J-1/J-2 visa verwerkingstijd in COVID-tijden

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Radijsje
Amerika-newbie
Aantal x V.S. bezocht: 1

J-1/J-2 visa verwerkingstijd in COVID-tijden

Bericht door Radijsje »

Goedemorgen,

dit is pas mijn eerste bericht op dit Forum (las tot nu toe graag mee voor info omtrent de VS). Komend voorjaar willen mijn vrouw en ik vertrekken naar de VS, omdat ik daar zal starten met een postdoc aan Stanford. Papierwinkel is na de nodige COVID-gerelateerde vertraging in principe rond - we hebben op 16 februari een afspraak bij het Consulaat in Amsterdam voor een J-1 (voor mij) en een J-2 visum (voor haar). Collega's hebben me uit eigen ervaring kunnen vertellen dat na dat gesprek de visas eigenlijk altijd binnen een week rond zijn. Dat is ook wat ik lees in oude posts op dit Forum. Ik was echter benieuwd of iemand hier nog recentelijk (tijdens COVID) een J visum heeft geregeld, en of die me zou kunnen vertellen of de verwerkingstijd nog steeds zo snel is. Ik heb namelijk geluiden opgevangen dat het nu wel eens VEEL langer kan duren ivm COVID vertragingen. Dit ivm onze planning.

Hartelijke groet, en alvast bedankt voor de info,

Radijsje
Nagini
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: J-1/J-2 visa verwerkingstijd in COVID-tijden

Bericht door Nagini »

Ik heb geen recente J1, maar heb de afgelopen jaren meermaals een visum gekregen (1x J1 in 2015, 1x poging tot J1 maar gecancelled voor interview in 2019 en mijn DV visum in 2020). In principe is het stukje na het interview alleen "het printen van het visum in je paspoort". Dit gebeurd op het consulaat zelf, en kan zelfs op dezelfde dag plaatsvinden (meestal duurt het een paar dagen). Daarna is het een kwestie van in de envelop en terug naar je thuisadres (of ophalen op het consulaat zelf).

Waar veel vertraging mee is vanwege covid is het proces voor het interview; zo zijn de wachttijden om een interview te krijgen op dit moment erg lang (op dit forum zijn voorbeelden van mensen die uitwijken naar Belgie of zelfs Roemenie om eerder aan de beurt te komen) net als de wachttijden voor verwerking aan de Amerikaanse kant (goedkeuren documenten/DS160/DS260, background checks, etc).
De enige reden die ik zie dat er lange vertraging zou kunnen zijn, is als er iets op het interview niet goed is (missende documenten, afkeuring om andere reden), omdat het langer kan duren als je case weer terug moet naar de VS. Zolang je voorbereid bent en wordt goedgekeurd zie ik geen reden waarom ze lang zouden wachten met het terugsturen van visum+paspoort.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer