Studeren in Amerika

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Plaats reactie
Ilan2109
Amerika-newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: 30 sep 2021, 15:52
Aantal x V.S. bezocht: 3

Studeren in Amerika

Bericht door Ilan2109 »

Hallo,
Ik ben 17 jaar oud en ik zit op dit moment in de 6e klas vwo. Ik wil graag in Amerika gaan studeren, maar ik stuitte op enkele problemen. Als iemand die dit leest iemand is of kent die in Amerika heeft gestudeerd, ik zou je hulp erg goed kunnen gebruiken.

1: Hoe heb je al je kosten betaald? Ik heb een bijbaan in Nederland, ik heb ongeveer €8000 gespaard en mijn ouders zijn ook bereid ongeveer €10.000 per jaar te betalen. Dit dekt echter nog lang niet alle kosten. Ik zou best willen lenen, alleen om $20.000 per jaar te moeten lenen vind ik niet fijn omdat ik dan mezelf heel hoog in de schulden breng. Ik ga daar sowieso een baan zoeken, waardoor ik ongeveer $10.000 per jaar kan verdienen als ik veel werk.
Ik had een 9.9 voor mijn eindexamen en eindcijfer wiskunde, maar voor de andere vakken had ik 2 8en, 3 7’s, 2 6en en een 5. Ik wil graag wiskunde gaan studeren, dus zou ik met deze cijfers alsnog in aanmerking kunnen komen voor een scholarship, ondanks dat mijn cijfers voor de andere vakken niet geweldig zijn?

2: Ik bezit een Amerikaans paspoort, want ik ben geboren in Celeveland, OH. Moet ik me nu als internationale student inschrijven of moet ik me als out-of-state US citizen inschrijven? Voor de duidelijkheid: ik ben nu nog woonachtig in Nederland, maar als ik daar aangenomen word ga ik gebruik maken van de on-campus housing.

Als iemand mij zou kunnen helpen of dit wil doorsturen naar iemand die mij kan helpen, zou dat echt super super fijn zijn.
Groet,
Ilan
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Studeren in Amerika

Bericht door hemmie »

Als US citizen ben je volgens mij sowieso geen international student, maar inderdaad altijd out-of-state.

Wat de kosten betreft, ik heb geen idee in hoeverre je scholarships kunt krijgen o.b.v. een nederlands VWO diploma, ik vermoed dat dat heel lastig gaat worden. Is het misschien een optie om de SAT of ACT te doen? Sommige colleges geven automatic merit scholarships o.b.v. test scores, maar meestal wel in combinatie met GPA, dus dat laatste kan wel weer lastig worden misschien. Maar met hoge testscores sta je denk wel steeker. Zou je wel hoog moeten scoren, dat zal op het math deel waarschijnlijk wel lukken (na wat oefening, want natuurlijk heel anders dan wat je gewend bent), maar het taaldeel telt net zo goed mee. Ook zit je denk ik in tijdsnood, als je nu nog een test moet plannen en volgend jaar naar college wil.

Misschien kun je info vinden in de "Paying for college 101" Facebook groep.

Aanvulling, wellicht is eerst 2 jaar community college en dan een transfer naar een 4 year college de beste optie. Makkelijker om binnen te komen en betaalbaar.
Terug in Texas!
Jessica88
Amerika-ontdekker
Berichten: 90
Lid geworden op: 28 nov 2017, 20:43
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Seattle

Re: Studeren in Amerika

Bericht door Jessica88 »

Hi!

Wat leuk! Ik ben zelf op dit moment bezig met een PhD en ik doet dat op een scholarship. Je zou kunnen kijken welke scholarships de universiteit van jouw keuze heeft. Ook zou je kunnen kijken naar Fullbright, volgens mij bieden zij ook beurzen aan. Ikzelf kan daar geen gebruik van maken, omdat ik al in de VS woonde toen ik aan mijn PhD begon. Toen ik begon aan mijn PhD werkte ik al een tijdje, dus mijn cijfers waren niet heel erg relevant. Wat wel relevant was, was mijn ervaring, en voor jou zou dat dan buitenschoolse activiteiten kunnen zijn die kunnen helpen met het verkijgen van een scholarship. Ook moet je even uitzoeken of je een SAT of iets dergelijks moet doen, zoals Hemmie al zei.

Ik heb toendertijd veel geleend om een master te doen in Londen. Ik weet dat dit niet een ideale optie is, maar je zou kunnen kijken naar collegekrediet van de DUO. Dit is ook een lening, maar deze ligt hoger dan wat je normaal kan krijgen als student in NL (toendertijd keken ze naar het algehele collegegeld en kon ik daar een deel van lenen.)

Over in of out of state: in mijn geval zijn alle studenten die minder dan een jaar in de staat wonen (en ik weet niet of dit per staat verschilt) out of state. Daarnaast moet je kunnen aantonen dat je niet voor de opleiding naar de staat bent verhuist, maar voor iets anders. Pas dan ben kom je in aanmerking voor in-state tuition. Dus in mijn geval ging dat vrij makkelijk omdat ik verhuist ben naar de VS voor de de baan van mijn man, en hier ook al anderhalf jaar woonde voor ik begon met mijn studie. Je zou dus moeten uitzoeken of voor jou ook zo'n regel van toepassing is.

Daarnaast, vergis je niet in de werkdruk op een universiteit in de VS. Toen ik mijn bachelor deed, heb ik een tijdje in de VS gestudeerd en de werkdruk lag vele malen hoger. Wekelijks had ik toetsen en papers die ik moest inleveren. Ik had er denk ik toen niet naast kunnen werken. Tegelijkertijd weet ik dat dit wel de realiteit is voor veel studenten, dus het is wel mogelijk.

Ik hoop dat dit helpt!
Gerlinde
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 26 okt 2019, 20:45
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Curacao

Re: Studeren in Amerika

Bericht door Gerlinde »

Hallo Ilan,
Mijn dochter volgt momenteel graduate math in Florida en geniet als TA een volledige tuition vrijstelling.
Echter om als internationale student vanaf het begin scholarship te krijgen is moeilijk. Zij had een eindscore eindexamens van alle vakken boven de 8 en een heel hoge SAT score (weet niet meer hoeveel juist) maar kreeg alleen scholarships aangeboden op universiteiten waar het bedrag na aftrek van de scholarship nog steeds hoger was dan andere universiteiten waar je 100% tuition zou betalen.
Het voordeel voor jou is dat jij niet internationaal bent en als je in het eerste jaar goed scoort, wel meer kansen maakt op een scholarship vanaf het 2de jaar. Daarnaast mag jij, in tegenstelling tot internationale studenten, ook meer dan 20 uur per week werken en mag je ook off campus werken. Mijn dochter kon vanaf het 2de jaar reeds 20 uur on campus werken als math tutor en ondertussen dus als TA. Zij heeft haar eerste 2 jaren gedaan aan een community college, studeerde af met een GPA van 3.99 maar omdat ze een internationaal studente was, kreeg ze nog steeds geen scholarship bij de overstap naar een 4-jarige opleiding. In jouw geval, zou je dan bij de meeste universiteiten wel scholarship krijgen.
Tuition verschilt ook erg veel van universiteit tot universiteit, maar met de bedragen die je doorgeeft moet het wel lukken in combinatie van scholarships.
Succes!
DaanL
Amerika-newbie
Berichten: 9
Lid geworden op: 07 okt 2021, 22:35
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Studeren in Amerika

Bericht door DaanL »

Aangezien je een Amerikaanse staatsburger bent, kun je je aanmelden voor FAFSA (Free Application for Federal Student Aid)! Het ligt een beetje aan hoeveel financiële hulp je nodig hebt, maar je kan al gauw duizenden dollars in federal aid krijgen (en dan vaak ook nog eens grants die je niet hoeft terug te betalen) als je kan aantonen dat je dat nodig hebt. Hier is een link naar de website van FAFSA, https://studentaid.gov/

Aanmelden is gratis en volgens mij laten ze binnen twee weken zien op hoeveel dollar aan beurzen/leningen je recht hebt.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4944
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Studeren in Amerika

Bericht door hemmie »

Ik zou dat even goed uitzoeken, je laat het wel heel rooskleurig klinken. Zo ver ik weet is het enige dat je via FAFSA kunt krijgen een Pell grant, en die krijg je alleen bij een extreem laag inkomen. Is max. nog geen $9k per jaar, dus zet vaak ook nog niet echt zoden aan de dijk.
Verder is het aan de colleges on je financial aid te geven, maar maar 2% van de colleges doet aan "meets full need", van de meeste colleges hoef je dus weinig te verwachten.
Oh ja, volgens mij kan de FAFSA ook meehelpen om je federal loans subsidized ipv unsubsidized te krijgen, er wordt dan geen rente berekend totdat je afstudeert. Federal loans zijn max. geloof ik $27k totaal over 4 jaar.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2243
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Studeren in Amerika

Bericht door Big Al »

Je zou je hier ook in een staat kunnen vestigen om zo "residency" te verkrijgen. Dan zou je in aanmerking kunnen komen voor het lagere tarief van staatsscholen. De eisen verschillen overigens per staat.

De suggestie om eerst aan een goedkopere school te studeren is de moeite waard. Er wordt meestal alleen gekeken bij welke universiteit je bent afgestudeerd. Waar je de eerste jaren gedaan hebt maakt niet zoveel uit. Let er wel op dat de 'credits' van een andere opleiding meetellen bij de universiteit waar je uiteindelijk heen wil. Kijk goed uit bij het kiezen van een school - veel (dure) universiteiten hebben een uitstekende reputatie maar het niveau en diepgang van de academische kant strookt daar niet altijd mee.

Je zou wellicht ook vrijstelling kunnen krijgen voor bepaalde (onderdelen van) vakken. Ander dan in NL is college hier niet zozeer een vervolg van het voorgezet onderwijs maar moet er nogal bijgespijkerd worden.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer