Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!
Nieuwe outdoor GPS
Nieuwe outdoor GPS
Al jaren hebben wij een Garmin ETrex 30 die op elke wandeling mee gaat en (erg lang) werkt op 2 AA batterijen. Hoewel de navigatie de laatste tijd erg traag was waren we over het toestel verder altijd tevreden; lekker licht, veel topo-kaarten en een kompas. Helaas is onze ETrex 30 nu gesneuveld en moeten we op zoek naar een nieuwe. We hadden het toestel al best lang en inmiddels zal er ook wel wat verbetering in deze spullen zijn. Wij gebruiken de GPS uitsluitend voor wandelen (fietsen en skeeleren). Maar we gaan wel naar afgelegen gebieden dus het moet een uiterst betrouwbaar apparaat zijn en ook niet te zwaar.
Wie weet een goede (moderne) vervanger voor onze gesneuvelde ETrex 30?
Wie weet een goede (moderne) vervanger voor onze gesneuvelde ETrex 30?
- Galapogos
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 5
- Contacteer:
Re: Nieuwe outdoor GPS
Modern is in deze context zeer relatief. Vergeleken met een moderne smartphone voelt iedere ‘moderne’ outdoor-gps alsnog compleet verouderd aan.
Dat gezegd hebbende is Garmin nog steeds de onbetwiste marktleider. Ik zou persoonlijk voor een GPSMap-model gaan, en dan eentje met ingebouwd kompas. Verder ligt het aan je eigen voorkeuren. Heb je liever een ingebouwde lithiumbatterij die lang mee gaat of de flexibiliteit van AA-batterijen? Heb je behoefte aan InReach (om hulpdiensten in te schakelen bij nood, zelfs in afgelegen gebied zonder mobiel bereik)?
Garmin maakt ook modellen met een touchscreen, zoals de Oregon. Weinig mis mee, maar ik vind die GPSMap-modellen net wat robuuster ofzo.
Dat gezegd hebbende is Garmin nog steeds de onbetwiste marktleider. Ik zou persoonlijk voor een GPSMap-model gaan, en dan eentje met ingebouwd kompas. Verder ligt het aan je eigen voorkeuren. Heb je liever een ingebouwde lithiumbatterij die lang mee gaat of de flexibiliteit van AA-batterijen? Heb je behoefte aan InReach (om hulpdiensten in te schakelen bij nood, zelfs in afgelegen gebied zonder mobiel bereik)?
Garmin maakt ook modellen met een touchscreen, zoals de Oregon. Weinig mis mee, maar ik vind die GPSMap-modellen net wat robuuster ofzo.
- Tipsy_1
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 20
Ik heb een aantal garmin dakota's (10 en 20) en vind die heerlijk. Simpel en handig. Nadeel: max aantal waypoints (lastig bij geocaching)
Nu maken ze dat model al een paar jaar niet meer dus ben ik overgestapt op Garmin oregon 700. Ik vind het een echt rotding. Veel bugs (en al een paar modellen versleten). Voordeel is wel grotere scherm en meer waypoints.
Ik denk dat etrex als dat nog bestaat nog alitjd de stabielere keuze is.
Nu maken ze dat model al een paar jaar niet meer dus ben ik overgestapt op Garmin oregon 700. Ik vind het een echt rotding. Veel bugs (en al een paar modellen versleten). Voordeel is wel grotere scherm en meer waypoints.
Ik denk dat etrex als dat nog bestaat nog alitjd de stabielere keuze is.
- Coyote
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 33
- Contacteer:
Ik heb de GPSmap 62s en de Oregon 600t die ik gebruik voor het Geocachen. Beide zeer goede toestellen. Al enkele jaren oud dus weet niet in hoeverre ze nog verkrijgbaar zijn. De GPSmap kan erg lang doen met 2 AA batterijen, de Oregon iets korter. Die heeft dan weer als voordeel een touchscreen wat ook erg handig is.
Ik heb ze beide in Amerika veel gebruikt.
Roland
Ik heb ze beide in Amerika veel gebruikt.
Roland
Wij vinden die 2 AA batterijen echt wel fijn. Als je herlaadbare ReCyCo’s er in gebruikt werken ze best lang. En ook in the middle of nowhere verkopen ze AA’s dus als er nog steeds een Garmin met 2 AA’s is heeft die onze voorkeur. Geocahen doen we er niet of nauwelijks mee dus dat is niet belangrijk. Onze ETrex 30 heeft overigens een ingebouwd kompas, dat is idd handig!
De ETrex heeft geloof ik nu de 32X ofzo; bestaat kennelijk nog wel. Wij dachten dat die 700 wel beter zou zijn maar uit jullie reacties begrijp is dat dit geen aanrader is.
Die noodsignalen is mogelijk handig als je hopeloos kwijt bent maar ik begreep dat het ook erg duur is en je een abonnement moet hebben. Aangezien wij (even afgezien van COVID) jaarlijks 3,5 weken in de USA zijn en dan een deel daarvan soms in een afgelegen gebied waar het nuttig kan zijn een noodsignaal te hebben is het nut op jaarbasis klein. (OK, als je 1x dat echt nodig hebt is het alles waard wat je hebt, maar dat terzijde).
Wij hebben onze ETrex 30 al best lang. Maar vorig jaar is hij hard gevallen en daar is hij niet echt van opgeknapt; allerlei fouten en dingen die niet meer werken. Daar kan Garmin natuurlijk ook niks aan doen; daar zijn ze niet voor gemaakt…
De ETrex heeft geloof ik nu de 32X ofzo; bestaat kennelijk nog wel. Wij dachten dat die 700 wel beter zou zijn maar uit jullie reacties begrijp is dat dit geen aanrader is.
Die noodsignalen is mogelijk handig als je hopeloos kwijt bent maar ik begreep dat het ook erg duur is en je een abonnement moet hebben. Aangezien wij (even afgezien van COVID) jaarlijks 3,5 weken in de USA zijn en dan een deel daarvan soms in een afgelegen gebied waar het nuttig kan zijn een noodsignaal te hebben is het nut op jaarbasis klein. (OK, als je 1x dat echt nodig hebt is het alles waard wat je hebt, maar dat terzijde).
Wij hebben onze ETrex 30 al best lang. Maar vorig jaar is hij hard gevallen en daar is hij niet echt van opgeknapt; allerlei fouten en dingen die niet meer werken. Daar kan Garmin natuurlijk ook niks aan doen; daar zijn ze niet voor gemaakt…
- Galapogos
- Amerika-expert
- Contacteer:
AA-batterijen en geen InReach, wel kompas/sensoren, check. Dan zou ik dus voor een GPSmap gaan die daar aan voldoet. Je komt dan uit op de volgende modellen:
- GPSmap 64sx
- GPSmap 65s
- GPSmap 66s
De GPSmap 66s heeft een aantal features die de andere twee modellen niet hebben. De 65s heeft een betere ontvanger waardoor hij sneller fix heeft. De GPSmap 64sx heeft geen voordelen boven die andere twee, maar mogelijk kun je die tegen een lagere prijs vinden. Volgens mij wordt-ie formeel niet meer verkocht.
Zie https://www.navigation-professionell.de ... ap-series/ voor een vergelijk tussen deze modellen.
De 65s is van bovengenoemde modellen volgens mij het duurst. Persoonlijk zou ik de 66s nemen. Meer features / moderner, en toch iets goedkoper dan de 65s. De iets mindere (maar nog altijd prima) ontvangst neem ik dan graag voor lief.
- GPSmap 64sx
- GPSmap 65s
- GPSmap 66s
De GPSmap 66s heeft een aantal features die de andere twee modellen niet hebben. De 65s heeft een betere ontvanger waardoor hij sneller fix heeft. De GPSmap 64sx heeft geen voordelen boven die andere twee, maar mogelijk kun je die tegen een lagere prijs vinden. Volgens mij wordt-ie formeel niet meer verkocht.
Zie https://www.navigation-professionell.de ... ap-series/ voor een vergelijk tussen deze modellen.
De 65s is van bovengenoemde modellen volgens mij het duurst. Persoonlijk zou ik de 66s nemen. Meer features / moderner, en toch iets goedkoper dan de 65s. De iets mindere (maar nog altijd prima) ontvangst neem ik dan graag voor lief.
- Old Faithful
- Amerika-expert
- Aantal x V.S. bezocht: 9
Ik vind juist de GPSmap met knoppen gemakkelijker te bedienen met één hand. Zo zie je maar weer
In het verleden waren de GPSmap en eTrex serie softwarematig hetzelfde. Het verschil was de bediening en het grotere scherm van de GPSmap. Ik weet niet hoe dat met de nieuwe modellen is.
Een heleboel informatie vind je op of via https://forum.gps.nl/
Succes met de keuze.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
Dank voor de info en de links. We gaan er ons even in verdiepen. Ik begrijp dat de toestellen lastig verkrijgbaar zijn maar aangezien we net terug zijn van vakantie (Oostenrijk; best leuk maar geen USA natuurlijk
) hebben we een nieuwe pas de volgende vakantie weer nodig. Geen gillende haast dus gelukkig.
Jammer dat je niet even de GPSmap66 en de ETrex 32 zelf kunt vergelijken. Er zullen dus ook weinig winkels zijn die ze beide hebben liggen!
Jammer dat je niet even de GPSmap66 en de ETrex 32 zelf kunt vergelijken. Er zullen dus ook weinig winkels zijn die ze beide hebben liggen!
-
babarage
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 21
89 highschool Mi 92 college Ga 97 uni Mi
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
99 Fl-Ca, 00 Ca - Wa, 01 Fl, 04 Va, 05 Co - Ca, 06 New England, 08 Fl, 08 BC - NS, 09 Wa - Nv, 10 Zuidoosten, 11 Route 66, 13 Noordoosten, 15 Wa, 16 Il - Ca, 17 Alaska, 18, 19 oostkust
- Old Faithful
- Amerika-expert
De link in mijn bericht van 21 augustus is naar hun forum.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
We wonen daar niet echt in de buurt maar komen er binnenkort wel een keer langs. Dan zullen we idd eens kijken of ze eea in voorraad hebben zodat we ze ook kunnen zien en vergelijken met onze ETrex 30.
@Old Faithful; handig, dat forum van die winkels. Er staat overigens op dat de knoppen van de Garmins wel heel vaak sneuvelen… Dat is nu inmiddels bij onze ook gebeurd maar wij hebben er dan blijkbaar nog lang mee gedaan. Dat heb je dan weer niet met een touchscreen natuurlijk. Dan moeten we ook maar vergelijken met de ETrex 35…
@Old Faithful; handig, dat forum van die winkels. Er staat overigens op dat de knoppen van de Garmins wel heel vaak sneuvelen… Dat is nu inmiddels bij onze ook gebeurd maar wij hebben er dan blijkbaar nog lang mee gedaan. Dat heb je dan weer niet met een touchscreen natuurlijk. Dan moeten we ook maar vergelijken met de ETrex 35…
- Coyote Buttes
- Amerikakenner
- Aantal x V.S. bezocht: 12
Ik gebruik de GPS ook vaak op wandelingen in de US.
Waar ik vroeger een Magellan Meridian GPS had, gebruik ik nu echter gewoon mijn telefoon met apps als Viewranger en OutdoorActive.
Dit werkt supergoed vind ik.
Waar ik vroeger een Magellan Meridian GPS had, gebruik ik nu echter gewoon mijn telefoon met apps als Viewranger en OutdoorActive.
- Alle kaarten die ik wil, van TOPO-kaarten tot google maps zijn beschikbaar.
- Het werkt nauwkeurig, alleen GPS signaal is nodig.
- Routes zijn online te maken en kun je downloaden naar je telefoon. Offline gebruik werkt goed.
- Tracks makkelijk weer uploaden naar je online account.
- Flexibel in gebruik. Routes omdraaien, punten overslaan, alle informatie over de route is beschikbaar (van hoogte tot snelheid tot afstand, kompas)
- Enige nadeel is het batterijverbruik, maar ik heb altijd een powerbank bij me.
- Galapogos
- Amerika-expert
- Contacteer:
@A&A Voor wat het waard is: ik heb meerdere Garmin-outdoor-toestellen in bezit gehad, maar de enige waarvan een knop stuk is gegaan was een touchscreen-model (Oregon 550). De aan-/uit-knop deed het na veelvuldig gebruik niet meer. Echt een mechanisch defect.
@Coyote Buttes Daar heb je een heel goed punt. Ik raak mijn outdoor-gps tegenwoordig ook nauwelijks meer aan door de beschikbaarheid van uitstekende apps voor de smartphone. Ik zie tegenwoordig ook nog maar weinig meerwaarde voor een outdoor-gps. De flexibiliteit van AA-batterijen kan in sommige gebruikscenario’s doorslaggevend zijn, maar dat zal dan vooral gelden voor mensen die er meerdaagse tochten mee ondernemen. Vooral in situaties waarin een powerbank niet onderweg kan worden opgeladen, of waarvan het gewicht van de powerbank bezwaarlijk is (batterijen voor je Garmin-GPS wegen praktisch niets).
Verder zijn smartphones zonder extra bescherming meestal vrij kwetsbaar. Maar daar zijn natuurlijk oplossingen voor.
@Coyote Buttes Daar heb je een heel goed punt. Ik raak mijn outdoor-gps tegenwoordig ook nauwelijks meer aan door de beschikbaarheid van uitstekende apps voor de smartphone. Ik zie tegenwoordig ook nog maar weinig meerwaarde voor een outdoor-gps. De flexibiliteit van AA-batterijen kan in sommige gebruikscenario’s doorslaggevend zijn, maar dat zal dan vooral gelden voor mensen die er meerdaagse tochten mee ondernemen. Vooral in situaties waarin een powerbank niet onderweg kan worden opgeladen, of waarvan het gewicht van de powerbank bezwaarlijk is (batterijen voor je Garmin-GPS wegen praktisch niets).
Verder zijn smartphones zonder extra bescherming meestal vrij kwetsbaar. Maar daar zijn natuurlijk oplossingen voor.
- Old Faithful
- Amerika-expert
Garmin toestellen zijn volgens de omschrijving "robuust en waterbestendig (IPX7)."
Wat robuustheid betreft plaats ik hier een bijdrage van mij die ik 14 jaar geleden op bovengenoemd forum plaatste.
Wat robuustheid betreft plaats ik hier een bijdrage van mij die ik 14 jaar geleden op bovengenoemd forum plaatste.
Mijn smartphone zie ik zo'n val van een rijdende auto niet overleven.Het regent in Biberwier, Oostenrijk, maar dat is geen reden om niet te gaan wandelen. Ik stap op de parkeerplaats dus uit de auto en leg mijn Garmin Map 76S tegen de dakrailing van mijn auto, zodat hij naar de satellieten kan zoeken.
Terwijl we onze regenjassen aandoen klinkt er een donderslag, bij niet heldere hemel. Onweer is wel een reden om niet te gaan wandelen, dus terug in de auto en na kort overleg rijden we weg..........en vergeten de 76S. Als ik daar na een half uur of zo achter kom, ligt die natuurlijk niet meer op de auto. Nog wel gezocht, maar niets gevonden.
Dus op naar de politie van Lermoos om het verlies te vermelden, voor de verzekering. Veel hoop om de 76S nog ooit heelhuids terug te zien, is er niet. Groot is dan ook de verrassing en blijdschap als de politie van Lermoos 's avonds rond een uur of tien aan de deur van ons vakantieverblijf staat met de 76S. Nog groter is de blijdschap als blijkt dat de 76S ongeschonden uit de strijd is gekomen. Alleen het Gillson tasje vertoont enkele oppervlakkige beschadigingen.
De 76S blijkt door een Duitse motorrijder gevonden en door hem meegenomen over de Fernpass richting Imst, over het Hahntennjoch het Lechtal in en via het Tannheimertal naar Immenstadt, Dld, alwaar hij hem op het politiebureau heeft afgegeven. De Duitse politie en de Oostenrijkse politie hebben ervoor gezorgd dat hij weer bij mij terecht komt.
Groet,
Old Faithful
Old Faithful
- Galapogos
- Amerika-expert
- Contacteer:
De mijne ook niet, maar er zijn echt hele stevige cases voor smartphones te krijgen waarmee het verschil met een outdoor-gps op dit punt weg valt of in ieder geval véél kleiner wordt. Dat maakt je telefoon wel groter, maar dat hoeft geen probleem te zijn als je daardoor geen outdoor-gps meer bij je hoeft te dragen. Ik heb hier in Nederland bij dagelijks gebruik een eenvoudige Otterbox-case om mijn telefoon zitten. Ik heb die telefoon al zeker tien keer laten vallen op de keramische vloertegels hier in huis. Geen enkel probleem. En dat is dan nog niet eens een échte stevige case.
De waterbestendigheid was voorheen een belangrijk verschil tussen outdoor-gps'en enerzijds en smartphones anderzijds. Maar veel moderne telefoontoestellen doen op dat vlak tegenwoordig ook al niet meer onder voor een outdoor-gps. Sterker nog: moderne outdoor-gps'en hebben een IPX7-rating, terwijl een iPhone 12 zelfs een IP68-rating heeft. Natuurlijk ligt dat maar net aan de telefoon die je hebt, maar toch. (het laatste getal van de rating zegt iets over waterdichtheid, dus 7 vs 8 ).
Wat ik maar wil zeggen is dat voor veel vormen van gebruik een smartphone net zo geschikt (zo niet geschikter) is dan een dedicated outdoor-gps. Er zullen natuurlijk altijd scenario's zijn waarin de outdoor-gps het wint, maar andersom geldt dat ook.
De waterbestendigheid was voorheen een belangrijk verschil tussen outdoor-gps'en enerzijds en smartphones anderzijds. Maar veel moderne telefoontoestellen doen op dat vlak tegenwoordig ook al niet meer onder voor een outdoor-gps. Sterker nog: moderne outdoor-gps'en hebben een IPX7-rating, terwijl een iPhone 12 zelfs een IP68-rating heeft. Natuurlijk ligt dat maar net aan de telefoon die je hebt, maar toch. (het laatste getal van de rating zegt iets over waterdichtheid, dus 7 vs 8 ).
Wat ik maar wil zeggen is dat voor veel vormen van gebruik een smartphone net zo geschikt (zo niet geschikter) is dan een dedicated outdoor-gps. Er zullen natuurlijk altijd scenario's zijn waarin de outdoor-gps het wint, maar andersom geldt dat ook.
Voor zover wij weten kun je met een outdoor GPS alle telecom-satellieten ontvangen en met een telefoon uiteraard niet. Dus in-the-middle-of-nowhere lijkt dat ons een stuk veiliger. En de Garmin ETrex hou je een stuk makkelijker in je hand dan een telefoon. Wij hebben in de telefoon eigenlijk nooit een USA-kaart dus dan zou het gebruik misschien ook best duur worden?Coyote Buttes schreef: ↑23 aug 2021, 13:03Ik gebruik de GPS ook vaak op wandelingen in de US.
- Alle kaarten die ik wil, van TOPO-kaarten tot google maps zijn beschikbaar.
- Het werkt nauwkeurig, alleen GPS signaal is nodig.
- Routes zijn online te maken en kun je downloaden naar je telefoon. Offline gebruik werkt goed.
- Tracks makkelijk weer uploaden naar je online account.
- Flexibel in gebruik. Routes omdraaien, punten overslaan, alle informatie over de route is beschikbaar (van hoogte tot snelheid tot afstand, kompas)
Wat zijn de voordelen van een "echte" GPS tegenover de manier waarop ik het doe?
- Enige nadeel is het batterijverbruik, maar ik heb altijd een powerbank bij me.
De gebieden waar wij gewandeld hebben zijn vaak uitgesloten van GSM-ontvangst.
Galapogos schreef: ↑23 aug 2021, 14:16@A&A Voor wat het waard is: ik heb meerdere Garmin-outdoor-toestellen in bezit gehad, maar de enige waarvan een knop stuk is gegaan was een touchscreen-model (Oregon 550). De aan-/uit-knop deed het na veelvuldig gebruik niet meer. Echt een mechanisch defect.
Ja; dat schiet dan niet echt op!
- Galapogos
- Amerika-expert
- Contacteer:
Je hebt geen GSM-ontvangst of überhaupt mobiel internet nodig om je telefoon te kunnen gebruiken voor navigatie. Het is een kwestie van er voor vertrek een geschikte navigatie-app op installeren, inclusief het benodigde kaartmateriaal. Vanaf dat moment heb je geen mobiel internet meer nodig, ook geen mobiel bereik. Dus het kost je ook niets, los van de eventuele eenmalige aanschaf van een app.A&A schreef: ↑24 aug 2021, 19:54Voor zover wij weten kun je met een outdoor GPS alle telecom-satellieten ontvangen en met een telefoon uiteraard niet. Dus in-the-middle-of-nowhere lijkt dat ons een stuk veiliger. En de Garmin ETrex hou je een stuk makkelijker in je hand dan een telefoon. Wij hebben in de telefoon eigenlijk nooit een USA-kaart dus dan zou het gebruik misschien ook best duur worden?
De gebieden waar wij gewandeld hebben zijn vaak uitgesloten van GSM-ontvangst.
Smartphones hebben sinds jaar en dag GPS-chips ingebouwd. Vaak ondersteunen ze (net als outdoor-gps-apparaten) ook andere navigatie-satellieten, zoals Galileo en GLONASS.
Een outdoor-gps zal door de support van AA-batterijen flexibeler zijn als je lang geen laadmogelijkheid of powerbank tot je beschikking hebt. En een outdoor-gps zal van zichzelf wat steviger zijn. Bij een telefoon heb je dan een stevige case nodig om hetzelfde effect te bereiken. Maar technisch is er verder weinig verschil. Alleen heeft die telefoon een veel snellere cpu, waardoor hij makkelijker/sneller in gebruik is.
-
- Vergelijkbare Onderwerpen
- Reacties
- Weergaves
- Laatste bericht
-
- 4 Reacties
- 1566 Weergaves
-
Laatste bericht door spls
-
- 60 Reacties