Citizenship of bij Green Card blijven

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door Big Al »

hemmie schreef:
14 okt 2020, 04:33
Overigens heeft covid-19 wel een iets ander licht op de zaak geworpen voor mij. Als mijn man nu niet meer de nederlandse nationaliteit zou hebben zou hij in principe niet meer NL in komen. Met (schoon)ouders op leeftijd toch niet zo fijn (vorige week nog eens extra met de neus op de feiten gedrukt toen schoonmoeder in het ziekenhuis werd opgenomen na een beroerte). In deze situatie hadden we nog wel samen naar NL kunnen reizen als ik de nederlandse nationaliteit had behouden. Maar als je geen (naaste) familie meer hebt in NL natuurlijk veel minder van belang.
Volgens mij valt dit onder de uitzonderingen:
U heeft zwaarwegende redenen om uw familie te bezoeken. Hierbij gaat het echt om reizen in uitzonderlijke gevallen zoals:
a. U bezoekt een terminaal ziek familielid of woont een begrafenis bij. U bent een eerstegraads- of tweedegraadsfamilielid.
U heeft een verblijfsvergunning voor Nederland. Uw familieleden mogen ook naar Nederland reizen. Wanneer zij samen met u reizen of zich bij u willen voegen.
Heeft u de nationaliteit van een land uit de EU, een Schengenland of heeft u de Britse nationaliteit? Dan mag u naar Nederland reizen. Het maakt hierbij niet uit wat het doel is van uw reis. Uw familieleden mogen meereizen. Familieleden zijn uw kinderen en de persoon met wie u getrouwd bent, een geregistreerd partnerschap heeft of met wie u een duurzame relatie heeft van minimaal 6 maanden. Wanneer partners samen zijn en samen een kind hebben, worden zij ook aangemerkt als duurzame relatie. Dit moet u kunnen bewijzen. Controleer wel of uw familieleden een visum nodig hebben.

Let op: mogelijk moet u bij aankomst in Nederland 10 dagen in quarantaine. Dit hangt af van het land waarvandaan u reist. Bekijk of u in quarantaine moet en wat de regels voor deze quarantaine zijn.
Overigens kan de Nederlandse overheid onder de huidige wetgeving quarantaine niet verplichten. Vandaar de kromme suggestieve bewoordingen zoals "u gaat in quarantaine" en "dan zal u in quarantaine gaan" in plaats van "u moet" of "dan mag u zich niet onder anderen begeven".
Wanneer in thuisquarantaine
U blijft 10 dagen thuis als u komt uit een gebied met veel coronabesmettingen. In die tijd kunt u nog klachten krijgen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door hemmie »

Ik weet wel dat er een uitzondering is voor terminale ziekte, maar ik kan me zo voorstellen dat er meer situaties kunnen zijn waarin je naar NL wil zonder dat er sprake is van terminale ziekte. Bijvoorbeeld een ouder met alzheimer's die snel achteruit gaat, kan me best voorstellen dat mensen dan graag nog eens hun ouder willen bezoeken voordat ouder niemand meer herkent. Het is toch niet fijn als een buitenstaander voor jou moet besluiten of er voldoende noodzaak is om je ouder te bezoeken.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door SemJes »

Interessante discussie! Onze 5 jaar als green card houders zit er inmoddels op en we mogen onze N-400's indienen voor staatsburgerschap. Dat heeft mijn man vandaag (vonden we wel een mooi dag ervoor!) dan ook gedaan. Ik wacht een paar maanden.

Als het goed is kan ik daarna aanspraak maken op de uitzonderingsregel en mijn NLse paspoort behouden als ik op het moment van mijn interview getrouwd ben met mijn (dan) Amerikaanse man. De wachttijd bij ons servicecenter is momenteel 10-14 maanden dus het zal allemaal nog wel even duren :)
SilverState
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 05 mei 2016, 14:25
Aantal x V.S. bezocht: 12

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door SilverState »

Alleen al qua gezondheidszorg (hiermee bedoel ik meer de verzekering en coverage e.d.) zou ik mijn Nederlanderschap niet snel afstaan. Wij doen ook mee aan de diversity lottery, maar hebben ons wel voorgenomen om altijd Nederlanders te blijven.
95: NY,PA,DC,VA,TN,LA,MS,AL,FL
08: AZ,UT,NV,CA
10: FL
jan-12: UT,ID,WY,CO,NV
13: NV,CA,AZ,UT
14: FL,GA,TN,KY,MS,LA
15: WA,BC,AB,MT,WY,ID,NV,CA,OR
16: NV,AZ,NM,CO,UT
17: NV,CA,HI
18: NV,AZ,UT,CO
18: CO,SD,UT,NV
19: NV,UT,AZ
Gebruikersavatar
Disney-Golf
Amerikakenner
Berichten: 1073
Lid geworden op: 19 okt 2008, 00:31
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 Mainstreet Disneyworld,FL 32830

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door Disney-Golf »

:shock: Dus jij denkt dat je met een green card, wonende in de V.S. je Nederlandse verzekeraar de rekeningen van een Amerikaanse dokters en ziekenhuis gaan betalen? :mrgreen:
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door Martijn88 »

In de US niet, maar als je ooit terug wilt naar NL als je zorg nodig hebt, is het wel handig als je Nederlander bent :)
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door Hockey »

Martijn88 schreef:
21 dec 2020, 11:04
..... maar als je ooit terug wilt naar NL als je zorg nodig hebt, is het wel handig als je Nederlander bent :)
Dit klopt, maar deze route heeft als nadeel dat je als iemand die enkel greencard holder is wel het land uitgezet kan worden, en als Amerikaan niet.
Beiden (Nederlander blijven of Amerikaan worden) hebben dus ook nadelen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door hemmie »

Maar als je geboren en getogen bent in NL kun je altijd later weer via het wedertoelatingsvisum terug naar NL, en na een jaar weer de nederlandse nationaliteit krijgen. Dat maakt het nadeel van de nederlandse nationaliteit verliezen voor ons persoonlijk echt kleiner dan de nadelen van niet de amerikaanse nationaliteit aannemen.
Daarnaast, als je als nederlands stel deze keuze moet maken kun je na elkaar naturaliseren zodat de 2e sowieso al dubbele nationaliteit mag hebben.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Big Al
Amerika-expert
Berichten: 2246
Lid geworden op: 26 jan 2006, 04:00
Aantal x V.S. bezocht: 999
Locatie: 8 jaar in Massachusetts, 12 jaar in Colorado, 8 jaar in Virginia

Re: Citizenship of bij Green Card blijven

Bericht door Big Al »

De vraag is hoe lang dit wedertoelatingsvisum zal blijven bestaan. Ik heb niet gehoord dat het zal worden afgeschaft, maar als de politici het op hun heupen krijgen kan zoiets vrij snel verdwijnen.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer