Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 482
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Mies2301 »

https://www.parool.nl/nederland/klm-bie ... b61b1bd33/

KLM gaat weer geld terug geven :)

Ze willen nu ook met een plan komen om de vouchers interessanter te maken (werd tijd) !
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

Hè hè, dat is goed nieuws! Als ze dan inderdaad zorgen dat je niet voor een refund wilt kiezen omdat vouchers aantrekkelijker zijn...
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door bedeve »

@harryh Had jij het voucheraanbod al geaccepteerd ?
Zouden acceptanten nu de gelegenheid hebben hun voucher in te ruilen tegen cash ?

“KLM opereert altijd volgens nationale en internationale wet- en regelgeving. De huidige ongekende COVID-19 crisis heeft voor zowel klanten als bedrijven veel onzekerheid en geheel onvoorziene situaties met zich meegebracht, waar bestaande regelgeving helaas onvoldoende in voorziet, op tal van vlakken en ook op het gebied van refunds. De afgelopen periode heeft KLM refund-vouchers uitgegeven voor tickets op geannuleerde vluchten. (…)

De situatie in de luchtvaart is nu iets meer gestabiliseerd. In dit licht en ook gegeven de nieuwe aanbeveling van de EU Commissie, heeft minister Van Nieuwenhuizen besloten haar eerdere aanwijzing tot 1 juli aan ILT in te trekken. Dit betekent dat KLM haar beleid hierop zal aanpassen voor passagiers wiens vlucht de komende periode geannuleerd zal worden. Deze klanten krijgen de keuze tussen een voucher of cash refund indien men geen voucher wil.”
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

Ja ik werd daartoe soort van gedwongen tijdens de uitspraak in mijn klacht hierover en heb vouchers onder protest, met vermelding van het niet akkoord gaan met geen cash refund bij de aanvraag van de vouchers omdat mijn vluchten door KLM geannuleerd waren, moeten accepteren. Heb gisteren al met de uitspraak van de EC in de hand gevraagd de klacht te heropenen.

Zal vanaf nu wel anders worden :)
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door vana »

" Het gaat alleen om passagiers van wie de vlucht de komende periode geannuleerd gaat worden. Zij krijgen de keuze tussen een voucher of cash. ,,Gegeven echter de omvang van de crisis en de hoeveelheid annuleringen zal de verwerkingstijd langer zijn. Wij vragen begrip hiervoor", schrijft KLM op zijn website.

Voor klanten die al een voucher in bezit hebben, geldt dit niet. De luchtvaartmaatschappij belooft voor die groep met een plan te komen om de vouchers aantrekkelijker te maken in de vorm van extra waarde. "
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 1996
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door dejong89 »

Luchtvaartmaatschappijen zijn verplicht om bij annulering geld terug te betalen als gedupeerde passagiers dat willen. "Juist in deze tijd is het belangrijk consumentenrechten te behouden", liet de verantwoordelijke Eurocommissaris dinsdag weten. De Commissie overweegt procedures te starten tegen landen die luchtvaartmaatschappijen en reisorganisaties toestaan om klanten alleen met vouchers te compenseren.
Dit gaat natuurlijk een 2e golf aan vragen veroorzaken bij alle reisbureau's, vliegmaatschappijen en ticketsites zoals Vliegwinkel,Budgetair,Tix, etc etc.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Almere vak V »

Coyote schreef:
14 mei 2020, 10:25
En toch heeft Rutte daar wel een punt. De ruimte was/is er blijkbaar om op vakantie te gaan. Het feit dat je bijv. niet je geld maar een voucher terugkrijgt betekent niet meteen dat jij een boterham minder eet. Je ticket had je immers al betaald? Het geld was je al kwijt.
Het ging mij met name om het laatste punt wat hij maakt. Abonnementen worden juist massaal opgezegd. Fox en Ziggo zijn al tienduizende abonnees kwijtgeraakt. Sportclubs waar de contributie is stopgezet en ga zo maar door.

Rutte heeft een punt door te zeggen dat er blijkbaar geld is om op vakantie te gaan. Maar ik begrijp ook dat mensen voor (enigszins) hetzelfde geld dezelfde dienst/danwel vakantie geboden willen krijgen. We weten allemaal dat vliegtuigmaatschappijen, vakantieorganisaties ergens de kosten van moeten gaan betalen. En die gaan betaald worden uit verhogingen en die verhogingen mogen wij, de consument gaan betalen.

Dus ben als organisatie nu slim. Je krijgt een voucher en die plus 25% van hetgeen je er voor betaald hebt. Je krijgt een voucher voor exact hetzelfde product dan wel dienst. Of je krijgt je geld terug. Dan kan iedereen zijn of haar keuze maken.

Nu wordt je iets door de strot geboord waarvan je bijna al zeker weet dat je geld moet gaan bij leggen. Maar onze MP doet net alsof zn neus bloedt.
TommyGun
Amerika-ontdekker
Berichten: 69
Lid geworden op: 20 aug 2019, 15:23
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door TommyGun »

Report: US, Canada to extend travel ban through June 21
https://www.aljazeera.com/news/2020/05/ ... 55531.html

Zegt niets over reizigers uit Schengen, maar je kan er vanuit gaan dat daarvoor hetzelfde geldt
kevertje
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 24 mei 2004, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Utrecht

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door kevertje »

Coyote schreef:
14 mei 2020, 10:25
Almere vak V schreef:
14 mei 2020, 09:51
Met name deze uitspraak:
En toch heeft Rutte daar wel een punt. De ruimte was/is er blijkbaar om op vakantie te gaan. Het feit dat je bijv. niet je geld maar een voucher terugkrijgt betekent niet meteen dat jij een boterham minder eet. Je ticket had je immers al betaald? Het geld was je al kwijt.
Redelijk kortzichtig.
Want het geld ben ik kwijt maar de vakantie ook. En ik wil wel graag iets doen in de vakantie en dat moet nu ook betaald worden.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

En toch blijf ik er ook bij: wie nu in de problemen zit omdat z’n retourtje niet contant terugbetaald wordt, die heeft een slecht financieel beleid en had in de eerste plaats geen reis moeten boeken.

Ik snap Rutte 100%.
We mogen toch nog enige verantwoordelijkheid bij het individu leggen?

Dat doet niets af aan het feit dat je het geld moet laten schieten, dat is weer wat anders.
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Brigit »

Mijn vluchten voor deze zomer (24 juli) zijn nog niet geannuleerd maar dat zal vast wel gebeuren; lijkt mij fijn als er vouchers met een percentage erop uitgegeven worden, dan zou ik voor een voucher kiezen aangezien we toch wel weer herboeken en daarmee misschien het prijsverschil dat men verwacht ondervangen wordt.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Gebruikersavatar
Bravy
Amerikafan
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jan 2009, 09:27
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Bravy »

Ik ben net gebeld door Tioga dat mijn camper geannuleerd is. Apollo heeft zijn gehele vloot campers in Amerika verkocht en slaat dit seizoen over. Ze beginnen pas weer in de zomer van 2021. Ik krijg mijn aanbetaling binnen een paar dagen teruggestort.
Dat is eigenlijk goed nieuws, want we wilden deze zomer toch al niet meer weg, maar officieel was er nog niets geannuleerd. Nu wel dus. Nu zelf nog even de 24 reserveringen in Alaska annuleren... :)
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: (Alaska)
Gebruikersavatar
Bravy
Amerikafan
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jan 2009, 09:27
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Bravy »

Timothy555 schreef:
14 mei 2020, 14:34
En toch blijf ik er ook bij: wie nu in de problemen zit omdat z’n retourtje niet contant terugbetaald wordt, die heeft een slecht financieel beleid en had in de eerste plaats geen reis moeten boeken.
Met wel als kanttekening dat er mensen zullen zijn die minder inkomsten hebben door de crisis en dat geld nu hard kunnen gebruiken...
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: (Alaska)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Ja, maar dan nog: als je niet een paar maanden kan overbruggen,
is het dan niet verstandiger niet op reis te gaan?

@Brigit Mocht de reis dit najaar niet doorgaan, dan zou een voucher met ‘bonuswaarde’ mooi meegenomen zijn inderdaad. Teruggaan doe ik dan namelijk toch.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

Daar ga jij toch niet over @Timothy555... Rutte en jij kunnen dat niet voor iemand anders bepalen.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Waar doel je op? Op de vraag of het verstandig is om op reis te gaan als je amper reserve hebt?

Neen, dat moet iedereen voor zichzelf uitmaken. Laat het er ons op houden dat het mijn persoonlijke mening is dat dit dan een enorm slechte, ondoordachte keuze is.

Ik beslis daar inderdaad verder niet over.
Katja
Amerika-expert
Berichten: 3080
Lid geworden op: 18 apr 2009, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Katja »

Timothy555 schreef:
14 mei 2020, 15:32
Ja, maar dan nog: als je niet een paar maanden kan overbruggen,
is het dan niet verstandiger niet op reis te gaan?
In sommige gevallen gaat het natuurlijk niet om een paar maanden overbruggen. Ik heb op dit moment ongeveer 15% van mijn normale inkomsten. Dat is voor ons niet zo'n probleem omdat we het prima redden met één inkomen maar dat is natuurlijk niet voor iedereen zo. Dan heb je misschien niet zozeer het geld van het ticket nodig maar zul je misschien de eerste paar jaar niet in staat zijn om een dure reis te maken waarvoor je het voucher kunt gebruiken.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Ik snap je Katja, en in geval van annuleren door de maatschappij krijg je dat ook terug (soms moet je wachten, ja).

In het geval het vliegtuig toch gaat, maar jij niet wil om gelijk welke reden, is mijn zeer bescheiden mening dat je dan het probleem ook niet zomaar op de vliegtuigmaatschappij mag afschuiven. Zij leveren dan de dienst die je kocht, en hebben ook niet om heel deze miserie gevraagd.
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door chippie777 »

Voor mij maakt het allemaal niet zo uit. Ik sta nog in dubio om onze reis te cancellen echter deze is pas in september dus we hebben nog wel even de tijd. Enige kosten die ik nu zou hebben zijn een Airbnb in Yosemite die ik al voor 50% betaald heb.
Echter zoon lief zou in augustus naar NY gaan. Gespaard voor een ticket en geboekt bij KLM, vlucht met Delta. Hij kan afwachten, of is het toch wijsheid om nu te herboeken of te kiezen voor een voucher? Lastige keuze voor hem. Gokken dat KLM de vlucht cancelt kan natuurlijk ook, maar wat als de vlucht gewoon doorgaat maar je eigenlijk helemaal niets te zoeken hebt in NY? (Als ze je al toelaten)
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1811
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Timothy555 »

Als ze je toelaten, waarom zou je er dan niets te zoeken hebben? Hier en daar kan er iets gesloten zijn, maar ze gaan eerst de economie grotendeels weer heropenen en dan pas toeristen toelaten, niet andersom.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer