Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door Tantelotje »

Omdat we afgelopen maart de vakantie met mijn ouders eerder hebben moeten afbreken, willen we in de herkansing voor de high lights in het Zuidwesten. Hebben wij een goed excuus om het 'standaard' rondje nog eens te doen 8)

Het plan is om dit volgend jaar september te doen, beginnen in SF en eindigen in LA. Een min of meer standaard rondje.
Om de vrije dagen zo optimaal mogelijk te gebruiken zou het ideaal zijn als we op donderdag heen vliegen.
Maar.. dat zou betekenen dat we op zaterdag aankomen in Yosemite (en op zondag ook daar zijn). Da's het Memorial Day weekend. Bovendien zullen we niet in de vallei overnachten want m'n moeder vindt veel goed maar midden in de nacht naar het toiletgebouw lopen hoort daar echt niet bij :lol:

De route omdraaien doe ik liever niet want dan zijn we pas rond 20/21 september bij de Tioga pas en in Yosemite. Tot nu toe hebben we begin september altijd mooi weer getroffen in die regio.

Vorig jaar zaten we met Memorial Day weekend in Yellowstone en daar hebben we eigenlijk niets van gemerkt maar Yosemite is natuurlijk wel een totaal ander gebied. Plus de GPR is in 2021 gesloten waardoor mensen waarschijnlijk meer/langer in de vallei blijven.

Iemand die een alternatief kan bedenken?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door Galapogos »

Je zou na San Francisco eerst een stukje van de kustroute kunnen doen, bijvoorbeeld het stuk tot voorbij Big Sur. Daar kun je wel twee dagen voor uittrekken, met bijvoorbeeld een nacht in Monterey en een nacht in Cambria. Vanuit Cambria kun je vervolgens alsnog naar Yosemite rijden. Je komt dan twee dagen later aan, en omzeilt daarmee mooi de grootste drukte.

In plaats van de kustroute zou je tussen San Francisco en Yosemite ook een paar dagen Sequoia kunnen doen, met hetzelfde resultaat. Nou heb ik geen idee van de drukte in Sequoia in het Memorial Day Weekend, maar het zal vast beter te doen zijn dan in Yosemite Valley.

Maar het valt of staat natuurlijk met hoe lang jullie de tijd hebben, en wat jullie ná Yosemite allemaal nog willen zien in die tijd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42140
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Ik wilde hetzelfde voorstellen als Galapogos. Maar je moet daar dan wel de tijd voor hebben.
Verder is het natuurlijk Labor Day en geen Memorial day. :wink:
En dat is zeker het beste te vermijden. Wij waren er vorig jaar per ongeluk in dat weekend(hier ons verslag), en dan krijg je dit soort plaatjes:

delay P1060119.jpg
delay P1060119.jpg (172.85 KiB) 3786 keer bekeken

Wij reden toen vanuit de Mariposa Grove naar de Tioga Road. Dan ontkom je er helaas niet aan om in de file naar de vallei te staan.

Bij de Mariposa Grove was het trouwens niet druk, en bij de Tioga Road viel het ook heel erg mee.

Ik zou toch naar iets in het park kijken als ik jullie was, zeker als je er in het Labor Day weekend bent. Er zijn genoeg mogelijkheden met een eigen badkamer.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 08 jun 2020, 22:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door Tantelotje »

@Martin & Marianne Oeps... scheelt gelukkig maar een paar maanden :lol:

Het 'probleem' is een beetje dat we heel graag Moab mee willen nemen. Qua tijd kan dat wat ons betreft prima, maar niet als er nog een stuk kustroute tussenkomt. Die hebben we nu niet bedacht. Dat geldt ook voor SeKi. Dat kan wel in plaats van Yosemite, maar niet ervoor want dan hebben we geen tijd voor Moab.

Zou het verschil maken als we een dag later vertrekken, dus op zondag en maandag in Yosemite zijn? Of is dat net zo erg...

Of een overnachting in de buurt van de Mariposa grove en een aan de Oostkant van de Tioga pas, of niet naar Yosemite maar SeKi....

In ieder geval ga ik ook kijken naar opties in de vallei met badkamer. Ik ken daar allen de tenten in Curry Village.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42140
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Op maandag aankomen in Yosemite gaat prima, dan vertrekt iedereen weer.
Bij Curry Village zijn ook cabins met badkamer. Die zijn wel snel volgeboekt altijd. Ook de Stoneman Room in Curry Village is een mogelijkheid. En natuurlijk de Lodge.

Wij zaten vorig jaar 1 nacht in Wawona en 1 nacht in Tuolumne Meadows. Maar ik neem aan dat je toch ook wel naar de vallei wilt en dan is het wel zo prettig om daar te overnachten.

De route omdraaien kan natuurlijk ook. Ik denk dat het ook eind september nog goed te doen is. Maar het mooiste is natuurlijk wel om Yosemite zo vroeg mogelijk en Moab zo laat mogelijk te doen.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 09 jun 2020, 06:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Pleank
Amerikafan
Berichten: 194
Lid geworden op: 21 sep 2016, 14:41

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door Pleank »

Wij waren afgelopen jaar tijdens het Labor Day weekend aan Highway one, en dat was ook geen pretje. Konden nergens langs de weg bij Big Sur parkeren en bij Pfeifer Beach hebben we een half uur gewacht omdat de parking vol was. In Santa Cruz ook 40min in de file gestaan omdat we geen parkeerplek konden krijgen maar ook de stad niet meer uit konden. De locals trekken dat weekend ook massaal naar de kust dus daar ontwijk je ze niet persé. Highway 1 zelf was overigens wel redelijk rustig rijden qua verkeer, het was puur de stops onderweg waar het bomvol was.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42140
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Klopt, het was vreselijk druk daar. Wij reden op zaterdag van Big Sur naar Wawona en wilden nog naar Point Lobos, maar dat afgesloten vanwege de drukte toen wij daar aankwamen.

Marianne
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 980
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door stegeman »

We waren er ook met laborday .... point Lobos sloten ze net pal voor onze auto af... hebben langs de kant vd weg geparkeerd en hebben gelopen en het dus wel gezien. Verder hadden we geen last van drukte eigenlijk. Misschien kwamen we net er vooraan. We reden vaak al vroeg.
Toch mochten we straks weer tot boeken komen zoeken we eerst alle feestdagen op en gaan we erom heen plannen
21/9 en 22/9’hadden we schitterend weer in Yosemite! Enige nadeel vonden wij dat het zwembad bij de Lodge gesloten was. Was wel even een ding want Savonds even zwemmen is echt wat wij graag willen in de vakantie ....
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door Tantelotje »

De kustroute gaan we niet doen, dus die drukte kunnen we vermijden :wink:

Ik hecht nogal aan goed weer. Onze ervaring is dat dit in september nog prima is, maar dan doe ik graag de bergen aan het begin. Dus ik ga dan denk ik maar kijken om zo laat mogelijk in die week weg te kunnen om zo de drukte te vermijden. Mikken op aankomen in Yosemite op maandag is dan denk ik de slimste optie.

Op zich is reizen rondom Laborday (of Memorial Day 8) ) prima te doen, maar je moet dus goed opletten waar je bent. In 2019 was Yellowstone echt niet drukker dan anders/was de drukte waar je altijd over leest er niet. We konden overal prima parkeren en wij zijn bepaald geen vroege vogels. Maar Yellowstone is vanuit grote steden natuurlijk iets minder makkelijk bereikbaar dan Yosemite.

Ga ik toch ook maar kijken naar de cabins... Overnachten in de vallei is natuurlijk zeker het leukst. Ik heb even zitten kijken maar ik kan nu nog niet reserveren voor 2021, maar heb ook niet goed opgelet vanaf wanneer dat dan wel kan. Maar ik houd het in de gaten. Als het totale plaatje te duur wordt kunnen we altijd nog voor iets anders kiezen qua overnachting.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door Tantelotje »

Ik heb het in de gaten gehouden en het moment om kamers voor Yosemite te boeken is daar :clap:
Nu heb ik 2 mogelijkheden: een kamer in the Stoneman Cottage (Curry Village) of in de Yosemity Lodge.
Allebei duur, dus dat maakt niet uit. Heb nu eerst de Lodge gekozen, maar weet eigenlijk niet wat 'beter' is.
Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom?
Gebruikersavatar
iLoveStedentrips
Amerika-ontdekker
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 mei 2019, 10:52
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door iLoveStedentrips »

Hi, ik ben het met alle reacties wel eens dus deze skip ik allemaal :wink:

Maar waarom wil je niet eind september in Yosemite zijn? De Tioga Pass is vast en zeker nog open. Ik zou het weer even in de gaten houden dit jaar maar ik denk dat het mee gaat vallen. Op dit moment is er trouwens een hittegolf in Californië en wil je er sowieso niet zijn in deze periode.

Geen idee of jullie ochtendmensen zijn? Ik wel en mijn ervaring is wel dat Amerikanen dat vaak niet zijn. Dus uiterlijk om 7:00 uur klaar aan het ontbijt en dan de auto in helpt vaak ook nog wel goed om dikke files te vermijden. Dan ben je voor de grootste drukte binnen.
1997: Zuidwesten USA
2015: Florida
2017: Zuidwesten USA
2019: Las Vegas e.o.
2020: Florida
2023: Noordwest USA & West-Canada
Informatie en ervaringen op Rondreizen Noord-Amerika - Gratis informatiebladen downloaden - NP Kaart
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42140
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door Martin & Marianne »

Tantelotje schreef:
05 sep 2020, 09:35
Nu heb ik 2 mogelijkheden: een kamer in the Stoneman Cottage (Curry Village) of in de Yosemity Lodge.
Allebei duur, dus dat maakt niet uit. Heb nu eerst de Lodge gekozen, maar weet eigenlijk niet wat 'beter' is.
Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom?
De Stoneman Room ligt prima in Curry Village, zo ongeveer tegenover de shuttlebus stop. wij hebben er twee keer overnacht, in 2006 (zie hier) en in 2013 (zie hier).
De laatste jaren is het eten daar wel minder geworden vind ik. Met de shuttlebus kun je redelijk gemakkelijk naar Yosemite Village gaan, maar als je bij de Lodge zit, zit je wat dat betreft wel zo goed. Verder is er bij beide locaties een zwembad en een winkel (sportkleding, souvenirs etc. Bij CV is er ook een kleine supermarkt.
In 2004 zaten we in de Lodge (zie hier). We hadden daar een familiekamer, die is ruimer dan de Stoneman Room, met een terrasje. Maar er zijn veel soorten kamers, dus dat is lastig adviseren.

De Lodge is dicht bij de Yosemite falls, maar die zal niet meer lopen als jullie er zijn. Voor de andere trailheads zul je de shuttlebus gebruiken dus dan maakt het niet zo veel uit waar je zit.

Mocht je voor de Stoneman Room willen gaan dan is snel reserveren belangrijk; ze zijn altijd heel snel weg. Desnoods boek je beide, dan kun je nog even op je gemak nadenken.

Marianne
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door Tantelotje »

iLoveStedentrips schreef:
05 sep 2020, 09:51

Maar waarom wil je niet eind september in Yosemite zijn? De Tioga Pass is vast en zeker nog open. Ik zou het weer even in de gaten houden dit jaar maar ik denk dat het mee gaat vallen. Op dit moment is er trouwens een hittegolf in Californië en wil je er sowieso niet zijn in deze periode.
Over het algemeen gesproken zou je kunnen verwachten dat het weer begin september in de bergen beter is dan eind september. Vandaar.
Als ik dan kan kiezen ben ik er liever aan het begin van de route dan aan het einde.
Gebruikersavatar
iLoveStedentrips
Amerika-ontdekker
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 mei 2019, 10:52
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door iLoveStedentrips »

Tantelotje schreef:
05 sep 2020, 10:42
Over het algemeen gesproken zou je kunnen verwachten dat het weer begin september in de bergen beter is dan eind september. Vandaar.
Als ik dan kan kiezen ben ik er liever aan het begin van de route dan aan het einde.
Ok helder, dat is vast en zeker waar ja.
1997: Zuidwesten USA
2015: Florida
2017: Zuidwesten USA
2019: Las Vegas e.o.
2020: Florida
2023: Noordwest USA & West-Canada
Informatie en ervaringen op Rondreizen Noord-Amerika - Gratis informatiebladen downloaden - NP Kaart
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis Tantelotje 2021: op herhaling in het Zuidwesten

Bericht door Tantelotje »

@Martin & Marianne
Bedankt voor je reactie. Wij vonden Curry Village leuk, maar heb nooit op de lodge gelet. Gaan we die nu proberen. Zoals je al zei is voor de locatie voor beide wat te zeggen dus het kan nooit heel slecht zijn.
Vindt het qua deposit niet zo grappig om 2 x 2 kamers te reserveren, vandaar dat ik een keuze wilde maken. Ik weet wel dat dat terug komt, maar toch. :D Nu 2 king rooms in de Lodge gereserveerd.

Nu nog hopen dat het volgend jaar door kan gaan :thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer