Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Jacobien
Amerikafan
Berichten: 100
Lid geworden op: 13 okt 2019, 18:04

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Jacobien »

Wij willen onze airbnb in Lake Powell annuleren.

Nu hebben wij drie opties:
Restitutie van een klein bedrag
Reistegoed van onze aanbetaling (zo’n €300) in een voucher
Restitutie van onze aanbetaling in cash.

Voor dit laatste moeten wij bewijzen aanleveren. Bijvoorbeeld dat je niet kan reizen door beperkingen van de overheid of door het annuleren van het vervoer. Het zitten best veel eisen aan: bijvoorbeeld bewijs mag niet ouder zijn dan twee weken voor vertrek of allerlei gegevens van annulering van je vlucht.

Heeft iemand op het forum al gebruikt gemaakt van deze laatste optie en welke bewijzen zijn dan aangeleverd? En ging airbnb daar dan mee akkoord?
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Ruud2004 »

Hans2804 schreef:
15 jun 2020, 22:58
Hallo,
Weet iemand hoe het werkt als een vlucht wel uitgevoerd lijkt te worden maar je komt het land niet in ivm. travel ban / negatief reisadvies.
Wij zouden 9 juli as. vanuit Munchen met Lufthansa naar LAX vliegen (geboekt via vliegtickets.nl); vlucht staat gewoon 'confirmed' en LH geeft op website aan weer op meerdere steden te vliegen. Hoe zit dit??
Wat is dan wijsheid? Zelf annuleren en vouchers ontvangen waarvoor vóór de originele vertrekdatum alweer een alternatieve vlucht geboekt moet zijn, of gewoon afwachten wat er gebeurd?? Heeft hier misschien al iemand ervaring mee?
We hebben zowel vliegtickets.nl alsook Lufthansa al meerdere emails gestuurd maar helaas tot op heden zonder reactie..... :(
Is dit de enige vlucht in jullie ticket? Vast niet en staan de andere vluchten ook nog confirmed? Je zal het "spel", hoe lastig ook, even moeten uitspelen en dus moeten afwachten. Als de travelban nog van kracht is, neemt je echt niet mee naar LA. Als je een refund wil, is zelf annuleren geen optie.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Tipsy_1 »

Inges schreef:
15 jun 2020, 12:34
xxx Want die zijn ruim 3 weken geleden al gestopt met luisteren naar de deskundige (oa Dr Fauci). Het aantal besmettingen loopt in veel staten enorm op. Het is daar nog lang niet zo als hier ben ik bang en ze hebben daar een overheid (alhoewel....) die niet zo graag luistert naar hun deskundige maar liever kijkt naar de dollars.
Even op wijzen dat de federale overheid niet veel te zeggen heeft - het ligt volledig aan de staten. Waar wij wonen mag nog bijna niets hoor, veel minder dan in de Benelux (bvb pas sinds gisteren mag outdoor dining). Wat Trump te zeggen heeft doet er eigenlijk niet zo veel toe (behalve bvb de staatsgrenzen).
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door winterpark »

Maar weer even een vraag. Wij zouden op 21 augustus met Icelandair (business class) naar Denver vliegen, maar ik krijg net een melding dat we herboekt zijn naar 20 augustus. Dit lijkt me voldoende reden om te cancellen en een refund te krijgen; een dag eerder vliegen is niet mogelijk. Heb een formulier ingevuld dat ik niet akkoord ga met de wijziging en het geld graag teruggestort wil zien op de creditcard. Hebben jullie enig idee van hoe kansrijk dit is?
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7930
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Pete.Z »

Volgens mij mogen ze de vlucht verzetten, mits eerder dan 2 weken van te voren aangekondigd, zonder recht op teruggave.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Inges »

Ja maar niet met een hele dag eerder! Dat zou even mooi wezen. Sorry baas ik moet een extra dag vakantie omdat de vliegtuigmaatschappij dat wil.

Als het meer dan 3u verzet is heb je recht op teruggaaf als je niet akkoord gaat met de change.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door georgesken »

Als je niet akkoord gaat met de wijziging heb je recht op terugbetaling, je hebt echter geen recht op een extra vergoeding als dit langer dan 2 weken op,voorhand gebeurt.
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5013
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

Precies, staat ook zo in EU261 https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... ncellation:
Met annulering bedoelen we hier het volgende:
-uw oorspronkelijk vlucht wordt geschrapt en u moet een andere vlucht nemen
...
Wordt uw vlucht geannuleerd, dan heeft u recht op terugbetaling, een alternatieve vlucht of een terugvlucht, evenals op hulp en schadevergoeding. U heeft recht op schadevergoeding als u minder dan 14 dagen voor de geplande vertrekdatum op de hoogte bent gesteld.
Schadevergoeding is op de vlucht hieronder dus niet van toepassing, wel terugbetaling.
Inyaro
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 okt 2008, 16:24
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: België, provincie Antwerpen

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Inyaro »

Marielleh schreef:
16 jun 2020, 08:37
@Hans, hoewel het niet het exacte antwoord is op je vraag heb je wellicht wat aan mijn contact met LH, zie onderaan pagina 119 van dit draadje.
Ik heb via Facebook contact gezocht, na 30-40 minuten wachten kon ik chatten met iemand.
Jouw tip had ik gisteren al uitgeprobeerd, en vandaag nogmaals, maar helaas hebben ze hun chat uitgeschakeld. (of kijk ik bij een verkeerde Lufthansa op FB ??)
Wij zouden op 3 juli ook met Lufthansa vertrekken naar San Francisco....
Vliegen willen we niet meer, maar wel fingers crossed voor een annulatie en een full refund...

We zijn helaas niet alleen...
https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g ... ravel.html
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door d_vdploeg »

Hans2804 schreef:
15 jun 2020, 22:58
Wat is dan wijsheid? Zelf annuleren en vouchers ontvangen waarvoor vóór de originele vertrekdatum alweer een alternatieve vlucht geboekt moet zijn, of gewoon afwachten wat er gebeurd??
Ja, afwachten, ze nemen je echt niet mee zolang de travelban nog geldt, want als ze dat wel doen dient de airline je terug te vervoeren. Ze weten immers dat je de VS niet inkomt.

Zojuist is bekend geworden dat de grenzen tussen de VS-Canada-Mexico nog tot 21 juli dicht blijft. Daarmee dus ook de travelban voor de Schengenlanden, (kan mij niet voorstellen dat deze wel opgeheven wordt)

Zelf annuleren sowieso niet doen, dan verspeel je (vaak) al je rechten.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Hans2804
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 okt 2019, 22:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Hans2804 »

Marielleh schreef:
16 jun 2020, 08:37
@Hans, hoewel het niet het exacte antwoord is op je vraag heb je wellicht wat aan mijn contact met LH, zie onderaan pagina 119 van dit draadje.
Ik heb via Facebook contact gezocht, na 30-40 minuten wachten kon ik chatten met iemand.
Hoi Marielleh,
Bedankt voor het meedenken maar verderop lees ik dat dit nu niet meer werkt :(
Op zoek naar andere mogelijkheden!
d_vdploeg schreef:
16 jun 2020, 20:45
Hans2804 schreef:
15 jun 2020, 22:58
Wat is dan wijsheid? Zelf annuleren en vouchers ontvangen waarvoor vóór de originele vertrekdatum alweer een alternatieve vlucht geboekt moet zijn, of gewoon afwachten wat er gebeurd??
Ja, afwachten, ze nemen je echt niet mee zolang de travelban nog geldt, want als ze dat wel doen dient de airline je terug te vervoeren. Ze weten immers dat je de VS niet inkomt. Zojuist is bekend geworden dat de grenzen tussen de VS-Canada-Mexico nog tot 21 juli dicht blijft. Daarmee dus ook de travelban voor de Schengenlanden, (kan mij niet voorstellen dat deze wel opgeheven wordt)

Zelf annuleren sowieso niet doen, dan verspeel je (vaak) al je rechten.
Oké, duidelijk verhaal... Maar... hoe kan het dan dat voor Lufthansa vluchten die bv. voor morgen op de planning staan naar USA, gewoon online ingechecked kan worden? (tenminste: zo ziet het er uit op de LH website...)
Ruud2004 schreef:
16 jun 2020, 11:55
Hans2804 schreef:
15 jun 2020, 22:58
Hallo,
Weet iemand hoe het werkt als een vlucht wel uitgevoerd lijkt te worden maar je komt het land niet in ivm. travel ban / negatief reisadvies.
Wij zouden 9 juli as. vanuit Munchen met Lufthansa naar LAX vliegen (geboekt via vliegtickets.nl); vlucht staat gewoon 'confirmed' en LH geeft op website aan weer op meerdere steden te vliegen. Hoe zit dit??
Wat is dan wijsheid? Zelf annuleren en vouchers ontvangen waarvoor vóór de originele vertrekdatum alweer een alternatieve vlucht geboekt moet zijn, of gewoon afwachten wat er gebeurd?? Heeft hier misschien al iemand ervaring mee?
We hebben zowel vliegtickets.nl alsook Lufthansa al meerdere emails gestuurd maar helaas tot op heden zonder reactie..... :(
Is dit de enige vlucht in jullie ticket? Vast niet en staan de andere vluchten ook nog confirmed? Je zal het "spel", hoe lastig ook, even moeten uitspelen en dus moeten afwachten. Als de travelban nog van kracht is, neemt je echt niet mee naar LA. Als je een refund wil, is zelf annuleren geen optie.
Nee, hebben ook nog vluchten AMS - MUC maar deze staan ook gewoon op 'confirmed'. Wat ik zo vreemd vind is dat LH ook op zijn website aangeeft weer op USA te vliegen.
pumi1000 schreef:
16 jun 2020, 10:18
@Hans2804

Wij vliegen dezelfde route op 11 juli, ook via viegtickets.nl en is ook nog niet geannuleerd. Die vlucht gaat deze week weer op wo, vr, zo.

Ik heb van vliegtickets en lufthansa beide mail terug gehad. Als je vlucht NIET geannuleerd wordt moet je bellen en je ticket wordt dan "open" gezet, wat betekent dat je voor 31 januari een nieuwe reis kunt boeken met reizen tot december 2021. Je bent je ticket dus niet kwijt.

Ik zou gewoon nog even afwachten tot hun annuleren, dan heb je recht op geld terug.
Oké, dan zitten we (bijna) in hetzelfde schuitje :lol:
Hoe kan het dat vluchten niet geannuleerd lijken te worden en tot wanneer kun je dan bellen? Ik neem niet aan dat ze lege toestellen op en neer laten vliegen?? Ik zag inderdaad dat ook de vluchten van deze week gewoon confirmed lijken te zijn.
Wij willen bij voorkeur ons geld terug; dat geeft ons de vrijheid om zelf te bepalen zonder vast te zitten aan LH.
Mocht je nog meer info vergaren, zou het super zijn als je dit even wil delen. Zal ik hetzelfde doen! :)
Inyaro
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 okt 2008, 16:24
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: België, provincie Antwerpen

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Inyaro »

Inderdaad, ik had ook gemerkt dat je gewoon kan boeken bij Lufthansa.
Maar als je bij de departures bij je luchthaven kijkt, zie je dat er enkel binnen Europa gevlogen wordt!
En als je op je vluchtnummer zoekt bij Flightaware, zie je dat de laatste gecancelled is en dat ze jongste 14 dagen niet gevlogen heeft
Toch allemaal raar :o

edit: mezelf even gratis basic member gemaakt bij Flightaware, dan kan je 3 maanden terug kijken...maar geen vlucht uitgevoerd hoor!
Het 2de been van onze terugvlucht Londen - Duss wel sinds begin mei.
Laatst gewijzigd door Inyaro op 16 jun 2020, 22:03, 1 keer totaal gewijzigd.
Hans2804
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 okt 2019, 22:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Hans2804 »

d_vdploeg schreef:
16 jun 2020, 20:45
Ja, afwachten, ze nemen je echt niet mee zolang de travelban nog geldt, want als ze dat wel doen dient de airline je terug te vervoeren. Ze weten immers dat je de VS niet inkomt.

Zojuist is bekend geworden dat de grenzen tussen de VS-Canada-Mexico nog tot 21 juli dicht blijft. Daarmee dus ook de travelban voor de Schengenlanden, (kan mij niet voorstellen dat deze wel opgeheven wordt)

Zelf annuleren sowieso niet doen, dan verspeel je (vaak) al je rechten.
Oké, dat had ik nog niet vernomen. Gezien de stand van zaken mbt. Corona in Amerika verwacht ik eigenlijk ook niet dat hier snel verandering in komt....
We willen niet zelf annuleren omdat dan mogelijkheid voor refund bestaat maar wat me onzeker maakt is dat de vluchten gewoon uitgevoerd lijken te worden. Is toch vervelend dat brokers en vliegmaatschappijen heel slecht bereikbaar zijn en er zoveel vragen leven onder de mensen. Gaat voor de meesten onder ons toch om zuurverdiende centen waar je een mooie vakantie van dacht te hebben.... :sadcry:
Voorlopig nog maar even afwachten!!
Hans2804
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 okt 2019, 22:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Hans2804 »

Inyaro schreef:
16 jun 2020, 21:53
Inderdaad, ik had ook gemerkt dat je gewoon kan boeken bij Lufthansa.
Maar als je bij de departures bij je luchthaven kijkt, zie je dat er enkel binnen Europa gevlogen wordt!
En als je op je vluchtnummer zoekt bij Flightaware, zie je dat de laatste gecancelled is en dat ze jongste 14 dagen niet gevlogen heeft
Toch allemaal raar :o
Helemaal eens dat dit heel vreemd is maar dit geeft de burger moed!
Had ik zelf nog niet uitgevogeld... :thumbup:

Edit: zie op Flightaware dat vluchten wel uitgevoerd worden: https://uk.flightaware.com/live/findfli ... ion=KLAX :shock:
Laatst gewijzigd door Hans2804 op 16 jun 2020, 22:06, 1 keer totaal gewijzigd.
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1575
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door d_vdploeg »

@Hans2804 Het is de vraag of je kunt inchecken, bij het inchecken dien je, je API(S) Avanced Passenger Information in te vullen of te bevestigen. Deze info geeft de airline door aan de Customs en border protection en bij een bijzonderheid (dit kan van alles zijn) kun je niet online inchecken en dien je dit op de airport te doen. Aangezien alle ESTA’s van alle Schengen ingezetenen tot nader order geschorst zijn ivm de travelban zal deze bijzonderheid naar boven komen.

Overigens helemaal eens hoor, de lol is er zo wel vanaf. Gelukkig nog de saamhorigheid en hulpzaamheid hier op het forum.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2022: Florida (juni) Rondreis Californië (september)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Californië (juni 2024) Rondreis Texas (september 2024)
Inyaro
Amerikafan
Berichten: 179
Lid geworden op: 03 okt 2008, 16:24
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: België, provincie Antwerpen

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Inyaro »

...en als je een boeking echt kan voltooien, dan zijn er ook altijd slecht geïnformeerde mensen die dat nog doen ook! Zeker weten.
Tsss...en dat allemaal om die portefeuille of beurs dicht te houden of zoveel mogelijk te vullen :evil:
Hans2804
Amerika-ontdekker
Berichten: 13
Lid geworden op: 11 okt 2019, 22:18
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Hans2804 »

d_vdploeg schreef:
16 jun 2020, 21:58
@Hans2804 Het is de vraag of je kunt inchecken, bij het inchecken dien je, je API(S) Avanced Passenger Information in te vullen of te bevestigen. Deze info geeft de airline door aan de Customs en border protection en bij een bijzonderheid (dit kan van alles zijn) kun je niet online inchecken en dien je dit op de airport te doen. Aangezien alle ESTA’s van alle Schengen ingezetenen tot nader order geschorst zijn ivm de travelban zal deze bijzonderheid naar boven komen.

Overigens helemaal eens hoor, de lol is er zo wel vanaf. Gelukkig nog de saamhorigheid en hulpzaamheid hier op het forum.
En zo komen we steeds meer te weten :clap:
Inderdaad, de zomervakantie gaat al langs onze neus (misschien dit jaar dan maar weer naar Frankrijk of zo: ook niets mis mee) maar dan heb je ook nog een hoop onzekerheid en onduidelijkheid. Wel fijn inderdaad dat iedereen wil helpen door te delen wat ie weet. :idea:
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 »

Je kan Lufthansa contacten via Facebook Messenger. Je krijgt dan eerst een chatbot. Je kunt aan de chatbot vragen dat je wil chatten met iemand van de klantenservice. Meestal moet je dan een 20-30 minuten wachten en dan krijg je een reactie en kan je chatten. Vergeet niet om screenshots te maken van het gesprek na afloop. Lufthansa stuurt alleen een automatische mail dat je je ticket hebt geannuleerd. Geen bevestiging dat je een refund krijgt of bewijs waarin staat dat Lufthansa de vlucht heeft geannuleerd. Het is dus belangrijk om op de chat de juiste vragen te stellen zodat je in ieder geval bewijs hebt dat je niet zelf hebt geannuleerd. Helaas is Lufthansa niet erg snel met terugbetalen. Ik wacht nu een week of 6 op mijn refund maar ik lees overal dat er mensen zijn die al 3-4 maanden wachten op hun geld.

Je kan ook via Twitter contact opnemen maar mijn ervaring is dat het dan langer duurt voor je een reactie krijgt.
Gebruikersavatar
AnnInBC
Amerikakenner
Berichten: 1414
Lid geworden op: 31 aug 2011, 07:07
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Vancouver, BC, Canada
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door AnnInBC »

Ik wil hier ook nog even melden dat vandaag de officiele beslissing is genomen om de grens tussen Canada en de USA gesloten te houden. Deze blijft nu dicht tot 21juli en tegen dan zullen ze het weer opnieuw bekijken.

Miss Twinkle
Amerika-ontdekker
Berichten: 14
Lid geworden op: 10 jun 2020, 22:14

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Miss Twinkle »

AnnInBC schreef:
17 jun 2020, 00:34
Ik wil hier ook nog even melden dat vandaag de officiele beslissing is genomen om de grens tussen Canada en de USA gesloten te houden. Deze blijft nu dicht tot 21juli en tegen dan zullen ze het weer opnieuw bekijken.
Bedankt voor deze info ☺️

Houdt dit automatisch in dat de grenzen ook voor ons (Europa) gesloten blijven tot in ieder geval 21 Juli?


(ik blijf hopen dat ik 5 augustus naar de US kan 🙈)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer