang maken als je wil; Yellowstone gaat nooit vervelen. Wij hebben in de eerste 3 dagen hier 50 km gewandeld. Jullie hebben zo te zien al iets méér tijd dan wij hadden. Kan prima.
Groet,
René
---
Felicitas
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door Felicitas »

De tweede dag naar Pikes Peak (of Mount Evans) is misschien niet echt een goed idee. Je bent dan nog niet gewend aan grote hoogtes. Wij gingen in 2014 de tweede dag naar Mount Evans (meer dan 4000 meter hoog) en daar werd ik duizelig en misselijk. We zijn toen snel weer naar beneden gereden.
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Felicitas schreef:
13 jan 2023, 18:06
Wij gingen in 2014 de tweede dag naar Mount Evans (meer dan 4000 meter hoog) en daar werd ik duizelig en misselijk.
Dat is inderdaad iets om rekening mee te houden, al zal niet iedereen daar last van krijgen. Wij zijn op Hawaï van zeeniveau naar het topje van Mauna Kea gegaan (4200 m) met een tour, en hadden nergens last van. Maar 2 kinderen in het gezelschap wel (op een groep van 30 man). Heeft verder weinig met conditie of gezondheidstoestand te maken; hoogteziekte kan iedereen overkomen.

Heb je er in ieder geval weer wat bij om over na te denken... :D
Groet,
René
---
Seyst
Amerikafan

Bericht door Seyst »

Bravy schreef:
13 jan 2023, 17:32
1. Ik weet niet waarom je naar Pikes Peak wil (wij zijn hier niet geweest), maar als het gaat om een hoge berg, dan zou je ook naar Mount Evans kunnen gaan. Die is nog 47 m hoger dan Pikes Peak, en daar kan je ook met de auto tot vlak onder de top komen (wij zijn hier wel geweest :wink: ).
Felicitas schreef:
13 jan 2023, 18:06
De tweede dag naar Pikes Peak (of Mount Evans) is misschien niet echt een goed idee. Je bent dan nog niet gewend aan grote hoogtes. Wij gingen in 2014 de tweede dag naar Mount Evans (meer dan 4000 meter hoog) en daar werd ik duizelig en misselijk. We zijn toen snel weer naar beneden gereden.
Bedankt voor jullie feedback. We zullen Pikes Peak i.i.g. laten liggen. We denken dat we die dag ergens anders beter kunnen besteden. @Bravy Vond je Mount Evans een meerwaarde of zou je die dag ergens anders beter kunnen besteden?
Bravy schreef:
2. Kan ik niet veel over zeggen, omdat onze dag daar in het water viel omdat we de camper niet kwijt konden bij Jenny Lake. Ons doel was de Cascade Canyon Trail, en met de boot erbij ben je daar wel een dag mee zoet.
Bedankt voor de trail tip! De Cascade Canyon Trail staat bij ons op het lijstje om te doen :)
Bravy schreef:
3. Kan ik wel iets over zeggen, maar dat heb ik al gedaan... 😎 Natuurlijk kun je het ook iets rustiger aan doen en er 2 dagen van maken. Als je Badlands uitkomt kom je langs Wall. Daar heb je nog de Wall Drug, een verzameling van winkeltjes en restaurants in "cowboy"-stijl.
Ik denk dat we jou volgen in de tijd in BadLands NP. De trails vallen (t.o.v. andere parken) tegen. We zitten alleen over na te denken om in Cedar Pass Lodge te overnachten.
Bravy schreef:
4. Ja, maar je kan het zo lang maken als je wil; Yellowstone gaat nooit vervelen. Wij hebben in de eerste 3 dagen hier 50 km gewandeld. Jullie hebben zo te zien al iets méér tijd dan wij hadden. Kan prima.
De aantal dagen in Yellowstone laten we dan zo. Nog adviezen qua overnachting? :wink:
Tantelotje
Amerikakenner
Aantal x V.S. bezocht: 14

Bericht door Tantelotje »

Ik ben niet Bravy maar ben wel eens Pike Peak opgereden.

Het gaat er denk ik niet om dat de ene berg mooier is dan de andere, het gaat er om dat je dit beter niet de 2e dag doet omdat het risico op hoogteziekte dan groter is dan wanneer je dit doet als je al op hoogte bent geweest.

Wij wilden vooral eens serieus hoog staan, en kozen Pikes Peak vanwege het TV programma Gas Monkeys. Ik vond het een hele belevenis en zou ook best Mount Evens ook med willen pakken.

Maar inderdaad niet op de 2e dag.
Martin & Marianne
Amerika-expert
Contacteer:

Als je het graag wilt doen overweeg dan eens om de route andersom te doen; dan heb je de bergen op het laatst. En bedenk dat een dag met hoogteziekte een verloren dag is.

Yellowstone kan goed zo, maar ik zou dan wel de dag dat je naar Grand Teton rijdt nog helemaal voor Yellowstone gebruiken. Kijk dan bijvoorbeeld eens naar de wandeling naar de Lone Star Geyser. En bezoek West Thumb (leuk met een ranger).
Seyst schreef:
13 jan 2023, 16:26
In het 2015 zijn jullie in Yellowstone van Old Faithfull Inn, Rooselvelt Lodge, Lake Lodge naar Old Faithful Snow Lodge gaan. Onze voorkeur heeft om in twee accomodaties te overnachten in Yellowstone omdat we niet elke keer willen inpakken. Wat zou jij adviseren om in welke twee accomodaties te overnachten?
Onze keuze was toen gebaseerd op de beschikbaarheid (en betaalbaarheid) van de lodges. Maar we vonden het een prima indeling. Als je nog kunt kiezen en je wilt twee keer twee nachten dan zou ik Old Faithful en Lake doen. Of Canyon in plaats van Lake, maar dat is wel een stuk prijziger.
Dat inpakken valt wel mee trouwens, je hoeft toch niet alles elke keer uit te pakken? En op meer plaatsen overnachten geeft je ook meer keuze wat betreft de eetgelegenheden. Een nacht Mammoth of Roosevelt zou ook wel mooi zijn.

Marianne
Bravy
Amerikafan
Contacteer:

Bericht door Bravy »

Seyst schreef:
14 jan 2023, 09:42
Vond je Mount Evans een meerwaarde of zou je die dag ergens anders beter kunnen besteden?
De weg naar Mount Evans is erg mooi. Als je goed weer hebt tenminste. Dat hadden wij niet; wij stonden uiteindelijk in de mist op de top. Op weg naar boven kan je nog stoppen bij Summit Lake. Daar is een parkeerplaats. Wij vonden het de moeite waard, ondanks het slechte weer. Houd er wel rekening mee dat ook voor Mount Evans een timed-entry permit nodig is (en voor Summit Lake ook).

Mijn persoonlijke mening over het risico op hoogteziekte: de kans erop is niet heel groot, ook al is het pas je 2e dag. Hoogteziekte treedt meestal pas op na een uurtje of 8, maar dan ben je al lang weer beneden. Natuurlijk is dit geen garantie dat je geen symptomen krijgt (er zijn altijd uitzonderingen), maar als je klachten krijgt daal je gewoon af en dan ben je ook snel van de klachten af en kan je gewoon je dag vervolgen. Denk ook aan wat ik schreef over Hawaï: 2 van de 30 kregen klachten; de rest niet. En toen begonnen we de dag op zeeniveau. Denver ligt op 1600 m. Bovendien geldt voor iedereen die die tour op Hawaï doet dat je op zeeniveau begint. Als veel mensen onderweg ziek zouden worden zou die tour überhaupt niet bestaan. Lees dit artikel eens: https://www.thuisarts.nl/hoogteziekte/i ... -voorkomen.
Ik zou het gewoon proberen. Voel je je niet goed, dan daal je af en ga je verder met het programma. Nog één ding: vanaf de parkeerplaats moet je nog zo'n 30 m omhoog klimmen. Je kan buiten adem raken door het lage zuurstofgehalte. Dat is op zich geen hoogteziekte! Op deze hoogte is er 40% minder zuurstof (effectieve zuurstof) aanwezig, dus kost elke inspanning extra energie. Rustig aan lopen, het is maar een klein stukje.
Seyst schreef:
14 jan 2023, 09:42
Nog adviezen qua overnachting?
Nee, ik niet, want wij waren met een camper. :wink:
Groet,
René
---