Planning Yosemite NP.

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
R2-D2
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 jul 2019, 13:45

Planning Yosemite NP.

Bericht door R2-D2 »

Hallo,

in augustus is het eindelijk zover: onze eerste Amerikareis. We gaan 18 dagen naar het ZW, met onze 2 kinderen van dan 13 en 9.

In Yosemite verblijven we 2 nachten in Curry Village, met dank aan @Martin & Marianne die ons op dit idee bracht. Oorspronkelijk wilden we in Yosemite View Lodge verblijven.

We komen aan via Tioga Road vanuit Stovepipe Wells Village. Daar vroeg vertrekken, zo'n 5 uur rijden, correct?, om toch op een redelijk uur aan te komen.

Als je zo Yosemite Village binnenrijdt, kom je niet langs Tunnel View denk ik?
Dan zouden we die avond daarheen willen rijden + Bridalveil Fall bekijken.

De volgende dag hebben we een hele dag in Yosemite.
Voormiddag: Mist Trail, zeker tot aan Vernal Fall, misschien verder tot Nevada Fall, maar betwijfel of de kinderen dat nog zien zitten.
Namiddag: zwemmen.
Avond: naar Glacier Point.

De dag van vertrek: voormiddag Mariposa Grove
Rond de middag: vertrek naar SF.

Lijkt dit jullie een goede planning? Of zouden jullie het anders doen?

Alle tips welkom, zowel over de planning, Curry Village, zwemmen, eten, noem maar op...
Laatst gewijzigd door R2-D2 op 01 feb 2020, 13:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Planning Yosemite

Bericht door Martin & Marianne »

Het is wel meer dan 5 uur rijden, reken op een kleine 6 uur. En dan heb je nog de nodige stops onderweg. Ik vind het erg ver voor 1 dag. Ik weet niet hoe je route er uit ziet, maar is het niet mogelijk om een extra overnachting te doen op dit stuk? Of overnacht niet in SPW maar rij door tot minimaal Lone Pine.
Ik mis een planning voor de Tioga Road. Wil je daar niets ondernemen? Denk aan een stop bij het visitor center en de korte wandeling naar Soda Springs. Wij vonden ook de klim en wandeling bij de Pothole Dome erg leuk. En natuurlijk even stoppen bij Tenaya Lake en Olmsted Point.
Voor je het park binnenrijdt zou je nog een stop kunnen maken bij Mono Lake. Doe dat dan vanaf de zuidkant, daar zie je de tufa's het beste.

Als je eenmaal in Yosemite Village bent zou ik niet meer terug rijden voor Bridalveil Fall, neem dat mee als je de vallei binnenrijdt op de eerste dag. Ook Tunnel View kun je dan meenemen, je moet dan even een stuk richting de 41 rijden. Kijk eens op deze kaart van de vallei daarvoor. ALs je de volgende dag in de avond nara Glacier Point rijdt kun je ook dan Tunnel view meenemen, maar dan wel op de heenweg.
Overweeg ook eens op Glacier Point te doen als je naar de Mariposa Grove rijdt, dan heb je wat meer tijd voor de vallei op je volle dag Yosemite. Die tijd heb je echt wel nodig daar, ook als je niet naar de Vernal Fall loopt. Je zou nog naar Mirror LAke kunnen gaan, of fietsen huren.
Je kunt ook overwegen om de volle dag te gebruiken om de Panorama trail te lopen.

Marianne
R2-D2
Amerika-ontdekker
Berichten: 41
Lid geworden op: 19 jul 2019, 13:45

Re: Planning Yosemite

Bericht door R2-D2 »

OK, weer hele nieuwe inzichten :D . Mono Lake had ik nog niet eens aan gedacht. Bedankt daarvoor, lijkt me niet ver om en toch wel mooi.
Tioga Road bekijk ik ook nog eens.

Dit is onze route:

Las Vegas (2)
Grand Canyon
Page
Bryce Canyon (2)
Zion (La Verkin)
Death Valley SPW
Yosemite (2)
San Francisco (2)
Monterey
Pismo Beach
LA (2)

Dag 1 SPW-Yosemite:
- Mono Lake
- Tioga Road (nog te bekijken)
- 's avonds rondje shuttlebus? Hoe lang doet die er ong. over? Misschien uitstappen voor Lower Yosemite Falls?

Dag 2 Yosemite:
- Mist Trail
- zwemmen
- Glacier Point met onderweg Bridalveil Fall en Tunnel View ofwel Mirror Lake

Dag 3 Yosemite-SF:
- Mariposa Grove
- door naar SF
Zou hier, voor Mariposa Grove, nog tijd zijn voor Glacier Point?
Komen we dan niet te laat in Mariposa Grove aan?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Planning Yosemite NP.

Bericht door Martin & Marianne »

Ik heb even in je routetopic gekeken, het lijkt erop dat je nu minder tijd hebt? En wat jammer dat je niet meer je route hebt geplaatst daar. Ik vind het héél erg gehaast. Met veel lange rijdagen.
Als je van Zion naar DV wilt rijden dan zou het toch wel mooi zijn om twee nachten voor Zion te hebben. Waarom wel twee nachten Bryce?
Er zal niet veel meer aan te passen zijn, maar bedenk wel dat het zo veel rijden is met weinig tijd voor leuke dingen in de parken.

Het zal druk zijn bij de Mariposa Grove maar het is niet zo dat het in de middag per definitie drukker is dan wanneer je er in de loop van de ochtend aankomt.
De Yosemite Falls zal heel waarschijnlijk droog staan in augustus, dus daar hoef je niet naar toe. Een rondje shuttlebus kan, maar bedenk dat het in augustus al redelijk vroeg donker wordt, dus veel zul je dan niet meer zien. Het is leuker om wat rond te wandelen in de vallei, met misschien wat korte stukken met de shuttlebus. Misschien een rangeractiviteit bijwonen? Kijk ter plekke eens wat er is; je krijgt een krant bij de ingang waar dat soort dingen in staan. Kijk ook eens naar onze verslagen voor de mogelijkheden (die van 2002 t/m 2008 voor de vakanties met onze kinderen). En voor Mono Lake, Bridalveil Fall etc bijvoorbeeld ons 2013-verslag. Voor de Pothole Dome zie ons 2019-verslag.
Als je naar Glacier Point gaat kijk dan eens naar de wandeling naar Sentinel dome of Taft Point. Het lijkt mij sowieso te veel worden om Glacier Point te doen op dag 2.

Marianne
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Planning Yosemite NP.

Bericht door jerommeke10 »

Die 2 nachten Bryce zijn wel zeer bijzonder. Die kan je véél beter spenderen aan Zion, Yosemite of SF.

Wb Yosemite: het hangt er ook van af of je er in het weekend bent of niet. In het weekend lopen de parkings snel vol en verkeerd geparkeerde voertuigen worden onherroepelijk weggesleept (zagen we zelf). Je hebt geen gereserveerde parkeerplaats bij Curry Village.
Daarom zou ik eerder op dag 2 in de vallei blijven: beginnen (vroeg!) met de Mist trail, en in de namiddag relaxen bij het rivierstrand van Housekeeping Camp (heel fraai) of bij Mirror Lake. Curry Village heeft ook een eenvoudig zwembad waar je nog even kan induiken bij het douchen. En dag 3 (opnieuw) vroeg vertrekken, eerst naar Glacier Point (ABSOLUUT niet overslaan, maar verwacht ook hier parkeerproblemen in het weekend, of later op de dag) en vandaar naar Mariposa Grove (minder parkeerproblemen). Op die manier doe je het minste kilometers.

Maar het kan ook anders. Je zou dag 2 heel vroeg naar Glacier Point (met wandeling) en Mariposa kunnen rijden, en dan in de namiddag terugkeren naar Currie Village, een parkeerplaats zoeken en verder relaxen. En dan op dag 3 de Mist trail en vandaar naar SF.

En ook voor jouw planning valt iets te zeggen: op het einde van dag 2 naar de zonsondergang aan Glacier Point (als je geen schrik hebt om in het donker terug te rijden). En dan op dag 3 heel vroeg vertrekken naar Mariposa Grove en vandaar naar SF. Maar dan doe je wel wat meer kilometers.

En ja, Bridalveil Fall en Tunnel View liggen vlak bij elkaar bij het binnenrijden van de vallei. Je kan er stoppen op dag 1, maar ook op weg naar Mariposa en Glacier Point.
Wb de Mist trail: probeer in elk geval bovenop Vernal falls te geraken en nog een paar 100 meter verder (Emerald Pool)

Wat eten betreft: ik herinner me vooral heel lange wachtrijen voor de pizza's van Curry Village. Wij koken meestal zelf mbv de firepits die je hier en daar vindt.
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Planning Yosemite NP.

Bericht door chippie777 »

Dit is een interessant topic. Ik lees even mee.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Planning Yosemite NP.

Bericht door jerommeke10 »

Hoi Chippie,
als je het maximum uit Yosemite wilt halen, kan ik je absoluut Housekeeping Camp aanraden. Centraal gelegen, toch relatief rustig, eigen firepit, eigen parkeerplaats vlakbij je logement, eigen rivierstrand, gemoedelijke/avontuurlijke sfeer, de shuttlebus voor de deur... En betaalbaar. Je mag ook het zwembad van Curry Village in, de wifi daar gebruiken... indien je dat zou willen. Wel een beetje primitief, maar dat weegt naar mijn mening niet op tegen alle voordelen. Wij zijn er drie keer geweest, telkens in juli-augustus, en het is ideaal om aan de drukte te ontsnappen. Als je dan ook nog de Panoramatrail + 4mile trail gaat lopen, heb je gegarandeerd de allerbeste Yosemite-ervaring. Maar ik begrijp dat dat niet voor iedereen ideaal of zelfs haalbaar is, dus lees je goed in.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Planning Yosemite NP.

Bericht door Martin & Marianne »

Hier ook fans van Housekeeping Camp! Wij hebben er ook al meerdere keren overnacht. Zie bijvoorbeeld ons 2002-verslag en 2006-verslag daarvoor. Het is wel lastiger om iets te vinden daar vergeleken met een tent bij Curry Village.

Marianne
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Planning Yosemite NP.

Bericht door IngridUSA »

Ik kijk zo goed als dagelijks maar in het hoogseizoen (in ieder geval voor mijn nachten in juli) is niks meer te krijgen voor Housekeeping Camp. Het enige beschikbare (en enigszins betaalbare) is Curry Village, dus we hebben daar nu een heated tent. Die heb ik al op 01-09-19 geboekt trouwens, dus voor HC moet je ook gewoon super vroeg zijn, anders pak je er naast.

Maar ik hoop nog steeds op een annulering. En ik probeer ook een tentplaats te scoren op 15 maart. Bij het oefenen op 15 januari had ik echt een prachtige plek aan de rivier in m’n winkelmandje liggen... Zo jammer dat het maar oefenen was...!

Die firepits in Curry Village, zijn dat er enkele voor algemeen gebruik of hoe moet ik dat zien? Zoveel per aantal tenten of zo?
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Planning Yosemite NP.

Bericht door Martin & Marianne »

Curry Village heeft geen fire pits. Bij HKC heeft elke tent een eigen fire pit. Verder zijn er in het park wel picknickplaatsen waar je kunt barbecueën.

Marianne
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Planning Yosemite NP.

Bericht door jerommeke10 »

Voor mogelijke picknickplaatsen: zie deze topic:
https://www.tripadvisor.com/ShowTopic-g ... ornia.html

Wij hebben zowat elke keer ook eerst Curry Village vastgelegd, en konden dit steeds annuleren en vervangen door HKC. Meestal twee-drie weken op voorhand pas. En voor het weekend zal je wat meer geluk moeten hebben.
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: Planning Yosemite NP.

Bericht door chippie777 »

@jerommeke10 Dank voor de tip, we hebben inmiddels een airbnb in Yosemite West. Nu nog een mooie dag invulling maken, maar dat gaat wel lukken m.b.v. dit forum :-)
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Kath90
Amerikafan
Berichten: 274
Lid geworden op: 04 feb 2013, 23:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Planning Yosemite NP.

Bericht door Kath90 »

IngridUSA schreef:
04 feb 2020, 21:02
Ik kijk zo goed als dagelijks maar in het hoogseizoen (in ieder geval voor mijn nachten in juli) is niks meer te krijgen voor Housekeeping Camp. Het enige beschikbare (en enigszins betaalbare) is Curry Village, dus we hebben daar nu een heated tent.
Ik weet niet of het nog steeds zo is, maar de heated tents waren altijd alleen maar heated in de winter en gingen na memorial day weekend uit. Dus je heated Cabin in juli, is waarschijnlijk niet heated. Houd daar rekening mee dat als je begin juli gaat het nog best fris kan worden snachts.
09: NYC
13: Cross Country
15: Zuidwesten + NY
15: Music-cities
17: Westen
19: NY, New Orleans en Florida
22: Zuidwesten
Mijn blog en reisverslagen <2019http://kathregina.wordpress.com
=>2019https://www.polarsteps.com/KathleenvanSchepen
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1230
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: Planning Yosemite NP.

Bericht door IngridUSA »

Dank, is bekend. Maar we nemen die tent vanwege de stopcontacten :D
We zijn er medio juli en als het te koud zou worden dan maar een trui en sokken aan.
jerommeke10
Amerikakenner
Berichten: 808
Lid geworden op: 18 jan 2011, 23:46

Re: Planning Yosemite NP.

Bericht door jerommeke10 »

Ik heb het even nagekeken: wij hebben vorig jaar op 2 juli Housekeeping gereserveerd voor 3 nachten 13-16 juli. Dezelfde dag onze boeking voor Curry, die we in februari hadden gemaakt geannuleerd. Niet wanhopen dus, het begint pas terug vrij te komen enkele weken op voorhand.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer