roelb schreef: ↑25 mar 2020, 13:13Verwar "we doen het gewoon niet" niet met "niet hoeven". Juridisch hebben ze geen poot om op te staan en we leven nog steeds in een rechtsstaat. Accepteer het dus niet als je gewoon je geld terug wilt hebben. Want met accepteren van die vouchers loop je het risico daarmee afstand te doen van rechten die je gewoon hebt. Stel die reisclub gewoon formeel in gebreke en stap naar de rechter zodra dat weer kan. Juist die pakketreisclubs hebben niet voor niets een garantiefonds. En als dat fonds niet genoeg geld in kas heeft, tja, dan gaat het dus failliet, of de overheid springt bij omdat het om een bijzondere situatie gaat. Maar ze kunnen niet zomaar de wet naast zich neerleggen, ook nu niet, en hun eigen probleem afschuiven op consumenten.
Hoewel ik bovenstaande best snap denk ik dat de praktijk straks wel eens weerbarstiger kan zijn.roelb schreef: ↑25 mar 2020, 13:46Maar het staat je vrij om zelf naar de rechter te stappen, daar heb je geen verzekeraar voor nodig. Ik vermoed dat er t.z.t. wel een hoop juristen op staan die hier brood in zien. 100% slagingskans, en voor een "klein bedrag" willen ze vast die procedure voor je voeren.
Stel, je legt dit aan de rechter voor dan is de kans van slagen lang niet zeker. Een rechter zal ook naar 'redelijkheid en billijkheid' kijken. Dit is een uitzonderlijke situatie waar niemand tot dit jaar rekening mee gehouden had. Indien een rechter dit zou toekennen dan schept dat een precedent en dan is het nog maar de vraag of onze 'Nationale Trots' (en andere luchtvaartmaatschappijen) nog een lang leven beschoren is. Willen we dat? Dan zijn alle vouchers ineens ook niets meer waard...
Het feit dat de luchtvaartmaatschappijen in ieder geval een voucher beschikbaar stellen zal voor een rechter ook zwaar meewegen. Die snapt dat de luchtvaartmaatschappijen niet ineens alle tickets contant kunnen uitbetalen omdat dat het einde van een luchtvaartmaatschappij zou betekenen. En de overheid zal wellicht bij willen springen maar kan dat ook maar tot zover doen en dan voornamelijk voor de verliezen die nu geleden worden.
Wat ik vooral 'proef' bij alle posts tot nu toe is dat men vooral met zichzelf bezig is. 'Als ik mijn geld maar terugkrijg'. Bedenk dat de luchtvaartmaatschappijen in veel grotere problemen zitten dan wij als individu. Iedereen zou hier in staat moeten zijn het verlies van een ticket zelf te dragen. Immers, je vliegt niet meer en geeft geen geld uit in Amerika. Dus per saldo houd je geld over. Of denk ik nu te simpel? En ja, er zijn natuurlijk gezinnen die voor 4, 5 of misschien wel 6 personen een ticket gekocht hebben. Dat is flink slikken als je je geld kwijt zou zijn. Maar daar is dan een voucher voor.
Ik denk dat de luchtvaartmaatschappijen met een voucher wellicht niet de allerbeste oplossing bieden maar wel eentje waar de meerderheid gebruik van kan maken zonder dat het de luchtvaartmaatschappij veel extra kost.
Roland