MacBook kopen in Amerika na stage?

Algemene discussie over alles wat met de Verenigde Staten te maken heeft.
Plaats reactie
Mer1995
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2019, 14:45
Aantal x V.S. bezocht: 2

MacBook kopen in Amerika na stage?

Bericht door Mer1995 »

Ik had een vraagje hoe het zit met de Nederlandse douane wanneer ik een MacBook in Amerika koop.

Ik heb hier een jaar stage gelopen en mijn eigen laptop (Windows) is stuk gegaan. Ik neem hem nog wel mee naar Nederland. Omdat ik ook tijdens mijn stage flink wat heb gespaard :roll: , zat ik eraan te denken om een MacBook te kopen, omdat het a) hier goedkoper is, b) ik een nieuwe laptop nodig heb en c) ik het zonde vind mijn dollars in euro’s om te wisselen vanwege het verlies van de wisselkoers.

Heeft iemand hier ervaring mee? En hoe zit het verder met de oplader? Of ergens anders waar ik rekening mee moet houden?

Alvast bedankt!
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door boonens »

De kans dat je eruit gepikt wordt is echt minimaal. Doos dumpen, mooie sleeve o.i.d. om de MacBook heen en in NL een adaptertje kopen :thumbup:
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
knaapje
Amerikakenner
Berichten: 551
Lid geworden op: 20 feb 2008, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 30

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door knaapje »

Je kan het riskeren.
Wil je het netjes doen dan even hier kijken.

https://www.belastingdienst.nl/wps/wcm/ ... age/bagage
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door Almere vak V »

Mer1995 schreef:
19 nov 2020, 21:36
Heeft iemand hier ervaring mee?
Een iMac in mn koffer ging me net iets te ver. Maar de rest heeft er allemaal wel ingezeten. Zorg dat je apparaat gebruikt is. Zorg dat je Apple ID er op staat. Foto's, werk, studiemateriaal. Whatever. Neem geen doos of zo mee. Zoals al gezegd. Zorg voor een sleeve. Alles waarvan men bij een eventuele controle denkt, dat ziet er normaal uit. Neem er dus geen 5 tegelijk mee. Dat zouden ze wel is niet zo normaal kunnen vinden... :wink:

Ons hele huis hangt van iPhones, iPads en MacBooks aan elkaar. Allemaal uit de US meegenomen. Maar allemaal 1 voor 1.

Kleine tip nog. Je zit er voor een stage. Ik neem aan dat je studeert. Ik weet niet hoe het werkt in een fysieke Apple store. Maar online kan je dan studentenkorting krijgen. Ze hebben een soort van education store waar je dan bestelt en flinke korting krijgt.
knaapje schreef:
20 nov 2020, 10:51
Je kan het riskeren.
Riskeren is een groot woord.

Ik vlieg/vloog tientallen keren per jaar naar Amerika. En (helaas...) ook weer terug. De aantal keren dat ze aan mij gevraagd hebben of ik iets wilde aangeven kan ik op 1 hand tellen. En in al die jaren (dit jaar mijn 21e seizoen...) hebben ze precies 1 keer gevraagd om mn koffer open te maken. Waar ik over het algemeen geen waardevolle spullen als MacBooks, iPhones of iPads heb zitten. En precies 1 keer hebben ze gevraagd om mn rugzak open te maken. Daar zaten een iPad en een nieuwe MacBook in. Waarom heb je die allebei bij? Dat is toch niet handig? Als ik bij mn klant zit is een iPad veel makkelijker. En als ik op mn hotelkamer zit is een MacBook veel handiger. Ohja, natuurlijk. 2 iPhones bij. Waarvan 1 nieuwe. Waarom heb je 2 telefoons bij je? 1 zakelijke en 1 prive meneer. Die twee zaken haal ik liever niet door elkaar. Nee, natuurlijk niet. Begrijpelijk! Fijne dag nog...
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door ClaireVHaut »

ik heb een macbook pro gekocht in Macau via vrienden daar, scheelde echt behoorlijk En gewoon meegenomen naar huis.
Niets aangegeven. Als je eruit wordt gehaald kunnen aan serienummer zien waar hij gekocht is, dus ook al lijkt hij gebruikt, komen ze er alsnog achter

Ik vond het het risico waard iig.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door Almere vak V »

ClaireVHaut schreef:
20 nov 2020, 13:46
Als je eruit wordt gehaald kunnen aan serienummer zien waar hij gekocht is
Maar zolang jij niet met 5 van die dingen bij de douane staat zullen ze echt niet de moeite nemen om dat te gaan achterhalen.
Gast

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door Gast »

En ja, met een Europese stekker (of verloopstekker) op je adapter werkt je adapter ook gewoon in NL.

Edu korting kun je gewoon in de Apple store regelen op vertoon van je bewijs van inschrijving bij een onderwijsinstelling. Je logt in de Apple store in op de site, met store pick up in diezelfde winkel en je krijgt na betaling je MacBook gewoon mee.

Diverse keren gedaan, ook met military discount werkt het proces zo (en zijn de prijzen nog een behoorlijk tandje lager) :thumbup:
Als je toevallig iemand kent die in de krijgsmacht in de US zit, krijg je meer korting dan edu korting (en deze military discount geldt ook voor iPhone, Apple TV en Apple Watch, in tegenstelling tot edu discount die niet voor deze producten geldt).

Jij kunt dan betalen, als de bestelling maar gedaan wordt door iemand die een military ID heeft (wordt bij bestelling online gecheckt). Wat er daarna mee gebeurt doet niet terzake, dus je kunt gewoon registreren op eigen Apple ID.

Tip: laat het aankoopbewijs naar jezelf e-mailen dan loop je daarmee ook geen risico dat ze het bonnetje vinden als je alsnog bij de douane langsmoet.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door ClaireVHaut »

Almere vak V schreef:
20 nov 2020, 17:31
ClaireVHaut schreef:
20 nov 2020, 13:46
Als je eruit wordt gehaald kunnen aan serienummer zien waar hij gekocht is
Maar zolang jij niet met 5 van die dingen bij de douane staat zullen ze echt niet de moeite nemen om dat te gaan achterhalen.
precies.. Ik snap dan ook niet dan mensen zich druk maken om 1 iphone of macbook. Geen haan die daar naar kraait. Ik geef slechts aan dat als ze controleren ze het ook kunnen zien waar hij vandaan komt.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door ClaireVHaut »

Terpies schreef:
20 nov 2020, 18:23
En ja, met een Europese stekker (of verloopstekker) op je adapter werkt je adapter ook gewoon in NL.


Tip: laat het aankoopbewijs naar jezelf e-mailen dan loop je daarmee ook geen risico dat ze het bonnetje vinden als je alsnog bij de douane langsmoet.
Beste tip van apple store zelf.. neem apple care dan heb je ook in NL garantie op je product in Nederland.

Enne dat aankoopbewijs is niet van belang.. als ze je serienummer checken kunnen ze zo herleiden waar ding gekocht is.. Ze hebben daar de mogelijkheden voor ...
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gast

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door Gast »

Apple care kan je afsluiten maar weet niet of dat internationaal werkt. Je hebt sowieso 1 jaar internationale garantie (in NL zou dat wettelijk 2 jaar zijn).

En dat van dat serienummer scannen is bangmakerij...als je gewoon zoals @Almere vak V zegt je MacBook gebruikt is er echt geen haan due er naar kraait, ook al wordt je gecontroleerd.

Denk je echt dat ze van elk product in je koffer het serienummer gaan scannen? Ze hebben echt wel wat beters te doen.
Mer1995
Amerika-newbie
Berichten: 8
Lid geworden op: 07 apr 2019, 14:45
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door Mer1995 »

boonens schreef:
20 nov 2020, 00:00
De kans dat je eruit gepikt wordt is echt minimaal. Doos dumpen, mooie sleeve o.i.d. om de MacBook heen en in NL een adaptertje kopen :thumbup:
Ik reis wel met 3 koffers, omdat ik ja.. gewoon veel troep heb (kwam al met 2 koffers hier naartoe). Niet eens zoveel kleuren in de outlet bijv. Gekocht, niks eigenlijk.. wat kleding bij de Zara maar kwam in de winter dus 2 winterjassen en paar dikke truien nemen al veel ruimte in beslag.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door mtl »

Juist reizigers die meerdere koffers met zich meezeulen zijn vaak een aandachtspunt voor de douane.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door ClaireVHaut »

Terpies schreef:
20 nov 2020, 22:49
Apple care kan je afsluiten maar weet niet of dat internationaal werkt. Je hebt sowieso 1 jaar internationale garantie (in NL zou dat wettelijk 2 jaar zijn).

En dat van dat serienummer scannen is bangmakerij...als je gewoon zoals @Almere vak V zegt je MacBook gebruikt is er echt geen haan due er naar kraait, ook al wordt je gecontroleerd.

Denk je echt dat ze van elk product in je koffer het serienummer gaan scannen? Ze hebben echt wel wat beters te doen.
Applecare werkt inderdaad zo dat je dan 2 jaar garantie hebt (ik héb een MBP met die apple care en het was idd 2 jaar). Serienummer check is GEEN bangmakerij. In mijn kring zit douane beambte die werkt op schiphol. Ze kunnen aan serienummer zien waar hij vandaan komt (ieder land heeft blijkbaar iets unieks in zijn serienummers) en leeftijd van ding. (produktiedatum).
En nee.. ze controleren niet alles, behalve als er aanleiding is. Vaak rondom lancering nieuwe hype apple producten en in combinatie met gedrag en bagage (aldus beambte). Maar als ze het willen kunnen ze het dus prima uitzoeken. MAar zoals gezegd; de gemiddelde tourist met zijn koffertje en handbagage gaan ze er niet tussenuit halen.. levert ze weinig op, die ene persoon die toevallig iets te duurs heeft gekocht, maar er zitten er altijd bij die met 5 iphone en 8 MCP door de douane heen willen.. en die pikken ze er relatief gemakkelijk uit.
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door boonens »

Mer1995 schreef:
21 nov 2020, 01:41
Ik reis wel met 3 koffers, omdat ik ja.. gewoon veel troep heb (kwam al met 2 koffers hier naartoe). Niet eens zoveel kleuren in de outlet bijv. Gekocht, niks eigenlijk.. wat kleding bij de Zara maar kwam in de winter dus 2 winterjassen en paar dikke truien nemen al veel ruimte in beslag.
Maak je geen zorgen, er is een eenvoudige verklaring waarom je met zoveel bagage reist toch? Je MBP zal in je handbagage zitten, maar bij een controle willen ze vooral weten wat je in al die koffers hebt. Zodra daar een standaard garderobe uitkomt en niet 5 nieuwe peperdure winterjassen of 20 nog verpakte merk polo's, vinden ze het best. Ze staan daar vooral voor handelaartjes met koffers vol koopwaar, dubieuze artikelen, grote hoeveelheden cash etc.. Niet voor een student met zijn reis-garderobe, wat souvenirs en een potentieel in het buitenland gekochte laptop. Maar voor de zekerheid, neem de MBP alvast in gebruik, stop 'm in een eigen hoes, plak er desnoods al een mooie sticker op en gooi de doos en handleidingen weg. En als je je echt zorgen maakt; koffers op een trolley en sluit aan achter een groepje met wat minder bagage. :wink:

Persoonlijke ervaring: In al onze reizen (en we doen niet enkel trips naar de VS) zijn wij ooit 1x aangesproken na een vlucht uit Miami. We hadden toen 3 grote en 2 carry on koffertjes mee voor 2 personen, dus ook redelijk wat bagage. Op de vraag of we iets bijzonders hadden aan te geven of iets hadden gekocht tijdens de vakantie zei ik, lachend maar eerlijk, dat mijn vrouw zich prima had vermaakt in de Amerikaanse malls maar dat we geen hele grote aankopen hadden gedaan. We werden vriendelijke verzocht door te lopen.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door Ruud2004 »

mtl schreef:
21 nov 2020, 09:23
Juist reizigers die meerdere koffers met zich meezeulen zijn vaak een aandachtspunt voor de douane.
Uhh nee, zou te eenvoudig zijn. Veel werk en weinig pakkans. Primair wordt naar gedrag (ook met camera's), nationaliteit en herkomst gekeken. Wissel (na de KMar) ook nooit om van aankomsthal (3/4 naar 1/ 2 ) om een rij te omzeilen, dan wordt je zeker gecontroleerd.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gast

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door Gast »

ClaireVHaut schreef:
21 nov 2020, 11:29
Applecare werkt inderdaad zo dat je dan 2 jaar garantie hebt (ik héb een MBP met die apple care en het was idd 2 jaar).
Op consumentenelectronica gekocht in NL (zelfs in de EU) heb je altijd 2 jaar garantie, daar hoef je geen Apple care voor aan te schaffen. Imho zonde van je geld.
Als je je producten met een cc aanschaft heb je nog extra dekking die niet is gedekt door fabrieksgarantie, dus altijd verstandig om dit soort aankopen met een cc te doen.
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 758
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door ClaireVHaut »

Terpies schreef:
21 nov 2020, 21:34


Op consumentenelectronica gekocht in NL (zelfs in de EU) heb je altijd 2 jaar garantie, daar hoef je geen Apple care voor aan te schaffen. Imho zonde van je geld.
Als je Apple producten aanschaft buiten europa (en dat deed ik, ik kocht het in Macau) heb je " slechts" 1 jaar garantie.Door AppleCare aan te schaffen bij aankoop heb je ook met je niet-europese aankoop 2 jaar garantie. Vraag maar na bij Apple.. Ik heb het niet over een aankoop binnen europa (daar is het prijsverschil overigens niet zo gek groot dat je het daarom buiten NL zou gaan kopen).
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gast

Re: Mac Book kopen na stage?

Bericht door Gast »

Overigens, Apple care is 3 jaar garantie (op Mac) op iPhones wel 2 jaar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer