Corona Virus / Oplossingen...

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

moon29 schreef:
19 mei 2020, 20:40
Achter smartexit.nu zitten Klaas Hummel en Maurice de Hond, zie https://smartexit.nu/over-ons/
2 ondernemers zonder medische achtergrond...Schoenmaker blijf bij je leest denk ik dan. Ik wacht liever op wetenschappelijk onderzoek.

Al die medische opleidingen duren niet voor niks jarenlang. Opeens is iedereen precies expert.
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door moon29 »

Ik zie het iets anders. Niet dat ik het voor hem op wil nemen of verdedigen of wat dan ook. Ik probeer slechts zo objectief mogelijk te blijven kijken wat er allemaal wordt gezegd en in hoeverre ik iets logisch vind.

Maar om conclusies te trekken over hoe het virus zich verspreidt hoef je wat mij betreft niet perse geneeskunde te hebben gestudeerd. Het gaat in het filmpje niet om hoe we dit virus medisch moeten aanpakken (medicijn/vaccin), maar om hoe het zich verspreidt. Dit virus is voor geneeskunde geleerden namelijk ook nieuw en ze weten ook niet hoe het zich precies verspreidt etc.
Dus het kan evengoed zijn dat iemand die afgestudeerd geograaf is en zich al jaren bezig houdt met veel data verzamelen en die combineren en analyseren daar betere conclusies uit kan trekken.

Zo weten de geneeskundigen ook nog steeds niet hoe het kan dat iemand corona heeft (getest) en diens partner, waarmee dus geen 1,5 meter afstand is geen corona krijgt. Slechts in 10 tot 30% van de gevallen wordt de partner ook besmet namelijk.
Ik heb inmiddels 3 mensen in mijn kennissenkring die corona hebben gehad (getest) en waarvan de partner het niet heeft gekregen. Eén van hen heeft het nu al voor de 5e week, ze blijft maar moe en benauwd en is daarom opnieuw getest en nog steeds is het virus aanwezig. Haar partner waar ze mee samenwoont heeft niets.

Maar goed, ik kan alleen maar hopen dat we als land (wereld) de juiste maatregelen inzetten. Maar dat zal wellicht pas achteraf blijken.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

Inderdaad, er is nog veel onduidelijkheid. Ik ben terwijl ik dit typ aan het kijken naar de BBC waar het ook gaat over de gevolgen van covid op het hart, de hersenen, etc.

Over hoe het zich verspreidt, daarvoor denk ik dat je toch ook enige achtergrond moet hebben over hoe zo'n virus in leven blijft, waar het zich aan hecht, in welke omstandigheden het gedeit,...
En die dingen hebben tijd nodig om te onderzoeken.
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door ADE01 »

dejong89 schreef:
19 mei 2020, 21:30
Hoe ga je überhaupt die 30 mensen handhaven in een restaurant? Daar is toch geen beginnen aan? Bewijs maar eens dat je een huishouden van 4 bent. Ik denk dat dit 1 of 2 dagen goed gaat maar daarna niet meer.
Tellen? Hier in Florida zijn restaurants, winkels, e.d. al ruim 2 weken weer open op 25% capaciteit en deze week zelfs 50%. Je bent er zelf verantwoordelijk voor en veel winkels die wat drukker worden hebben iemand bij de ingang staan die telt. Eenmaal aan de capaciteit moet je in de rij. Geen idee hoe/of het gecontroleerd wordt maar het is voor eigen bestwil en vooral bij restaurants is er ook nog sociale controle natuurlijk. Gaat het niet goed dan doet de gouverneur weer een stap terug. Voorlopig gaat het prima allemaal. Het virus is niet weg maar de cijfers nemen af in de meeste gebieden.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 1996
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door dejong89 »

Ik bedoel meer het handhaven op wie bij wie hoort. Iedereen kan roepen dat ze 1 gezin vormen zodat ze niet op 1.5m van elkaar hoeven te zitten.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Katja »

moon29 schreef:
19 mei 2020, 22:16
Zo weten de geneeskundigen ook nog steeds niet hoe het kan dat iemand corona heeft (getest) en diens partner, waarmee dus geen 1,5 meter afstand is geen corona krijgt. Slechts in 10 tot 30% van de gevallen wordt de partner ook besmet namelijk.
Ik heb inmiddels 3 mensen in mijn kennissenkring die corona hebben gehad (getest) en waarvan de partner het niet heeft gekregen. Eén van hen heeft het nu al voor de 5e week, ze blijft maar moe en benauwd en is daarom opnieuw getest en nog steeds is het virus aanwezig. Haar partner waar ze mee samenwoont heeft niets.
Zijn de partners ook getest?
In mijn omgeving zijn er een aantal mensen die positief getest zijn met klachtenvrije partners en daarom zijn de partners niet getest. Dus dan blijft de vraag of die persoon niet besmet is of dat het een besmetting zonder klachten is.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door LeenG »

dejong89 schreef:
20 mei 2020, 07:58
Ik bedoel meer het handhaven op wie bij wie hoort. Iedereen kan roepen dat ze 1 gezin vormen zodat ze niet op 1.5m van elkaar hoeven te zitten.
ik denk dat als je met een groep van 15 volwassenen op restaurant zit, het moeilijk wordt om vol te houden dat jullie allemaal 1 gezin zijn ;-)
d_vdploeg
Amerika-expert
Berichten: 1533
Lid geworden op: 19 jun 2019, 20:49
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door d_vdploeg »

Katja schreef:
20 mei 2020, 08:46
Zijn de partners ook getest?
In mijn omgeving zijn er een aantal mensen die positief getest zijn met klachtenvrije partners en daarom zijn de partners niet getest. Dus dan blijft de vraag of die persoon niet besmet is of dat het een besmetting zonder klachten is.
Exact. In mijn omgeving ook iemand met Corona. Getest en positief bevonden. Partner van klaagde alleen over wat vermoeidheid, zonder verhoging/koorts en verdere klachten. Niet getest (toen testte men alleen nog bij verhoging/koorts) maarja heeft die persoon het nou gehad of niet? Gelukkig is die persoon zo verstandig geweest ook thuis te blijven. Want werkt in de zorg.
2018: Rondreis Zuid West-San Francisco
2019: Rondreis Colorado-South Dakota-Wyoming-Montana-Utah
2020: Stedentrip New York
2022: Florida (juni 2022) en Rondreis Californië (september 2022)
2023: Rondreis Arizona, New Mexico, Utah
2024: Rondreis Texas
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door MattRob »

LeenG schreef:
20 mei 2020, 10:17
dejong89 schreef:
20 mei 2020, 07:58
Ik bedoel meer het handhaven op wie bij wie hoort. Iedereen kan roepen dat ze 1 gezin vormen zodat ze niet op 1.5m van elkaar hoeven te zitten.
ik denk dat als je met een groep van 15 volwassenen op restaurant zit, het moeilijk wordt om vol te houden dat jullie allemaal 1 gezin zijn ;-)
Ik denk het ook ja, maar je mag maar met maximaal 4 personen aan 1 tafel. Ze moeten wel vragen of je uit 1 huishouden komt, maar ze hoeven het niet te controleren. Dus daar wordt toch een beroep op ieders verantwoordelijkheid gedaan ... Wij hadden afgelopen week een begrafenis, daar mochten (en nu nog steeds mogen) 30 mensen bij. Toen wij de zaal binnen kwamen, stonden alle 28 stoelen (namelijk 2 medewerkers) op 1,5m van elkaar. Toen we binnenkwamen werd wel gezegd dat iedereen moest doen met die stoelen wat hij wilde. Alle gezinnen en koppels schoven de stoelen dicht tegen elkaar aan, net als ik met mijn vrouw. Daar wordt dan verder niet op gecontroleerd.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door MattRob »

moon29 schreef:
19 mei 2020, 22:16
Maar om conclusies te trekken over hoe het virus zich verspreidt hoef je wat mij betreft niet perse geneeskunde te hebben gestudeerd. Het gaat in het filmpje niet om hoe we dit virus medisch moeten aanpakken (medicijn/vaccin), maar om hoe het zich verspreidt. Dit virus is voor geneeskunde geleerden namelijk ook nieuw en ze weten ook niet hoe het zich precies verspreidt etc.
Dus het kan evengoed zijn dat iemand die afgestudeerd geograaf is en zich al jaren bezig houdt met veel data verzamelen en die combineren en analyseren daar betere conclusies uit kan trekken.
Daar ben ik het ook mee eens. Je kan als geograaf ook echt wel belangrijke verbanden zien en conclusies trekken. Ik kan me dus ook heel goed vinden in de conclusies van Maurice de Hond. Blijft wel dat er voor mij toch ook nog wel wat vraagtekens blijven, en dat ik uiteindelijk ook wil dat zoiets bewezen wordt, om zelf ervan overtuigd te zijn. Maar nogmaals, de conclusie dat in kleine slecht geventileerde ruimtes, waar veel mensen samen zijn, hard zingen en praten (denk aan carnaval; waar ik dit jaar zelf ook heel veel 'schuldig' aan ben geweest), grote verspreidingshaarden zijn geweest, dat lijkt me op zich wel heel logisch. En in de openlucht, en niet zo dicht op elkaar (of iets dichter bij elkaar, maar met mondkapjes) de kans niet zo heel groot is, dat lijkt me ook wel logisch. Dus ja, kan me vinden in het verhaal, zou daarom ook de samenleving iets meer open hebben 'durven' zetten dan nu gedaan is in Nederland, maar uiteindelijk wil je toch (wetenschappelijk) bewijs zien. Ik wel tenminste ;-) !
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 1996
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door dejong89 »

MattRob schreef:
20 mei 2020, 11:05
Toen wij de zaal binnen kwamen, stonden alle 28 stoelen (namelijk 2 medewerkers) op 1,5m van elkaar. Toen we binnenkwamen werd wel gezegd dat iedereen moest doen met die stoelen wat hij wilde. Alle gezinnen en koppels schoven de stoelen dicht tegen elkaar aan, net als ik met mijn vrouw. Daar wordt dan verder niet op gecontroleerd.
Zo moet het eigenlijk toch zijn? Geef bij een uitvaart of bruiloft de mensen zelf de keuze. De locatie houdt zich aan de 1,5 meter maar de verantwoordelijkheid ligt bij de gasten. Ik vind het heel erg dat mensen in theorie geen afscheid mogen nemen of elkaar mogen steunen.

Deze week zag ik de beelden voorbij komen van de uitvaart van een van de omgekomen surfers uit Scheveningen. Mensen zochten troost bij elkaar. Niemand die ook maar iets zei over 1,5 meter. Ik vond dat prachtig om te zien. :thumbup:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door MattRob »

En hier recent stuk uit NRC over verhaal Maurice de Hond:

https://www.nrc.nl/nieuws/2020/05/19/ma ... k-a4000276
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
ADE01
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 mei 2016, 13:03
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Austin

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door ADE01 »

Ben het wel eens met de conclusie van het NRC artikel en denk dat de waarheid ergens in het midden zal liggen, dat het vooral complexer is en dat er meerdere nuances zijn. Ik mis bijvoorbeeld dat je het kunt krijgen via je eigen handen die het virus ergens hebben opgepikt. Buiten zal het veiliger zijn maar uiteraard niet absoluut veilig, enzovoorts.

Het artikel neemt wel een aantal zaken enorm letterlijk, geen goede zaak want zo krijg je een vertroebelde discussie. Bijv. op 1.41 zegt men in het filmpje "de besmetting loopt vooral via aerosols" en NRC maakt er het volgende van:
baseert zich op het idee dat besmetting met het coronavirus uitsluitend gebeurt via aerosolen
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door MattRob »

Helemaal eens met je
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Katja »

d_vdploeg schreef:
20 mei 2020, 10:32
Exact. In mijn omgeving ook iemand met Corona. Getest en positief bevonden. Partner van klaagde alleen over wat vermoeidheid, zonder verhoging/koorts en verdere klachten. Niet getest (toen testte men alleen nog bij verhoging/koorts) maarja heeft die persoon het nou gehad of niet? Gelukkig is die persoon zo verstandig geweest ook thuis te blijven. Want werkt in de zorg.
En die telt dus niet mee als patiënt dus volgens de statistieken is die persoon niet besmet.
MattRob schreef:
20 mei 2020, 11:12
Daar ben ik het ook mee eens. Je kan als geograaf ook echt wel belangrijke verbanden zien en conclusies trekken.
Gevaar vind ik wel dat er heel veel conclusies getrokken worden aan de hand van de beschikbare gegevens maar dat er niet altijd bekend is hoe die gegevens geïnterpreteerd moeten worden.
Zoals hierboven en dus ook in mijn omgeving worden partners van corona patiënten met milde klachten niet getest en alleen gevallen die door een test zijn bevestigd worden geteld. Dus als er nu gezegd wordt dat 10 tot 30% van de partners besmet worden dan zegt dat alleen dat 10 to 30% dusdanige klachten hebben dat ze in ieder geval getest worden en positief bevonden worden. Maar hoeveel mensen er besmet worden weten we helemaal niet op dit moment.
En dat is naar mijn mening wel een groot probleem dat er gewoon nog heel weinig bekend is over hoeveel besmettingen er daadwerkelijk zijn en hoe dat vervolgens in de omgeving verder gaat of niet.
Denk wat dat het een stuk duidelijker zal gaan worden nu de testcapaciteit omhoog gaat.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door PSVwally »

MattRob schreef:
20 mei 2020, 11:05
Toen we binnenkwamen werd wel gezegd dat iedereen moest doen met die stoelen wat hij wilde. Alle gezinnen en koppels schoven de stoelen dicht tegen elkaar aan, net als ik met mijn vrouw. Daar wordt dan verder niet op gecontroleerd.
Helaas zelf een andere ervaring. Zelfs man/vrouw/dochter moesten 1.5e meter uit elkaar blijven!! Konden elkaar niet eens ondersteunen. Gelukkig hadden ze het ‘echte’ afscheid thuis al genomen en was dit echt in kleine kring. Al dit was vooraf al bekend bij ze trouwens.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door MattRob »

Oh ... jemig ... dat is moet echt vreselijk zijn zeg ... Daar gaan ze dan blijkbaar op verschillende manier mee om ...
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door PSVwally »

Ja. Het is dat deze mensen 'groot' woonden dat er thuis nog vrij veel mocht voor het afscheid. Eerst buiten wachten, de hal in, de woonkamer in, de keuken in, de bijkeuken in en daar had je de keuze om even te kijken/afscheid nemen in het kantoor of naar buiten te lopen voor een plak cake en wat drinken en vanuit daar kon je via het tuinpad weer weg. De begrafenisondernemer had aangegeven dat dit de enige oplossing qua afscheid was en dat ze de afscheidsdienst voor 30 man directe familie daar ook konden doen, maar in het crematorium moest het echt zo op afstand. Overigens moest het ook in Breda, omdat 2 crematoria bij hun in de omgeving al helemaal volgeboekt waren :shock:
Overigens begreep ik van iemand vd uitvaartdienst, je moest toch in elk kamertje even wachten dan kan je net zo goed even buurten, dat het in noord-oost Brabant echt lopende bandwerk was en het daar echt een aantal weken schrijnend was mbt een goede uitvaart regelen en dat veel uitvaartpersoneel net als mensen in de zorg echt aan hun tax zaten mbt veel werk, weinig rust en emoties. Vader en moeder binnen 3 dagen ter aarde leggen en dochterlief die in coma in het ziekenhuis op de ic ligt en het dus helemaal nog niet wist bijvoorbeeld. Ook voor het emotionele/psychische aspect wat nu volgt. Hun organisatie en zorgpersoneel krijgt daar vaak al ondersteuning in, maar de gewone mens moet dit eigenlijk zelf regelen en dat is in de praktijk blijkbaar makkelijker gezegd dan ook daadwerkelijk om hulp te vragen. Deze dame vond dat hier veel te weinig aandacht voor is. Zij zei dat hun het toch een stuk drukker hadden in vergelijk met de griepgolf van een paar jaar geleden en ook al was dat meer verspreid over het hele land hier toch veel meer mensen aan overlijden in korte tijd en de griep iets meer verspreid over de herfst winter en lentemaanden was.

Dit zegt mij dat overigens dat dat 'dashboard' waar ze het nu over hebben misschien best wel eens een goed iets kan zijn. Al wordt het wat ik er gisteren in het debat van begreep misschien wel weer teveel opgehemeld en moeilijk gemaakt door de regering en zou het m.i. naar buiten toe een versimpeld en duidelijke tool moeten zijn zoals bv in Engeland. Gewoon 5 codes. Code 1 en 2 betekent prima geen of bijna geen maatregelen. Code 3 lokale maatregelen als er bv iets in een stad dorp gebeurt zoals bv nu bij Vion in Groenlo. Code 4 bij wijze van spreke per provincie/gebied en code 5 is weer voor het hele land slecht. Daarmee zouden ze namelijk bij een uitbraak lokaler in kunnen grijpen en niet direct weer het hele land op slot gooien. Maak dat dan achter de schermen uitgebreider met alle 'uitgangswaarden' die ze erin gooien.
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Katja »

Vreselijk als je op die manier afscheid moet nemen.
Marcel5050
Amerikakenner
Berichten: 421
Lid geworden op: 21 dec 2016, 20:09
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona Virus / Oplossingen...

Bericht door Marcel5050 »


Helaas zelf een andere ervaring. Zelfs man/vrouw/dochter moesten 1.5e meter uit elkaar blijven!! Konden elkaar niet eens ondersteunen. Gelukkig hadden ze het ‘echte’ afscheid thuis al genomen en was dit echt in kleine kring. Al dit was vooraf al bekend bij ze trouwens.
Hier zelfde ervaring bij overlijden van mijn schoonvader.Max.15 pers.Stoelen 1.5m van elkaar.Zijn broer die net over de grens woont mocht niet komen.
Ook de kleinkinderen konden er niet bij zijn.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer