Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Amerikanen en de wereld

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
ZappyVlaams
Amerikafan

Amerikanen en de wereld

Bericht door ZappyVlaams »

Hoi, ik leef nog (tot IEDERS genoegen).

Ik heb een vraagje betreffende het wereldbeeld van de gemiddelde Amerikaan(se) en dan nog wel ééntje met een negatieve ondertoon, om eens wat variatie te brengen. Bon, aan de slag.

Als je op een Europese school zit, dan leer je snel genoeg dat er zeven werelddelen zijn, waar ze liggen en wat zo wat het landschap/mensenras (mbt specifieke uiterlijke kenmerken, niet rascistisch natuurlijk) is van elk deel (zodat we geen Arabieren gaan plaatsen in Japan). Natuurlijk krijgen we een uitgebreid beeld over Europa en volgen we, logisch, de (West-)Europese geschiedenis vanaf de oermensen tot heden, wat ons meteen ook Amerika oplevert (koloniale rijken, natuurlijk). Al bij al kan de gemiddelde Europeaan dus een duidelijk beeld schetsen van de werelddelen en wat geschiedenis (niet moeilijk, is er een werelddeel waar er geen Europees rijk geweest is op Antartica na?).

Nu is de ex van mijn zus enkele jaren geleden een jaar naar de VS gegaan (laatste jaar van de humanoira eens in een ander land doen) en hij had als één van zijn vakken aardrijkskunde gekozen (waarom men een systeem kiest waar mensen hun vakken zo vrij kiezen is me een raadsel, ieder kind zou toch op z'n minst Engels en Frans/Spaans moeten kunnen). Hij heeft dat vak echter laten vallen toen bleek dat zijn medeleerlingen Zuid-Amerika nog niet eens konden aanduiden op een blinde wereldkaart... Ook heb ik eens een filmpje gezien waarin Australiërs Amerikanen compleet belachelijk maken door hen vanalles wijs te maken (Australiër deed zich voor als president van het land, op wereldkaarten schreven ze in Irak Frankrijk enz.), maar gelukkig ben ik dan weer slim genoeg om in te zien dat ze de slimmeren eruit geknipt hebben. Wat een geluk!

Nu is mijn vraag dus: hoe zit het met het wereldbeeld van de gemiddelde Amerikaan? Is het zoals dat van de gemiddelde Europeaan, of slechter, of beter?

PS: Je zou 't niet denken, maar ik begin een pak postitiever te denken over onze westerburen (en dan bedoel ik niet de Britten)!
Afbeelding
Gast

Bericht door Gast »

Heb zo het gevoel dat er straks iemand uit N Virgina aan een pleintje weer hysteris gaat worden bij het lezen van deze tread :D
Color01
Amerika-expert

Bericht door Color01 »

thornberrys schreef:Heb zo het gevoel dat er straks iemand uit N Virgina aan een pleintje
Bedoel je Petra :wink:

Maar ik begin wel een beetje moe te worden van al vragen, alleen om dat de europeanen denken dat ze alles beter weten dan de amerikanen . :x
ANY
Amerika-expert

Bericht door ANY »

ik begon hier met een antwoord, maar dacht, nee laat maar.... tijdsverspilling...
Info Ithaca & Finger Lakes Regio: http://www.flregio.blogspot.com"
Mooie plekjes noordoosten: http://noordoosten.blogspot.com/"
http://www.annaharalson.com/
Petra/VS
Medebeheerder
Contacteer:

Bericht door Petra/VS »

Color01 schreef:
thornberrys schreef:Heb zo het gevoel dat er straks iemand uit N Virgina aan een pleintje
Bedoel je Petra :wink:

Ja, dat zal wel. Lekker respectvol, zegt veel over de schrijver :roll: . Maar mijn reactie is als die van Annemiek: laat maar, mijn tijd en moeite niet waard.
Boek hier uw Nederlandstalige rondleidingen in en rond Washington DC
Dagboek over ons leven in de VS(reisverslagen rechtse kolom)
"Heaven and Earth never agreed to frame a better place for man's habitation than Virginia"~Capt. John Smith
Bennogr
Amerika-expert

Bericht door Bennogr »

Dit soort vragen zegt meer over de vragensteller dan over de gemiddelde Amerikaan.

Alsof de gemiddelde Amerikaan bestaat.

Vraag een Europeaan (of liever: een Nederlander, want die weten immers alles) wat de hoofdstad van de staat New York is (New York is een staat en niet een stad???) en dan maar lachen over die domme Nederlanders/Europeanen.
Nog 1 keer verhuisd, naar Philadelphia.
JohnNJ
Amerikakenner

Bericht door JohnNJ »

Ik begrijp de vraag niet. Wat is een 'slechter' of 'beter' wereldbeeld?

Misschien kun je de vraag wat toelichten aan de hand van jouw indrukken van het wereldbeeld der Ollanders? Dat is wat dichterbij en dan wordt wellicht duidelijk wat je wil weten. Dutroux, de Bende van Nijvel en de hormonenmafia zijn ook niet maatgevend voor Belgie (en ga nu niet vertellen dat het allemaal Walen waren).

--john
GoBucks
Amerikakenner

Bericht door GoBucks »

thornberrys schreef:Heb zo het gevoel dat er straks iemand uit N Virgina aan een pleintje weer hysteris gaat worden bij het lezen van deze tread :D
Tsonge tsjonge... zeg dan niets...
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 32
Contacteer:

Bericht door Coyote »

thornberrys schreef:Heb zo het gevoel dat er straks iemand uit N Virgina aan een pleintje weer hysteris gaat worden bij het lezen van deze tread :D
Thornberrys,

Dit is geen leuke opmerking van jou. Petra is iemand die discussies niet uit de weg gaat maar om haar hysterisch te noemen gaat echt te ver!

Bovendien overtreed je hiermee regel 3 van de AllesAmerika.com regels:

3. Het is te allen tijde verboden om andere mensen verbaal aan te vallen. Je mag uiteraard je eigen mening verkondigen, maar beledig daarbij niet andere mensen.

In het vervolg graag wat meer respect voor de mede-forumleden.

Roland
Since 1982: 32 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
ZappyVlaams
Amerikafan

En ik maar denken dat ik eens een deftige vraag had. Ik bedoel: er zijn serieus wat mensen die constant praten over dat wereldbeeld en ik vroeg me af of jullie, ervaring hebbende, het daarmee eens zijn of niet. Kennelijk dus niet, wat jullie uiteraard ook gewoon fijn hadden kunnen samenvatten in een post bestaande uit 'Neen.' (of die laatste n weglaten, nog korter!) en dus zo meteen meer duidelijk- en helderheid hadden kunnen scheppen over de situatie/het antwoord. Maar ja, ikzelf maak dan ook altijd veel te lange posts.
Afbeelding
nieuwenoord
Amerika-expert
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Contacteer:

Bericht door nieuwenoord »

Chapeau, voor de mod.

Kan hier niet gewoon een slotje op?
ZappyVlaams
Amerikafan

nieuwenoord schreef:Chapeau, voor de mod.

Aangezien ik tussen regeltjes kan lezen en het antwoord, vol met argumenten, al heb: ja.
Afbeelding
Stephanie_UCLA
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door Stephanie_UCLA »

Ik begrijp werkelijk niet wat er zo respectloos is aan de vraag van Zappy. Hij legt gewoon uit hoe hij aan het beeld komt dat Amerikanen niet veel weten van andere werelddelen en vraagt of jullie zijn beeld hiervan kunnen veranderen.
Lijkt mij er toch op te wijzen dat hij graag zijn beeld wilt bijstellen....
Chi Sin X
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 6

Bericht door Chi Sin X »

ZappyVlaams schreef:
nieuwenoord schreef:Chapeau, voor de mod.

Aangezien ik tussen regeltjes kan lezen en het antwoord, vol met argumenten, al heb: ja.
Ook niet moeilijk, je hebt een vraag gesteld waar alleen maar subjectief op geantwoord kan worden.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Misschien kan je hier al eens lezen: http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=6733
Denk dat we anders veel in herhaling gaan vallen.

En als je het in België aan een goede ASO-er vraagt (de theoretische richtingen uit het secundair onderwijs), dan ga je een betrekkelijk goede aardrijkskundige kennis vaststellen (al schiet die danig tekort zodra je naar de Aziatische wereld begint te gaan hoor!).
Stel je diezelfde vragen in de technische richtingen, dan komt het schaamrood op je wangen, en in de beroepsrichtingen kan je het beter niet meer vragen, of je kruipt liefst van al weg onder de stoeptegels van schaamte.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ZappyVlaams
Amerikafan

Stephanie_UCLA schreef:Ik begrijp werkelijk niet wat er zo respectloos is aan de vraag van Zappy. Hij legt gewoon uit hoe hij aan het beeld komt dat Amerikanen niet veel weten van andere werelddelen en vraagt of jullie zijn beeld hiervan kunnen veranderen.
Lijkt mij er toch op te wijzen dat hij graag zijn beeld wilt bijstellen....
Eindelijk iemand die het snapt!

@kastelke: dat is ook wel waar, maar ik nam aan dat die ook nog hun aardrijkskunde van de lagere school kende.

@Chi Sin X: dat denk ik niet, naar mijn mening is dit een tamelijk objectieve vraag (die uiteraard ook subjectief gesteld kan worden).
Afbeelding
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

ZappyVlaams schreef: @kastelke: dat is ook wel waar, maar ik nam aan dat die ook nog hun aardrijkskunde van de lagere school kende.
Lagere school = landen van de Europese Unie, en de werelddelen. Maar zij moeten dus niet weten waar Japan ligt, of Tasmanië, of Groenland, of Utah.

Als je aan aan Aziaat vraagt om aan te duiden waar Japan ligt, en China, en Vietnam, en Indonesië, dan zal die dat waarschijnlijk beter kunnen dat dat de gemiddelde Europeaan of Amerikaan dat kan.
Als je aan een Europeaan vraagt om aan te duiden waar Nederland ligt, of Frankrijk of Italië, dan zal hij dat ook beter kunnen dan dat een Amerikaan of een Aziaat dat kan. (maar je kan beter niet vragen om aan te duiden op de blinde kaart waar Letland, Slovenië of Tjechië ligt, want de meesten kunnen dat ook niet op een paar duizend kilometer nauwkeurig aanduiden)
Als je aan een Amerikaan vraagt waar New Mexico, Minnesota of Pennsylvania ligt, dan zal die dat ook beter kunnen aanduiden dan dat een Europeaan of Aziaat dat kan.
En dat lijkt mij allemaal heel erg normaal.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
ZappyVlaams
Amerikafan

kastelke schreef:
ZappyVlaams schreef: @kastelke: dat is ook wel waar, maar ik nam aan dat die ook nog hun aardrijkskunde van de lagere school kende.
Lagere school = landen van de Europese Unie, en de werelddelen. Maar zij moeten dus niet weten waar Japan ligt, of Tasmanië, of Groenland, of Utah.

Als je aan aan Aziaat vraagt om aan te duiden waar Japan ligt, en China, en Vietnam, en Indonesië, dan zal die dat waarschijnlijk beter kunnen dat dat de gemiddelde Europeaan of Amerikaan dat kan.
Als je aan een Europeaan vraagt om aan te duiden waar Nederland ligt, of Frankrijk of Italië, dan zal hij dat ook beter kunnen dan dat een Amerikaan of een Aziaat dat kan. (maar je kan beter niet vragen om aan te duiden op de blinde kaart waar Letland, Slovenië of Tjechië ligt, want de meesten kunnen dat ook niet op een paar duizend kilometer nauwkeurig aanduiden)
Als je aan een Amerikaan vraagt waar New Mexico, Minnesota of Pennsylvania ligt, dan zal die dat ook beter kunnen aanduiden dan dat een Europeaan of Aziaat dat kan.
En dat lijkt mij allemaal heel erg normaal.
Ik kon in het zesde toch netjes alle werelddelen benoemen en aanduiden en wist ook hoe elk deel er ongeveer uitziet (=algemeen wereldbeeld). Ik verwacht natuurlijk ook niet dat iedereen elk land exact kan aanduiden, gewoon wat grotere/belangrijkere landen (VSA, Frankrijk, Japan, China enz.).
Afbeelding
6foot6
Amerika-expert

Bericht door 6foot6 »

kastelke schreef:Misschien kan je hier al eens lezen: http://www.allesamerika.nl/forum/viewtopic.php?t=6733
Denk dat we anders veel in herhaling gaan vallen.

En als je het in België aan een goede ASO-er vraagt (de theoretische richtingen uit het secundair onderwijs)
ik wist niet dat je daarvoor in belgië een opleiding kon volgen :wink:
Clint
Amerika-expert

Bericht door Clint »

kastelke schreef:Lagere school = landen van de Europese Unie, en de werelddelen. Maar zij moeten dus niet weten waar Japan ligt, of Tasmanië, of Groenland, of Utah.
Was dat maar waar! Ik herinner me nog hele nare proefwerken op de lagere school waar ik allerlei Japanse steden moest kunnen aanwijzen op een kaart.

Verder ben ik het wel met je eens trouwens dat mensen beter zijn in het aanwijzen van landen/staten in hun eigen omgeving.
Dit zou ook best een interessant onderwerp kunnen zijn, als soortgelijke onderwerpen niet al vaak waren langsgekomen. Al die filmpjes die je op internet ziet zijn gemanipuleerd (hetzelfde kunnen ze hier ook doen) en ik heb vaak het idee dat mensen het fijn vinden om ietswat te overdrijven over die 'domme Amerikanen', zodat ze zichzelf 'slimmer' voelen. Je maakt mij echt niet wijs dat iedereen tijdens die aardrijkskunde les niet kon aanwijzen waar Zuid Amerika lag. Overgeneraliseren is ook een vak.
Confidence: the feeling you experience before you fully understand the situation.
Clint's Thoughts
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer