Overstaptijd in Schiphol.

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door PSVwally »

Nou is het in Amerika geen haar beter. Kijk maar hoe je binnenkomt en het bijna overal anders is, of nooit twee keer hetzelfde. Of als je vertrekt de veiligheidscontroles die bijna overal weer anders zijn. Alles in je handbagage laten zitten, alles er uit halen, schoenen wel/niet uit, bagage wel door een scanner of alleen een hond die langs je loopt. Enz...
Heeft te maken met oude en nieuwe(re) apparatuur. Kost een paar centen om dit te upgraden en als je net vernieuwd hebt ga je niet direct weer vernieuwen. Daarom over de hele wereld overal wat anders. Heb zelf die irritatie ook wel eens. Probleem zit dan eigenlijk meer in de informatievoorziening die niet of nauwelijks aanwezig is. Vloeistoffen en accu/batterijen staan vaak wel aangegeven, maar schoenen aan/uit, riemen wel/niet, alle techno in/uit handbagage niet. Dat zou beter kunnen...
Gebruikersavatar
Dutch Dunes
Amerikafan
Berichten: 112
Lid geworden op: 22 feb 2015, 09:16
Aantal x V.S. bezocht: 16

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Dutch Dunes »

Een beetje off topic, maar toen wij vorige week van Amsterdam naar Malaga vlogen, viel het me op dat we geen enkele keer een identiteitsbewijs hoefden te laten zien: bij de security niet maar ook niet bij het boarden. Instapkaart was voldoende. Is dit standaard bij een Schengenvlucht vanuit Amsterdam of gewoon toeval? Terug vanuit Malaga werd er wel gecontroleerd bij het instappen.

Dirk
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door nieuwenoord »

Dat laatste is ons wel vaker opgevallen. Een nichtje van ons vloog van Amsterdam naar Alicante en ook zij had haar paspoort niet uit haar tas gehad. Als wij van Nederland naar Spanje vliegen, is dat altijd vanaf Eindhoven of Weeze en daar moet je zowel bij security als bij de gate je paspoort of ID laten zien.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4368
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Ruud2004 »

"Grensbewakingstechnisch" zal er niet om een reisdocument gevraagd worden, daar is het verdrag v Schengen op gebaseerd. Het is echter een utopie om te denken dat je zonder reisdocument kan vliegen, dat blijkt wel weer.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door PSVwally »

nieuwenoord schreef:
06 feb 2020, 17:09
is dat altijd vanaf Eindhoven of Weeze en daar moet je zowel bij security als bij de gate je paspoort of ID laten zien.
Ik heb bij de securitycheck in Eindhoven echt nog nooit mijn paspoort/ID hoeven laten zien. Altijd vanuit Spanje terug overigens wel.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door nieuwenoord »

Dan vergis ik me. Aan de gate ook niet? Volgens mij ben ik het zo gewend hier in Spanje dat ik automatisch ben boardingpass en paspoort in de hand loop 😳

In Spanje sowieso altijd inderdaad.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door PSVwally »

Aan de gate is het wisselend. Vaak vragen ze idd om boardingpass en paspoort/Id bewijs klaar te houden. Maar ook dit hangt echt weer vd maatschappij af. Laatst moest ik mn handbagage weer eens in zo'n hekwerk duwen en op dat moment loopt er iemand met een hutkoffer achterlangs die daar nooit in had gepast, maar waar niet naar wordt gekeken. T zou wat zijn als ze vanaf hier naar de USA zouden vliegen, lekker ket de bus of op het fietsje naar het vliegveld :mrgreen:
Maar im ga offtopic geloof ik :wink:
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door nieuwenoord »

Ha, het kan erger hoor :-) Wij vliegen over 10 dagen naar de USA. Met twee vliegvelden in de buurt (Alicante en Murcia) moeten wij voor een vlucht naar Miami 4,5 naar Madrid of 5,5 uur naar Barcelona rijden. We doen het laatste, omdat het in de buurt van Madrid bij een beetje sneeuw enorm kan spoken.

Daarmee vergeleken zit jij nog dicht bij Amsterdam of Brussel, maar vooruit, wij rijden praktisch altijd filevrij, ook lekker. Fietsen is hier dan weer wat minder handig.

:offtopic:
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Almere vak V »

Volgens mij is de teneur helder. Het is nergens en bij niemand hetzelfde.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door PSVwally »

Daarmee vergeleken zit jij nog dicht bij Amsterdam of Brussel, maar vooruit, wij rijden praktisch altijd filevrij, ook lekker. Fietsen is hier dan weer wat minder handig.
Vergeet ook Dusseldorf en Koln niet. Heb idd ruime keus
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door nieuwenoord »

Ook dat nog!

Wij kunnen wel altijd nog kiezen om vanuit ons Nederlandse appartement op vakantie te gaan, dan zitten wij ook riant tussen de internationale vliegvelden.
Gebruikersavatar
Edman!
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 26 nov 2012, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Grand Canyon ;)
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Edman! »

Zou 1 uur, 10 min. overstaptijd haalbaar zijn op Schiphol? Beide KLM vluchten (BRU-AMS, AMS-USA). KLM biedt dit traject zelf aan. Vlucht zonder ruimbagage, enkel handbagage.
2010: Las Vegas, 2013: Westkustgrand canyon helicopter 2014, 2015: Las Vegas, 2016: Grand Canyon, Yellowstone, 2017: NY, Westkust, 2018: Las Vegas, Oostkust
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door mtl »

Als alles goed gaat moet dat kunnen.
cvr
Amerikafan
Berichten: 310
Lid geworden op: 22 okt 2006, 15:32
Aantal x V.S. bezocht: 21

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door cvr »

BRU-AMS vv hebben wij ook gedaan, ik had bij Flightradar al gezien dat de vlucht vanuit BRU nogal eens vertraagd was en dat was bij ons ook het geval. Als de bus naar de terminal in AMS was later is (je vliegt met een Embraer die komen niet aan de slurf), je achterin het vliegtuig zit en het druk is bij de paspoortcontrole (allemaal heel realistisch helaas) wordt het echt spannend. Intercontinentaal begint meestal 30-45 minuten voor vertrek met boarden.

Als je wat stressbestendig bent en het niet erg vindt om een paar uur later op je bestemming aan te komen kun je dit best boeken. Bijkomend voordeel is dat je dan waarschijnlijk recht hebt op een compensatie :-). Wij hebben zo her en der al wat vouchers bijeen geschraapt en ik weet dat een aantal mensen op dit forum specifiek op deze vlucht combinaties zoekt.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Almere vak V »

Edman! schreef:
08 okt 2023, 12:49
Zou 1 uur, 10 min. overstaptijd haalbaar zijn op Schiphol? Beide KLM vluchten (BRU-AMS, AMS-USA). KLM biedt dit traject zelf aan. Vlucht zonder ruimbagage, enkel handbagage.
Ik zou het er niet op gokken. Even bellen met KLM/Delta of je de eerdere vlucht kunt pakken. Volgens mij gaan er uit mijn hoofd nog 1 of 2 daarvoor. Als je bij Delta hebt geboekt. Bellen met Delta in Amerika.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door harryh »

Ik zou het ook niet doen want kans is groot dat het niet goed gaat
Gebruikersavatar
Edman!
Amerikafan
Berichten: 341
Lid geworden op: 26 nov 2012, 15:33
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Grand Canyon ;)
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Edman! »

cvr schreef:
08 okt 2023, 21:00
je vliegt met een Embraer die komen niet aan de slurf
Geboekte vlucht BRU-AMS is met een 737-800 (vlucht eerder is wel met een Embraer).

Bedankt voor de info verder. De meningen zijn dus verdeeld ;)
Andere kant denk ik ook, waarom zouden ze de optie met 1.10h overstaptijd dan aanbieden. Het zal dan wel goed gaan in de meeste gevallen.
2010: Las Vegas, 2013: Westkustgrand canyon helicopter 2014, 2015: Las Vegas, 2016: Grand Canyon, Yellowstone, 2017: NY, Westkust, 2018: Las Vegas, Oostkust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer