Overstaptijd in Schiphol.

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
nancywittebols
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 07 jun 2011, 11:39
Aantal x V.S. bezocht: 13

Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door nancywittebols »

Hallo,
ik ben aan het kijken voor een vlucht van Brussel naar Seattle begin augustus. Heb er eentje gevonden met een overstap in Schiphol (met Delta airlines). Is 2u50 voldoende om mijn connectie te halen? Heb verhalen gelezen van mensen die hun vlucht missen, omwille van de lange wachttijden bij immigratie en security.
Bedankt.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: overstaptijd in Schiphol

Bericht door Division »

Ja hoor, zat.
Afbeelding
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: overstaptijd in Schiphol

Bericht door nieuwenoord »

Wij hadden een paar jaar geleden een uur en vijftig minuten van uit Madrid met overstap in Amsterdam naar San Francisco. Was rennen, maar wel gehaald.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: overstaptijd in Schiphol

Bericht door PSVwally »

Ik heb dus nog nooit meer dan 20minuten erover gedaan om bij Schiphol airside te komen vanaf het moment dat ik binnenstapte :shock:
Ik lees af en toe ook die 'horrorverhalen' en denk dan echt, hoe dan?

Nou ja, 1x omdat je toen niet online kon inchecken en zelf je koffer kon droppen bij Arkefly die 2 counters open hadden voor de vlucht naar Curaçao en toen de priority gasten blijkbaar allemaal hadden ingecheckt gewoon een counter sloten :evil: Maar dan praat ik over 2008 ofzo
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door nieuwenoord »

Bedoel je dan ook een overstap vanaf een andere luchthaven? Wij moesten echt heel Schiphol over, van de ene naar de andere kant en konden ook nog priority lanes gebruiken. Het was echt extreem druk overal, met name door de aanslagen in Brussel de week ervoor (2016).
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Division »

Das niet zo gek, want je gaat van Schengen naar niet-Schengen en dan is er een controle.
Afbeelding
nancywittebols
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 07 jun 2011, 11:39
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door nancywittebols »

nieuwenoord schreef:
04 feb 2020, 17:34
Bedoel je dan ook een overstap vanaf een andere luchthaven
Ja, vanuit Zaventem
Gebruikersavatar
meyem
Amerika-expert
Berichten: 4600
Lid geworden op: 15 sep 2010, 21:53
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Amstelveen

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door meyem »

Bijna 3 uur moet zat zijn :D
Mijn NYC blogs
Dit feit staat niet vast
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door nieuwenoord »

nancywittebols schreef:
04 feb 2020, 17:58
nieuwenoord schreef:
04 feb 2020, 17:34
Bedoel je dan ook een overstap vanaf een andere luchthaven
Ja, vanuit Zaventem

Ik bedoelde eigenlijk of PSVWally met die 20 minuten een overstap van een ander vliegveld bedoelde. Maar 3 uur is echt wel genoeg hoor.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Almere vak V »

nancywittebols schreef:
04 feb 2020, 12:42
ik ben aan het kijken voor een vlucht van Brussel naar Seattle begin augustus.
Dan pak je de vroege vlucht uit Brussel?? Die van tien over zes meen ik. Dan heb je tijd genoeg. Je kan ook de lvucht daarna nog nemen. Ik meen half acht. Maar dan wordt het krap.

Het probleem is dat je met alle aankomende vluchten te maken hebt in Amsterdam. En ze je door de douane willen laten gaan. Waarom is mij niet duidelijk. Daar heb je de automatische poortjes. Waarvan er maar een paar zijn. Maar die zijn allen voor EU passagiers. Als je met je slaperige kop uit Noord- of Zuid Amerika, of uit Azie komt. Met desbetreffende paspoort. Dan sta je daar dus verkeerd! Maar voordat men dat in de gaten heeft is dat apparaat al over de zeik. Ipv dat ze bij Schiphol dit duidelijk aangeven of iemand laten roepen welke kant je op moet. Dat is net iets te veel gevraagd...
Division schreef:
04 feb 2020, 17:50
Das niet zo gek, want je gaat van Schengen naar niet-Schengen en dan is er een controle.
En dit vraag ik me dus af. Ik ga vanuit Brussel. Ga daar door de douane en komt in niemandsland. Dan land ik op Schiphol. Blijf in niemandsland. Want ik vlieg naar de VS. Of welk ander land dan ook. Waarom moet ik dan mn paspoort laten zien?
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Grouchy »

Omdat je Schengen verlaat, EU regels. In BRU nog niet, als kaaskop niet echt interessant maar van bijvoorbeeld een USA citizen willen ze graag weten of ie op tijd terug vliegt en niet te lang in Schengen gebleven is; Entry-Exit System (EES) Hiermee worden alle Schengengrensoverschrijdingen van niet-EU ingezetenen geregistreerd.
Plus een check op boetes/belasting & plus systematische grenscontrole aan de hand van databases enzovoort.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Almere vak V »

Grouchy schreef:
04 feb 2020, 21:15
Omdat je Schengen verlaat, EU regels. In BRU nog niet
Ik snap dat het zo werkt. Maar in Brussel ga ik door de douane. Dan heb ik het Schengen gebied eigenlijk al verlaten. Je bent in niemandsland. Op Schiphol betreed ik geen Schengengebied. Maar moet ik toch weer mijn paspoort laten zien aan de douane of een automaat. Ik stap over. Dus volgens mij is er niks veranderd. Dus of het is onzin om mijn paspoort te laten zien in Brussel. Of het is onzin in Amsterdam. Ik snap dat je je paspoort moeten laten zien als je Schengen uitgaat. Maar ik ga van Brussel naar Amsterdam Schengen niet uit. Als ik van Brussel naar Amsterdam rij hoef ik ook mn paspoort niet te laten zien.

Maar goed, blijft het een feit dat er in de (vroege) ochtend veel te weinig fysieke danwel automatische controles zijn. Waardoor er vrijwel altijd een belachelijke lange rij staat. Als ik moet overstappen in Amsterdam zorg ik er in ieder geval altijd voor dat ik dan de vroege vlucht uit Brussel danwel Dusseldorf heb.

Gelukkig hebben ze inmiddels ingezien dat het volstrekt belachelijke interviewtje voor je de D-pier opgaat nergens over gaat en afgeschaft. Dat scheelt in ieder geval weer tijd.
Gebruikersavatar
Division
Amerikakenner
Berichten: 1431
Lid geworden op: 27 dec 2014, 20:21
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Vin Scully Avenue

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Division »

Even een zijpad, maar ik had toch wel verwacht met al jouw ervaring dat je weet dat een paspoortcontrole of veiligheidscontrole niet 'door de douane' heet. :wink:
Afbeelding
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7731
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door mtl »

Douane tref je pas na aankomst in Amerika.
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Grouchy »

In Brussel scannen ze m'n boardingpass & door de beveiliging en dat is het. Geen politie die m'n paspoort wil zien en de Belgische Douane heb ik bij de uitgaande vluchten naar Schiphol ook nog niet gezien.
Douane zie je bij uitgaande USA vluchten eigenlijk ook nooit op Schiphol, alleen KMar, die Douane zie je pas terug bij aankomst in de EU & CBP pas in de USA.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door PSVwally »

nieuwenoord schreef:
04 feb 2020, 17:34
Bedoel je dan ook een overstap vanaf een andere luchthaven? Wij moesten echt heel Schiphol over, van de ene naar de andere kant en konden ook nog priority lanes gebruiken. Het was echt extreem druk overal, met name door de aanslagen in Brussel de week ervoor (2016).
Nog nooit ergens. Ik denk serieus dat 45min het langste is wat ik ooit van gate tot gate over een overstap heb gedaan. Binnen Europa, binnen (noord- en zuid-) Amerika.
Wel een aantal keer gehad dat het met vertragingen wat krap aan is geweest, maar dat had eigenlijk niets met controles te maken.

Ik denk, nu ik hier wat verhalen lees, dat ik dit beter nu even op onbehandeld hout moet afkloppen trouwens..... :wink:

Wat ik wel altijd verschrikkelijk vind aan Schiphol is dat je een kilometer naar de bagagebanden moet lopen en daarna nog minimaal 30 minuten op je bagage moet wachten. Dat duurt ivm vele andere vliegvelden echt ontiegelijk lang
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Almere vak V »

Division schreef:
05 feb 2020, 12:53
'door de douane'
:offtopic:
Uiteraard is dat mij bekend. Jij weet het ook. En nog een paar anderen ook. Maar 9 van de 10 mensen hier zien het verschil niet. Zien iemand in een uniform. Of dat marechaussee, douane of het beveiligingsbedrijf is weten ze niet en gaan het ook nooit weten omdat ze (gelukkig...) niet elke week op een vliegveld staan. Daarom probeer ik het een beetje overzichtelijk te houden. Of misschien nog wel beter. Ik zou het overzichtelijker willen maken.

Op een vliegveld maken ze nu eenmaal onderscheid tussen land- en luchtzijde. Daar valt wat voor te zeggen. Dat je alleen aan de luchtzijde kunt komen met een geldig ticket en paspoort is ook helder. Dat er iemand zit die dat controleert lijkt me handig. Formeel gezien als je binnen Schengen blijft zou dat niet hoeven. Maar gezien het land- en luchtzijde verhaal wel noodzakelijk. Of de veiligheidscontrole daarvoor of daarna zit is niet zo heel erg interessant. Dat men daarna nog een keer je ticket en paspoort controleert voor je instapt is ook helder.

Wat mij betreft hebben we het nodeloos ingewikkeld gemaakt door ook op vliegvelden Schengen door te voeren. Zolang je aan de luchtzijde bent, ben je "nergens" in principe. En of dat "nergens" nou wel of niet binnen Schengen ligt maakt in mijn optiek niet zo heel veel uit.

Dan kun je nadat je uitgestapt bent kiezen om richting je koffers te gaan omdat je op je eindbestemming bent aangekomen. Je gaat van lucht- naar landzijde en dus een controlemoment hebt. Lijkt me logisch. Of je kiest ervoor om naar je aansluitende vlucht te gaan. Je blijft aan de luchtzijde. En dus geen controlemoment. Tenminste niet door de douane. Wel als je het vliegtuig instapt.

Dat scheelt een hele hoop tijd en ergernis. Mensen die aan de luchtzijde blijven kunnen gewoon doorlopen. Heb begrepen dat 70% van de passagiers die aankomen op Schiphol overstappen. Dat zijn dus 50 miljoen mensen die hun paspoort moeten laten zien, terwijl ze nooit aan de landzijde komen. Hoeveel tijd en geld zou dat kunnen schelen??
De grootste ergernis op dat gebied is voor mij weg. Dat nutteloze interviewtje voordat je de D-gate op ging. Waar je binnen 5 meter ook 2 keer je paspoort moest laten zien om vervolgens een stel volstrekt overbodige vragen voorgelegd te krijgen.

Nou is het in Amerika geen haar beter. Kijk maar hoe je binnenkomt en het bijna overal anders is, of nooit twee keer hetzelfde. Of als je vertrekt de veiligheidscontroles die bijna overal weer anders zijn. Alles in je handbagage laten zitten, alles er uit halen, schoenen wel/niet uit, bagage wel door een scanner of alleen een hond die langs je loopt. Enz...

Nou heb ik daar als ik zakelijk vlieg (vrijwel...) geen last van. Maar als ik met mn vrouw en kinderen vlieg, die geen Global Entry (kinderen hebben het niet...) hebben, dan verbaas ik me daar ontzettend over. Ik weet dat kinderen niet mee kunnen op de Global Entry van mij of mijn vrouw. Dat kan alleen naar ik meen met TSA Pre (en zelfs daar zijn al weer discussies over...) Maar ik hou me graag van de domme en vraag altijd keurig aan de dame of heer die je wijst in welke rij je moet staan, mijn vrouw en ik hebben Global Entry, mijn dochter niet, in welke rij moeten we staan? In 50% van de gevallen kan ik gewoon doorlopen. Per vliegveld verschillend, per medewerker verschillend.

Maar als je op een rustige manier wilt overstappen op Schiphol. Misschien nog even wat wilt eten of drinken. Dan zou ik er voor zorgen dat je minimaal 2 uur de tijd hebt.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Almere vak V »

Grouchy schreef:
05 feb 2020, 13:19
In Brussel scannen ze m'n boardingpass & door de beveiliging en dat is het. Geen politie die m'n paspoort
Nou heb ik het afgelopen half jaar zoveel vliegvelden gezien dat ik ze niet allemaal meer uit elkaar kan houden, maar ik meen bijna zeker te weten dat als je bent ingecheckt op Brussel en naar de veiligheidscheck gaat dat je voordat je daar komt eerst een controle moment hebt van ticket en paspoort.
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Grouchy »

Op BRUssel heb je voor de security van die poortjes die opengaan na het scannen van je boardingpass.
Als je na security rechtsaf moet voor bijvoorbeeld DL81 of DL 141 (BRU-ATL/JFK) dan wordt je paspoort gescand.
Ga je linksaf voor je BRU-AMS vlucht dan ga verder nergens doorheen.
Zelfde verhaal op bijvoorbeeld DUSseldorf. DUS-ATL (DL91) dan mag je door de paspoortcontrole. DUS-AMS is alleen boardingpass noodzakelijk om de poortjes op DUS te openen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Overstaptijd in Schiphol.

Bericht door Almere vak V »

@Grouchy Heb allebei op beide vliegvelden gedaan. Maar zoals gezegd. Kan het niet echt meer uit elkaar houden. Te veel op de automatische piloot. Als het gaat zoals jij dat zegt dan geloof ik je meteen. Zal de volgende keer weer beter opletten.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer