Corona Virus / Oplossingen...

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Harry »

Wat ik echt mis bij deze Corona crisis is het “United” in de United States, het lijkt wel elke staat voor zich, in dit geval is samenwerking cruciaal om het virus te bestrijden.
Gast

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Gast »

hemmie schreef:
25 jun 2020, 15:47
Voor mijn gevoel heeft Texas nooit een 1e golf gehad, hier is dat 'flatten the curve' echt heel sterk geweest. Maar ja, daarna weer open en nu gaat het heel snel.
Het zou idd heel snel kunnen gaan, ook in Houston, volgens deze expert;
https://edition.cnn.com/2020/06/25/heal ... index.html
If the current Texas trajectory continues, Houston could be the hardest-hit city in the US with numbers rivaling those in Brazil. Infection numbers are also rising in Dallas, Austin and San Antonio, said Dr. Peter Hotez, dean of the National School of Tropical Medicine at the Baylor College of Medicine.
"The big metro areas seem to be rising very quickly and some of the models are on the verge of being apocalyptic," Hotez told CNN's Anderson Cooper.
Models show that Houston could have a four-fold increase in the number of daily cases by July 4, he said, adding that states need to act to stop community transmission.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door ADE01 »

Harry schreef:
25 jun 2020, 19:57
het lijkt wel elke staat voor zich, in dit geval is samenwerking cruciaal om het virus te bestrijden.
Staten zijn natuurlijk enorm grote gebieden, de meeste in ieder geval. In maart is zo'n beetje het hele land op lockdown gegaan en zo'n beetje iedere staat kwam daar anders uit, dus het is in principe wel logisch dat het vervolg overal iets anders is. Maar als je bedoelt dat je iemand aan de top mist die het land verbind in de strijd tegen het virus dan ben ik het helemaal met je eens. Het is/was in principe een perfecte gebeurtenis om weer samen te komen, samen dat virus aan te pakken, samen tegen 1 vijand. Iedereen heeft er last van want het virus maakt geen onderscheid. Ik wil het niet te politiek maken hier maar gemiste kans op dat gebied.
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Tipsy_1 »

Ik wist ook helemaal niet dat die amerikaanse governors elk zoveel te zeggen hadden.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

Harry schreef:
25 jun 2020, 19:57
Wat ik echt mis bij deze Corona crisis is het “United” in de United States, het lijkt wel elke staat voor zich, in dit geval is samenwerking cruciaal om het virus te bestrijden.
Daarvoor bestaat er een heel ander topic.... :wink:
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door MattRob »

Harry schreef:
25 jun 2020, 19:57
Wat ik echt mis bij deze Corona crisis is het “United” in de United States, het lijkt wel elke staat voor zich, in dit geval is samenwerking cruciaal om het virus te bestrijden.
Helemaal eens. Alhoewel het in Europa niet veel beter is natuurlijk, elk land doet het anders ... Eigenlijk kan je zoiets alleen maar doen als er wereldwijd goed samengewerkt wordt om het virus te bestrijden.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

MattRob schreef:
26 jun 2020, 14:42
Alhoewel het in Europa niet veel beter is natuurlijk, elk land doet het anders ...
En dan is Europa de helft ongeveer van Amerika met 2 keer zoveel inwoners. Dan gaan wij vervolgens verwachten van een land wat 2 keer zo groot is wat oppervlakte betreft dat die wel even een eenduidig beleid uit de mouw schudden. Think again...
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door PSVwally »

Aan de andere kant hadden ze ook kunnen zien dat Europa het niet goed aanpakte. Alleen de vliegvelden dichtgooien/mensen niet meer toelaten was duidelijk niet voldoende. Maar zowel Trump als Pence vinden dat ze het fantastisch doen......

Ik ben heel benieuws als de vakanties echt beginnen wat er hier gaat gebeuren, want als ik al lees dat er bv duizenden Nederlanders op een dancefeest in Servië worden verwacht houdt ik wel mijn hart vast.
Gebruikersavatar
Harry
Amerika-expert
Berichten: 5966
Lid geworden op: 06 feb 2005, 13:43
Partner van: jaha
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Harry »

Almere vak V schreef:
26 jun 2020, 15:49
MattRob schreef:
26 jun 2020, 14:42
Alhoewel het in Europa niet veel beter is natuurlijk, elk land doet het anders ...
En dan is Europa de helft ongeveer van Amerika met 2 keer zoveel inwoners. Dan gaan wij vervolgens verwachten van een land wat 2 keer zo groot is wat oppervlakte betreft dat die wel even een eenduidig beleid uit de mouw schudden. Think again...
In Canada kunnen ze het kennelijk wel, net zo groot als de VS, ook aparte Staten, maar wel een duidelijk landelijk beleid wat ervoor gezorgd heeft dat de pandemie onder controle blijft. Waarom gaat het in de VS dan zo mis?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7732
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door mtl »

Met name in Florida, Texas en Arizona stijgt het aantal besmettingen. Volgens dr.Fauci heeft de VS het probleem nog lang niet onder controle.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

MattRob schreef:
26 jun 2020, 14:42
Alhoewel het in Europa niet veel beter is natuurlijk, elk land doet het anders ... Eigenlijk kan je zoiets alleen maar doen als er wereldwijd goed samengewerkt wordt om het virus te bestrijden.
De EU is een samenwerking van verschillende soevereine landen. De president van de EU heeft geen politieke macht over de deelstaten zoals in de VS.
Dat gezegd zijnde, is er zeker ruimte voor verbetering in de EU samenwerking.

En voor een wereldwijde gecoördineerde aanpak heb je de WHO, maar ook daar willen niet alle partners meewerken.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Old Faithful »

Naar mijn mening heeft het weinig zin de gevolgen van Covid-19 voor regio's te vergelijken op basis van genomen maatregelen, daarvoor zijn er te veel en te grote verschillen. Zelfs in een klein land als Nederland zijn er al regionale grote verschillen m.b.t. de gevolgen van Covid-19. Noord Brabant is veel harder getroffen dan Groningen en Friesland, terwijl de maatregelen nagenoeg hetzelfde waren, enkele maatregelen zijn in N.B. zelfs eerder ingegaan.

Je zou kunnen verwachten dat mensen in regio's die nu geconfronteerd worden met het virus door de uitgebreide publiciteit sowieso al meer op hun hoede zijn. In Noord Brabant en Limburg heeft het virus zich rond carnaval sterk kunnen verspreiden omdat de mensen zich nog van geen gevaar bewust waren.

Daarbij zijn de mogelijkheden om maatregelen te nemen niet overal hetzelfde. Niet alleen de cultuur, maar bijvoorbeeld ook de geografie kan verschillen. Kijk bijvoorbeeld naar Oostenrijk. Daar had men een explosieve uitbraak, geconcentreerd in enkele plaatsen zoals Ischgl en Sankt Anton. Daar heeft men de gevolgen weten te beperken. Duizenden toeristen zijn in een paar uur tijd naar huis vertrokken, waardoor daar veel minder bronnen van besmetting overbleven. Verder kon men die plaatsen gemakkelijk isoleren. Er loopt slechts één weg door het Paznauntal naar Ischgl die in de winter aan de kant van de Silvretta Pas ook nog afgesloten is.

In mijn ogen is het ook geen wedstrijd. Alle leiders, presidenten, premiers, gouverneurs en burgemeester hebben de crisis geblinddoekt moeten bestrijden. Evaluatie na afloop zal moeten tonen wat goed, minder goed en fout was, vooral met oog op de toekomst. Duidelijk falen hoeft dan niet met de mantel der liefde bedekt te worden maar het moet ook geen heksenjacht worden om maar schuldigen aan te kunnen wijzen.
Groet,

Old Faithful
jastsali
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 06 jul 2010, 14:46
Aantal x V.S. bezocht: 75
Locatie: Achterhoek

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door jastsali »

Harry schreef:
27 jun 2020, 08:42
I............ Waarom gaat het in de VS dan zo mis?
Mede omdat daar, net als in Brazilië, een idioot aan het roer staat. En in states waar de gouverneur van dezelfde club is, lopen die er blind achteraan. Zwakke leiding, stuitende domheid en kop in het zand. Niet de hoofdoorzaak, maar wel een belangrijk onderdeel van het probleem.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door ADE01 »

Dan ben je misschien in de war met de cijfers, want 8 a 9 van de 10 staten met het hoogste aantal besmettingen en doden per miljoen inwoners zijn toch echt van de andere partij.

Zoals iemand al aangeeft, per regio zijn er veel verschillen, zelfs in een klein land als Nederland. Politieke aanpak lijkt weinig effect te hebben. Het is volgens mij vooral lockdown = afname. Her-opening = toename. En de mate van heropenen plus factoren als bevolkingsdichtheid bepalen die toename. Langer in lockdown lijkt enkel uitstel momenteel. Het virus gaat voorlopig niet weg. Enige hoop is dat het muteert en zwakker wordt of een vaccin beschikbaar komt.

Verder helemaal met Old Faithful eens, wat de beste aanpak blijkt te zijn wordt pas achteraf zichtbaar.
Hockey
Amerika-expert
Berichten: 10174
Lid geworden op: 21 dec 2010, 15:59
Locatie: Nederland

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Hockey »

Tipsy_1 schreef:
26 jun 2020, 04:14
Ik wist ook helemaal niet dat die amerikaanse governors elk zoveel te zeggen hadden.
Ik heb tegen mijn neefje recent gezegd dat staten in de VS halve landen zijn. Halve landen qua bevoegdheid die een individuele staat heeft.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

Tipsy_1 schreef:
26 jun 2020, 04:14
Ik wist ook helemaal niet dat die amerikaanse governors elk zoveel te zeggen hadden.
Trump heeft net iets meer te zeggen dan Willem Alexander. Maar daarna houdt het dan ook rap op.
Harry schreef:
27 jun 2020, 08:42
In Canada kunnen ze het kennelijk wel,
Zou het er iets mee te maken kunnen hebben dat er bijna 10 keer zoveel mensen in de VS wonen dan in Canada??
Old Faithful schreef:
27 jun 2020, 16:56
Naar mijn mening heeft het weinig zin de gevolgen van Covid-19 voor regio's te vergelijken op basis van genomen maatregelen, daarvoor zijn er te veel en te grote verschillen.
Helemaal eens. We hebben het over een land wat 236 keer groter is dan Nederland. En waar zo'n beetje 20 keer zoveel mensen wonen als in Nederland. Hoe wil je die in hemelsnaam met elkaar vergelijken. En kijk dan hoe moeilijk het blijkbaar al is om de regio's in Nederland met elkaar te vergelijken. Ondanks hetzelfde beleid.
jastsali schreef:
27 jun 2020, 17:14
En in states waar de gouverneur van dezelfde club is, lopen die er blind achteraan.
En in staten waar de gouverneur van de andere club is doet die precies het tegenovergestelde??
Zwakke leiding, stuitende domheid en kop in het zand. Niet de hoofdoorzaak, maar wel een belangrijk onderdeel van het probleem.
Zoiets?? :blink:
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

Ik vrees dat in de VS ook in het algemeen een groter wantrouwen tov de overheid is en een (volgens mijn bescheiden mening ) een té ver doorgedreven individualisme, gecombineerd met ook een toenemende anti-wetenschappelijk attitude ,....
Dat alles helpt niet als je beroep wil doen op het gemeenschapsgevoel om elkaar te beschermen. Dat gemeenschapsgevoel is groter in Noord-Europa denk ik. En in Aziatische landen is de groep doorgaans ook vele malen belangrijker dan het individu.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Almere vak V »

LeenG schreef:
29 jun 2020, 12:39
Ik vrees dat in de VS ook in het algemeen een groter wantrouwen tov de overheid is
De bemoeienis van de overheid is er in ieder geval een stuk minder. Of het wantrouwen dan groter wordt weet ik niet. Wellicht wel de ergernis als die overheid zich dan uiteindelijk ergens mee gaat bemoeien.
LeenG schreef:
29 jun 2020, 12:39
Dat alles helpt niet als je beroep wil doen op het gemeenschapsgevoel om elkaar te beschermen.
LeenG schreef:
29 jun 2020, 12:39
een té ver doorgedreven individualisme,
Juist dat gemeenschapsgevoel is in de VS vele malen groter dan bijvoorbeeld in Nederland. Als ik zie op wat voor manieren, momenten mensen allemaal bij elkaar komen. Niet alleen voor de gezelligheid maar om elkaar te helpen of te steunen. Daar kunnen wij hier nog wel wat van leren.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

Wat voor de één een bemoeienis is, is voor de ander ondersteuning van de overheid. :wink:

Een groot ideologisch verschil tussen de VS en de EU is de verwachting van de bevolking tov de overheid. Ik denk dat de meeste B/NL toch nog steeds overtuigd zijn dat het algemeen belang (bv onderwijs, gezondheidszorg, sociale zekerheid,... ) beter gediend wordt door de overheid dan door privatisering. Uiteraard met de nodige discussie over de uitvoering maar ik denk dat de meeste mensen het solidariteitsprincipe wel onderschrijven. Als iedereen meebetaalt zijn we beter af.
In de VS uit zich dat meer op lokaal niveau. Ik denk dat er inderdaad meer generositeit is tov je buren, mensen uit je kerkgemeenschap etc. Maar net vanuit het individualistische standpunt dat men zelf wil bepalen waar hun geld naartoe gaat want het is ondenkbaar dat de overheid dit correct of efficiënt zou doen!

En uiteraard vind je aan beide kanten van de plas mensen die er anders over denken, maar je snapt wel wat ik bedoel, hoop ik.

En dat speelt volgens mij ook mee als het gaat om het opvolgen van de corona maatregelen. Dat de doorsnee Amerikaan denkt dat hij zelf wel bepaalt wat hij/zij wel of niet opvolgt en minder geneigd is dan de doorsnee B/NL om de maatregelen te volgen.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door PSVwally »

In NL is men er nu ook echt wel achter dat de privatisering vd zorg te ver doorgeslagen is de afgelopen jaren. Reken maar dat er bijvoorbeeld vanaf nu standaard ergens een hal met beschermingsmiddelen blijft met een verdeelmodel voor als de zorginstellingen nog een keer zo in de knel komen. Dat er een landelijk punt blijft, of dat het snel weer opgezet kan worden, om patienten over het land te verspreiden.
Ik ben het met Old Faithful eens dat je deze pandemie moet evalueren en dat niet direct op personen moet richten, mits er natuurlijk geen zeer ernstige nalatigheid is geweest. De hele westerse wereld heeft veel te laat gereageerd uit onwetendheid. De aanpak daarna vind ik hier, ondanks natuurlijk toch veel sterfgevallen, voor mijn gevoel prima verlopen ivm vele andere landen. Persoonlijk denk ik wel dat je nu wel snel richting veel meer maatwerk moet gaan in de oplossingen om voor de nabije toekomst meer bedrijven de kans te geven te blijven bestaan.

Verder blijf ik me toch afvragen waarom er ondanks de wereldwijde hogere besmettingen er relatief minder doden geregistreerd lijken te worden terwijl ze in veel landen zoals de Zuid-Amerikaanse landen en bv India toch relatief weinig testen. Ik las al ergens dat ze in Brazilie en Mexico verwachten dat de getallen 7 tot 11x hoger lagen dan aangegeven :shock:

Gisteren ook weer onder die boze op China gerichte tweet van Trump die mensen die het met een griepje blijven vergelijken. In Europa sterven gemiddeld 40.000 mensen per jaar aan de griep, alleen in de UK in 4 maanden al meer aan Covid. Nee want de infuenzagolf van 2018. Sja, toen zaten de ziekenhuizen ook met de handen in het haar.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer