Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door mtl »

@esther78 Vliegwinkel zegt op hun website dat bij annuleren de voorwaarden van de luchtvaartmaatschappij gelden. Verder staat dat je een verzoek voor restitutie op hun website moet aanvragen. Je kan wachten tot die vluchten zelf geannuleerd worden maar je kan ook zelf annuleren met als gevolg dat dit geld gaat kosten. Om welke vluchten gaat het?
Amerika12
Amerika-newbie
Berichten: 6
Lid geworden op: 12 jul 2020, 08:28
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Amerika12 »

Beste,

Ik begin de moed aardig op te geven. Het valt me op dat vanaf Schiphol nog altijd dagelijks vluchten naar de Verenigde Staten vliegen (wie ze meenemen weet ik echt niet). American Airlines wilt het bedrag niet terugbetalen en Gate1 is onbereikbaar. Nog maal even ter verduidelijking, ik zou 28 juli naar Hawaii vliegen en op 12 augustus vanaf Hawaii terug naar Nederland, uiteraard geldt er een inreisverbod naar de Verenigde Staten en ik ga dus ook niet kunnen reizen. Deze vakantie heeft ons een heleboel geld gekost, waar bij Airbnb het verblijf vrij snel gecanceld kon worden, is het cancelen van de vlucht echt "a hell of a job". Als iemand nog een laatste tip heeft, of zelf geld terug heeft gekregen van Gate1, let me know please!
esther78
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jan 2013, 20:36
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door esther78 »

Wat ik lastig vind is: de vlucht wordt misschien of waarschijnlijk wel uitgevoerd maar wij mogen het land niet in. Dus vermoed ik dat, wanneer we niks doen, we ons geld kwijt zijn.

Het betrof Ams London Las Vegas maar is nu veranderd in Ams Atlanta Las Vegas.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Frasi »

@esther78
Het is bekend dat de ticketverkopers niet of laat reageren. Ergens bij Gate1 zal je online je annuleringsverzoek moeten kunnen indienen. Waarschijnlijk eerst inloggen of je boekingsgegevens invoeren en dan een contact formulier je annulering aanvragen.
Daarnaast kan je ook bij KLM rechtstreeks je annulering aanvragen:
https://www.klm.nl/trip/refund
Zorg ervoor dat je alle boekingsgegevens (boekingsnr. e-ticketnr, dag&tijd, vluchtnummers, namen van alle reizigers, etc) bij de hand hebt.
Ik heb dit ook 2x gedaan terwijl ik bij Budgetair had geboekt. Beide keren rechtstreeks van KLM de vouchers ontvangen. Het kan wel een paar weken duren.

@Amerika12 :
Het is nog 2 weken voor jouw vertrek. Gate1 is ontzettend druk (gaan we maar vanuit) en zal niet eerder dan een paar dagen voor vertrek reageren.
Probeer alsnog je annulering online in te dienen bij zowel Gate1 als ook bij American Airlines. Niet geschoten is altijd mis.
Uit je reactie lees ik nu dat AA al heeft gereageerd en geen geld wil teruggeven. Bieden ze wel vouchers? Laat ze in ieder geval eerst jouw annulering schriftelijk (email/message) bevestigen en ga later verder bakkeleien over vouchers of cash. (de bevestiging van AA kan je evt ook doorsturen naar Gate1. Ze zullen het ook wel rechtstreeks ontvangen, maar ook hier better-safe-than-sorry).
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

Amerika12 schreef:
14 jul 2020, 13:35
meenemen weet ik echt niet). American Airlines wilt het bedrag niet terugbetalen en Gate1 is onbereikbaar. Nog maal even ter verduidelijking, ik zou
Hoe zuur het ook is, het is hier op dit forum de afgelopen jaren zo vaak gezegd, door mij, maar ook door vele anderen: koop tickets nooit bij dit soort tussenpersonen, maar direct bij een airline. En betaal altijd met credit card, nooit met een overboeking of iDeal (wat niets anders is dan een veredelde overboeking, waarbij je geen enkel middel hebt bij wanprestatie van de verkoper). Als je bij een airline koopt heb je simpelweg ook meer rechten dan als je een ticket via een reisagent of tussenhandelaar koopt.

In dit geval heb je zaken gedaan met die tussenhandelaar, en dat is je aanspreekpunt en de enige partij in deze. De airline heeft immers het geld voor jouw ticket netjes teruggegeven aan die tussenhandelaar. Als die uiteindelijk niet richting jou reageert zul je naar de rechter moeten. En als die tussenhandelaar failliet gaat heb je simpelweg pech, en dat risico is op dit moment natuurlijk levensgroot. De enige hoop die je hebt is dat je enigzins bovenaan in de terugbetalings-piramide van die tussenhandelaar zit.

Datzelfde geldt trouwens voor autohuur: boek altijd een postpaid tarief ("achteraf" of "betalen bij ophalen") direct bij een verhuurder. Ook voor hotels geldt dat: boek een flexibele rate rechtstreeks bij een normale keten. Of een keer prepaid als het echt niet anders kan, maar zorg dat dat dan wel een bewuste keuze is.

Misschien betaal je zo ergens een keer een tientje meer, maar als je onverhoopt eens een keer moet wijzigen, of je plannen worden door een calamiteit zoals covid-19 verstoord, dan is er financieel niets aan de hand.

Jaren lang werden ik, en de anderen die dat hier telkens aangaven door velen hier weggehoond. Omdat elk dubbeltje telt en het toch "altijd" goed gaat. Maar nu het een keer mis gaat zie je precies de voorspelde problemen.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door mtl »

Je gooit er een kwartje in en het speelt hetzelfde melodie af. Fijn voor je dat je gelijk hebt.
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door covri »

driel24 schreef:
12 jun 2020, 20:02
GuiTo schreef:
12 jun 2020, 19:45
@driel24

Nog tips voor de stevige mail, ga er vanavond ook een sturen :-)
Ik heb deze gebruikt. Wel volledig herschreven.
Maar dan heb je wel een begin.

https://www.eccnederland.nl/nl/voorbeel ... geld-terug
@Amerika12

Deze brief hebben wij herschreven en in het contact formulier van zowel Gate1 als Tix geupload met betalingsbewijs o.a. (betaling was naar Tix gegaan).
Gate1 valt onder Tix.
We hadden binnen een week ons geld terug. En het bericht kwam van Tix.
Het proberen waard.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

mtl schreef:
14 jul 2020, 14:13
Je gooit er een kwartje in en het speelt hetzelfde melodie af. Fijn voor je dat je gelijk hebt.
Tja, dat kun je wel roepen, maar het gaat me niet om mijn gelijk, het gaat me erom dat ik het heel erg zuur vind voor al die mensen die benadeeld zijn doordat ze simpelweg niet stil staan bij de mogelijke consequenties van de keuze van leverancier en betaalmiddel. Niet alleen voor tickets, maar ook voor allerlei andere aankopen. Het is toch bizar dat 90% van de online aankopen in Nederland betaald wordt met iDeal, een betaalmiddel dat geen enkele bescherming voor de consument biedt? En iedereen dat normaal vind?

Helaas is het zo dat het een keer (of zelfs meerdere keren) goed fout moet gaan voordat dit soort awareness ook bij de gemiddelde consument gaat leven. En laten we dat nu gebruiken om mensen nog een keer op het hart te drukken dat ze hier in de toekomst wel goed over nadenken.
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door covri »

@roelb

In dit geval ben ik het niet met je eens. Wij hadden binnen een week na aanvraag ons geld terug van Gate1/Tix.

En als ik hier lees over KLM...... mensen die al maanden op hun refund wachten.....

Ben ik blij dat ik niet rechtstreeks bij KLM heb geboekt :wink:
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

Maar besef jezelf ook dat dat geluk is. Als je koopt bij een airline kun je met een credit card betalen. Je hebt diverse rechten op basis van zowel amerikaans als europees recht die je niet hebt bij een reisagent. Boek je bij zo'n reisagent cq tussenpersoon, dan kun je vaak niet met een credit card betalen. Je hebt dus ook niet een betalingsbemiddelaar om op terug te vallen maar maakt jezelf volledig afhankelijk van die tussenpersoon. Als die omvalt (faillissement) dan ben je simpelweg je geld kwijt, ook in goede tijden. De airline hoeft je vlucht niet uit te voeren als zij hun geld niet van die tussenpersoon hebben gekregen.

In de huidige situatie lijkt het mij bijna onvermijdelijk dat een fors aantal van die online tickethandelaren gaan omvallen. Ze hebben vrijwel geen omzet meer maar wel kosten (en wellicht zelfs extra kosten) voor personeel om alle cancellations en terugbetalingen te verwerken - waarbij er ook nog eens een enorme hoeveelheid omzet uit het verleden verdwijnt. De marges in deze sector zijn erg dun (denk aan een tientje oid per ticket) maar wel erg kapitaalintensief. Het toekomstbeeld is slecht, dus het zou me echt helemaal niets verbazen als er geen cent meer in deze bedrijven geinvesteerd wordt door de eigenaren. En dan is de koek een keer op.

Zoals ik al aangaf: het is hopen dat je bovenin de terugbetaalpiramide zit. Hoe meer stennis je maakt, des te groter de kans dat je verzoek naar boven drijft. Maar ik vrees voor al die mensen die onderaan bungelen of denken dat het wel los zal lopen. Want de kans dat dit soort bedrijven over een maand of twee nog bestaan is mijns inziens erg klein.

Ik ben het verder met je eens over KLM. Onvergeeflijk hoe zij zich, vooral in het begin van dit verhaal, hebben gedragen. Maar je weet tegelijkertijd ook dat de kans op een faillissement klein is. Het kan even duren, maar uiteindelijk krijg je je geld terug. En omdat je dan met een credit card hebt betaald heb je altijd nog die verzekering achter de hand.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5760
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door bedeve »

Dank @roelb voor deze treffende tekst. Door al het terugbetalingsgedoe is het op dit moment voor iedereen inzichtelijk.
Als dat op een gegeven moment weer voorbij is mag het herhaald worden ; het gaat altijd op!
roelb schreef:
14 jul 2020, 14:21
het gaat me erom dat ik het heel erg zuur vind voor al die mensen die benadeeld zijn doordat ze simpelweg niet stil staan bij de mogelijke consequenties van de keuze van leverancier en betaalmiddel. Niet alleen voor tickets, maar ook voor allerlei andere aankopen. Het is toch bizar dat 90% van de online aankopen in Nederland betaald wordt met iDeal, een betaalmiddel dat geen enkele bescherming voor de consument biedt? En iedereen dat normaal vind?
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Eens @roelb

Ik kan alles annuleren, en hoewel ik er nog even mee wacht, heel blij dat ik geld terug heb overal. Hoe snel dat dan gaat zal me echt worst wezen. Ik schiet er een klein tientje bij in alles bij mekaar (processing fee voor een cabana, het overgrote deel krijg ik gewoon terug).
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door covri »

Mee eens dat credit card betalen het slimst is. Ik doe sowieso al m'n online aankopen met een creditkaart.
Maar ik vind het schandalig zo als KLM iedereen aan t lijntje houdt. En niet iedereen heeft de mogelijkheid om maar maanden op z'n geld te wachten. Niet alleen KLM heeft last van de crisis..... ook kleine zelfstandigen zijn de pineut, en die moeten het maar redden zonder overheidssteun.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door boonens »

covri schreef:
14 jul 2020, 15:48
En niet iedereen heeft de mogelijkheid om maar maanden op z'n geld te wachten.
Ik heb dat argument de voorbije maanden vaker gezien, maar die begrijp ik echt niet. Het is niet wenselijk om zo lang op een terugbetaling te wachten, maar 'niet mogelijk'? Het geld voor de tickets was al uitgegeven en nu de vakantie niet doorgaat vallen ook de kosten van de rest van de reis (toch al snel het viervoudige van de tickets) weg.

Als je financiële situatie dusdanig is dat je binnen enkele maanden crisis al in de problemen zit en je het geld van reeds betaalde tickets met spoed nodig hebt, dan was die dure vakantiereis misschien überhaupt niet zo'n goed idee.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door covri »

@boonens

Ik praat niet voor mezelf, ben gepensioneerd en heb het goed. Ik zeg alleen wat ik hier en daar lees op dit forum.
Maar dan nog: wat geeft KLM het recht om jouw geld zo lang vast te houden als ze je er geen dienst voor in de plaats (kunnen) leveren?
Zo werkt het toch niet in deze maatschappij? Voor wat hoort wat, anders geld terug.

En daarbij: iemand heeft een goed lopend bedrijfje. Kan de reis betalen, verwacht dat het bedrijf goed blijft lopen. Maar nu ineens is de toekomst onzeker, komt het ooit weer goed?
Dan is het toch fijn om je "Eigen" geld terug te hebben?
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door d_vdploeg »

@boonens

Toch ken ik wel wat mensen die in die paar maanden tijd hun omzet zagen teruglopen naar letterlijk 0, terwijl vaste lasten doorlopen. Mensen die voor hun omzet afhankelijk zijn van reizen en met alle beperkingen niks meer konden, misschien verkeerde keuzes gemaakt en te weinig reserve? Allicht maar het is natuurlijk ook wel een unieke situatie en er een lange doorlooptijd is waarin je je geld terugkrijgt. Gemiddeld 14 weken is aan de lange kant..
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
esther78
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 22 jan 2013, 20:36
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door esther78 »

Hartelijk dank voor je reactie, Frasi
Poohbear
Amerika-ontdekker
Berichten: 56
Lid geworden op: 04 dec 2011, 20:24
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Poohbear »

roelb schreef:
14 jul 2020, 14:34
Maar besef jezelf ook dat dat geluk is. Als je koopt bij een airline kun je met een credit card betalen. Je hebt diverse rechten op basis van zowel amerikaans als europees recht die je niet hebt bij een reisagent. Boek je bij zo'n reisagent cq tussenpersoon, dan kun je vaak niet met een credit card betalen. Je hebt dus ook niet een betalingsbemiddelaar om op terug te vallen maar maakt jezelf volledig afhankelijk van die tussenpersoon. Als die omvalt (faillissement) dan ben je simpelweg je geld kwijt, ook in goede tijden. De airline hoeft je vlucht niet uit te voeren als zij hun geld niet van die tussenpersoon hebben gekregen.
Ik vraag me af of de toelichting bij faillissement klopt. Als de bemiddelaar aangesloten is bij SGR ben je volgens mij verzekerd in geval van faillissement. Wij hebben geboekt bij vliegtickets.nl en die zijn aangesloten bij SGR. In geval van faillissement kun je daar een claim indienen.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

@Poohbear Losse vliegtickets vallen niet onder de garantieregeling van SGR, zie SGR.nl.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Wanderlust »

covri schreef:
14 jul 2020, 17:23
Maar dan nog: wat geeft KLM het recht om jouw geld zo lang vast te houden als ze je er geen dienst voor in de plaats (kunnen) leveren?
Zo werkt het toch niet in deze maatschappij? Voor wat hoort wat, anders geld terug.
Precies. Inmiddels interesseert het mij niet meer wie wel/niet in de mogelijkheid is om zijn geld tijdelijk gratis uit te lenen aan KLM. Ze hebben er zo'n potje van gemaakt, en daar is gewoon geen excuus voor. Als Delta het kan, als United het kan, als British Airways het kan, waarom kan onze 'nationale trots' het dan niet? Alsjeblieft, zeg. Ik wacht al sinds eind maart op een refund waarvan ze maanden hebben ontkend dat ik er recht op had en bij het aanvragen van de refund hebben ze me destijds gewoon zonder pardon vouchers toegestuurd. Zonder enige vorm van communicatie, walgelijk. En nu mag ik er zelf dagelijks achteraan om die vouchers om te zetten in cash.

Tweede vlucht, in dit geval een USA vlucht. Vanaf 15 mei zou men recht hebben op een refund, ik belde 16 mei, een kwartier moesten ze 'driedubbelchecken' of de wijziging wel na de 15e had plaatsgevonden. Toen dat het geval bleek, lekker ontkennen dat ik recht had op een refund, omdat het Delta vluchten waren en geen AF/KLM (ticket begon gewoon met een 074- nummer). Als je je zo opstelt naar je klanten, verdien je wat mij betreft geen enkele coulance, ongeacht of iemand het wel/niet kan opbrengen. Ik blijf ze aanjagen, tot ik mijn €2000 terug heb. En nee, dat is in principe niet 'nodig'. Ik kan het beter missen dan een ander. Maar ik ben het inmiddels zo zat, dat ik ze mijn geld laat terugstorten en het lekker ga uitgeven rechtstreeks bij Delta. Klaar mee.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer