Laat ik voorop stellen dat ik geen ervaring heb met Garmin InReach. Maar ik ben wel erg bekend met outdoor-navigatieapparatuur van Garmin en heb me uit interesse ook weleens verdiept in zowel InReach als het concurrerende Spot.
De 'normale' Garmin-outdoortoestellen (geen InReach) zijn er in allerlei soorten en maten. Vele jaren terug loonde het nog om deze omwille van de lagere prijs in de VS te kopen, maar volgens mij zijn verschillen inmiddels een stuk kleiner. De beste topografische kaarten voor Amerika die ik ken zijn de gratis verkrijgbare op OpenStreetMap gebaseerde kaarten die je kunt downloaden van
http://www.gmaptool.eu/en/content/usa-osm-topo-routable. Ik ben daar echt héél tevreden mee. Voor deze kaarten maakt het uiteraard niet uit of je een GPS-toestel hebt gekocht in Nederland of in de Verenigde Staten.
De topografische kaarten die Garmin zélf levert voor Europa vind ik niet zo goed (althans: toen ik voor het laatst keek, een paar jaar geleden). Ook daarvoor kun je op internet beter kaartmateriaal vinden dat bovendien gratis is. Hoe de kwaliteit is van de topografische kaarten die Garmin zelf levert voor de VS weet ik niet.
De InReach Explorer+ is NIET compatibel met custom maps zoals die van bovengenoemde site, en dat is een serieus nadeel. De GPSMAP 66i is wél compatibel, en is daarmee een stuk flexibeler als het aankomt op het te gebruiken kaartmateriaal. Ook is de Inreach Explorer+ in tegenstelling tot de GPSMAP 66i NIET compatibel met Garmin Basecamp, het programma voor pc/Mac waarmee je voorafgaand aan vertrek zelf je route kunt uitzetten, en points of interests kunt vastleggen (waterbronnen, potentiële kampeerplekken, al dat soort zaken).
De InReach Explorer+ is gebaseerd op de software van de oorspronkelijke fabrikant (Delorme). Garmin heeft dat bedrijf opgekocht. De GPSMAP 66i is nieuwer, en gebruikt de softwarebasis die Garmin ook voor de andere outdoor-gps'en gebruikt, maar nu aangevuld met InReach-functionaliteit. Dat verklaart waarom de GPSMAP 66i op het gebied van kaarten flexibeler is dan de InReach Explorer+.
Je kunt ook overwegen om een losse outdoor-gps (puur voor navigatie) te nemen en een losse Spot voor je veiligheid. Misschien is dat onder de streep nog wel goedkoper dan een GPSMAP 66i. Misschien geeft het ook een veiliger gevoel om een doodeenvoudige Spot te hebben puur en alleen voor je persoonlijke veiligheid. Mijn ervaring met Garmin-apparaten in het algemeen is dat ze nog weleens willen vastlopen en je soms tegen bugjes in de software aan loopt. Twee apparaten in plaats van één betekent mogelijk wel meer gewicht/volume, dat zou je even uit moeten zoeken.
Als het gaat om een losse outdoor-gps (zonder Inreach) dan is zowel de GPSMap64-serie als de GPSMap66-serie prima geschikt. De Oregon 700-serie kan ook, als je liever touchscreen hebt. Mocht je echt een grammenjager zijn en je sowieso al van plan zijn een smartphone mee te nemen, dan kun je die ook gebruiken voor navigatie, i.p.v. de outdoor-gps. Er zijn goede offline topografische kaarten beschikbaar. Maar of dat voor jou een optie is ligt aan je beoogde gebruik. Is de Oregon Coast Trail goed gemarkeerd en hoef je alleen maar af en toe te kijken als je twijfelt? Dan kan een smartphone ook volstaan. Of wil je bij wijze van spreken iedere 100 meter bevestiging dat je nog goed loopt? Dan is een outdoor-gps wellicht een beter idee. Het ligt ook aan de (on)mogelijkheid die je hebt om onderweg dingen op te laden. Met een flinke powerbank kun je bij beperkt gebruik prima een week je smartphone opgeladen houden. Maar dan moet je vervolgens wel weer een plek hebben om die powerbank op te laden. En zo'n powerbank weegt best wel wat. Zo'n Garmin doet het op 2 AA-batterijen. Als je goede lithium-batterijen neemt hoef je die niet zo heel vaak te verversen.
Volgens mij kun je voor zowel Inreach als Spot tegenwoordig ook per maand een abonnement afsluiten, waarbij je nog wel per jaar een bedrag betaalt om het (al dan niet gepauzeerde) abonnement 'actief' te houden. Van de Spot weet ik dat je die eventueel ook kunt huren. Geen idee of dat financieel aantrekkelijk is.
Helemaal los van bovenstaande verhaal: qua gebruiksgemak winnen die outdoor-gps'en het niet van een smartphone. Tegenwoordig zijn we zo 'verwend' met snelle en mooie smartphone-applicaties dat zo'n outdoor-gps echt voelt als een stap terug in de tijd. De meerwaarde zit hem mijns inziens nog vooral in de wandelingen van de gebaande paden, vooral als het meerdaagse wandelingen zijn. Voor de 'normale' dagwandelingen in de nationale parken enzo, gebruikt ik eigenlijk nooit meer een outdoor-gps tegenwoordig.