Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door winterpark »

Ik heb uiteindelijk toch maar KLM gebeld en vouchers gevraagd van onze tickets (vertrek op 23 april, terug op 10 mei). Bleef maar twijfelen om te wachten (wat als ze zelf annuleren?), maar het voelde vervelend. We willen volgend jaar februari weer gaan, dus kunnen het tegoed mooi dan gebruiken. Als de wereld er dan een stuk rooskleuriger uitziet tenminste....
En mochten we nou door een of ander wonder wel kunnen gaan in eind april, dan boek ik gewoon opnieuw.
Gebruikersavatar
bedeve
Amerika-expert
Berichten: 5721
Lid geworden op: 30 apr 2010, 23:24
Locatie: Er gaat niets boven Groningen

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door bedeve »

@winterpark : "En mochten we nou door een of ander wonder wel kunnen gaan in eind april, dan boek ik gewoon opnieuw"

Zo ga ik ook om met mijn mei trip .
Zag dat de ticketprijs verlaagd was.
Een rechtstreekse KLM vlucht naar LAX voor Eur 545.
Dat zou normaal gesproken hier een serieus item zijn
the proof of the pudding is in the eating
Wil je meer info over jouw voordelen van een Amex Flying Blue creditcards....
Wil je een referral om bij een anvraag meer Flying Blue Miles te ontvangen ...
Stuur mij een PB !
Kobrakai
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 17 mar 2015, 20:23
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: België

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Kobrakai »

roelb schreef:
18 mar 2020, 16:57
@Kobrakai kreeg, zover ik het begreep, een cancellation notice met een voorstel voor een alternatief, met daarbij de mededeling dat de andere optie een full refund was en hij daarvoor kon kiezen door te cancellen. In dat geval is het helder en voldoet de airline netjes aan de regels. Je kunt dan dus rustig ingaan op het aanbod om te cancellen en je geld terug te krijgen.

Maar zolang je origineel geboekte vlucht gewoon ingeboekt is dan moet je niet zelf gaan cancellen. Dan heb je inderdaad geen recht op je geld terug, al zul je dan bij veel tickets wel gewoon de waarde van het ticket behouden, en bij KLM/AF/Delta en vele anderen deze dagen ook nog zonder aftrek van change fees. Maar die waarde dien je dan dus wel weer bij de airline uit te geven, meestal binnen 1 jaar.
Dag Roel,

Dat is net het misleidende. In hun cancellation notice maken ze melding van een "full refund incl. taxes", maar als je hier naartoe navigeert via de beschikbare knop, kom je op een pagina waar je akkoord gaat met een voucher. Redelijk onfaire praktijk, want veel mensen zullen de kleine lettertjes niet lezen en dan onbewust akkoord gaan met een voucher. Heb het ff online opgezocht, en blijkbaar is dit een standaard praktijk van BA op dit moment, en lopen veel mensen er tegen aan. De enige manier om een full refund te krijgen is bellen, maar ze klagen dat hun call centers overlopen van de telefoons en verzoeken om enkel te bellen als je vlucht binnen de 72u vertrekt.

Mijn inziens doen ze wel zichzelf het aan door het refunden van geannuleerde vluchten zo omslachtig te maken...

EDIT:
harryh schreef:
18 mar 2020, 17:44
@roelb de berichten van @Kobrakai zijn volgens mij tegenstrijdig, hij quote die mail over refund maar als hij doorklikt krijgt hij enkel de optie voor een voucher, zo lees ik zijn post. In dat geval zou ik niet voor dat voucher gaan maar contact opnemen en vragen hoe hij van het refund aanbod gebruik kan maken.
Klopt :-). Moet dringend eens leren van alles bij te lezen voordat ik reageer :oops:
ChristaDoel
Amerika-ontdekker
Berichten: 71
Lid geworden op: 30 okt 2016, 15:28
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door ChristaDoel »

Ik kwam net dit bericht tegen:
https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b371602f/

Dit bevestigt naar mijn idee inderdaad de berichten van andere forumleden over een terugbetaling en kan misschien helpen bij contact met de boekingsmaatschappij.
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 641
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Elendan »

@ChristaDoel : zoals ik het lees staat er nu in dit bericht dat in geval van anulering van de vlucht er géén recht is meer op een vergoeding? Want in dat geval komen we er bekaaid vanaf. Als de luchtvaartmaatschappijen vluchten schrappen ivm corona hoeven ze juist niet meer te compenseren.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door moon29 »

Tioga3 schreef:
19 mar 2020, 07:59
Wij gaan (voor alsnog) 21 mei op reis naar Canada en Alaska.
Wij hebben al een aanbetaling gedaan, en moeten het restantbedrag betalen vóór 2 april.
Wat is wijsheid? Wél of niét betalen...?
Hebben jullie ook via Britisch Airways geboekt? (300 euro aanbetaling)
Mijn dochter en haar vriend zitten met zelfde maar dan vlucht naar San Diego op 21 mei.

Ik ga er vanuit dat reis niet door zal gaan. Vlucht denk ik dat beste is te wachten tot die geannuleerd wordt. Maar ben ook benieuwd naar advies hier.
Kevin77
Amerikafan
Berichten: 136
Lid geworden op: 30 nov 2015, 11:58
Aantal x V.S. bezocht: 19
Locatie: Den Haag

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Kevin77 »

Je bedoeld dit stukje tekst?
“Alleen aan de eerste eis kwam de Commissie deels tegemoet, door het recht op een financiële vergoeding te laten vervallen als vluchten vervallen door vliegverboden of omdat er te weinig stoelen zijn”

De regeling was dat je ook nog recht had op een extra vergoeding bovenop de ticketprijs.
Dat is nu niet meer als de vlucht wordt gecancelled door “bijzondere” onstandigheden.

Hier staat waar je nu recht op hebt
https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... ncellation
Gebruikersavatar
MarjoleinW
Amerikafan
Berichten: 248
Lid geworden op: 01 sep 2012, 13:29
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door MarjoleinW »

1N9R1D schreef:
18 mar 2020, 20:30
Dutch Dunes schreef:
18 mar 2020, 19:49
United schrapt voorlopig alle vluchten van en naar Schiphol in april. Brussel houdt nog een dagelijkse vlucht naar Newark:
Wij vliegen de 23e (blijkbaar niet dus :roll: ) heen en 4 mei weer terug... zouden dan beide vluchten worden geannuleerd?

Wat een gedoe ook... ik word ook knettergek van die constant wisselende voorwaarden :oops:
En onduidelijkheid bij United. Als ik inlog heb ik de melding dat er een travel waiver van toepassing is op onze vlucht. Als ik dan wil wijzigen dan blijkt dat ineens niet te kunnen omdat enkel onze heenvlucht binnen de termijn van 10 maart tot 30 april valt.
Wij "vliegen" de 22e met United en hebben geboekt via Cheap tickets. Als ik inlog bij United kan ik de heenvlucht cancelen maar terug (14 mei) niet. Ook zo bijzonder! Er staat dan ook een waarschuwing bij dat het niet vergoed wordt als je niet de waiver voorwaarden voldoet...Dat doe ik dus maar even niet. Ik wacht het daarom maar nog steeds af maar zou het wel fijn vinden om op een gegeven moment te weten waar je aan toe bent. :?
Zuidwesten 2009/Florida 2010/Zuidwesten 2013/New York+Oost USA 2015
Florida mei + december 2017/ West USA april 2018 / Florida nov/dec 2018
Georgia,Carolina's en Florida nov/dec 2022
http://www.marjoleinw.com/wordpress
Gebruikersavatar
BigJesper
Amerikafan
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 jan 2019, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door BigJesper »

MarjoleinW schreef:
19 mar 2020, 09:53
Als ik inlog bij United kan ik de heenvlucht cancelen maar terug (14 mei) niet.
Waar zie je dit precies staan? Ik vlieg een dag later en ik zie deze optie ook niet (ook geboekt bij CheapTickets).
1N9R1D
Amerikafan
Berichten: 142
Lid geworden op: 21 jan 2019, 16:32
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door 1N9R1D »

BigJesper schreef:
19 mar 2020, 08:09
Ik krijg deze travel waiver niet te zien. Hoe heb je destijds de vluchten geboekt als ik vragen mag?
Als ik inlog en mijn boeking bekijk dan krijg ik in het vak erboven deze melding te zien:
A travel waiver is in effect for your reservation.
To make changes now, select “Change flight” below. To rebook travel later, select “Cancel flight” and you’ll be able to rebook with change fees waived. View the waiver details for more information.

Your upcoming trip requires travel documentation such as passports and/or visas. Use this tool to determine which documents you’ll need.
Learn more about international travel here.

Ik heb rechtstreeks bij United geboekt vorig jaar juni.
Gebruikersavatar
BigJesper
Amerikafan
Berichten: 197
Lid geworden op: 10 jan 2019, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 11

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door BigJesper »

Bedankt @1N9R1D, ik krijg alleen de niet-dikgedrukte informatie te zien. Ik wacht even de reactie van @MarjoleinW af!
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

Elendan schreef:
19 mar 2020, 09:36
zoals ik het lees staat er nu in dit bericht dat in geval van anulering van de vlucht er géén recht is meer op een vergoeding?
Dat staat er inderdaad, maar zoals ik nu al een paar keer heb gepost, dat gaat over de aanvullende schadevergoeding, die krijg je niet vanwege de bijkomende omstandigheden. Maar je hebt conform de al bestaande Europese regels bij annuleren door de maatschappij wel gewoon recht op een refund.
Je leest het goed @ChristaDoel en bedankt voor het herhalen @Kevin77 ;)
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door roelb »

Inderdaad. De airlines wilden meer, maar hebben dat niet gekregen. En terecht. Het is niet aan de klanten die niet geleverd krijgen om voor extra liquiditeit te zorgen in die bedrijven, dat is aan overheden (die dat ook aan het doen zijn).
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 641
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Elendan »

@harryh ok, begrijp het nu beter, die extra vergoeding zou ook wel gek zijn, nu iedereen toch al moeite heeft zijn kop boven water te houden. Alleen de ticketkosten terug zou al fijn zijn.

Voor mensen die via usareisen.de geboekt hebben, in mijn geval camper, gisteren heb ik bericht gehad dat ik het huurbedrag terug krijg. Hopelijk toch wat positief nieuws in deze vervelende tijden.

Heeft iemand hier ervaring met Expedia en hoe die omgaat met de vliegtickets? Op hun website staat dat ze de mensen die de komende wee weken zouden vertrekken eerst helpen, dus ik ben nog netjes op mijn beurt aan het wachten. Eind komende week ben ik 'aan de beurt', maar ben nieuwsgierig naar ervaring van anderen.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
laanvdj
Amerikakenner
Berichten: 670
Lid geworden op: 07 feb 2008, 08:02
Aantal x V.S. bezocht: 26
Locatie: stein

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door laanvdj »

Bij Choice hotel kun je nu zelfs je niet annuleerbare boekingen kosteloos telefonisch annuleren, kreeg vanochtend deze mail.

For guests with existing individual reservations, including reservations with non-cancellable, pre-paid rates made directly with Choice Hotels, we will allow changes or cancellation without a charge up to 24 hours prior to arrival as long as the change or cancellation is made by April 30, 2020. To cancel, guests may call the hotel where their reservation is held or call our Customer Care Centers.

Zou ons toch alweer een paar $$ schelen, ik had net alle hotels vastgelegd.
Wij vliegen 3/6.
We hebben nog hoop 🤞🏼
Kelly92
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 okt 2017, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Kelly92 »

Wat ik net les bij de FAQ van KLM:

Am I entitled to compensation (EU Regulation 261/2004) if my flight is cancelled?
Unfortunately, you are not entitled to compensation based on the EU Regulation 261/2004. Cancellation of flights due to the Coronavirus is considered an extraordinary circumstance, which exempts airlines from paying compensation.
Gebruikersavatar
MattRob
Amerika-expert
Berichten: 3505
Lid geworden op: 23 aug 2005, 08:50
Aantal x V.S. bezocht: 65
Locatie: Zuid Limburg
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door MattRob »

Geen compensatie; wat me ook wel logisch lijkt. Als iedereen nu, naast het bedrag van de ticket, ook nog Eur 600 compensatie zou krijgen, dan kunnen we alle maatschappijen wel direct failliet laten verklaren ...
Blog over aankoop villa Florida nov 2017: http://www.mattrob.nl/CaRo/VillaOrlandoNov2017
Al onze USA reizen: http://www.mattrob.nl
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

@Kelly92 dat is hier nu al regelmatig besproken ;)
harryh schreef:
19 mar 2020, 10:08
Dat staat er inderdaad, maar zoals ik nu al een paar keer heb gepost, dat gaat over de aanvullende schadevergoeding, die krijg je niet vanwege de bijkomende omstandigheden. Maar je hebt conform de al bestaande Europese regels bij annuleren door de maatschappij wel gewoon recht op een refund.
Kelly92
Amerika-ontdekker
Berichten: 15
Lid geworden op: 22 okt 2017, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Kelly92 »

Sorry, ik had er even overheen gelezen en compensatie even verwisseld met refund :oops:
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door harryh »

:thumbup:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer