Corona virus / Travel ban

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5003
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Corona virus

Bericht door harryh »

Vanaf maandagavond gaat vliegen vanuit de UK of Ireland naar de USA ook in de ban.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Corona virus

Bericht door Dude »

Zonet de live press conference gevolgd vanuit het WH.
De regering is al aan het praten over het verlengen van de 30 dagen travel ban die nu al van kracht is. Die mogelijkheid zit er dus heel dik in.

Opmerking moderator

Topic titel aangepast aangezien het ook vooral over de travel ban gaat
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
GeorgianaD
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2017, 11:01

Re: Corona virus

Bericht door GeorgianaD »

MarjoleinW schreef:
14 mar 2020, 12:07
Onze heenvlucht op 22-4 is ook veranderd zie ik. Nu 3 uur eerder vertrekken en via EWR naar Jacksonville en geen eerdere aankomsttijd. Ik was net zo blij met mijn tijden en heb ook nog extra betaald voor zitplaatsen...nou ja op dit moment ben ik al heel blij als we uberhaupt gaan dus ik wacht het maar even af.

Ik kan mij voorstellen dat het chaos is overal dus zoemmm relaxstand aan en afwachten. :angel11:
Ook onze vlucht van 25/4 naar San Francisco is gewijzigd naar een vlucht via New York. Stoelen kunnen we niet kiezen op de site van United, het hele vliegtuig is grijs. Ik vermoed dat ze enorm overboekt hebben in de verwachting dat veel mensen uiteindelijk niet mee zullen gaan.

Het is zo dubbel allemaal. We hebben een jaar toegeleefd naar deze eenmalige VS-reis met onze kinderen (echt eenmalig, volgend jaar doet oudste examen en zie we geen kans meer) en hopen nog steeds tegen alle wijsheid in dat het doorgaat. Maar aan de andere kant, wat zijn de gevolgen als we wel weg mogen? In de huidige situatie zou onze doorlopende annuleringsverzekering in ieder geval uitkeren, wanneer we wel binnenmogen maar 2 weken in quarantaine moeten niet. Hoe zou zo’n quarantaine er uit gaan zien?

Ondertussen zitten mijn ouders sinds maandag in de VS. Waar we eerst vonden dat ze veel geluk hadden, net voor het inreisverbod, weten we nu ook niet wat we hen moeten aanraden. Ze willen het liefste blijven, hun reis afmaken en dan maar kijken wanneer ze terugkunnen, maar we lezen ook dat wanneer ze niet zo snel mogelijk vertrekken uit een gebied met een negatief reisadvies, ze niet langer verzekerd zijn. En onverzekerd in de VS....
2018: Chicago-San Fransisco wegbrengcamper RoadBear
2019: Chicago-Las Vegas wegbrengcamper Roadbear
2020: rondje Las Vegas met camper El Monte
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door LeenG »

@GeorgianaD
Persoonlijk denk ik dat op dit moment iedereen het beste thuis kan zijn. Heel jammer van de reis, maar dit is zo'n uitzonderlijke situatie. Thuis weet je waar je aan toe bent.... het zal al gedoe zijn om thuis te geraken.

Veel sterkte sowieso
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door LeenG »

Ik zie op CNN net beelden van de luchthaven in Chicago. Duizenden mensen staan op elkaar gepakt urenlang aan te schuiven om door de controle te geraken.... :shock: daar wil je niet tussen staan
CAM1984
Amerikafan
Berichten: 132
Lid geworden op: 25 okt 2017, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Utrecht

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door CAM1984 »

@GeorgianaD Ik zou ook je ouders naar huis laten komen. Thuis heb je in ieder geval vrienden/familie om je heen mocht er iets aan de hand zijn. Op reis ben je echt heel erg afhankelijk.
2007/2008: Noordoosten en Zuidwesten
2013: Noordoosten
2015: Noord- en Zuidoosten
2018: Zuid- en Noordwesten
2020: Florida en Zuidoosten
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door winterpark »

Ik heb maanden geleden op 't forum een discussie gevoerd over waarom ik liever geen vliegtickets boekte via een broker. Vonden mensen maar raar want zij hadden prima ervaringen. Vroeg me af: gaat het nu nog steeds goed? Ik zie sommige vliegtuigmaatschappen (zoals Qatar Airways) naar reisbureaus terugverwijzen die beduidend minder goede voorwaarden lijken te hebben. Wat zijn jullie ervaringen?

En dan nog een vraag:
Kun je zo'n voucher van KLM ook online aanvragen, of moet je daarvoor bellen / social media contact hebben?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42023
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Corona virus

Bericht door Martin & Marianne »

GeorgianaD schreef:
15 mar 2020, 08:40
We hebben een jaar toegeleefd naar deze eenmalige VS-reis met onze kinderen (echt eenmalig, volgend jaar doet oudste examen en zie we geen kans meer) en hopen nog steeds tegen alle wijsheid in dat het doorgaat.
Wij hebben nog een reis gemaakt met onze dochters toen die 22 en 24 waren. Dat kan dus altijd nog. :thumbup:
GeorgianaD schreef:
15 mar 2020, 08:40
Ondertussen zitten mijn ouders sinds maandag in de VS. Waar we eerst vonden dat ze veel geluk hadden, net voor het inreisverbod, weten we nu ook niet wat we hen moeten aanraden. Ze willen het liefste blijven, hun reis afmaken en dan maar kijken wanneer ze terugkunnen, maar we lezen ook dat wanneer ze niet zo snel mogelijk vertrekken uit een gebied met een negatief reisadvies, ze niet langer verzekerd zijn. En onverzekerd in de VS....
Kijk eens op de site van buitenlandse zaken voor meer informatie. En neem contact op met hun reisverzekering om te vragen wat de consequenties zijn als ze langer zouden moeten blijven.

Marianne
GeorgianaD
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 24 aug 2017, 11:01

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door GeorgianaD »

LeenG schreef:
15 mar 2020, 09:07
Ik zie op CNN net beelden van de luchthaven in Chicago. Duizenden mensen staan op elkaar gepakt urenlang aan te schuiven om door de controle te geraken.... :shock: daar wil je niet tussen staan
Dat maakt het nog lastiger. Moet er niet aan denken dat mijn ouders ziek worden in de VS en wij er niet heen kunnen. Maar ze zitten misschien wel relatief veiliger in een RV in de natuur dan op een overvol vliegveld. Ik vind het echt lastig afwegen en hoop eigenlijk dat de beslissing uit onze handen genomen wordt...
Hun terugvlucht begin april is gewijzigd naar eentje die 3 dagen duurt met 2x overstappen. Maar dat lijkt me onder groot voorbehoud van alle omstandigheden.

Langzamerhand begint de stemming wel om te slaan van balen over het in het water vallen van langverwachte vakanties naar ongerustheid over ernstigere gevolgen, maar dat geeft eigenlijk alleen maar meer stress :?
2018: Chicago-San Fransisco wegbrengcamper RoadBear
2019: Chicago-Las Vegas wegbrengcamper Roadbear
2020: rondje Las Vegas met camper El Monte
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Allard »

winterpark schreef:
15 mar 2020, 10:19
Ik zie sommige vliegtuigmaatschappen (zoals Qatar Airways) naar reisbureaus terugverwijzen die beduidend minder goede voorwaarden lijken te hebben.
In tijden van voorspoed en normaal verkeer is er ook meer ruimte voor coulance. Nu het het knijp gaat lopen wordt iedereen formeler. De te verwachten verliezen zijn al hoog genoeg. Binnen ons consumentrecht is de verkoper primair verantwoordelijk voor de afhandeling van niet of niet volledig geleverde diensten. Dat zal meestal de broker zijn. Ook al zullen ze proberen zich niet als verkoper maar als bemiddelaar te presenteren. Hoe dan ook zit je als consument in deze situatie in een (veel) sterkere positie indien de maatschappij zelf de verkoper was waarbij je je dienst hebt afgenomen.

Eigen ervaring: Rechtstreeks geboekt bij Lufthansa. LV. Vertrek 31/3. Retour 22/4. Mag kosteloos omboeken onder ruime voorwaarden. Maar.... voor nieuwe datums ben ik afhankelijk van de beschikbaarheid van de Jeep Wrangler met tentopbouw. Dat is een niet al te courant product. Zelf kom ik er niet uit voor een aansluitende periode tussen 8 september en medio oktober. Het lijkt wel of er een reisclub actief is die alle Jeeps gereserveerd heeft op alle verhuurstations in het midden van van onze gewenste reisperiode. Dus ik heb het teruggegeven aan de touroperator. Komt die er ook niet uit dan zou ik aan een annuleringsfee van € 600 vastzitten. De rest wordt dan gerestitueerd. Ik zoek later wel uit of ik die fee zelf moet betalen of dat die voor de garantiefondsen is waar ze bij zijn aangesloten.

Mocht het met die Jeep niet meer lukken dan laten we de voorgenomen reis voor dit jaar helemaal schieten. Dat wordt dan Lufthansa annuleren. De vlucht Frankfurt LV wordt zo goed als zeker geannuleerd. Dat betekent volledige restitutie. Daarnaast heb ik sowieso vertrouwen in Lufthansa. Het is een maatschappij met redelijk wat vet op de botten. En ze hebben een imago hoog te houden.

Ja, dit is dus een uitzonderlijk situatie, waarin de (meestal geringe) meerprijs van rechtstreeks boeken haar voordelen kan laten zien. Tenminste, dat denk ik.
Gebruikersavatar
HennyCox
Amerikakenner
Berichten: 957
Lid geworden op: 22 aug 2012, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Limburg

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door HennyCox »

winterpark schreef:
15 mar 2020, 10:19
Ik heb maanden geleden op 't forum een discussie gevoerd over waarom ik liever geen vliegtickets boekte via een broker. Vonden mensen maar raar want zij hadden prima ervaringen. Vroeg me af: gaat het nu nog steeds goed?
Is dit een cynische vraag om je gelijk te halen nav jouw discussie ? :cry:
Lijkt me niet dat iemand hier nu op zit te wachten hoor, is al erg genoeg voor mensen die hun vakantie in duigen zien vallen en dan maakt het niet veel uit of ze nu rechtstreeks geboekt hebben of via een broker lijkt me.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door nieuwenoord »

Is het echt zo dat je een geannuleerde vlucht sowieso terug kan krijgen? Wij hebben voor het gezin van onze oudste KLM-light tickets voor Orlando (rechtstreeks bij KLM geboekt). Vertrek is op 26 april (dus na de eerste 30-dagen van Trump) en terug op 8 mei. Tot op heden heeft Delta, die de vluchten uitvoert, deze nog in het systeem staan.

We hebben het huis kunnen annuleren, de auto kan geannuleerd worden en de attractieparkentickets had ik gelukkig Flex-plus geboekt, dus ook annuleerbaar zonder kosten. Ik zou liever gewoon restitutie krijgen dan nu op zoek moeten naar een nieuwe datum of vouchers accepteren.
Gebruikersavatar
LeenG
Amerika-expert
Berichten: 3722
Lid geworden op: 18 sep 2008, 11:21
Aantal x V.S. bezocht: 2
Locatie: België

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door LeenG »

GeorgianaD schreef:
15 mar 2020, 10:31

Langzamerhand begint de stemming wel om te slaan van balen over het in het water vallen van langverwachte vakanties naar ongerustheid over ernstigere gevolgen, maar dat geeft eigenlijk alleen maar meer stress :?
Heel begrijpelijk, en jij bent daar niet alleen in. Veel sterkte, hopelijk vinden jullie een goede oplossing.
georgesken
Amerikakenner
Berichten: 1177
Lid geworden op: 18 feb 2009, 12:15
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door georgesken »

Ja indien je vlucht geannuleerd of x aantal uur gewijzigd wordt(ben effe niet zeker van het correcte aantal) heb je altijd rechtop terugbetaling indien je dit verkiest boven een eventueel aangeboden vervanvlucht of voucher.

‘ Annulering is het niet uitvoeren van een geplande vlucht waarop ten minste één plaats was geboekt. Een vlucht kan in het algemeen als geannuleerd worden beschouwd wanneer er sprake is van een wijziging van het vluchtnummer voor het traject waarvoor de passagier een vervoersovereenkomst heeft gesloten, en waarin een specifieke geregelde dienst voor een welbepaalde dag wordt vermeld.
Bij annulering van een vlucht, moet de luchtvaartmaatschappij:
1. de passagier de keuze bieden tussen:
een vlucht naar diens eindbestemming met een alternatieve vlucht (indien de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, de passagier een vlucht aanbiedt naar een andere luchthaven dan die waarvoor was geboekt, draagt de luchtvaartmaatschappij die de vlucht uitvoert, de kosten van de reis van die andere luchthaven naar de luchthaven waarvoor was geboekt of naar een andere met de passagier overeengekomen nabijgelegen bestemming);
en de terugbetaling van zijn ticket op voorwaarde dat hij afziet van zijn reis, met in voorkomend geval de tenlasteneming van de kosten voor de retourvlucht naar zijn oorspronkelijke vertrekpunt (bij annulering van een vlucht op een overstapluchthaven).
2. aan de passagier die beslist om naar zijn eindbestemming te worden gebracht het onderstaande voorstellen:
maaltijden en verfrissingen, in redelijke verhouding tot de wachttijd;
twee gratis telefoongesprekken (of telex-, fax- of e-mailberichten);
en indien dit nodig blijkt, hotelaccommodatie en de tenlasteneming van de kosten voor het vervoer tussen de luchthaven en de plaats van de accommodatie.
Laatst gewijzigd door georgesken op 15 mar 2020, 11:45, 1 keer totaal gewijzigd.
1992: Florida, 2004: zuidwesten LA-LA, 2007:10d Vegas, 2008: zuidwesten DEN-LAS, 2010: 10d LA-LAS, 2011: florida+cruise, 2012: florida+cruise ,2013: florida + cruise, 2015: 6d Vegas + 5d NY, 2016+2017+2018+2019:7d Vegas, 2022 6d Vegas+3D Boston
ClaireVHaut
Amerikakenner
Berichten: 773
Lid geworden op: 11 sep 2017, 15:27
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door ClaireVHaut »

@HennyCox op zich wel interessant om dit te weten.

Ik weet van andere groepen mbt reizen de meeste problemen lijken voor te komen bij Edreams qua bereikbaarheid en Cheap Tickets. Het is natuurlijk bijzonder frustrerend dat je 0,0 contact krijgt met je broker terwijl om je heen de mensen die rechtstreeks hebben geboekt vaak al wel weten waar ze aan toe zijn.

Ik ben ook in afwachting van...ik vlieg pas begin mei maar ik zie de bui al hangen .. en dan ben ik ook benieuwd wat het voordeel is van een pakket boeken (ik hen pakket van ticket + camper, verder geen overnachtingen etc.) via reisbureau in vergelijk met alles zelf doen.. wat ik normaal gesproken doe.. Want ik heb heel vaak geroepen dat zelf alles los boeken beter is dan pakketten met 0 flexibiliteit. En dan zal je zien.. heb ik een pakket en is het alsnog drama (wat ik natuurlijk niet hoop )
Zoek je informatie over Canada ? Ga naar https://www.facebook.com/groups/CanadaR ... urePassie/ en meld je aan! Een schat aan informatie over Canada (en Vs). Een vriendelijke groep vol met ervaring.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door Tantelotje »

Wij zijn vanmorgen geland nadat we onze vakantie vroegtijdig hebben geëindigd.
Het omzetten van de tickets hebben we op een vliegveld aan de balie gedaan. Telefonisch was er bij United niet doorheen te komen en de website wilde ook niet echt. We werden supervriendelijk geholpen.

Voor ons was de onzekerheid over mogelijkheden voor de terugvlucht de reden om eerder terug te komen. En ik baal er enorm van want zoals iedereen kijk ik enorm naar m'n vakantie uit, maar in deze gekke situatie kun je toch maar het beste thuis zijn.
Dan ook nog een positieve noot: we leverden de huurauto (Alamo via Happytours) in en kregen de rekening die een stuk minder was dan vooraf besproken, omdat we nu eerder inleverden. Weet niet of dat misschien wel heel normaal is maar wij hadden er niet op gerekend :thumbup:

Overigens was er op de luchthavens niets te bemerken van extra controles. Maar goed, dat was departures.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door winterpark »

HennyCox schreef:
15 mar 2020, 11:11
Is dit een cynische vraag om je gelijk te halen nav jouw discussie ? :cry:
Lijkt me niet dat iemand hier nu op zit te wachten hoor, is al erg genoeg voor mensen die hun vakantie in duigen zien vallen en dan maakt het niet veel uit of ze nu rechtstreeks geboekt hebben of via een broker lijkt me.
Het was geen cynische vraag, alsof het mij in deze situatie om gelijk halen gaat. Ik heb liever ongelijk in deze situatie zoals je je misschien wel kunt voorstellen.
Bovendien valt onze eigen vakantie waarschijnlijk ook in het water, waar we na een stevig mislukt medisch traject in het buitenland ook wel weer aardig aan toe waren. Rechtstreeks bij KLM, maar ik heb ook liever mijn geld terug dan vouchers. Of nog liever: dat het gewoon door kan gaan.
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door winterpark »

Allard schreef:
15 mar 2020, 10:54

Maar.... voor nieuwe datums ben ik afhankelijk van de beschikbaarheid van de Jeep Wrangler met tentopbouw. Dat is een niet al te courant product. Zelf kom ik er niet uit voor een aansluitende periode tussen 8 september en medio oktober. Het lijkt wel of er een reisclub actief is die alle Jeeps gereserveerd heeft op alle verhuurstations in het midden van van onze gewenste reisperiode. Dus ik heb het teruggegeven aan de touroperator. Komt die er ook niet uit dan zou ik aan een annuleringsfee van € 600 vastzitten. De rest wordt dan gerestitueerd. Ik zoek later wel uit of ik die fee zelf moet betalen of dat die voor de garantiefondsen is waar ze bij zijn aangesloten.

Mocht het met die Jeep niet meer lukken dan laten we de voorgenomen reis voor dit jaar helemaal schieten.
Zou je nog als alternatief een camperbusje willen overwegen?
Wij hebben later dit jaar een gekke situatie (hoewel ik denk dat die reis misschien wel gewoon kan doorgaan): business class met Icelandair geboekt voor 800 euro pp. Als het niet doorgaat, lijkt me dat we ook vouchers krijgen. Maar wat heb ik aan vouchers voor Icelandair als business class normaal 2000 euro pp kost? En economy zou ik echt niet daar bokeen. Tja.
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Corona virus

Bericht door Inges »

LeenG schreef:
14 mar 2020, 17:49
Hebben jullie nog veel zin om te gaan?
Ik denk dat de komende dagen de maatregelen in de VS ook gaan verscherpen, ik las dat er al NP gesloten zijn etc,... Ik.weet niet of je dan nog echt van je vakantie kan genieten.
Dit herken ik helemaal. Wij gaan 21 mei naar Orlando Florida en eigenlijk kan ik me er op dit moment niet eens meer druk om maken of we wel kunnen. Als alles dicht is en we een grote kans lopen om het op te lopen daar dan blijf ik toch liever thuis. Zo wie zo ben ik nu liever thuis. Annuleren doe ik nu nog niet maar me echt er op verheugen is ook wel een beetje over. Eerst maar eens zorgen dat we het hier allemaal onder controle krijgen en dan maar weer eens buiten mijn eigen straat en supermarkt kijken....
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Corona virus / Travel ban

Bericht door SemJes »

@georgesken Dit zou dus moeten betekenen dat Eurowings het geld van de geannuleerde vlucht (vertrek a.s. dinsdag) ook volledig zou moeten teruggeven, en ze zich niet kunnen beroepen op overmacht? Familie zou overkomen maar de vlucht gaat dus niet door. Er lijken maar 2 opties te zijn: herboeken, of een restitutie van zo'n 40% (?) van de vlucht, niet het gehele bedrag.

Iemand hier ook te maken met Eurowings?

@kastelke Ben je al weer een beetje opgeknapt?
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer