Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Carienne
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 feb 2020, 23:48
Aantal x V.S. bezocht: 1

Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door Carienne »

Wij gaan in juli naar diverse NP, o.a. Bryce, Monument Valley, Capitol Reef, Yellowstone, Grand Canyon.
Kunnen we dan overnachten buiten het nationaal park, en toch op tijd zijn voor de zonsondergang en -opkomst?
Sommige parken gaan om 6.00 uur open en sommige pas om 8.00 uur.
En ik zie dat sommige parken 24 uur per dag open zijn ... maar de visitorcentra om 20.00 dicht, kan iemand mij vertellen hoe dat werkt?
Kun je dan toch binnen rijden met je auto, bv bij Monument Valley, ná 20.00 uur?
Of bij Bryce, voor 8.00 uur in de ochtend?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2504
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door Dutchess »

Ja hoor, ik ben nog nooit hekken tegengekomen onder normale omstandigheden (eigenlijk alleen vanwege teveel sneeuw of de "shutdown" van de overheid). Je kan alleen niet betalen en geen informatie inwinnen bij de visitor centers (en meestal dus ook geen plattegrond krijgen). Maar je kan er wel in.
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door Markstaal »

Mag ik vragen waarom jullie niet in de parken verblijven? Dit kan in veel gevallen best goedkoop. Bij sommige parken is het natuurlijk ook niet altijd mogelijk om in het park te verblijven als je niet kampeert.

In principe zijn de parken wel open, alleen is de ingang onbemand en het visitor center nog dicht. Vaak kan je wel voor openingstijd naar binnen, dan hoef je als ik het goed heb ook niet te betalen (wat natuurlijk niet de reden moet zijn).
Carienne
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 feb 2020, 23:48
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door Carienne »

De rede waarom we misschien niet blijven overnachten kan zijn omdat ik nog niks gereserveerd hebt, en misschien daarom niet altijd nog plaats is, of omdat sommige te duur zijn.
Maar als het onbemand is, kun je dan niet betalen?
Ik ga er vanuit dat dat niet toegestaan is om dat het park in te rijden of wel?
Kun je daarvoor een bekeuring krijgen als je zonder betali gsbewijs binnen rijdt?
Of kun je later ergens betalen?
covri
Amerikakenner
Berichten: 719
Lid geworden op: 06 dec 2007, 15:45
Aantal x V.S. bezocht: 8
Locatie: son en breugel

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door covri »

Je kunt een Nationale Parkpass kopen dan heb je toch betaald en kun je naar binnen.
Is goedkoper als je meerdere parken bezoekt.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6136
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door Old Faithful »

Maar die geldt niet voor bijvoorbeeld Monument Valley.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door Markstaal »

Een parken pas is sowieso de beste keuze, ongeacht welke tijd je het park binnen komt. De 80$ heb je er na 3 parken al uit. Als de ingang onbemand is kan je gewoon doorrijden, er wordt ook niet op gecontroleerd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42140
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door Martin & Marianne »

Carienne schreef:
10 feb 2020, 11:54
De rede waarom we misschien niet blijven overnachten kan zijn omdat ik nog niks gereserveerd hebt, en misschien daarom niet altijd nog plaats is, of omdat sommige te duur zijn.
Maar als het onbemand is, kun je dan niet betalen?
Ik ga er vanuit dat dat niet toegestaan is om dat het park in te rijden of wel?
Kun je daarvoor een bekeuring krijgen als je zonder betali gsbewijs binnen rijdt?
Of kun je later ergens betalen?
Je mag dan wel het park binnen, maar je zult wel zodra het mogelijk is je entree moeten betalen (kan bijvoorbeeld in het visitor center). Ik ben trouwens nog nooit gecontroleerd.
Kijk eens op de NPS-sites, dan zul je zien dat de parken 24 uur open zijn.

Marianne
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 658
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door Elendan »

Wij werden bij uitrijden Yosemite wel gecontroleerd. We waren er 's morgens ook heel vroeg en er zat nog niemand in het hokje bij de ingang maar toen we wegreden vroegen ze wel om een betalingsbewijs. Omdat we de parkenpas hebben konden we alsnog doorrijden maar pas nadat ze hem gezien hadden.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Kath90
Amerikafan
Berichten: 274
Lid geworden op: 04 feb 2013, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door Kath90 »

Op Yosemite en Death Valley na heb ik nog nooit in een park overnacht (onpopulaire mening op deze site ik weet het), en ik heb op de meeste plekken wel een zonsondergang (zonsopgang is mij vaak rond 5.30 uur smorgens sowieso te vroeg :P) kunnen zien.
Bij bijvoorbeeld de Grand Canyon rijden de shuttles tot 30 minuten na zonsondergang, waardoor je deze dus zou kunnen afwachten.

Ik denk niet dat je een MV nog kan inrijden nadat het visitor's center dicht is, gezien je hier echt een aparte toegang voor betaalt.
Bij de meeste nationale parken zal het geen probleem zijn gezien deze vaak 24/7 open zijn, alleen zijn de visitor centers niet bemand. Ook ik raad de Park Pass aan, dit heb je er zo uit, en zo kan je op elk moment met een gerust hart binnen rijden zonder je druk te maken of je niet betrapt wordt op wanbetalen :D .
09: NYC
13: Cross Country
15: Zuidwesten + NY
15: Music-cities
17: Westen
19: NY, New Orleans en Florida
22: Zuidwesten
Mijn blog en reisverslagen <2019http://kathregina.wordpress.com
=>2019https://www.polarsteps.com/KathleenvanSchepen
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 881
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door Tantelotje »

In de Grand Canyon kun je prima de zonsopkomst bekijken, ook zonder gebruik van shuttlebussen trouwens, mits je dan in Tusayan verblijft. Dan is het een kwartiertje rijden en dat vonden wij prima te doen.
Dat zelfde geldt ook voor Bryce, wij verbleven net buiten de ingang bij Ruby's Inn. Ook dan sta je in 10 minuten ergens aan de canyon en kun je prima genieten van een zonsopkomst/ondergang. Ik zou echter veel verder niet willen rijden in schemering/donker.

Monument Valley heb ik geen ervaring met zonsopkomst/ondergang, in tegenstelling tot een heleboel collega forummers hebben wij weinig met MV. Maar misschien komt dat juist wel omdat we daar nog nooit een zonsopgang/ondergang hebben gezien :)
Het lijkt me dat je in de overige parken niet echt op hoeft te staan voor de zonsopkomst.

En inderdaad: een Nationale Parkenpas kopen. Die haal je er makkelijk uit, je steunt het onderhoud van de parken ermee en je hoeft je dus ook geen zorgen te maken over het al dan niet betalen van toegang.
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door winterpark »

Hier ook geen Monument Valley fan hoor, voelde als touristtrap, en wat ook niet meehielp was dat we de week ervoor al zoveel bizar mooie dingen hadden gezien ;-)

@Carienne Gaan jullie met de auto en zo ja wanneer? In sommige parken is er vaak last minute nog wel plek.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door PSVwally »

Het ligt er natuurlijk een beetje aan hoe vroeg je je bed uit wilt. Ik vind het bij sommige parken echt geen meerwaarde hebben in het park te overnachten. Prijs/kwaliteit van veel accommodatie vind ik gewoon schandalig als je dat vergelijkt met buiten de parken. Een (heated) tent voor meer dan $160 omdat je in het park zit vond/vind ik gewoon schandalig.

De Bright Angel lodge bij de GC vond ik overigens een mooie uitzondering. $90 op 25stappen van de rim vind ik interessant en daarvoor zou ik geen uur naar Williams of 1,5u naar Flagstaff rijden om $20 te besparen die je dan met de benzine weer grotendeels kwijt bent. In die stadjes heb je dan wel weer meer/betere etensmogelijkheden natuurlijk.

Verder ligt het ook aan de wegen. De 89 tussen grofweg Bryce en Page staat bekend om de vele aanrijdingen met wildlife. Ik zou daarom denk ik, zeker op een 1e trip, nooit Zion en Bryce vanuit Kanab doen. Maar als ik in Springdale geen goede deal vind heb ik er geen probleem mee om naar Hurricane/la Verkin te rijden. St. George vind ik dan bv wel iets te ver
Carienne
Amerika-ontdekker
Berichten: 16
Lid geworden op: 09 feb 2020, 23:48
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door Carienne »

@winterpark,
We gaan in juli met de auto, we nemen kleine tent mee, maar slapen ook in hotels.
Ik weet niet hoe het zit met de warmte in juli, vandaar ook hotels met airco, we gaan naar GC north rim, Page, MV, Brice,,Capitol reef, en Yellowstone.
We moeten nog alles boeken,dus in parken zal vaak niet lukken denk..
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42140
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door Martin & Marianne »

Als je een tent hebt, waarom dan niet nu zo snel mogelijk kijken naar campings in de parken? Dat scheelt je erg veel geld en tijd. Voor een aantal parken ben je misschien te laat, maar het zal, zeker met een tent, op sommige campings nog wel lukken.
Het zal op sommige plaatsen warm zijn, maar bij de North Rim en Bryce bijvoorbeeld valt het heel erg mee. En Yellowstone ook. Daar zul je ook nog wel iets kunnen vinden met een kleine tent. Zie daarvoor https://www.yellowstonenationalparklodges.com.
Kijk voor MV eens bij de View campground, wij stonden daar vorig jaar. Erg leuk! Zie hier voor ons verslag.

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 22 feb 2020, 14:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
JaapjeInAmerika
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 24 jan 2015, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Niet overnachten in nationale parken, kun je dan toch de zonsopgang en -ondergang zien?

Bericht door JaapjeInAmerika »

Wij nemen ook altijd een klein tentje mee en reizen op de bonnefooi. Wij vinden dat toch wel de mooiste (en goedkoopste :wink: ) manier om een park te beleven. In veel parken is ter plekke nog een kampeerplek uitzoeken goed te doen, al vereist het soms wel wat improviseren. En eerlijk is eerlijk, het wordt wel steeds drukker. In een park als Yellowstone is het eigenlijk niet meer mogelijk om in het hoogseizoen ter plekke nog een kampeerplek te zoeken. Daar is reserveren eigenlijk wel noodzakelijk.
Laatst gewijzigd door Stan.Gobien op 24 feb 2020, 19:01, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: URL weggehaald, tegen de regels!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer