Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

[Geschiedenis] Grondverdeling

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
ZappyVlaams
Amerikafan

[Geschiedenis] Grondverdeling

Bericht door ZappyVlaams »

Nóg een vragenonderwerp van mij, olé, ola!

Na even op de Engelse wikipedia eens rondgeneusd te hebben op de pagina met de 50 staten (heb er een boel aangeklikt, dan eens naar steden gekeken e.d.) viel mij op dat enorm veel grenzen, hetzij van staten, hetzij van counties, in de VS enorm recht zijn. Alleen de dertien eerste staten of counties die grenzen aan rivieren lijken vaste uitzonderingen te zijn. Ik ben dan ook gaan kijken bij de geschienis van Amerika, maar daar vond ik weinig over de verdeling van het land. Ik vraag me dus af of iemand weet hoe dit in zijn werking is gegaan en hoe men besloten heeft steden aan te leggen (i.e. gepland of gewone groei) en hoe met besloten heeft hoe de steden er zelf uitzien (i.e. Romeins/Grieks model of gewone groei). Links geven naar sites met het antwoord op deze en nog meer vragen is altijd welkom. <o/

PS: Amerikaanse geschiedenis was verder wel interessant. Heb het gelezen tot en met WOII, daarna was ik wat moe.
Afbeelding
ned in MO
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door ned in MO »

grote gebieden zijn in kaart gebracht met logs and chains( van een bepaalde lengte). later is gebleken dat zelfs met deze primitieve methode men vrij nauwkeurig bleek te zijn. Verscheidene staten zijn opgedeeld met natuurlijke barrieres, zoals de Mississippi.
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Net zoals in de nieuwste Nederlandse polders de wege kaarsrecht zijn, heeft men in het 'nieuwe land' van Amerika indertijd gewoon alles langs een lineaal getrokken.

Maakt grondverdeling een stuk makkelijker, maakt het schoonhouden van wegen en straten makkelijker. Maakt het de weg wijzen makkelijker, vooral in steden.

Maar het maakt het er allemaal niet gezelliger op. De leukste delen van de stad New York zijn bijvoorbeeld de slingerpaadjes van Greenwich Village.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
Plaats reactie
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer