Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door dejong89 »

Europese commissie dreigt met ingrijpen vanwege Nederlandse ticketvouchers.

https://luchtvaartnieuws.nl/nieuws/cate ... etvouchers

Interessant stukje
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Elendan »

Wij hadden vliegtickets geboekt van British Airwways bij Expedia. Nu heb ik zoals waarschijnlijk velen zelf in de gaten gehouden op de website van BA of mijn vlucht van 9 april nog doorging. Natuurlijk wisten we al vanaf 12 maart dat we in die periode niet mochten vliegen, maar de vlucht werd pas daadwerkelijk geannuleerd door BA op 20 maart.
Uiteindelijk Expedia pas 48 uur voor vertrek telefonisch kunnen bereiken, na tig pogingen vanaf 21 maart. Het grootste nadeel van Expedia is dat er gewoon geen andere manier is om ze buiten de telefoon om te bereiken. Geen reacties op enige andere vorm van communicatie en ze sturen geen bericht als je vluchten geannuleerd worden door de vliegtuigmaatschappij.

Op 7 april (48 uur voor onze vlucht) waren de voorwaarden aangepast en hebben we alleen recht op een voucher, Expedia beweert dat het ook nooit anders is geweest. Dat is wat mij het meest irriteert, ze liegen gewoon want ik heb een schermafdruk van de website van BA bewaard waar duidelijk op te lezen is dat ik tussen 20 maart en 26 maart recht had op mijn geld. Expedia verbrak in de dagen gewoon de telefoon als je niet binnen 72 uur vertrok. Doordat zij je niet tijdig te woord staan, raken klanten dus hun geld kwijt. Nou één ding is zeker, ik boek niet meer via Expedia, inmiddels heb ik berichten gevonden op internet dat de bijzonder slechte bereikbaarheid bij Expedia ook vóór corona al speelde.

Goede nieuws is dat ik afgelopen vrijdag mijn reis- en annuleringsverzekering in heb geschakeld en gisteren had ik het geld al terug op mijn rekening. Dat is nou service, zo'n snelle afhandeling en terugbetaling en dat in de Coronatijd. :clap:
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Coyote »

Elendan schreef:
21 apr 2020, 11:00
Nou één ding is zeker, ik boek niet meer via Expedia, inmiddels heb ik berichten gevonden op internet dat de bijzonder slechte bereikbaarheid bij Expedia ook vóór corona al speelde.
Hoewel het voor de brokers natuurlijk ook onverwachts kwam en zij roeien met de riemen die ze hebben, denk ik dat velen met jou er zo over zullen denken. Zeker door de extra regeltjes die ze er nu bij bedenken (omboekingskosten etc). Moet ook nog maar zien of de brokers het allemaal wel overleven. En wat dan als je een voucher via hen hebt? Dan ben je je geld ook kwijt als je je voucher alleen bij hen kon inwisselen.

Zelf boek ik bij voorkeur altijd via de airline zelf maar van de laatste 5 vliegreizen naar Amerika, toch 2 via een broker geboekt omdat het aanzienlijk scheelde. Dat is nu ook over. Weet nu al dat een volgende keer naar Amerika via de airline zelf gaat, al kost me dat iets meer.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7932
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Pete.Z »

Ik blijf gewoon brokers gebruiken hoor. Ik heb de laatste 20 jaar niet meer rechtstreeks geboekt, nooit problemen gehad, maar wel duizenden euro’s bespaard. Mocht ik nu een keer wat verliezen, heb ik nog steeds dikke winst. Simpel gedacht, maar ik ben dan ook een simpel mens. :D
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door dejong89 »

@Coyote Het is achteraf natuurlijk makkelijk praten want 99% van de gevallen gaat het goed en dit is een extreme situatie, maarrrr

Ik ga voortaan ook wel even 2x kijken waar ik boek. Scheelt een hoop gedoe en ik ben er achter gekomen dat het soms maar een paar tientjes scheelt.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door covri »

:o @Pete.Z

Zo simpel zijn wij ook :wink:

Onze vlucht staat voor 28 mei, geboekt via Gate1. Maak me niet echt druk, we zien wel hoe het afloopt.
Gebruikersavatar
MarjoleinW
Amerikafan
Berichten: 248
Lid geworden op: 01 sep 2012, 13:29
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door MarjoleinW »

Elendan schreef:
21 apr 2020, 11:00
Goede nieuws is dat ik afgelopen vrijdag mijn reis- en annuleringsverzekering in heb geschakeld en gisteren had ik het geld al terug op mijn rekening. Dat is nou service, zo'n snelle afhandeling en terugbetaling en dat in de Coronatijd. :clap:
Wat fijn voor je! Ik had het gevoel dat ik de enige was maar gelukkig is dat dus niet het geval. Ik kreeg vandaag ook bericht van mijn ING doorlopende reis en annuleringsverzekering dat het geclaimde bedrag van mijn Home away verblijf vergoed krijg!

De rest (zelfs de Hotwire en Pricelinehotels!) heb ik al teruggekregen van die organisaties of de bevestiging dat ik het ga krijgen. Ik vind het netjes hoor! :thumbup:
Zuidwesten 2009/Florida 2010/Zuidwesten 2013/New York+Oost USA 2015
Florida mei + december 2017/ West USA april 2018 / Florida nov/dec 2018
Georgia,Carolina's en Florida nov/dec 2022
http://www.marjoleinw.com/wordpress
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Coyote »

dejong89 schreef:
21 apr 2020, 11:56
Het is achteraf natuurlijk makkelijk praten want 99% van de gevallen gaat het goed en dit is een extreme situatie, maarrrr
Precies, als het goed gaat is er niets aan de hand. Maar ik heb geen zin in die ene keer dat het misgaat. Het is hier op het forum al vaak genoemd om rechtstreeks te boeken. En nee, dit is niet als sneer naar iedereen bedoeld.

Maar hoe er nu door verschillende brokers te werk wordt gegaan is voor mij wel een reden niet meer met hen in zee te gaan.

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
eborn
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 26 jan 2011, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door eborn »

MarjoleinW schreef:
21 apr 2020, 13:31
Elendan schreef:
21 apr 2020, 11:00
Goede nieuws is dat ik afgelopen vrijdag mijn reis- en annuleringsverzekering in heb geschakeld en gisteren had ik het geld al terug op mijn rekening. Dat is nou service, zo'n snelle afhandeling en terugbetaling en dat in de Coronatijd. :clap:
Wat fijn voor je! Ik had het gevoel dat ik de enige was maar gelukkig is dat dus niet het geval. Ik kreeg vandaag ook bericht van mijn ING doorlopende reis en annuleringsverzekering dat het geclaimde bedrag van mijn Home away verblijf vergoed krijg!
Apart dat ING dat zo makkelijk vergoed. Wat waren je home away voorwaarden? En heb je daarna nog een omboekingsvoorstel gehad? Ik ben al een klachtenprocedure gestart bij Centraal Beheer om mijn 50% schade bij een verhuurder terug te krijgen, maar ze blijven de claim stellig afwijzen. Dat woedt waarschrijnlijk een zaak bij KIVID.
2005: NYC/Las Vegas, 2008: NYC/Las Vegas, 2009: Orlando/Naples, 2011: San Diego, 2013: Orlando, 2020: Orlando, 2023: Orlando, 2024: Orlando
Gebruikersavatar
MarjoleinW
Amerikafan
Berichten: 248
Lid geworden op: 01 sep 2012, 13:29
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door MarjoleinW »

eborn schreef:
21 apr 2020, 15:48

Apart dat ING dat zo makkelijk vergoed. Wat waren je home away voorwaarden? En heb je daarna nog een omboekingsvoorstel gehad? Ik ben al een klachtenprocedure gestart bij Centraal Beheer om mijn 50% schade bij een verhuurder terug te krijgen, maar ze blijven de claim stellig afwijzen. Dat woedt waarschrijnlijk een zaak bij KIVID.
Ik kon omboeken tot het einde van het jaar en anders 50% retour. Aangezien ik erg twijfel of we uberhaupt dit jaar nog (kunnen) gaan, heb ik voor 50% geld terug gekozen. Ik heb de mailwisseling en een kopie van de CC betaling en van de gedeeltelijke terugboeking meegestuurd op 15-4 en kreeg vandaag bericht dat ze het bedrag gaan overmaken.

Nou was er jaren geleden ook iets in IJsland met een vulkaan en rook etc waardoor we niet naar huis konden vliegen vanuit Zuid Frankrijk. We zijn toen met de huurauto gegaan na een extra overnachting in een hotel. Ook toen hoefde de ING niet uit te betalen omdat het een natuurramp-iets was maar ook toen hebben we alles vergoed gekregen! (extra overnachting, kosten huurauto, benzine, belkosten etc)
Ik ben dus nog steeds blij met mijn ING verzekering!
Zuidwesten 2009/Florida 2010/Zuidwesten 2013/New York+Oost USA 2015
Florida mei + december 2017/ West USA april 2018 / Florida nov/dec 2018
Georgia,Carolina's en Florida nov/dec 2022
http://www.marjoleinw.com/wordpress
b_talens
Amerikafan
Berichten: 334
Lid geworden op: 04 nov 2012, 18:18

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door b_talens »

ik moest van ics 30 dagen wachten om te kijken of gate1 reageert op mijn verzoek om het bedrag terug te betalen na een gedeeltelijke annulering van de de vliegtuigmaatschappij . ondanks dat er sinds 2 weken een refund request loopt bij united en ik telefonisch de toezegging heb gekregen dat united gaat terugstorten blijkt zoals ik lees op internet die uitkomst niet gegarandeerd te zijn en is de doorlopptijd voor een antwoord bij united nog 2 weken .
vandaag met ics gebeld dat ik de betwisting in gang wil zetten ( stukken waren al eind maart aangeleverd aan ics) en ik krijg net mail dat ze de betwisting in behandeling nemen en gelijk vandaag is het bedrag ook al terug gestort op mijn creditcard :clap: wat een snelle actie . mocht blijken uit hun onderzoek dat ik geen gelijk had kunnen ze alsnog de tickets in rekening brengen maar vooralsnog staat het bedrag daar waar het hoort te staan , bij mij. .
bij ons is omboeken lastig omdat mijn dochter een arbeidscontract in het buitenland heeft die na boeken tot stand is gekomen en heb ik het arbeidscontract meegestuurd naar ics . op zich niet nodig want de eu261 en amerikaanse dot gelden gewoon maar wel als een stukje onderbouwing waarom een voucher niet passend is .
1996 boston
2002 miami
2003 miami
2011 orlando
2013 orlando
2015 florida en NY
2016 Florida
2017 orlando
2018 zuidwesten en Yellowstone
2019 florida
2021 florida
2023 florida
Gebruikersavatar
richardbrand
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 18 jun 2011, 19:35
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Spijkenisse
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door richardbrand »

Vandaag bij Delta onze tickets voor augustus geannuleerd via hun klantenservice. Ging heel makkelijk onze bevestigingscode en eticket nummers waren genoeg om een ecredit te krijgen dat we kunnen gebruiken tot mei 2022.
Heel netjes van Delta hoe ze dit oplossen!!
http://richardbrand1981.wordpress.com/u ... obremrich/" onclick="window.open(this.href);return false;
2020 Las Vegas-Anaheim-San Diego-Las Vegas
Gebruikersavatar
ronenivonne
Amerikakenner
Berichten: 527
Lid geworden op: 07 mar 2011, 12:16
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Limburg

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door ronenivonne »

Voor Augustus al? Mag je bij Delta alles omzetten zover vooruit?
2010: Rond reis Florida
2011: Orlando
2012: Florida en LA:
2013: Orlando en West USA
2014: Orlando en Zuid florida
2015: New York - Boston - New York - Orlando
2017: Miami - Fort Lauderdale - Davenport
2018: Orlando/ Davenport
2019: Orlando/ Davenport
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Frasi »

Ik heb net de vouchers van KLM binnen. We zouden eigenlijk gisteren vertrekken...

ouchers dus direct van KLM, niet van Budgetair (waar ik geboekt had). Budgetair heeft -nog- nergens op gereageerd; kost ze geld want ik kreeg tijdens de boeking €35 betalingskorting. Die korting lijkt nu van mij te zijn: Ik heb destijds €2965 betaald en nu 6x€499,50 aan vouchers gekregen.
Daar zit nu wel een -klein- probleem: ik heb 6 losse vouchers op naam gekregen. Dat betekend dat een nieuwe reis in 2 delen geboekt moet gaan worden: volgens de KLM regels mogen er maximaal 3 vouchers per boeking worden gebruikt. Niet onoverkomelijk maar ook niet handig...
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door dejong89 »

@Frasi

Dat is nuttige info. Bedankt voor het delen :thumbup:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

Frasi schreef:
21 apr 2020, 19:10
worden: volgens de KLM regels mogen er maximaal 3 vouchers per boeking worden gebruikt. Niet onoverkomelijk maar ook niet handig...
Is dat niet gewoon een technische beperking als je online boekt? Volgens mij is er onderliggend geen beperking namelijk. Dus ik denk dat je, als je belt, gewoon een reservering voor 6 personen kunt maken en daarbij alle vouchers kunt gebruiken.

Maar... voor zoveel personen tegelijk boeken in een reservering is meestal niet verstandig! Er zijn bijna nooit 6 stoelen in het goedkoopste fare bucket beschikbaar op een willekeurige vlucht en dan kan het goedkoper zijn om twee (of zelfs drie) losse reserveringen te maken. Als je fare rules goed leest en enig risico aandurft kan het zelfs interessant zijn om die niet direct achter elkaar te maken, maar een dag na elkaar oid, zodat het inventory management systeem van de airline tijd heeft om weer stoelen in het goedkoopste fare bucket aan te vullen.
Jolanda68
Amerikafan
Berichten: 162
Lid geworden op: 03 aug 2009, 18:24
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Jolanda68 »

Inmiddels is ons vluchtschema veranderd, we hebben een multicity geboekt: AMS-EWR en EWR-LAS en LAX-AMS. Nu zouden we schijnbaar van EWR via DEN naar LAS gaan, de vluchttijden schelen niet zoveel (overstap wel maar 40 minuten als ik het goed heb). Mijn vraag is, is deze wijziging een reden om bij Cheaptickets aan te geven dat we het er niet mee eens zijn? Ik bedoel om van de boeking af te kunnen zien? Ik weet niet of ik helemaal duidelijk ben, ik wil eigenlijk gewoon een voucher of credits maar contact met Cheaptickets wil maar niet lukken. Nu hoop ik dat ik met een wijziging in het schema iets kan...en contact kan krijgen...
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

Nee, althans, niet onder amerikaans recht. Zolang je niet significant later aankomt (afhankelijk van de airline, maar in ieder geval meer dan een uur of 2) valt een dergelijke schedule change gewoon onder de zaken die je hebt te accepteren. Wel kun je bij de meeste airlines in zo'n geval gratis wijzigen naar een andere route of andere vluchttijden als dat beter uitkomt. Het automatische rescheduling algoritme van een airline zal immers niet altijd de (voor jou) beste optie kiezen.

Maar in dit geval zit er een online travel agent tussen, dus dat laatste kun je dan over het algemeen ook vergeten, je zult immers alles via die travel agent moeten doen en kunt normaal gesproken geen rechtstreeks contact met de airline opnemen.
Gebruikersavatar
Frasi
Amerika-expert
Berichten: 1914
Lid geworden op: 06 nov 2011, 20:36
Partner van: mezelf
Aantal x V.S. bezocht: 18
Locatie: Utrecht
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Frasi »

roelb schreef:
21 apr 2020, 20:31
Frasi schreef:
21 apr 2020, 19:10
worden: volgens de KLM regels mogen er maximaal 3 vouchers per boeking worden gebruikt. Niet onoverkomelijk maar ook niet handig...
Is dat niet gewoon een technische beperking als je online boekt? Volgens mij is er onderliggend geen beperking namelijk. Dus ik denk dat je, als je belt, gewoon een reservering voor 6 personen kunt maken en daarbij alle vouchers kunt gebruiken.
Het staat in de Algemene voorwaarden EMD:
lid 3. U kunt max. 2 vouchers per passagier en max. 3 vouchers per boeking inwisselen.
https://www.klm.com/travel/nl_nl/custom ... ns/EMD.htm

Maar als het weer wat rustiger is, zal ik het ze eens vragen. Heeft geen urgentie.

Meerdere boekingen is inderdaad een overweging. In ons geval destijds kon ik 6 tickets tegen het laagste tarief krijgen. Bijkomend voordeel was dat ik vanwege FB status voor de hele boeking stoelen kon vastleggen (gratis). Dat is overigens afgelopen week in een versobering van de FB voordelen eruit gevallen; vanaf nu kan alleen de FB "statushouder" een stoel vastleggen en niet meer voor de anderen in dezelfde boeking. Aan de andere kant is mijn Gold status nu tot 31 maart 2022 verlengd (door de Coronacrisis) :wink: .
Afbeelding
https://my.flightradar24.com/Frasi
Zuid-Westen (2007, 2010, 2012, 2022); California (2012, 2015,2016, 2018, 2021); Florida (2008, 2013, 2015, 2019); Santa Fe/Yellowstone/Black Hills (2014); NY/Wash.(2016); LA (2016); Deep South (2017). NY (2018, 2019)
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Galapogos »

roelb schreef:
21 apr 2020, 20:46
Maar in dit geval zit er een online travel agent tussen, dus dat laatste kun je dan over het algemeen ook vergeten, je zult immers alles via die travel agent moeten doen en kunt normaal gesproken geen rechtstreeks contact met de airline opnemen.
Over iets vergelijkbaars deed United bij mij gisteren inderdaad erg lastig, maar met wat doorzeuren op Twitter lukte het me toch om de route te laten wijzigen. Ik moest i.v.m. de ‘unpublished rate’ eigenlijk bij de broker (Cheaptickets.nl) zijn volgens United. Maar een beetje vriendelijk doch dringend vragen hielp. Je kunt het dus altijd proberen. 8)

(En ja, natuurlijk is dat makkelijker als je rechtstreeks bij de airline hebt geboekt, maar dat scheelde me deze keer toch echt te veel geld. Dus ik zou het de volgende keer weer via een broker doen, als het weer zoveel scheelt.)
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer