Ervaringen verschillende visums

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Xkim01 »

Nagini schreef:
15 sep 2022, 14:51
Dit kan zowel in NL als de US (als enig ander land waarvan de trouwakte in US/NL geaccepteerd wordt).
Ik had ergens gelezen dat het dan juist niet in de US kon zijn (vond het vrij vaag eigenlijk)
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Nagini »

Zover ik het begrijp is het illegaal om de VS binnen te komen op een visitor visum terwijl je al van plan bent te trouwen en dan te blijven/status te proberen adjusten. Dit omdat je dan de voorwaarden van je tijdelijke visum schend bij binnenkomst; je liegt immers tegen de immigrations officer dat je weer terug gaat, anders laten ze je niet binnen. Op een ESTA of B-visums adjusten na een huwelijk gebeurt soms wel, maar het moet dan zonder voorbedachte rade bij binnenkomst. Trouwen zelf staat niet op het lijstje met dingen die je niet mag doen op een visitor visa (stel je voor; dan konden al die buitenlanders geen echte Vegas weddings meer doen).

Dit bovenstaande is waarschijnlijk de reden dat de "advocaat" de ts aanraadde om eerst de 90 dagen van de ESTA uit te zitten en dan te trouwen/adjusten; op het internet wordt dit advies gegeven omdat eerder trouwen de schijn geeft dat je al van plan was te trouwen bij binnenkomst, en een langere periode geeft meer kans om 'van gedachte te veranderen'. Bij DV visums speelt hetzelfde; binnenkomen met een B visum en status adjusten kan, maar je moet de co overtuigen dat je dat niet van plan was bij binnenkomst. Het risico is in beide gevallen hetzelfde; als ze denken dat je liegt raak je je visum kwijt en kun je zelfs een ban krijgen.

Wel is het natuurlijk zo dat als je aangeeft bij binnenkomst dat je komt om te gaan trouwen, ze je kunnen weigeren als ze denken dat je niet terug naar je eigen land gaat. Dat is de reden dat mensen op het forum soms adviseren niets te zeggen over dit soort dingen. Of dat wel of niet nuttig is hangt helaas af van de officer die bij immigrations treft.
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

@Nagini

We zijn er wel aardig over uit dat we voor de K1 gaan :)
Dat lijkt ons de beste optie aangezien hij dan nu vast de voor hem benodige formulieren etc kan aanvragen.
We zien elkaar tot (waarschijnlijk) januari niet
En anders zouden we dan snel moeten trouwen en dan die CR-1 moeten gaan beginnen.
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

Bedankt iedereen voor het delen van adviezen/ervaringen.

We denken er wel aardig over uit te zijn voor de K-1 te gaan, dan kan hij nu vast de dingen die hij moet regelen daar regelen, en ik hier de benodige documenten etc, en hoeven we niet af te wachten tot we elkaar zien over 2-3 maanden, en dan een beginnetje te maken.

Dat is in het begin inderdaad misschien lastig ivm het nog niet mogen werken, maar met alle dingen die ik daar dan moet regelen aan social security number, werkvergunning, rijbewijs etc, plus woning inrichten, met de hond wandelen enzovoorts zijn we wel van mening dat dit helemaal goed gaat komen.
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door SCOMMT »

@Sooners ja, die dingen kun je dus allemaal niet regelen in het begin. Dat duurt dus maanden. Ik zou er nog eens goed over nadenken als ik jou was.
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

@SCOMMT

Wat bedoel je?
Zodra we daar getrouwd zijn, dan kan ik daarna toch die dingen gaan regelen? Of begrijp ik het nou weer verkeerd?

Ik snap dat dit niet binnen enkele maanden allemaal voor elkaar is hoor

Ik zal het nog eens goed met hem ook bespreken, en dat hij zich dan ook realiseerd dat hij dan dus de eerste 6 tot 9 maanden financieel ons beiden zal moeten onderhouden als t ware
grouch
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 09 feb 2022, 10:13

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door grouch »

Sooners schreef:
21 sep 2022, 18:14
@SCOMMT

Wat bedoel je?
Zodra we daar getrouwd zijn, dan kan ik daarna toch die dingen gaan regelen? Of begrijp ik het nou weer verkeerd?
Zodra je getrouwd bent kun je een EAD aanvragen. Daar ben je een hooguit een dag zoet mee. Daarna mag je een half jaar of langer wachten tot die aanvraag is verwerkt en in de tussentijd kun je geen rijbewijs of SSN aanvragen. De hond zal het niet erg vinden dat je zoveel tijd hebt maar mijn keus zou het niet zijn. Ik zou bij je volgende bezoek trouwen en de tussentijd gebruiken om formulier I-130 in te vullen zodat je die in januari direct in kunt dienen. De bijlagen kunnen best wat tijd kosten.
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

@grouch

Ja ik twijfelde dus steeds tussen de 2, maar ik lees dat het qua hoelang het duurt (k-1/cr-1) nieteens heel veel uitmaakt.

Dan zou de verstandige keuze toch de cr-1 zijn, als dat 2-3 maanden langer duurt dan de k-1 is dat natuurlijk ook de wereld niet, en de benodigde papieren kunnen we natuurlijk voor het trouwen dan inderdaad aanvragen. De iets kortere duur was een grote reden dat we de k-1 wilden gaan doen

Zoals ik eerder al zei zie ik door de bomen het bos even niet meer dus echt alle adviezen/ervaringen zijn meer dan welkom.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Nagini »

Hallo Sooners,

Op boundless kun je een tijdslijn vinden voor K1: https://www.boundless.com/immigration-r ... visa-take/ (negeer de "voor 900$ helpen we je!" prompts. Heb je niet nodig!). Voor CR1 is er ook een: https://www.boundless.com/immigration-r ... ouse-visa/. Op https://egov.uscis.gov/processing-times/ kun je de processing times vinden voor verschillende forms.

K1 process:
  • Stap 1: Aanvraag K1. Deze stap kost tussen de 4.5 en 13 maanden afhankelijk van je processing center. Dit word je toegewezen, hier heb je geen controle over. Zie https://egov.uscis.gov/processing-times/, en kies dan "I-129F | petition for alien fiancee" om de verschillende processing times te zien. Boundless geeft 6-8 maanden als average aan.
  • Stap 2: Aanvraag goedgekeurd, visa interview. Wachttijden verschillen per ambassade, maar reken hier 1-2 maanden voor. Dit is hetzelfde tussen cr1 en k1.
  • Stap 3: 90 days! Je gaat naar de VS om te trouwen. Je kunt niet door met de volgende stap tot je trouwt. Dit duurt dus ergens tussen 1 dag en 3 maanden, plus de tijd tussen je visa interview en je reis.
  • Stap 4: Adjustment of status aanvraag. Dit is de reden dat de meeste mensen CR1 aanraden. Selecteer op https://egov.uscis.gov/processing-times/ het formulier I-485 en dan "family based adjustment". Adjustment of status duurt op dit moment volgens boundless gemiddeld 11-20 maanden(!). Er zijn ook processing centers met langere wachttijden...
Het probleem is dat veel activiteiten niet mogelijk zijn terwijl je in 'limbo' bent tussen het aflopen van je K1 en de goedkeuring van je adjustment of status. Je mag in deze periode niet werken (let op: vrijwilligerswerk is ook werk), niet de VS verlaten (https://www.uscis.gov/green-card/while- ... with-uscis, de aanvraag voor een reisdocument duurt >10m), kunt geen SSN aanvragen als je dat niet al gedaan hebt tijdens je K1, en voor een rijbewijs heb je meestal een SSN, EAD (alleen geldig tijdens de 90 dagen van K1), en/of een verblijfsvergunning (de greencard) nodig. Niet alle staten vereisen dat, je kunt de eisen vinden op de lokale dmv website. Ook krijg je in sommige staten tijdens je K1 alleen een 'tijdelijk' rijbewijs, wat afloopt met je K1. Met een beetje pech ben je na je 90 dagen dus volledig afhankelijk van je partner, op veel plekken in de VS kun je nergens naar toe lopen of fietsen. Naar welke staat ga je?

Het voordeel van de CR1 is dat de "adjustment of status" ingebakken zit in het proces. Je kunt dus vrijwel gelijk aan het werk, een rijbewijs aanvragen, etc.
  • stap 1: Trouwen. Dit kan zo kort of ver in de toekomst zijn als je wil, maar misschien is het een eerder tripje waard...
  • stap 2: Aanvraag CR1: Zie https://egov.uscis.gov/processing-times/, en kies dan "I-130 | petition for alien relative" om de verschillende processing times te zien. boundless geeft 4 to 6 maanden aan, processing times laten 10-13 zien. Interessant, dit zou betekenen dat CR1 nu korter is dan K1?
  • stap 3: Interview. Wachttijden verschillen per ambassade, maar reken hier 1-2 maanden voor. Dit is hetzelfde tussen cr1 en k1.
  • stap 4: Na goedkeuring verhuis je naar de VS! Je SSN komt meestal automatisch na de aanvraag, en je krijgt je groene kaart thuis gestuurd.
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Xkim01 »

@Nagini

Ik en mijn vriend waren ook aan het kijken voor een k1 of cr1, maar omdat hij in Texas woont kan je daar geen rijbewijs aanvragen zonder SSN waren we snel uit voor een CR1 ook omdat er niet veel tijdverschil zit tussen K1 en CR1, en persoonlijk denk ik dat niet veel mensen zolang niet thuis willen zitten..
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

@Nagini

Daar lijkt het inderdaad wel op!
Ik las ergens dat aangezien ze ivm covid een hele tijd geen k-1 visums in behandeling (of minder) hebben genomen, zou dat er misschien mee te maken hebben.

We gaan alle pro’s en con’s naast elkaar zetten en dan daar uit een beslissing nemen

Mn hart zegt “de snelste, want dan ben je eerder samen” en mn hoofd zegt “oke nee doe de verstandigere keuze zodat je gelijk een leven naast je huwelijk kan opbouwen”

😅
MariekeH
Amerikafan
Berichten: 121
Lid geworden op: 26 aug 2014, 11:45
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Boise, Idaho

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door MariekeH »

Sooners schreef:
22 sep 2022, 17:03
Mn hart zegt “de snelste, want dan ben je eerder samen” en mn hoofd zegt “oke nee doe de verstandigere keuze zodat je gelijk een leven naast je huwelijk kan opbouwen”
Luister naar je verstand. Wij kozen destijds voor de K-1; die was toen nog 5-6 maanden sneller dan een CR-1. Maar 7 maanden thuis zitten was echt zwaar. Na een maand of twee ben je echt wel klaar met de buurt verkennen, het huis herinrichten, je CV bijwerken, enz.

De K-1 en CR-1 verschillen op dit moment erg weinig in tijd. Daarnaast zijn de totale kosten van een CR-1 lager, omdat je geen AOS meer hoeft to doen in de VS. Ook nog goed om te overwegen: toen de grenzen dichtgingen, was er al snel een uitzondering voor spouses of US Citizens. Verloofden werden heel lang niet gezien als Immediate Relatives en konden dus hun partner niet bezoeken. Mocht er weer zoiets gebeuren, dan heb je als spouse meer rechten dan als fiance.
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

Nagini schreef:
22 sep 2022, 16:04
Naar welke staat ga je?
Oklahoma!



[*]stap 2: Aanvraag CR1: Zie https://egov.uscis.gov/processing-times/, en kies dan "I-130 | petition for alien relative" om de verschillende processing times te zien. boundless geeft 4 to 6 maanden aan, processing times laten 10-13 zien. Interessant, dit zou betekenen dat CR1 nu korter is dan K1?
[*] stap 3: Interview. Wachttijden verschillen per ambassade, maar reken hier 1-2 maanden voor. Dit is hetzelfde tussen cr1 en k1.

Op Boundless lees ik dit:

For immediate relatives (spouse, unmarried child under 21 or parent) of a U.S. citizen living abroad, the wait times for Form I-130 are currently between 7.5-13.5 months. For those living in the U.S., the processing time is currently 11-20.

Dan vallen wij onder die 2e, hij
woont natuurlijk daar. Dus dan zou het nog 11 tot 20 maanden zijn

Maargoed dan nog, al met al, de verstandige keuze zou deze zijn. Omdat ik dan inderdaad gewoon alles gelijk kan/mag


morgen (hij heeft cursus vanavond) gaan we alle pro’s en con’s op een rijtje zetten, maar mijn voorkeur gaat dan toch uit naar het verstandige, en dan desnoods iets langer wachten.
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

@MariekeH
Luister naar je verstand. Wij kozen destijds voor de K-1; die was toen nog 5-6 maanden sneller dan een CR-1. Maar 7 maanden thuis zitten was echt zwaar. Na een maand of twee ben je echt wel klaar met de buurt verkennen, het huis herinrichten, je CV bijwerken, enz.
Ja en wat @Nagini ook zei, dat duurt nu NOG langer.

Nee dan volg ik toch maar eens mn hoofd en doen we verstandig

In de tussentijd kunnen we elkaar altijd bezoeken.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 479
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Nagini »

Sooners schreef:
22 sep 2022, 18:31
Op Boundless lees ik dit:

For immediate relatives (spouse, unmarried child under 21 or parent) of a U.S. citizen living abroad, the wait times for Form I-130 are currently between 7.5-13.5 months. For those living in the U.S., the processing time is currently 11-20.

Dan vallen wij onder die 2e, hij woont natuurlijk daar. Dus dan zou het nog 11 tot 20 maanden zijn
Gelukkig voor jouw Sooners, slaat die quote op boundless niet op waar je partner woont, maar waarop jij woont! Jij doet consular processing (vanuit het buitenland) voor je CR1 omdat je in Nederland woont. Niet AOS, wat je met een K1 visum alsnog zou moeten doen, omdat dat alleen vanuit de VS kan. Jij valt dus onder 7.5-13.5, niet de 11-20 "for those living in the US".
Voor hem is het enige verschil of hij een US citizen of Legal permanent resident is. Ik ben hierboven uitgegaan van US citizen.
Sooners
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 12 sep 2022, 15:28

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Sooners »

@Nagini

Ja na dat ik t stuurde dacht ik al “wacht even, dit gaat natuurlijk over mij” 🤣
Lekker wakker weer hier.

Ik zal m vertellen (hij was er gister nogsteeds van overtuigd dat k-1 de betere keuze is) dat dit toch echt niet het geval is, als je het in zn geheel bekijkt.

Want als het uiteindelijk daar nog langer dan een jaar duurt voor ik mag werken, en een leven kan opbouwen, dan worden we daar uiteindelijk allebei niet gelukkig van

Ik wil wel gewoon kunnen werken, en reizen, en leuke dingen doen, een verzekering afsluiten etc.
SCOMMT
Amerika-ontdekker
Berichten: 53
Lid geworden op: 19 aug 2020, 14:57

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door SCOMMT »

@Sooners beetje late reactie. Excuses.
Wat ik bedoel is hierboven al meermaals benoemd door de rest.

Ik denk dat je netto qua tijd absoluut niet langer bezig bent met een CR-1 en in de tussentijd mag je gewoon 90 dagen achtereen te vriend bezoeken als je wil. Het enige wat je hiermee kwijt bent is dat je moet vliegen, maar afhankelijk van of je werkt etc., is dit prima overkomelijk.

Blijf lekker in NL werken, gebruik je tijd om je CV aantrekkelijk te maken voor de US, haal wat certificaten die je carrière een boost kunnen geven etc. (geen idee wat voor werk je doet).


Edit: plus, hij is overtuigd van de K1, maar jij niet. Sowieso niet doen dan. Daarnaast; als hij jou dus 9 maanden financieel niet hoeft te ondersteunen (als je daar werkloos zit), kan hij ook bijdragen aan mogelijke vliegtickets om jou vaker te zien. Puur hypothetisch, maar wel een mooi gebalanceerd idee imo!
Momenteel CR-1 in progress. Eind 2023/begin 2024 emigreren richting NJ
RaphaelB
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 11 jan 2018, 11:49

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door RaphaelB »

Ik woon nu 3jr in de VS, en ik ben zo blij dat we destijds kozen voor de CR1. Mijn Amerikaanse vrouw stelde ook de K1 voor maar ik wou absoluut niet van haar afhankelijk zijn. Dus ik wachtte de aanvraag in NL af, nadat alles voor de CR1 rond was, vertrok ik naar de VS en toen ging alles heel snel. Ik had binnen 2 weken werk. Binnen een maand mijn Amerikaanse rijbewijs gehaald, auto gekocht enz en al gauw langzaam aan een goede creditscore opgebouwd en leuke vriendschappen gemaakt via mijn werk waardoor ik supersnel geïntegreerd was en me al gauw thuis voelde. Ik kan me niet voorstellen hoe het gegaan zou zijn als ik alleen maar thuis had moeten zitten in de VS, zonder te kunnen werken of iets te kunnen doen meer dan een half jaar.

Mijn advies is dus, ga voor de CR1, zodat je zo snel mogelijk aan de Amerikaanse maatschappij kan deelnemen, anders ga je je echt depri voelen. Ook verlies je zoveel kostbare tijd als je op een K1 zit te niksen thuis, zonder geld, zonder creditscore, zonder baan enz. Doordat ik meteen kon werken konden we ook al gauw na ruim 1,5 jaar een mooi vrijstaand huis kopen (de hypotheek verstrekker kijkt naar je werk geschiedenis etc). Als ik een jaar niks had kunnen doen dan zou ik nu enorm achter lopen met alles. De keuze is aan jou natuurlijk, maar je vroeg om ervaringen. Dit was mijn ervaring
"The world is a book, and those who do not travel read only one page"
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Martijn88 »

Ik heb in 2019 ook mijn CR1 aanvraag ingediend. Gelukkig woonde wij al samen in NL, dus dat scheelde natuurlijk wel een hoop. Er zijn al genoeg tips gegeven, een ding dat ik wil wil benadrukken is dat je je verwachtingen echt moet temperen. Er is helaas geen pijl op te trekken met die tijdslijnen, en of je nou K1 of CR1 doet, het kan behoorlijk frustrerend zijn. Als je voor CR1 gaat kan je elkaar in ieder geval blijven bezoeken, maar het blijft soms een slopend en emotioneel traject waar je in zit. Gelukkig zijn wij hier en zijn er ook Facebook groepen voor hulp en steun :)
Xkim01
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 03 jul 2018, 22:40

Re: Ervaringen verschillende visums

Bericht door Xkim01 »

@Martijn88

Is hij inmiddels wel goedgekeurd? Of nog niet😳
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer