Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
kevertje
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 24 mei 2004, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Utrecht

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door kevertje »

Wij zouden 3 juli vliegen AMS-CDG-MIA en op 23 juli JFK-AMS , geboekt bij KLM maar de CDG-MIA met airfrance.

Nu kreeg ik vannacht een push bericht van KLM dat de vlucht naar Miami is gecancelled.
Ook heb ik een email van Air France dat CDG-MIA eruit is gehaald :

Vanwege het coronavirus (covid-19), zijn wereldwijd vluchtrestricties aangekondigd, waaronder ook op uw bestemming. Het is nu nog onduidelijk wanneer deze restricties weer komen te vervallen.

Om deze reden is uw vlucht geannuleerd en kunnen wij u op dit moment niet omboeken.


Ik zal nog geduld moeten hebben denk ik maar AMS-CDG en JFK-AMS staan nog bij de KLM als vlucht in de planner.
Kevin77
Amerikafan
Berichten: 136
Lid geworden op: 30 nov 2015, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: Den Haag

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Kevin77 »

Wat is er nou weer bijzonder aan een prepaid boeking bij Hertz (of welke verhuurder dan ook)?
Wellicht niet verstandig maar het wordt aangeboden en er zullen vast een hoop mensen zijn die dat hebben gedaan.
Prima om even te waarschuwen dus.
Gebruikersavatar
Wanderlust
Amerikakenner
Berichten: 431
Lid geworden op: 06 feb 2015, 15:26
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Wanderlust »

kevertje schreef:
06 mei 2020, 06:56
Ik zal nog geduld moeten hebben denk ik maar AMS-CDG en JFK-AMS staan nog bij de KLM als vlucht in de planner.
Maar een gedeeltelijke annulering (in jouw geval CDG-MIA) is toch voldoende voor een volledige refund/voucher? JFK-AMS blijft er sowieso wel in staan overigens, verwacht ik.
Travel: July 2012 / August 2014 / June 2016 / February 2018 / November 2018 / January 2020 / July 2020 / March 2022
DV-2018, DV-2019, DV-2020, DV-2021, DV-2022, DV-2023 entrant
Gebruikersavatar
gera_r
Amerikakenner
Berichten: 526
Lid geworden op: 16 nov 2010, 09:18
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Gelderland

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door gera_r »

Ook wij hadden prepaid boeking bij Hertz, met de mogelijkheid om tot 48 uur voor de huurdatum te annuleren. Heb gistermiddag, toen ik voor het eerst las over een evt. a.s. faillissement de boeking geannuleerd. Kreeg per omgaande een bevestiging. Helaas stond er niets in vermeld dat het bedrag teruggestort zou worden. :? Met de wetenschap dat dit doorgaans tot een dag of 2 kan duren, houd ik dus angstvallig mijn rekening in de gaten... :shock:

Heb toen ook maar gelijk de andere auto (ander deel van de reis) geannuleerd. Die had ik geboekt bij Alamo via usareisen.de. Ook per omgaande bericht terug met de toezegging dat ik het bedrag teruggestort krijg. Dus dat klonk hoopvoller...
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 »

Ik heb nog een boeking open staan bij Tioga tours. Indien de reis geannuleerd wordt krijg je een corona-voucher voor het betaalde bedrag. Die voucher (SGR) is weer een jaar geldig en kan gebruikt worden voor een nieuwe reis of uitbetaald worden. Heb voor de boeking een aanbetaling gedaan en 6 weken voor reisdatum moet je het restantbedrag betalen.

Je weet echter pas ongeveer 3 weken vooraf of je reis geannuleerd gaat worden, nu zijn bijvoorbeeld alle reizen tot 29 mei geannuleerd. Dat zou betekenen dat je, als je bijvoorbeeld 3 juni vertrekt, nu al het volledige bedrag moet betalen. Terwijl nu al duidelijk is dat die reis natuurlijk niet door gaat, er vliegen immers geen toeristen naar Amerika. Diverse reisbureaus kiezen er voor dat restantbedrag nu uiterlijk 2 weken voor vertrek te laten betalen. De corona-voucher heeft dan de waarde van de aanbetaling.

Heeft iemand al ervaring met Tioga tours in dezen?
Mies2301
Amerikakenner
Berichten: 482
Lid geworden op: 21 aug 2012, 09:41
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Mies2301 »

@Superdork1, heb je al direct contact gehad met Tioga?
Xa4tje
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019, 17:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Xa4tje »

Net een mail gekregen van Cheaptickets en United Airlines. United zegt: "You've succesfully canceled your reservation." En volgens Cheaptickets heeft de airline onze boeking geannuleerd. Ben benieuwd wat er gaat gebeuren en hoop dat we een refund krijgen, er zijn namelijk twee vluchten geannuleerd.
kevertje
Amerika-ontdekker
Berichten: 87
Lid geworden op: 24 mei 2004, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Utrecht

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door kevertje »

Wanderlust schreef:
06 mei 2020, 09:45
kevertje schreef:
06 mei 2020, 06:56
Ik zal nog geduld moeten hebben denk ik maar AMS-CDG en JFK-AMS staan nog bij de KLM als vlucht in de planner.
Maar een gedeeltelijke annulering (in jouw geval CDG-MIA) is toch voldoende voor een volledige refund/voucher? JFK-AMS blijft er sowieso wel in staan overigens, verwacht ik.
Was even aan het whatsappen met KLM en die zeggen nu :

"Indien er een vlucht geannuleerd is in de boeking, dan kan je een voucher aanvragen. En indien je de voucher niet gebruikt, dan kan je na 12 maanden een restitutie van de voucher aanvragen.

Je kunt de voucher aanvragen via de volgende link: http://klmf.ly/1vbOZtF. Als je op ‘Request a refund in the form of a Travel voucher’ klikt, wordt er een nieuw scherm geopend met ‘Travel voucher’. Hier kun je de details voor een voucheraanvraag invullen."


Dus je lijkt gelijk te hebben. Dat is mooi. Ik heb de vouchers inmiddels aangevraagd.
Laatst gewijzigd door kevertje op 06 mei 2020, 13:32, 3 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 1996
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door dejong89 »

@Xa4tje Wanneer zou je vertrekken?
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Gebruikersavatar
Bravy
Amerikafan
Berichten: 319
Lid geworden op: 16 jan 2009, 09:27
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: Almere
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Bravy »

Superdork1 schreef:
06 mei 2020, 11:01
Heeft iemand al ervaring met Tioga tours in dezen?
Ik ben daar nu mee bezig. Ik zit met precies hetzelfde probleem. Ik word vanmiddag teruggebeld door Tioga en zal hier delen wat daaruit komt.

EDIT: Ben net teruggebeld door Tioga. Voor ons gaat het alleen om de camper, want de vlucht hebben we zelf geboekt bij Priceline. De standaard termijn voor het volledig betalen van de camper (6 weken voor vertrek) laat Tioga vervallen zolang er geen duidelijkheid is. Op dit moment ligt bij Tioga alles eruit met een vertrekdatum t/m 29 mei. Mensen die begin juni zouden vertrekken hoeven de camper/huurauto nu dus nog niet te betalen. Tioga is bezig met verschillende partijen (waaronder SGR) om een voucher te kunnen geven als mensen zelf besluiten de reis te annuleren vanwege de coronacrisis. Dit is echter nog niet rond. Als Tioga moet annuleren krijg je die voucher uiteraard wel. Wil je nu wel zelf annuleren, dan gelden de standaard ANVR voorwaarden (en dan ben je je aanbetaling dus kwijt).
Verder hanteren de verschillende verhuurmaatschappijen verschillende annuleringsvoorwaarden, en die kunnen dan nog aangepast worden vanwege corona. Is allemaal niet erg duidelijk. Omboeken mag wel, maar het is vrijwel onmogelijk om nu al nieuwe data voor volgend jaar op te geven, want die zijn weer afhankelijk van de beschikbare vluchten.

Advies van Tioga: wacht tot 6 weken voor vertrek (+ 1 of een paar dagen) en neem dan contact op met Tioga. Met de laatste stand van zaken en de voorwaarden van de betrokken maatschappijen wordt dan bekeken wat de beste optie is.
Groet,
René
---
Verslagen: www.bravy.nl
2009: ZW Amerika + Oahu
2015: Hawaï
2016: Zuid-Afrika
2017: IJsland
2018: NO Australië
2019: China
2020: ---
2021: Noorwegen
2022: NW Amerika
2023: Peru & Ecuador
2024: South Pacific
2025: (Alaska)
Xa4tje
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 03 nov 2019, 17:54
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Xa4tje »

@dejong89 19 mei heen en 7 juni terug
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 1996
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door dejong89 »

Vandaag is mijn volledige boeking verdwenen op de site van Lufthansa. Er staat nu letterlijk: This trip has been canceled.
Nu ben ik benieuwd hoelang het duurt voordat vliegwinkel wat laat weten ( en vooral, hoe )

afwachten maar.

Edit: Ook op vliegwinkel.nl zie ik nu dat mijn reis is geannuleerd. We zouden 2 juni op huwelijksreis gaan.
Bijlagen
image.png
image.png (5.72 KiB) 2614 keer bekeken
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Superdork1
Amerikafan
Berichten: 161
Lid geworden op: 26 nov 2019, 23:50
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Superdork1 »

Mies2301 schreef:
06 mei 2020, 11:27
@Superdork1, heb je al direct contact gehad met Tioga?
Nee, want onze reis zou pas over 10 weken aanvangen. Ik ben benieuwd naar de ervaringen.
Tioga is bezig met verschillende partijen (waaronder SGR) om een voucher te kunnen geven als mensen zelf besluiten de reis te annuleren vanwege de coronacrisis. Dit is echter nog niet rond.
Daarmee moet je wel goed opletten. De corona voucher geeft recht op geld terug na 6 tot 12 maanden, het is maar de vraag of de voucher die ze uitgeven wanneer je zelf annuleert, dezelfde voorwaarden heeft. Maar wel goed dat ze zo coulant zijn mbt de aanbetalingen!
Kevin77
Amerikafan
Berichten: 136
Lid geworden op: 30 nov 2015, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: Den Haag

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Kevin77 »

Een update:
20 maart is mijn Lufthansa vlucht geannuleerd, via twitter heeft een medewerker van Lufthansa een refund in gang gezet. Behalve een mail welke ik direct hierna heb ontvangen waarin bevestigd werd dat de vlucht geannuleerd was heb ik van Lufthansa helemaal niets meer gehoord.
Ik heb nog wel telefonisch contact gehad met de klantenservice maar behalve een mondelinge bevestiging dat ik een refund zou krijgen (maar geen termijn) geen verdere info.

Omdat ik van nature bijzonder ongeduldig ben heb ik bij ING de GeldTerugService ingezet.
Deze gaf eerst aan dat ze niets wilden doen omdat de transactie ouder was dan 120 dagen.
Echter in de voorwaarden van de ING Mastercard staat dat je de transactie kunt betwisten tot 120 dagen na de boekdatum of 120 dagen ná de afgesproken leverdatum.

Ik heb alle correspondentie met Lufthansa (tickets en screenshots van twitter) opgestuurd met het argument dat de leverdatum van een vliegticket de datum van de vlucht is en niet de datum waarop ik de tickets heb aangeschaft.

Vandaag na 28 dagen (de maximale behandeltermijn van Mastercard) bericht gehad van ING en netjes mijn geld terug gekregen :clap:
Ze hebben navraag gedaan bij Lufthansa en deze moet binnen 10 weken antwoord geven, doen ze dit niet dan is de terugbetaling definitief. Nou zou ik toch al mijn geld terug krijgen dus hier kan Lufthansa weinig aan verpesten.
Gezien de toestand waarin Lufthansa zich nu in bevindt denk ik dat een terugbetaling nog heel lang op zich had laten wachten, en misschien zelfs wel een voucher had kunnen worden.
Kurt10
Amerikakenner
Berichten: 1086
Lid geworden op: 24 mei 2011, 11:10
Partner van: Elskey
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Kurt10 »

Ik vertrok normaal 23/05 voor 3 weken naar Florida. (rechtstreekse vlucht met TUI naar Miami)
TUI heeft mijn vlucht gecanceld en ik kreeg een mail dat ik een voucher zou krijgen en hier niets voor moest doen.
10 dagen later heb ik mijn voucher gekregen. :thumbup:

De huurauto via rentalcars kon ik gratis annuleren dus dat was geen probleem.

Ik had 6 verschillende hotels. (allemaal zonder annulatie)
2 hotels rechtstreeks via het hotel geboekt en 4 met booking.com

1 hotel mailde mij zelf dat ze de booking hadden geannuleerd en dat ze mijn geld al hadden teruggestort. (Ze gingen de corona periode gebruiken om te renoveren)
1 hotel heb ik gemaild en ze annuleerde zonder problemen.
En de 4 hotels via booking.com zijn ondertussen ook gratis geannuleerd en alles wat ik al betaald had, ging teruggestort worden.

Dus ik ben content dat ik alles heb kunnen recupereren. :)
http://usa2014kurtels.tumblr.com
https://www.youtube.com/watch?v=6ZhIrfaUi20
https://westcoastusa2016.wordpress.com/
2011: NY
2012: Zuidwesten
2013: NY+Noordwesten-zuidwesten
2014: NY+Florida
2015: Florida
2016: Zuidwesten
2017: Florida
Gebruikersavatar
pumi1000
Amerika-expert
Berichten: 1514
Lid geworden op: 25 nov 2009, 09:48
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door pumi1000 »

@kevin 77

:thumbup: die noteer ik even mocht het voor mij ook zover komen met Lufthansa.
1998-2010-2011-2019-2023 Florida
2012 - west usa
2013 - oost usa
2014 - noordwest usa
2015 - ronde NY
2016 - west usa
2017 - Florida
2018 - west usa
2019 - west usa
2022 - noordwest usa
2023 - oost + zuid usa
2024 - west usa
1N9R1D
Amerikafan
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 jan 2019, 16:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door 1N9R1D »

1N9R1D schreef:
14 apr 2020, 10:44
- restitutie. Duurt maximaal 2 weken om dat rond te krijgen en dan nog de tijd die de creditcardmaatschappij nodig is.
Even weer een update. Ik heb op 14 april contact gehad met United en de restitutie is toen in gang gezet. Inmiddels waren we 3 weken verder en nog geen enkel bericht ontvangen. Dus heb ik contact gezocht via Messenger en kreeg te horen dat het erg druk was en daarom de wachttijden voor de refund zijn opgelopen naar 21 werkdagen. In sommige gevallen kan het langer duren. Als de refund behandeld is krijg ik een mail. Mocht ik na die 21 werkdagen nog niks gehoord hebben dan kan ik weer contact opnemen.

Wordt -wederom- vervolgd!
Karinkazi
Amerikafan
Berichten: 178
Lid geworden op: 07 mei 2013, 14:46

Re: Corona virus

Bericht door Karinkazi »

Roshelle schreef:
12 mar 2020, 16:22
Wij vliegen met American Airlines via Londen en daarom krijgen wij niets terug (de vlucht wordt niet geannuleerd). Niets is er mogelijk, geen refund, geen cadeaubon alleen maar omboeken voor een gigantisch bedrag naar andere data.
Hoe is deze situatie afgelopen? Wij vliegen 3 augustus. Geboekt bij Travelfrom. Vluchten American Airlines uitgevoerd door British Airways.
Ik heb in eerste instantie Travelfrom gevraagd of we recht hebben op refund als we zelf annuleren en ik krijg dit antwoord:
-------------------------------------------------------------
Dear Customer,
To send a request for a refund, you need to:
- log in to our website, the login is your email address entered when booking, the password was sent to this email;
- log in to “My Account” – “My Orders” – “Flight Tickets”
- select the needed booking from the list of bookings: “Booking #” – “Edit Order” – “Ticket Refund”;
- fill in the corresponding fields;
- specify the passenger who needs to get a refund;
- click on the “Send Request” button.
Our agents will process this request, and the reply with the calculated refund amount will be sent to your email address. Once the email has been sent, you may confirm the refund amount. All similar requests are processed by our agents.
Should you have any additional questions, do not hesitate to contact us.​


Kind Regards,
-------------------------------------------------------

Redelijk standaard, en het is mij niet geheel duidelijk of we dan zeker de refund krijgen. Zoals ik het lees, kun je dus annuleren en dan moet je de mail afwachten om te kijken of je de refund krijgt (en kan het dan dus net zo goed zijn dat je pech hebt? Of ben ik nu te sceptisch?)

Ik ben nog steeds, tegen beter weten in, aan het hopen dat we deze vlucht kunnen nemen op 3 augustus maar misschien moet ik mijn roze bril toch maar eens gaan afdoen.
Bij British Airways op de site staat nu trouwens dat je een voucher kunt claimen voor vluchten t/m 31 juli. Maar buitenom het feit dat we 3 aug pas vliegen zien we een voucher sowieso niet zitten.

Ik ben benieuwd of er meer mensen zijn die met BA vliegen via een vlucht van AA geboekt via een travelagent, en hoe die stand van zaken bij jullie is :P
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7902
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Pete.Z »

Ik zou heel voorzichtig zijn met zelf annuleren, en zeker nog even een maandje of wat wachten voor je dat doet. Niks is zeker op dit ogenblik, al geloof ik ondertussen niet meer dat we dit jaar nog naar Amerika vliegen.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1908
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Frasi »

Er is (bijna) altijd wel een refund: de belastingen en toeslagen krijg je terug. Dan minus de kosten die de ticketverkoper rekent. Ik heb ooit €30 retour gekregen voor een €85 Alitalia ticket dat ik annuleerde. Van de €85 was maar €30 voor Alitalia; de rest waren belastingen, airport fees, etc. Tripair rekende €25 kosten.
Als de airline annuleert, zou je alles retour moeten krijgen (al dan niet als voucher), als je zelf annuleert zou je in het slechtste geval alsnog de belastingen en fees terug moeten kunnen krijgen. Dan moet je wel vóór vertrek annuleren. Je kan er dus nog mee wachten tot een paar dagen voor gepland vertrek.
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer