Ik heb ervaring, maar dan wel met reizen vanuit België. Maakt op zich niet veel uit, aangezien zowel BE als NL in de Schengenzone zitten.clp90 schreef: ↑08 aug 2020, 00:00Heeft iemand hier ervaring met Nederlandse familieleden die naar de VS willen reizen? Ik kom niet veel verder dan deze link, en die is al van eventjes geleden:
https://travel.state.gov/content/travel ... virus.html
Ik ben zelf green card holder, maar 21+ dus zo te zien is er in mijn geval geen uitzondering van toepassing. Ik vraag me af hoe dit in de praktijk gaat. Worden passagiers dan al geweigerd bij het boarden, of pas in de rij bij immigrations?
Eerst en vooral reizen naar de VS kan in principe niet als je geen US citizen/greencard holder bent. Er zijn enkele uitzonderingen, waarvan de belangrijkste is: getrouwd zijn met, of zoon/dochter/vader/moeder zijn van een US citizen. Ikzelf ben getrouwd met een Amerikaanse. Onze dochter van 9 maanden heeft zowel een Belgisch als Amerikaans paspoort. Op basis hiervan kon ik een B2 visum aanvragen. Reizen op een ESTA (wat ik voorheen altijd deed) kan niet.
Op mijn Visum staat een speciale vermelding dat ik niet onder de COVID19 travel ban val.
In juli ben ik samen met vrouw en dochter naar Florida gereisd. Bij het inchecken in Brussel hebben ze eerst nog eens naar de VS gebeld, en toen was het ok en konden we inchecken. Aan de grenspost heb ik toen nog een uitbrander gekregen van de politieagent omdat het voor Belgen eigenlijk helemaal niet toegelaten is om buiten de EU te reizen. Uiteindelijk heeft hij mij toch laten vertrekken.
Verder is alles rustig verlopen, vliegtuigen en luchthavens zo goed als leeg.