Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Naar NL reizen gedurende COVID-19 als greencard holder.

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
JVA78
Amerika-ontdekker

Re: Naar NL reizen gedurende COVID-19 als greencard holder.

Bericht door JVA78 »

clp90 schreef:
08 aug 2020, 00:00
Heeft iemand hier ervaring met Nederlandse familieleden die naar de VS willen reizen? Ik kom niet veel verder dan deze link, en die is al van eventjes geleden:

https://travel.state.gov/content/travel ... virus.html

Ik ben zelf green card holder, maar 21+ dus zo te zien is er in mijn geval geen uitzondering van toepassing. Ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat. Worden passagiers dan al geweigerd bij het boarden, of pas in de rij bij immigrations?
Ik heb ervaring, maar dan wel met reizen vanuit België. Maakt op zich niet veel uit, aangezien zowel BE als NL in de Schengenzone zitten.

Eerst en vooral reizen naar de VS kan in principe niet als je geen US citizen/greencard holder bent. Er zijn enkele uitzonderingen, waarvan de belangrijkste is: getrouwd zijn met, of zoon/dochter/vader/moeder zijn van een US citizen. Ikzelf ben getrouwd met een Amerikaanse. Onze dochter van 9 maanden heeft zowel een Belgisch als Amerikaans paspoort. Op basis hiervan kon ik een B2 visum aanvragen. Reizen op een ESTA (wat ik voorheen altijd deed) kan niet.

Op mijn Visum staat een speciale vermelding dat ik niet onder de COVID19 travel ban val.

In juli ben ik samen met vrouw en dochter naar Florida gereisd. Bij het inchecken in Brussel hebben ze eerst nog eens naar de VS gebeld, en toen was het ok en konden we inchecken. Aan de grenspost heb ik toen nog een uitbrander gekregen van de politieagent omdat het voor Belgen eigenlijk helemaal niet toegelaten is om buiten de EU te reizen. Uiteindelijk heeft hij mij toch laten vertrekken.
Verder is alles rustig verlopen, vliegtuigen en luchthavens zo goed als leeg.
clp90
Amerikafan

Bericht door clp90 »

Bedankt voor je reactie, @JVA78 ! Ik was er inderdaad al bang voor dat het niet zou kunnen, maar dat wordt door jouw verhaal alleen maar bevestigd. Zelfs als spouse van en ouder van een US Citizen moet je dus helemaal een visum aanvragen. Wel fijn dat jullie in elk geval deze kant op hebben kunnen reizen.
Visser
Amerikafan
Aantal x V.S. bezocht: 1

Bericht door Visser »

Harry schreef:
02 jul 2020, 06:27
En je moet die week in quarantaine in Nederland.
Moet niet. Het word dringend aan geraden, niet dwingend.
.
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

Ik zou graag naar Belgie reizen en weer terug naar de US. Maar ik heb slechts een "L1" dus allicht totaal geen optie om terug in de US binnen te raken...
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Als je op dit moment een L1 hebt die tot minimaal 2021 geldig is, en nu al in de VS bent, dan moet je gewoon het land kunnen verlaten en weer terug binnenkomen. Zie hier : "(a) The suspension and limitation on entry pursuant to section 1 of this proclamation shall apply only to aliens who: ... (i) are outside the United States on the effective date of this proclamation; ..."

Having said that: hou er rekening mee dat de regels niet bij iedereen goed bekend zijn. Vooral de luchtvaartmaatschappij zou moeilijk kunnen doen op het moment dat je wil inchecken voor de terugvlucht. Zorg in ieder geval dat je alle papierwerk bij je hebt (om aan te tonen dat je al die tijd al in de VS was, en een exemplaar van de regels zelf), en dat je ruim voldoende tijd neemt om in te checken.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

De link die jij geeft gaat alleen over immigrant visa, L1 is non-immigrant.

Er is een proclamation van juni die gaat over de uitgifte van non-immigrant visa, maar beide proclamations staan weer los van de travelban van maart. En die travelban is wat er voor zorgt dat L1-visa houders vanuit een schengen land nu niet rechtstreeks naar de VS kunnen afreizen.
Laatst gewijzigd door hemmie op 14 sep 2020, 04:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Terug in Texas!
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

I stand corrected - je hebt helemaal gelijk. Er staat in de travelban dat je niet in Schengen geweest mag zijn in de 14 dagen voor binnenkomst in de VS, dus wellicht zit daar nog wel ruimte als er de mogelijkheid is om eerst naar Belgie te gaan, dan naar een tussenland (?) dat niet onder de travelban valt voor 14 dagen, en daarna weer terug (op L1) de VS in. Maar eenvoudig is het niet.
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Er zijn mensen die bijvoorbeeld via 2 weken Aruba terugreizen naar de VS. heb eerder deze zomer ook wel Turkije en Servie als opties gehoord (je tussenstap in Belgie kan ik niet helemaal volgen). En op dit moment schijnen er wel mensen te zijn die via het consulaat in Amsterdam een waiver hebben kunnen regelen om toch naar de VS af te mogen reizen. Er zijn inmiddels wel wat mogelijkheden, de situatie is niet meer zo dramatisch als in het voorjaar, maar makkelijk is het zeker niet.
Terug in Texas!
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Tipsy_1 schreef:
11 sep 2020, 13:10
Ik zou graag naar Belgie reizen en weer terug naar de US.
Daar kwam Belgie vandaan.
Tipsy_1
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 20

Bericht door Tipsy_1 »

dus kort vertaald - niet aan te raden als L1 naar je thuisland te reizen en weer terug :(
hemmie
Amerika-expert

Bericht door hemmie »

Nee, lijkt mij behoorlijk risicovol (geen enkele garantie dat je een waiver krijgt, en met steeds veranderende regels en vluchten is via een 3e land reizen ook onzeker), en kan dus heel veel tijd gaan kosten voordat je weer in de VS bent. Zal niet elke werkgever blij van worden. Wij hebben zelf een greencard, hebbben deze zomer onze reis naar NL geannuleerd omdat we vooral gingen om onze ouders te bezoeken die allemaal verhoogd risico lopen, maar erg fijn om te weten dat we wel zouden kunnen reizen als dat nodig is. Met visum zit je echt in een rotsituatie. Vriendin van me (O-visum) heeft 2 studerende dochters in NL en een moeder waarbij net kanker is geconstateerd, maar ze kan niet naar NL, en dochters kunnen ook niet hierheen komen. Zo vervelend!
Terug in Texas!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer