Behouden Nederlanderschap

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Southerner schreef:
03 okt 2021, 00:09
NJGuy schreef:
02 okt 2021, 23:55
Bij aankomst in NL bij de douane was ik van plan mijn NL paspoort te gebruiken die is nog een aantal jaar geldig ook. Met betrekking tot jouw vraag, bezitten wij nu niet al de dubbele nationaliteit, de apostilles zijn alleen om ervoor te zorgen dat wij onze Nederlanderschap niet verliezen (10 jaar klok). Hoe ben jij van plan te reizen?
Dit is een vraag die mij al sinds mijn naturalisatie in 2016 bezighoudt: heb ik nu al dubbele nationaliteit ja of nee? Ik ben er niet zo zeker van, m.a.w. ik heb er mijn twijfels over. Mijn NL paspoort is sinds juni 2017 verlopen (stom: ik had onmiddellijk actie daarvoor moeten ondernemen na het verkrijgen van mijn citizenship, maar heb dat laten slingeren, waar ik nogal goed in ben), dus ik reis sindsdien alleen op mijn Amerikaanse paspoort. Voor de vraag of wij toch al dubbele nationaliteit hebben (alleen nog niet geverifieerd?) zou ik naar de Facebook-pagina van de groep Netherlands/Dutch Nationality Law Issues & Latent Dutch Nationality gaan (hier al vaker vermeld).
Interessant vraagstuk, ik kan hier ook niet veel zinnigs op zeggen helaas. Misschien stel ik deze vraag wel van de week aan het consulaat hier in NYC, die reageren uiterst snel. Wel jammer dat jouw NL paspoort al is verlopen maar we maken allemaal wel fouten/vergissingen!

En toevallig ben ik lid van bovenstaande Facebook-pagina, hier werd duidelijk aangegeven dat ik nog Nederlander ben aangezien ik de nationaliteit van mijn Amerikaanse partner heb aangenomen, en ten tijden van mijn naturalisatie met mijn partner getrouwd was. Dit heeft het consulaat ook bevestigd bij mij. De papierwinkel die jij en ik moeten aanvragen is denk ik helaas een vereiste om een nieuw paspoort aan te vragen en om te verifiëren of we interdaad onder de uitzonderingen vallen voor het behoud van Nederlanderschap.
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

NJGuy schreef:
03 okt 2021, 00:21
En toevallig ben ik lid van bovenstaande Facebook-pagina, hier werd duidelijk aangegeven dat ik nog Nederlander ben aangezien ik de nationaliteit van mijn partner heb aangenomen, en ten tijden van mijn naturalisatie met mijn partner getrouwd was. De papierwinkel die wij moeten aanvragen is helaas een vereiste om een nieuw paspoort aan te vragen en om te checken of we interdaad onder de uitzonderingen vallen voor het behoud van Nederlanderschap
Ik ben ook lid van die FB-groep, en mijn situatie m.b.t. aannemen nationaliteit partner is precies hetzelfde als die van jou. Dus in dat geval ben ik nog steeds Nederlander en moet ik alleen zorgen dat ik mijn NL paspoort vernieuw vóór juni 2022. Overigens zag ik een paar dagen geleden ook een bijdrage van iemand hier (misschien van jou?) dat de klok van 10 jaar (opnieuw) gaat tellen vanaf de dag van naturalisatie, ongeacht de datum in het laatste Nederlandse paspoort. Dat zou betekenen dat ik theoretisch nog tot 2026 heb om e.e.a. te regelen. Hoe dan ook, ik wil nu zo snel mogelijk af zijn van alle rompslomp en ben er hard mee bezig om een nieuw NL paspoort te krijgen.
NJGuy
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 14 sep 2021, 19:13
Locatie: New Jersey, Newark

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door NJGuy »

Southerner schreef:
03 okt 2021, 00:42
NJGuy schreef:
03 okt 2021, 00:21
En toevallig ben ik lid van bovenstaande Facebook-pagina, hier werd duidelijk aangegeven dat ik nog Nederlander ben aangezien ik de nationaliteit van mijn partner heb aangenomen, en ten tijden van mijn naturalisatie met mijn partner getrouwd was. De papierwinkel die wij moeten aanvragen is helaas een vereiste om een nieuw paspoort aan te vragen en om te checken of we interdaad onder de uitzonderingen vallen voor het behoud van Nederlanderschap
Ik ben ook lid van die FB-groep, en mijn situatie m.b.t. aannemen nationaliteit partner is precies hetzelfde als die van jou. Dus in dat geval ben ik nog steeds Nederlander en moet ik alleen zorgen dat ik mijn NL paspoort vernieuw vóór juni 2022. Overigens zag ik een paar dagen geleden ook een bijdrage van iemand hier (misschien van jou?) dat de klok van 10 jaar (opnieuw) gaat tellen vanaf de dag van naturalisatie, ongeacht de datum in het laatste Nederlandse paspoort. Dat zou betekenen dat ik theoretisch nog tot 2026 heb om e.e.a. te regelen. Hoe dan ook, ik wil nu zo snel mogelijk af zijn van alle rompslomp en ben er hard mee bezig om een nieuw NL paspoort te krijgen.
Toch fijn om te horen dat we een soortgelijke situatie hebben, we staan er niet alleen in! En ja met betrekking tot de 10 jaar dit werd bevestigd op het FB forum en ook door het consulaat in mijn specifieke geval. Ze gaven wel aan dat het “makkelijkst” is altijd een geldig paspoort of NIK te hebben. Ik ga er dus van uit dat dit dus klopt in mijn situatie. Ik heb het meerdere keren gevraagd. Hoe dan ook, begin er zo vroeg mogelijk mee met het vernieuwen van je paspoort! Wacht er niet mee.

Quote van het consulaat per e-mail:
“De 10 jaren gaan lopen vanaf de datum dat u dual citizen bent geworden. Maar nogmaals zoals in de eerdere email aangegeven. Om het zo makkelijk mogelijk te onthouden en niet de “ fout” in te gaan:

Altijd in het bezit zijn van een geldig Nederlands paspoort voorkomt verlies.”
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

Hartelijk dank, @NJGuy :clap: en nogmaals succes en goede reis.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Southerner schreef:
02 okt 2021, 10:25
Ik heb ook nog een vraag: mijn vrouw is Amerikaans staatsburger en heeft een Amerikaans paspoort, maar zij is zelf ook genaturaliseerd.
Ik neem dat zij al genaturaliseerd was voordat jij dat deed?
Southerner schreef:
02 okt 2021, 10:25
Bij voorbaat dank, met name @Dutchess voor al die zeer nuttige informatie over de procedure.
Graag gedaan!
NJGuy schreef:
02 okt 2021, 23:18
Bedankt voor je reactie. Het is inmiddels 3 weken geleden dat ik alles heb opgestuurd “expedited” via de USPS met het DS-11 formulier. Het paspoort zou niet al te lang meer moeten duren
Ze lopen heel erg achter bij de Amerikaanse paspoortaanvragen (zelfs "expedited" kan 12 weken kan duren), dus ik zal voor je duimen!
Southerner schreef:
02 okt 2021, 23:34
Dat werpt overigens voor mij de vraag op (puur uit nieuwsgierigheid) of het überhaupt mogelijk is om op een Nederlands paspoort te reizen nadat je US Citizen bent geworden maar voordat je officieel dubbele nationaliteit bezit.
Southerner schreef:
03 okt 2021, 00:09
Dit is een vraag die mij al sinds mijn naturalisatie in 2016 bezighoudt: heb ik nu al dubbele nationaliteit ja of nee? Ik ben er niet zo zeker van, m.a.w. ik heb er mijn twijfels over.
Je hebt in jullie geval (al getrouwd met Amerikaans staatsburger voordat je naturaliseerde) de dubbele nationaliteit zodra je de Amerikaanse naturalisatieceremonie hebt doorlopen. De NL overheid verifieert naderhand nog wel dat je je Nederlanderschap niet bent verloren op de dag van naturalisatie, maar ze kennen je geen dubbele nationaliteit toe, die heb je al.
Southerner schreef:
03 okt 2021, 00:42
Overigens zag ik een paar dagen geleden ook een bijdrage van iemand hier (misschien van jou?) dat de klok van 10 jaar (opnieuw) gaat tellen vanaf de dag van naturalisatie, ongeacht de datum in het laatste Nederlandse paspoort. Dat zou betekenen dat ik theoretisch nog tot 2026 heb om e.e.a. te regelen.
Dat klopt, maar ik raad volwassenen altijd aan om hun paspoort geldig te houden. Je weet maar nooit wat er nog kan gebeuren waarbij het nodig dat je dat geldige paspoort hebt (reizen tijdens de pandemie is er een goed voorbeeld van). En door het geldig te houden zorg je ook dat je je NLschap niet verliest.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

Nogmaals hartstikke bedankt, @Dutchess voor de bijzonder heldere en tevens eenvoudige uitleg. Dat is fantastisch nieuws (d.w.z. nieuws voor mij) !
Ik ga vanavond een extra biertje drinken om dit goede nieuws te vieren :occasion5:
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

:thumbup: Proost!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Big Al »

NJGuy schreef:
14 sep 2021, 19:31
- Het bewijs van nationaliteit van uw partner (er staat hier geen asterisk achter dus ga er van uit dat niets gelegaliseerd hoeft te worden, vragen ze hier om een simpele kopie van de geboorteakte of paspoort van mijn Amerikaanse vrouw?))
Ik heb onlangs weer een Nederlands paspoort aangevraagd - net voordat de termijn van tien jaar verliep.

Net als jij ging ik ervan uit dat er geen apostille nodig was voor de geboorteakte van mijn (Amerikaanse) vrouw, maar toen mijn aanvraag in behandeling genomen was gaf de beambte in Nederland aan dat dit toch vereist is.

Het is allemaal een beetje zot. De apostille voor het Certificate of Naturalization wordt bijvoorbeeld door dezelfde instantie afgegeven die dat certificaat afgeeft. Bovendien ziet het CoN er officiëler uit dan de apostille...

Het was nog gekker met die apostille van de geboorteakte. Akte per post aangevraagd bij de plaats waar mijn vrouw geboren was, toen doorgestuurd naar de Secretary of State van de geboortestaat. Teruggekregen met de apostille, met een paars lintje met een strik.
Bij de ambassade gevraagd hoe ze dit nu "zeer officiële" document wilden ontvangen. "Nou meneer, maakt u er maar een kopietje van en stuur dat maar per e-mail naar ons toe." :roll:

Overigens had ik eerder nog bericht gekregen dat alle aanvragen die tijdens een bepaalde periode (twee weken) gedaan waren zoekgeraakt waren... of ik even kopieën van alle documenten wilde opsturen. Dat verzoek werd echter alleen per e-mail gedaan en het was bedolven geraakt onder al mijn berichten. Je zou toch denken dat ze dit soort verzoeken ook per post zouden doen.
Na meer dan een maand hebben ze de aanvraag toch nog weer gevonden...

Nog een vreemd geval: het ministerie correspondeerde onderling via e-mail (open internet) over mijn geval met mijn volledige naam en geboortedatum in het onderwerp. Hoezo GDPR?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Ja, mij werd ook gevraagd om geboortecertificaten via email versturen - zo onveilig. :thumbdown:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Big Al »

Dutchess schreef:
20 okt 2021, 23:59
Ja, mij werd ook gevraagd om geboortecertificaten via email versturen - zo onveilig. :thumbdown:
Niet alleen onveilig - het is ook een overtreding van de Nederlandse en Europese wetgeving.

Ik heb mijn gegevens per versleuteld ZIP-bestand verstuurd. Echter, tien tegen één dat ze de gegevens onversleuteld hebben doorgestuurd...
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

Southerner schreef:
02 okt 2021, 21:44
Ik laat je weten wanneer ik bericht krijg (telefonisch of via e-mail) van de USCIS. Ik hoop dat dit gebeurt voordat ik naar NL reis over twee weken (eerste keer sinds januari 2019), zodat ik wellicht nog vóór mijn vertrek naar het USCIS-kantoor kan gaan voor die True Copy, of anders kort na mijn terugreis op 28-10.
@NJGuy Ik ben sinds donderdag 28-10 terug uit Nederland en heb daar 3 telefoontjes ontvangen van de USCIS. Het is dus wél allemaal gebeurd terwijl ik in Nederland was. Hoe dan ook, ik heb nu eindelijk een afspraak op 9 november in de field office in Memphis voor het ophalen van een "true copy". Wil je meerdere true copies, dan moet je meerdere kopieën meenemen (plus het origineel natuurlijk). Ik had vorige week al naar Memphis kunnen gaan, ware het niet dat ik nog in Nederland was.
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

For the record: ik heb vandaag de certified true copy van mijn Certificate of Naturalization terug ontvangen met apostille van het State Department :D
Die stap heeft minder dan 4 weken geduurd, sneller dan ik had verwacht. Nu kan ik de NL ambassade gaan bellen om te horen of ze behalve het Amerikaanse paspoort nog extra documenten willen zien over mijn eveneens genaturaliseerde echtgenote. Zo niet, dan ga ik voorbereidingen treffen voor een road trip naar Miami.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Big Al »

De laatste loodjes!
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

:thumbup:
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

En miv 1 april (geen grap) wordt de 10-jaren klok (voor het behouden van je Nederlanderschap als je met dubbele nationaliteit buiten NL/EU woont) veranderd in de 13-jaren klok. Ook weer goed nieuws!
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Southerner
Amerika-ontdekker
Berichten: 33
Lid geworden op: 24 jun 2017, 05:55
Locatie: Little Rock, Arkansas

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Southerner »

@Dutchess Dat is zeker goed nieuws! Bedankt voor de aanvullende informatie.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Big Al »

Dutchess schreef:
16 feb 2022, 20:35
En miv 1 april (geen grap) wordt de 10-jaren klok (voor het behouden van je Nederlanderschap als je met dubbele nationaliteit buiten NL/EU woont) veranderd in de 13-jaren klok. Ook weer goed nieuws!
Zal dat ook met terugwerkende kracht zijn?

Bijvoorbeeld, als je tienjarige termijn in 2021 verliep, kan je dan in 2023 toch nog je Nederlanderschap bevestigen?

Was het overigens niet al mogelijk om een verlopen/verloren Nederlanderschap weer te 'activeren'?
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door hemmie »

Nee, niet met teruglopende kracht.

Ja, als je als oud-nederlander weer een jaar in NL woont op een niet-tijdelijk visum kun je via optie weer nederlands worden. Als je geboren en getogen bent in NL kun je daarvoor een wedertoelatingsvisum krijgen.
Terug in Texas!
Yasmin_22
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 16 mei 2022, 23:46

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Yasmin_22 »

Southerner schreef:
15 feb 2022, 01:53
For the record: ik heb vandaag de certified true copy van mijn Certificate of Naturalization terug ontvangen met apostille van het State Department :D
Die stap heeft minder dan 4 weken geduurd, sneller dan ik had verwacht. Nu kan ik de NL ambassade gaan bellen om te horen of ze behalve het Amerikaanse paspoort nog extra documenten willen zien over mijn eveneens genaturaliseerde echtgenote. Zo niet, dan ga ik voorbereidingen treffen voor een road trip naar Miami.
Hoe duur is het om certified true copy van Certificate of Naturalization aan te vragen?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Behouden Nederlanderschap

Bericht door Dutchess »

Het zijn 2 stappen, eerst de Certified True Copy halen bij USCIS, dat is als ik me goed herinner gratis (moet je wel persoonlijk halen). Daarna de apostille aanvragen bij de US Department of State, dat is niet duur, ik dacht zoiets van $8 plus verzendkosten.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer