Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door Allard »

Monument Valley vond ik altijd het mooiste vanaf de Monument Pass. We waren er al eens in 1992. Een paar jaar voor Forrest Gump. Kwam je dichterbij, dan kon de omgeving de (hooggespannen) verwachting niet helemaal waarmaken. Althans in mijn beleving. Totdat ik onderstaande foto zag...... waarom heeft niemand mij verteld dat het daar zo mooi was..... Nou ja, heel waarschijnlijk omdat zo'n landschap niet bestaat. De samenstellende delen wel, maar deze configuratie niet.

Afbeelding
foto door gelinkt vanaf de harpersbazaar site.

Deze foto is onlangs geplaatst op de Facebook groep American Southwest. Liefhebbers van zwaar overtrokken foto's kunnen daar aan hun trekken komen. Van mij hoeft het niet zo. Goede wijn behoeft geen krans.
roelb
Amerika-expert
Berichten: 5828
Lid geworden op: 17 mar 2009, 13:10
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door roelb »

Dit is toch gewoon het uitzicht vanaf Hunts Mesa? Niets gephotoshopped aan, wel een mooie foto qua licht.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door jojostravelusa »

Waar deze foto gemaakt is, weet ik niet, maar ik weet wel dat je hele mooie stukken ziet als je met een gids het park in gaat. Veel mensen hebben er iets op tegen, omdat je dit apart moet betalen en gedacht wordt dat de Indianen je uitbuiten. Je komt dan op stukken waar je met eigen vervoer niet mag komen. Wij hebben een prachtige ervaring met Monument Valley Safari's gehad en alhoewel we dit uitzichtpunt niet aangedaan hebben, vonden we het prachtig.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door PSVwally »

Ik ben het eens met Roelb, ook al heb ik ook het idee dat er een klein beetje 'geknoeid' is met dieptes en/of kleur, dat dit wel om een bekend uitzichtpunt gaat
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6638
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door Mrvanilla »

Mooie foto! Schijnbaar is het een bekend punt, al ben ik zowel de naam van het uitzichtpunt als een foto daarvan nog nooit tegengekomen. Maar dat wil natuurlijk niet per se iets zeggen.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door kalaman »

Is inderdaad het uitzicht vanaf Hunt’s Mesa, enkel te bereiken met de locals.
Foto is wel degelijk echt.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door Allard »

Mrvanilla schreef:
04 mar 2020, 09:03
.......Schijnbaar is het een bekend punt, al ben ik zowel de naam van het uitzichtpunt als een foto daarvan nog nooit tegengekomen. ......
Dat was ook mijn idee bij het zien van deze foto. Smaken kunnen verschillen maar deze bijzondere concentratie en rangschikking van fraaie monolieten heeft toch een soort "wave" waarde. Indien de Navajo Nation wat extra zouden willen verdienen dan moeten ze hier toch wat meer werk van maken. Zoals bij de canyons bij Page. Misschien is de plek erg moeilijk bereikbaar. Het blijft me een raadsel waarom ik eigenlijk geen soortgelijke foto vanaf deze plek kan vinden. Althans niet in het publiek domein. Deze komt uit het aanbod van Getty Images:

Afbeelding

Even afgezien van de kleuren komt deze verdeling me toch wat meer overeen met het beeld van monument valley zoals ik dat in mijn hoofd heb. Hopelijk kan een forumlid een soortgelijke foto produceren. Er zal toch wel eens iemand op Hunts Mesa geweest zijn?
Gebruikersavatar
kalaman
Amerika-expert
Berichten: 5546
Lid geworden op: 29 nov 2011, 19:47
Aantal x V.S. bezocht: 24
Locatie: West-Vlaanderen
Contacteer:

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door kalaman »

Er zijn beslist heel wat publieke foto's te vinden hoor. Google gewoon eens op Hunt's Mesa en/of Hunts Mesa en je vindt er tientallen. Veel betalend, dat klopt, maar de enige reden is dat het inderdaad heel moeilijk te bereiken is en er dus ook niet veel foto's gemaakt worden.
Wij kennen Daniel (van Daniels Guided Tours) al vele jaren en hij heeft ons al "behind the scenes" meegenomen, maar zelfs hij weigerde om met ons naar Hunt's Mesa te rijden. Gewoon omdat hij zijn truck niet kapot wilde rijden.
Maar er zijn enkele aanbieders die het wél doen.
vb: https://www.majesticmonumentvalley.com/ ... -mesa-tour
Gebruikersavatar
Eskm
Amerikafan
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2013, 09:19
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door Eskm »

Bedankt voor de link, Kalaman!
Reeds tweemaal MV bezocht zonder en met gids (Bennett Tours toen).
Enorm veel van opgestoken en gezien.
Blijft één van mijn favoriete plaatsen. 't Zal wel aan Lucky Luke liggen :).
Hunt's Mesa wordt nog een toekomstig een projectje.
Groeten,
Martin
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door Markstaal »

Erg mooie foto. Monument Valley staat nog steeds op het lijstje mochten we weer naar het zuidwesten gaan.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door Allard »

kalaman schreef:
04 mar 2020, 11:36
Er zijn beslist heel wat publieke foto's te vinden hoor.
Mogelijk kan ik niet zo goed zoeken maar ik vind het wat tegenvallen. Wat ik wel gevonden heb zijn meerdere aanbieders die zowel een day- als een overnight tour aanbieden. En allerlei reviews van mensen die zo'n tour gedaan hebben. Alle begeleidende foto's lijken qua ordening en perspectief toch allemaal op het Getty stockphoto exemplaar en niet op diegene waar ik dit topic mee gestart ben. Maar wie weet kan iemand anders zo'n foto wel vinden. Ik wacht wel af.
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door jerommeke10 »

https://www.youtube.com/watch?v=oqeoxtMk550

Op 0:47/1:06. Dit is het toch wel echt, lijkt me.
Gebruikersavatar
Floydian
Amerikafan
Berichten: 129
Lid geworden op: 09 jun 2013, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door Floydian »

Foto is echt, ik heb er zelf gestaan, met zonsondergang en zonsopkomst. Overnacht op Hunts Mesa en als je wakker wordt vanuit je tentje zie je dit inderdaad voor je.
Alleen te bereiken met een Navajo gids die je omhoog rijd, als je die trip maakt zul je ook begrijpen waarom. Er is een weg waar geen weg is, een avontuur op zichzelf. Het kost een paar centen, maar dan heb je (zie je) ook wat!

3 foto's op mijn Flickr pagina:





http://www.flickr.com/photos/henk-meijer" onclick="window.open(this.href);return false;
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door jerommeke10 »

Wow, heel knap, daar ben ik nu eens jaloers op;-)
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1216
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door IngridUSA »

Ik wist nog niet van het bestaan van Hunts Mesa maar ik vind het echt zo waanzinnig mooi! Dacht ook bij die eerste foto ‘huh...?’ maar die tour is echt super. Wie weet ooit nog eens.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door Allard »

Floydian schreef:
05 mar 2020, 19:29
Foto is echt, ik heb er zelf gestaan, met zonsondergang en zonsopkomst.
Dank je. Jouw foto's had ik in eerder stadium al gevonden. Erg mooi gemaakt. En, niet onbelangrijk, de basisverhoudingen in contrast en perspectief komen een stuk natuurlijker over dan die eerste foto. Ik neem aan dat je de foto's toch met een camera op de bodem gemaakt hebt en niet met een drone zoals in dat youtube filmpje?

Het blijft een hoop geld voor een overnight trip. Zo'n € 900 voor ons tweeën. Daarnaast blijft het een beetje geluk hebben. Mijn ervaring is dat echt mooi avond- ochtendlicht je eerder overkomt dan dat je het kunt plannen.
Gebruikersavatar
Floydian
Amerikafan
Berichten: 129
Lid geworden op: 09 jun 2013, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door Floydian »

Nee, geen Drone. Die heb ik niet eens en die halen ook niet de kwaliteit die ik nodig heb.

Als je een tour boekt dan heb je altijd een overnachting op de Mesa inbegrepen en je fotografeert zonsondergang en opkomst. De Navajo's zorgen voor wat steaks op een kampvuur. Er zijn ook eenvoudige tents door hun verzorgd en ik had zelf een slaapzak bij me.
Maar dit alles was al in 2011, er zal ondertussen weer veel veranderd zijn.
450 pp is veel voor alleen Hunts Mesa, ik betaalde in 2011 iets van 200 dollar en zag net dat het nu al 400 dollar is. De gekte en commercie heeft dus behoorlijk toegeslagen :-(

Verder is het qua weer en licht altijd een stukje geluk hebben, had ik dus bij de sunrise.
http://www.flickr.com/photos/henk-meijer" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
iLoveStedentrips
Amerika-ontdekker
Berichten: 68
Lid geworden op: 17 mei 2019, 10:52
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door iLoveStedentrips »

Prachtige plaatjes!

Alleen zijn ze vaak niet heel makkelijk. Goeie spullen en een perfecte voorbereiding zijn nodig. In dit geval moeten de locals je zelfs brengen naar punten waar je moet overnachten. Gaat flink veel tijd in zitten, voorbereiding, tijdens fotograferen maar ook zeker erna met photoshop. Dan hebben we het nog niet eens over de €€€ aan tours en apparatuur.

Ik was al blij met mijn panorama :lol: :lol:

Afbeelding
1997: Zuidwesten USA
2015: Florida
2017: Zuidwesten USA
2019: Las Vegas e.o.
2020: Florida
2023: Noordwest USA & West-Canada
Informatie en ervaringen op Rondreizen Noord-Amerika - Gratis informatiebladen downloaden - NP Kaart
Gebruikersavatar
Floydian
Amerikafan
Berichten: 129
Lid geworden op: 09 jun 2013, 12:32
Aantal x V.S. bezocht: 20
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door Floydian »

Je hebt gelijk, voorbereiding in landschapsfotografie is het halve werk. Die spullen, dat is gereedschap en ook goed gereedschap is het halve werk.
Verder is het natuurlijk een kwestie van wat geluk hebben met de weersomstandigheden.

De €€€ van de Tour zijn te verwaarlozen als ik het afzet tegen mijn verkopen van deze foto's...

Niks mis met die pano van jou :thumbup:
http://www.flickr.com/photos/henk-meijer" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Monument Valley: te mooi om waar te zijn?

Bericht door Allard »

Floydian schreef:
07 mar 2020, 09:15
De €€€ van de Tour zijn te verwaarlozen als ik het afzet tegen mijn verkopen van deze foto's...
Leuk te lezen dat er nog profs zijn die zich staande kunnen houden in deze tijd waarin "iedereen" een foto kan maken en/of "iedereen" na een halfbakken opleiding een eigen fotostudio kan beginnen. (een hobby mag wat kosten nietwaar :) )

Verder ben ik met je eens: een dedicated camera is niet plat, vliegt niet, en wordt bij voorkeur niet op het dashboard achter een ruit gemonteerd.

Aangezien ik TS starter ben durf ik verder met deze OT vraag: Indien ik het goed heb ben jij diegene die een overnight stay op Tatahatso Point gedaan heeft? Was het te doen? Deed je het in je eentje? Had je een wapen bij je? (grapje) Wij huren een Jeep Wrangler met tent opbouw en het lijkt ons bij uitstek een mogelijkheid om die op plekken zoals deze te gebruiken.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer