Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Ruud2004 »

Vwb vliegen van- en naar de VS lijkt het er op dat KLM haar eigen regeltjes maakt/volgt Harry. Of ik heb er overheen gelezen, maar er wordt in de richtlijnen van de DOT met geen woord gerept over waar je je ticket hebt gekocht.

DOT schrijft: "If a flight is canceled and there's a U.S. city involved, the traveler is due a refund,"

In onderstaande uitleg (zie link) krijgt o.a. KLM een flinke sneer.

https://www.travelandleisure.com/travel ... vel-expert
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door tomaat85 »

1N9R1D schreef:
14 apr 2020, 10:44
, je hebt nergens bewijs meer...
Precies dat..... :o
Grote Amerika fan
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door MattRob »

Ruud2004 schreef:
14 apr 2020, 11:50
In onderstaande uitleg (zie link) krijgt o.a. KLM een flinke sneer.

https://www.travelandleisure.com/travel ... vel-expert
Volgens mij krijgt KLM in dit stukje een veer in zijn .... Voor Delta snap ik dat overigens, die zijn echt goed bezig, ook in de publieke opinie, zie ik op meerdere plekken.
Laatst gewijzigd door MattRob op 14 apr 2020, 12:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Almere vak V »

Ruud2004 schreef:
14 apr 2020, 11:50
In onderstaande uitleg (zie link) krijgt o.a. KLM een flinke sneer.

https://www.travelandleisure.com/travel ... vel-expert
Denk dat elk bedrijf blij is met een sneer in deze vorm:
However, Karp told us specifically that Delta and its global partners, including Air France, KLM, and Alitalia, "have been phenomenal across the board."
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Ruud2004 »

Uuuhh ja, jullie hebben gelijk :oops: Icm met de laatste interpretatie van KLM (uitsluiting van in Europa gekochte tickets) van hetgeen DOT voorschrijft las ik het als een sneer.

Ik lees het toch wel correct dat KLM igv een door hun geannuleerde vlucht naar- en van Amerika een voucher mag aanbieden, maar de klant moet wijzen op een refund? De keuze ligt dan toch volgens de DOT bij de klant?
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

Ik ben al tot het gaatje bij KLM gegaan @Ruud2004, inclusief in gebreke stelling, escalaties, Flying Blue bemiddeling enz en vervolgens naar de rechtsbijstand, ICS ABN Amro CC verzekeringen en ook mijn annuleringsverzekering geweest - aan wie je het ook vraagt, een refund krijg je niet, je moet het doen met een voucher wat in mijn geval (een geannuleerde vlucht) pas na een jaar tot een refund kan leiden.
DOT of niet, de Nederlandse overheid kijkt er helaas anders tegenaan. Dat wordt bij Delta boeken in de toekomst...

Overigens begrijp ik het best ivm de liquide middelen, maar dan zou het wel fijn zijn als er één lijn wordt getrokken ipv de verschillen per land, zelfs in Europa. En die EU261 is in NL geen knip voor de neus meer waard.
1N9R1D
Amerikafan
Berichten: 146
Lid geworden op: 21 jan 2019, 16:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door 1N9R1D »

tomaat85 schreef:
14 apr 2020, 11:56
1N9R1D schreef:
14 apr 2020, 10:44
, je hebt nergens bewijs meer...
Precies dat..... :o
Ik zie dat de geannuleerde vlucht nog wel bij mijn miles-account staat onder “canceled flights”. Je kunt er niks mee, maar er is nog een beetje terug te vinden van de boeking. Dat voelt toch iets beter... 😳
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

harryh schreef:
14 apr 2020, 13:09
Overigens begrijp ik het best ivm de liquide middelen, maar dan zou het wel fijn zijn als er één lijn wordt getrokken ipv de verschillen per land, zelfs in Europa. En die EU261 is in NL geen knip voor de neus meer waard.
Tot je naar de rechter gaat, maarja, dat is op dit moment ook lastig.

Maar de DOT uitspraak is zeer helder en zij beschermen je rechten wel. Je kunt daar als consument direct een klacht indienen. Zij sturen die vervolgens naar een speciale contactpersoon bij de airline en monitoren de afhandeling. Klacht indienen: https://airconsumer.dot.gov/escomplaint ... erForm.cfm
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2010
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door dejong89 »

dejong89 schreef:
13 apr 2020, 15:41
Volgens United is onze vlucht '' voorlopig '' tot en met begin mei geschrapt. Het zou dus kunnen dat half mei deze vluchten weer operationeel zijn. Ik vind het maar een raar antwoord. Ik ga er dan ook niet vanuit dat de verbinding Amsterdam-San Francisco nog terug komt.
Toen ik net met Lufthansa belde ( ik was er binnen 2 seconden doorheen ) werd er gezegd dat de vlucht vooralsnog gewoon doorgaat.
Nog geen 24 uur later staan er andere vluchten in mijn boeking.

Oorspronkelijke boeking: Amsterdam-San Francisco-Kona ( met een overstaptijd van 2,5u )
Nieuwe boeking: Amsterdam-Frankfurt-San Francisco-Kona. Overstaptijd in Frankfurt 1:10 en in San Francisco.... 6 uur. :blink:
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
eborn
Amerikafan
Berichten: 111
Lid geworden op: 26 jan 2011, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door eborn »

dejong89 schreef:
14 apr 2020, 13:57

Nog geen 24 uur later staan er andere vluchten in mijn boeking.
Volgens mij is dat ook een van de weinige manieren om via een United partner nog in Noord-Amerika te komen. Net als de vlucht FRA - EWR, die vliegt ook nog elke dag. Zouden daar nu ook elke dag 2.000 op omgeboekt, wetende dat 90% toch een no show wordt?
2005: NYC/Las Vegas, 2008: NYC/Las Vegas, 2009: Orlando/Naples, 2011: San Diego, 2013: Orlando, 2020: Orlando, 2023: Orlando, 2024: Orlando
Martijn88
Amerikafan
Berichten: 102
Lid geworden op: 26 jul 2017, 11:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Martijn88 »

Mijn vlucht AMS-ORD van 28 mei is afgelopen weekend al geannuleerd. KLM vliegt nog maar 2 keer per week, en ze hebben me omgeboekt van zaterdag naar maandag. Net even contact opgenomen via messenger en aangegeven dat het geen haast heeft, maar dat ik liever eerder vlieg dan later. Binnen twee uur reactie dat ze het omboeken naar de donderdag. Eerst maar eens zien hoe het er tegen eind mei uit ziet, hoop dat we de vlucht kunnen maken om onze bruiloft in september voor te bereiden.
Gebruikersavatar
Pete.Z
Amerika-expert
Berichten: 7926
Lid geworden op: 18 dec 2004, 20:40
Locatie: Rotterdam
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Pete.Z »

tomaat85 schreef:
14 apr 2020, 11:56
1N9R1D schreef:
14 apr 2020, 10:44
, je hebt nergens bewijs meer...
Precies dat..... :o
Screenshots, bevestigingsmailtjes, uitgeprint, ik neem aan dat iedereen dat nu zeker even doet!
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Inges »

Ja dat heb ik ook gedaan gelukkig voordat alles weg was. Toch heb ik geen officiele bevestiging dat alles is geannuleerd. Mijn boeking is gewoon verdwenen.... Vind ik toch een beetje raar.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Gerben Steeg »

Mijn terugreis LV - A'dam is nu aangepast. 2x overstappen nu...17 uur onderweg...:-(
Ben ik nou gek. Ik ga er vanuit dat het allemaal niet meer doorgaat (18 t/m 29 mei), of moet ik er toch rekening mee houden? 1,5 meter in een vliegtuig... :think:
Heen vertrek ik vanaf Schiphol, zie dat echt niet meer gebeuren hoor. Heb mn huurauto ook al gecanceld (kon kosteloos) en wacht nu eigenlijk op Gate1 met de melding 'gecanceld'.

Heen uitgevoerd door Edelweiss. Terugvlucht wordt uitgevoerd door United
Gr, Gerben
Marcopstal
Amerika-expert
Berichten: 7581
Lid geworden op: 04 feb 2014, 18:44
Aantal x V.S. bezocht: 28
Locatie: Zaventem

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Marcopstal »

Als de VS de travel ban eraf gooit en je eigen land verbiedt je niet om af te reizen dan gaat het wat de maatschappijen betreft echt wel gewoon door hoor. En zelfs als je eigen land uitreizen verbiedt of extra voorwaarden bij terugkeer oplegt dan wordt het een moeilijke.
harryh schreef:
14 apr 2020, 13:09
aan wie je het ook vraagt, een refund krijg je niet, je moet het doen met een voucher wat in mijn geval (een geannuleerde vlucht) pas na een jaar tot een refund kan leiden.
Op zijn minst staat hier later nog een refund tegenover. Je hebt het geld dan wel niet direct, als je niet herboekt kom je misschien nog ergens. Ik zit momenteel met vouchers voor 2 jaar, maar als ze niet gebruikt zijn dan is er zelfs geen refund voorzien. Ik ga uiteraard hier ook mee verder maar ik moet nog even wachten omdat de vertrekvlucht blijkbaar eerst moet verstreken zijn.
Zuidwesten: 95/96/96/97/98/99/05/06/10/14/15/16/19/20/22/23
Texas: 97/08
Florida: 98/24
Noordoosten: 01/03/04/09/12/13/15/17/18/20
Midwesten: 02
South: 07/11
Gerben Steeg
Amerikakenner
Berichten: 451
Lid geworden op: 14 mar 2009, 20:40
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Gerben Steeg »

Marcopstal schreef:
14 apr 2020, 15:14
Als de VS de travel ban eraf gooit en je eigen land verbiedt je niet om af te reizen dan gaat het wat de maatschappijen betreft echt wel gewoon door hoor.
zoveel tegenstrijdige berichten...ik kan me gewoon niet voorstellen dat ik over 5 wkn op Schiphol sta. Ik zie Amerika de boel wel versoepelen en begrijp dat vliegmij'en weer omzet willen draaien, maar toeristen (via vliegtuigen) het land in laten komen... :roll:
Gr, Gerben
Dirk70
Amerika-ontdekker
Berichten: 28
Lid geworden op: 13 okt 2019, 09:59
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Dirk70 »

Dirk70 schreef:
09 apr 2020, 22:59
Onze reis naar Amerika is voorzien voor 7/8 tem 24/8.
Net nog update van Lufthansa gehad dat ons vertrekuur aangepast is!
Betwijfel toch heel sterk dat met de verkiezingen in aantocht, Trump nog europese toeristen gaat toelaten.
Tickets waren geboekt via Connections.
Na contact had ik volgende mogelijkheden:
* voucher op te nemen voor april 2021
* voorlopig niets doen
* refund aanvragen met mogelijk wachttijd van 1 jaar

Heb voor de refund gekozen. Wel effe wachten maar dan heb je zelf vrije keuze.
Hotels had ik zelf geboekt. Aantal gratis te annuleren.
Aantal met voorschot en zonder cancellation.
Na enkele mails hebben ze zonder problemen en heel begripvol geannulleerd zonder fee!
1tje voucher ontvangen.
Keteltje
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 04 jan 2015, 13:41
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Keteltje »

Zaterdag waren bij Delta onze vluchten omgeboekt waardoor wij onze overstap in Minneapolis volledig zou missen.
Deze ochtend was opeens heel onze boeking verdwenen van Delta.com. Zat ook al een e-credit in mijn account.
Toch maar contact opgenomen met Delta via Twitter. Zeer goed geholpen, medewerkster heeft refund request ingevuld omdat vluchten door Delta zelf gecancelled waren. Ik zie dat wel goed komen dat we een refund krijgen .
2016: LA-LV: LA- GC- Page - Moab - Bryce- Zion - Death Valley - LV
Afbeelding
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door tomaat85 »

Pete.Z schreef:
14 apr 2020, 14:33
Screenshots, bevestigingsmailtjes, uitgeprint, ik neem aan dat iedereen dat nu zeker even doet!
Uiteraard , altijd goed zorgen dat de datum en tijd ook in beeld staat en een herkenbare naam gegeven bij het opslaan.
En ook opgeslagen in de dropbox :wink:

Maar ik vraag me oprecht af of een screenshot bij een feitelijk dispuut voldoende zal zijn voor een eventuele verzekeringsclaim?
Grote Amerika fan
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Inges »

In de KLM app is mijn boeking nog wel zichtbaar. In ieder geval dat ie geannuleerd is.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer