Wachtrijen Schiphol / Privium

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Pepito
Amerikakenner
Berichten: 565
Lid geworden op: 30 nov 2007, 10:14
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Pepito »

En heeft er ook al iemand ervaring met SkyPriority op de drukke dagen de laatste tijd op Schiphol?
Op zich heb je dan een aparte opgang naar het veiligheidscontrole-balkon. Staat dit nu ook helemaal vast of loopt dit nog enigzins door?
En kan je nog een beetje bij de SkyPriority check-in/bagage drop-off komen, of is dat door de gewone rijen geblokkeerd?

(We vliegen half juli pas, en ik heb de stille hoop dat men zich er nog een beetje op kan voorbereiden, maar met de drukte deze weken belooft het voor de zomervakantie natuurlijk nog niet veel goeds…)
Op naar de twaalfde keer, het blijft leuk! Familiebezoek met Kerst en de jaarwisseling in LA
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Bushmaster »

Beschamend dat dit kan op "het beste vliegveld van Europa",
meer dan 3 uur wachten, dan mist toch iedereen z'n vlucht?
https://nieuws.schiphol.nl/reizigers-be ... st-europa/
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door roelb »

MattRob schreef:
24 mei 2022, 12:04
Wij stonden ook in de lange wachtrijen eind april, en Privium maakte niet zo heel veel uit ... Zoals je al zegt, de Privium rijen beginnen pas boven
Ik begrijp uit jouw posts dat je BA vloog. Dan zit je dus in departures 3. Met Privium Plus heb je helaas geen toegang tot priority check-in bij BA, dus dat zal dan je eerste rij geweest zijn.

Voor reizigers die wel toegang hebben tot de priorty checkin van die airline is het verhaal natuurlijk anders. Dat kan dan zijn door status, doordat men business class vliegt of doordat ze vliegen met een airline waar Privium Plus recht geeft op gebruik van de priority checkin. Voor de volledigheid, dat zijn: AM, AA (American), OS (Austrian), CX, LY, EK, AY, FI (Finnair), GA, KE (Iceland air), LO, LH (Lufthansa), QR, RJ, SK (SAS), SQ, LX (Swiss), TP (Tap Portugal). Ik heb de airline sdie relevant zijn voor trips naar de US even voluit geschreven.

Vlieg je KLM/Delta en heb je status of vlieg je voorin dan hoef je ook niet in die eerste rij. En als er wel een rij staat bij de SkyPriority checkin, bijvoorbeeld door mensen die de weg niet weten, dan kun je desnoods om de hoek richting de Privium lounge lopen en dan daar met je Privium pas het elektronische poortje gebruiken bij de roltrap naar het SkyPriority gebied. Dan ben je ook direct bij de SkyPriority checkin balies. Ik neem aan dat je je ook op die dagen gewoon nog vrij mocht bewegen in de terminal en dus bij dat poortje kunt komen.

Hoef je geen bagage in te checken dan ben je helemaal flexibel en kun je iedere Privium doorgang gebruiken, zowel in Departures 1, 2 of 3. Ga je er in 1 doorheen dan moet je uiteraard nog wel de Schengenmuur door, maar met Privium is ook dat zo gedaan.
Gilster
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 26 feb 2015, 23:44
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Gilster »

@Pepito ik ben met Skypriority over de laatste maand elke week 1-2 keer van Schiphol vertrokken, enige bottleneck (zowel heen als terug) is paspoort controle, rest loopt wat mij betreft op rolletjes. Dus vluchten buiten Schengen daar rekening mee houden.

Paspoort controle zit je zonder privium nogsteeds met de 'gewone' rij (alhoewel je natuurlijk zo door security bent). Heen door te weinig personeel onvoldoende personeel om mensen bewust in de 'goede rij' te zetten; veel mensen bij de electronisch controle die daar niet horen, die blijven vast zitten bij de poortjes en de marechaussee is niet heel actief om het op te lossen. Terug soms maar 1 doorgang open waar ze druppelsgewijs mensen binnenlaten dat wederom tijd kost (had een vrijdag avond dat er ik schat 200 pax boven stonden te wachten en ze lieten er elke keer 20 door de trap af naar de controle, reken maar uit).
Laatst gewijzigd door Gilster op 24 mei 2022, 15:39, 1 keer totaal gewijzigd.
DennisS
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 10 jun 2014, 16:18
Aantal x V.S. bezocht: 7
Contacteer:

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door DennisS »

Ik heb er ook aan gedacht om een priviumlidmaatschap af te sluiten. Maar wij vliegen met een dan 32 maanden oude zoon. Daarbij is nog geen irisscan mogelijk. Maar als ik ook al lees dat de wachttijden bij privium niet heel veel korter zijn en daarnaast het aanmeldproces ook overspoeld is. Laat ik dat maar helemaal achterwege.

Wij vliegen pas op zaterdag 10 september vanaf Schiphol naar San Francisco (via Heatrow). Onze vlucht vertrekt om 07.55 uur in de ochtend. Ik mag toch hopen dat Schiphol tegen die tijd alles wat beter onder controle heeft. Bijkomend voordeel is wel dat de schoolvakanties dan allemaal al voorbij zijn. En dat de vlucht zo vroeg vertrekt zal ook een voordeeltje zijn schat ik zo in.
NY | 2014 (+ Canada) – 2017 – 2019
West Amerika | 2015 – 2016 – 2017 – 2018 – 2022
Florida | 2019 - 2024
Parks: Sequoia, Yosemite, Joshua Tree, Yellowstone, Grand Teton, Zion, Bryce, Death Valley, Everglades, Kings Canyon
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Timothy555 »

@HennyCox Brussel loopt echt goed. Ouders deze ochtend op 25 minuten aan de gate na check-in met ruimbagage en security was 5 minuten.

Deze dingen doe je allemaal al in Brussel. In Amsterdam het vliegtuig af, enkel nog door de paspoortcontrole (er is een aparte rij voor short connections, je vlucht komt dan op die tv te staan) en dan door naar de gate.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door roelb »

Gilster schreef:
24 mei 2022, 15:36
veel mensen bij de electronisch controle die daar niet horen, die blijven vast zitten bij de poortjes en de marechaussee is niet heel actief om het op te lossen.
Tja, dit soort dingen zie ik dus ook elke keer op Schiphol. Je zou toch verwachten dat iemand daar ook inziet dat je op dat soort plekken een host(ess) neer moet zetten die niets anders doet dan mensen in de goede rij zetten. Dat hoeft alleen overdag, tijdens de "drukke" tijden, dus met 4 uitzendkrachten en 1 dag training heb je zowel departures 2 als 3 bemand en dat probleem opgelost. Misschien nog 2 extra erbij zodat je ook een vliegende keep kunt inzetten bij de e-gates, om mensen die het niet snappen wat aanwijzingen te geven.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1572
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door d_vdploeg »

DennisS schreef:
24 mei 2022, 15:38
Bijkomend voordeel is wel dat de schoolvakanties dan allemaal al voorbij zijn. En dat de vlucht zo vroeg vertrekt zal ook een voordeeltje zijn schat ik zo in.
Schoolvakanties zijn er nu ook niet. En het is net zo druk als tijdens de meivakantie. Er zijn volgens mij ook geen scholen die een week vrij hebben gegeven, maar kan mij vergissen. Ik ben niet zo thuis in de vakantieperiodes :lol: Het is natuurlijk wel hemelvaart en Pinksteren wat eraan komt.

Het is denk ik eerder een personeelsprobleem --> Vliegreizen die weer aantrekken omdat reisrestricties zijn opgeheven/versoepeld maar veel personeel is elders gaan werken omdat er natuurlijk 1,5 jaar amper is gevlogen. Dat personeel heb je niet zomaar terug.

Interessant is wel, zijn er net zoveel reizigers als tijdens de meivakantie? Of wellicht iets minder reizigers maar is er ook minder personeel inzetbaar? Omdat die bijvoorbeeld massaal zijn ingeroosterd tijdens de meivakantie. Want dan ontstaat er natuurlijk ook een probleem.
Laatst gewijzigd door d_vdploeg op 24 mei 2022, 16:11, 1 keer totaal gewijzigd.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door roelb »

DennisS schreef:
24 mei 2022, 15:38
Ik heb er ook aan gedacht om een priviumlidmaatschap af te sluiten. Maar wij vliegen met een dan 32 maanden oude zoon. Daarbij is nog geen irisscan mogelijk. Maar als ik ook al lees dat de wachttijden bij privium niet heel veel korter zijn en daarnaast het aanmeldproces ook overspoeld is. Laat ik dat maar helemaal achterwege.
Als je luxe wil doen kun je ook gebruik maken van de Meet & Assist service van Schiphol. Kost EUR 165 voor de "family" variant, met maximaal 5 personen. Je wordt dan buiten opgewacht door een persoonlijkse assistemt. Die neemt je mee naar de priority checkin van je airline en door priority security. Vaak zelfs ook nog door de diplomatenrij naar de paspoortcontrole. Kost 165 euro. Ben je met z'n drieeen? Dan kun je voor 200 euro ook de "executive" service boeken, inclusief lounge toegang. Volgens mij wordt je dan in de Privium airside lounge gedropt, maar dat weet ik niet zeker.
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14301
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Coyote »

Almere vak V schreef:
24 mei 2022, 11:31
Wellicht zou een vliegveld in de Flevopolder een oplossing kunnen zijn? Ik noem maar iets geks...
Het zou mooi zijn als ze die in gebruik namen. Alles is klaar maar Nederland zou Nederland niet zijn als er niet weer wat protesten zijn om het vliegveld te openen. :roll:

Maar al zouden ze Lelystad morgen open gooien, daarmee zijn de problemen niet direct opgelost. Schiphol kampt met een bezettingsprobleem. Dus nog een vliegveld opengooien zou het probleem niet oplossen, waar vind je de beveiligers, bagage-afhandelaars ed?

Overigens word ik hier ook niet blij van:
De FNV dreigt nu met nieuwe acties als er voor 1 juni geen akkoord over het verlichten van de werkdruk op tafel ligt.
:?

Bron: nos.nl

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Almere vak V »

Coyote schreef:
24 mei 2022, 16:30
Maar al zouden ze Lelystad morgen open gooien, daarmee zijn de problemen niet direct opgelost. Schiphol kampt met een bezettingsprobleem. Dus nog een vliegveld opengooien zou het probleem niet oplossen, waar vind je de beveiligers, bagage-afhandelaars ed?
Genoeg mensen in en rondom Lelystad die geen behoefte hebben om naar Schiphol te reizen voor werk. Hetzelfde geldt voor de mensen net buiten de polder. Heerenveen, Zwolle waar genoeg gegadigden zijn.

En toch denk ik dat Schiphol het ook aan zichzelf heeft te wijten. Het is al jaren bij het minste of geringste chaos op Schiphol. En nooit is er enige notie van genomen. Laat staan dat men er wat aan gedaan heeft. Ga voor de gein een keer kijken op Brussel, Dusseldorf of Frankfurt. En neem daar een voorbeeld aan. Ik roep het al jaren, en men vindt het hier zeker altijd niet leuk, maar ik vind Schiphol echt een dramatisch vliegveld.

Maar goed. Inmiddels begin ik er wel van overtuigd te raken dat wij in dit land werkelijk overal een teringzooi van weten te maken. Wat op zich ook best knap is. Dus waarom zouden we Schiphol daarvan uitzonderen??
Timothy555 schreef:
24 mei 2022, 15:49
@HennyCox Brussel loopt echt goed. Ouders deze ochtend op 25 minuten aan de gate na check-in met ruimbagage en security was 5 minuten.
En dat is voor Brussel begrippen nog lang. Wij deden er in de meivakantie van de auto tot de Starbucks achter de controle 15 minuten over. Voor ons gaat Amsterdam voorlopig uit het voorkeurslijstje totdat ze de boel geregeld hebben.
We moeten de komende 4 weken nog 2 keer vanaf Schiphol vertrekken. Maar "gelukkig" zitten zowel mijn oudste dochter als schoonvader in een rolstoel. Dus van de rijen gelukkig niet al te veel last.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door MattRob »

roelb schreef:
24 mei 2022, 15:32
Ik begrijp uit jouw posts dat je BA vloog. Dan zit je dus in departures 3. Met Privium Plus heb je helaas geen toegang tot priority check-in bij BA, dus dat zal dan je eerste rij geweest zijn.
We vlogen United (voor het eerst; normaal altijd KLM/Delta), en we vlogen Business Class (en we hebben Privium), maar desondanks kwamen we toch in de hele lange rij van Terminal 3, totdat je uiteindelijk (maar dat duurde best lang) kan afslaan naar de Priority line voor de security check. Ik vermoed dat je bij Delta/KLM bij Sky Priority checkin gelijk met de roltrap naar boven gaat en daar dus ook de Priority security check hebt, waar het wellicht wat sneller gaat. Tenminste, zo was het altijd in het verleden voor ons. Maar geen ervaring dus in deze drukke periode bij Sky Priority ....
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
miro
Amerikafan
Berichten: 287
Lid geworden op: 16 jul 2010, 03:42
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door miro »

In de meivakantie vlogen wij op de dag van de staking. :roll:
Doordat we business class vlogen konden we gelijk doorlopen langs de bagage drop off (we hadden alleen handbagage) naar de poortjes waar je je boarding pass scant. Daar was een apart deel voor Sky Priority. Weet een van jullie of deze poortjes open gaan met de Privium pas? Of werkt dit alleen met je boarding pass? Ook wij overwegen de aanschaf van Privium.

Kan je de Irisscan die je voor de eerste keer moet laten doen, ergens voor de security laten maken?

Ik las dat je in de meivakantie bij P3 je KLM bagage kon afgeven. Iemand al ergens iets gelezen of dit in de zomer weer is?
Laatst gewijzigd door miro op 24 mei 2022, 17:45, 2 keer totaal gewijzigd.
USA: 2001-2010-2012-2013-2015-2016-2018-2023-2024
Overig:3xNieuw Zeeland en Australië, Curaçao, Azoren, meerdere cruises, veel van Europa
Gebruikersavatar
Coyote Buttes
Amerikafan
Berichten: 376
Lid geworden op: 26 mar 2020, 12:26
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Coyote Buttes »

@Nessiezzz
Ik vlieg donderdag 09.50 uur en ben om 4.00 uur op Schiphol.
Volgens mij is die 6 uur dat je eerder bent op Schiphol niet volledig "extra tijdswinst".
Waarschijnlijk kom je terminal wel in, maar je zult toch moeten wachten tot je je (eventuele) koffer kunt inchecken.
Dit kan volgens mij vanaf 3 uur van tevoren (corrigeer me maar als ik het fout heb), via de incheckbalie of baggage drop off.

Die 3 uur ben je dus "kwijt" dan, en pas daarna moet je nog door de paspoortcontrole en de beveiliging. En daar staan volgens mij de lange rijen.
Laatst gewijzigd door Coyote Buttes op 24 mei 2022, 17:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door MattRob »

@miro Je kan gewoon zonder boardingpass bij Privium lounge naar binnen lopen als je afspraak hebt gemaakt voor de iris-scan. Dus dat kan je ruim voor je vlucht doen, op elke willekeurige dag dat je de afspraak hebt gepland.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
miro
Amerikafan
Berichten: 287
Lid geworden op: 16 jul 2010, 03:42
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door miro »

@MattRob ob, dank je! Dan gaan we dat snel regelen
USA: 2001-2010-2012-2013-2015-2016-2018-2023-2024
Overig:3xNieuw Zeeland en Australië, Curaçao, Azoren, meerdere cruises, veel van Europa
Nessiezzz
Amerikafan
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Nessiezzz »

Coyote Buttes schreef:
24 mei 2022, 17:42
@Nessiezzz
Ik vlieg donderdag 09.50 uur en ben om 4.00 uur op Schiphol.
Volgens mij is die 6 uur dat je eerder bent op Schiphol niet volledig "extra tijdswinst".
Waarschijnlijk kom je terminal wel in, maar je zult toch moeten wachten tot je je (eventuele) koffer kunt inchecken.
Dit kan volgens mij vanaf 3 uur van tevoren (corrigeer me maar als ik het fout heb), via de incheckbalie of baggage drop off.

Die 3 uur ben je dus "kwijt" dan, en pas daarna moet je nog door de paspoortcontrole en de beveiliging. En daar staan volgens mij de lange rijen.
Koffer bij de drop-off inleveren vanaf 05.00 uur voor alle KLM uitgevoerde vluchten die dag. Dus ja, we hebben nog een beetje speling in de vertrekhal. :D

Vandaag was trouwens een vlotte dag op Schiphol als je de Twitter erop naleest.
mikekiwi
Amerikafan
Berichten: 221
Lid geworden op: 05 jan 2019, 07:49
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door mikekiwi »

Daar was ik toevallig ook naar het aan kijken; of het een optie was om online in te checken en dan veel eerder je koffers te kunnen inleveren. Maar dat kan dus blijkbaar? Nu duurt het nog wel even voordat wij gaan (6/7 weken), maar je kunt maar alvast voorbereid zijn op wat komen gaat. Wij vliegen om 12:35uur, dus we hebben wat extra marge als we idd erg vroeg naar Schiphol gaan en al vroeg op de morgen de koffers af kunnen geven
Bekijk ons reisverslag van ons bezoek aan het zuidwesten in 2022:
>> Kiwi's on tour<<
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Tantelotje »

roelb schreef:
24 mei 2022, 16:08
Als je luxe wil doen kun je ook gebruik maken van de Meet & Assist service van Schiphol. Kost EUR 165 voor de "family" variant, met maximaal 5 personen. Je wordt dan buiten opgewacht door een persoonlijkse assistemt. Die neemt je mee naar de priority checkin van je airline en door priority security. Vaak zelfs ook nog door de diplomatenrij naar de paspoortcontrole. Kost 165 euro. Ben je met z'n drieeen? Dan kun je voor 200 euro ook de "executive" service boeken, inclusief lounge toegang. Volgens mij wordt je dan in de Privium airside lounge gedropt, maar dat weet ik niet zeker.
@roelb Is dat serieus een optie? Ik zou er best € 165 voor over hebben om zeker te weten mijn vlucht te halen :mrgreen:
Enerzijds probeer ik mezelf maar voor te houden dat het echt niet elke keer zo dramatisch zal zijn (wij vliegen op een doordeweekse donderdag in juni) maar er is mij wel veel aan gelegen om die dag in het geplande vliegveld te stappen.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Nessiezzz
Amerikafan
Berichten: 316
Lid geworden op: 26 mar 2014, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Wachtrijen Schiphol / Privium

Bericht door Nessiezzz »

mikekiwi schreef:
24 mei 2022, 17:52
Daar was ik toevallig ook naar het aan kijken; of het een optie was om online in te checken en dan veel eerder je koffers te kunnen inleveren. Maar dat kan dus blijkbaar? Nu duurt het nog wel even voordat wij gaan (6/7 weken), maar je kunt maar alvast voorbereid zijn op wat komen gaat. Wij vliegen om 12:35uur, dus we hebben wat extra marge als we idd erg vroeg naar Schiphol gaan en al vroeg op de morgen de koffers af kunnen geven
Yup.
Bijlagen
Screenshot_20220524-160654_Chrome.jpg
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer