Claimen refund na vertraging vlucht

Hier kun je alles bedicussiëren over vervoer in en naar Amerika: vliegtickets, auto- en camperhuur, en openbaar vervoer.
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Grouchy »

@Coyote Als je toch >6uur vertraging hebt; de Delta Medallion desk bellen, op dat moment regelen ze het meteen en krijg je het prijsverschil 'first class->economy' in skymiles/geld of je regional/global upgrade certificate terug. Krijg zelf ook altijd 200USD pp voor het ongemak.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

Superdork1 schreef:
02 jan 2020, 22:57
Het lijkt er een beetje op alsof iedereen maar gaat claimen "omdat het kan". Volgens mij zijn deze bedragen bedoelt als compensatie voor extra gemaakte kosten naar aanleiding van de vertraging. Als je een paar uurtjes later aan komt, en verder geen extra kosten hebt, waarom zou je dan geld willen zien van de luchtvaartmaatschappij? Linksom of rechtsom zullen de bedragen van de claims weer terug komen in toekomstige ticketprijzen en betalen we er allemaal aan mee.
Ja, dat zou je denken, maar het is natuurlijk niet voor niets dat er vanuit de EU een dergelijke regeling/verordening is opgesteld. Is best een zwaar middel en een teken dat er echt wat mis gaat in deze branche. De passagier was werkelijk "vogelvrij" en werd met de eeuwige glimlach met grootste gemak van vluchten afgehaald en bij vertragingen aan zijn lot overgelaten. De luchtvaartmaatschappijen deden maar wat hun uitkwam, met de welbekende overboekingen als grootste ergernis. Gelukkig is hier in EU-verband paal en perk aan gesteld en wordt het leed wat verzacht met een vergoeding.
Dat claims doorwerken in de ticketprijs zal best wel, maar niet in die mate dat je zal verwachten. Ik zie dit de laatste 10 jaar niet in de ticketprijzen terug.

@Billy Bob Ik begrijp je opmerking niet zo. Niets is zo eenvoudig als het indienen van een claim en levert bij mij geen stress op, het ontvangen van de toegewezen vergoeding al helemaal niet. :wink:
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Gebruikersavatar
sunnyrojo
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:28
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: Almere en Villa Maggiore, Davenport FL
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door sunnyrojo »

.
Florida 2011, 2013, 2014,2016, 2018 en 2019 augustus , december bezoek onze Villa Maggiore Davenport, april 2020 Bezoek Villa Maggiore , augustus 2020 bezoek Villa Maggiore Davenport https://www.maggiorevilla.com/blog/
2015, 2017, 2020 Westkust USA,
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Allard »

@sunnyrojo Hoe moet ik die punt nu interpreteren? Lufthansa heeft jullie toch correct geholpen lijkt me?

@Ruud2004
Dat claims doorwerken in de ticketprijs zal best wel, maar niet in die mate dat je zal verwachten. Ik zie dit de laatste 10 jaar niet in de ticketprijzen terug.
Dit maakt me nieuwsgierig naar je kennis en inzichten om deze toeslagcomponent uit de uiterst complexe opbouw van een ticketprijs te kunnen filteren. Het lijkt mij niet meer dan logisch dat een reservering voor deze kosten in de ticketprijs verwerkt wordt. Plus de overhead. De administratieve rompslomp zal ook kosten met zich mee brengen. Ik zie de regeling dan ook vooral als één waarbij de passagiers die geen pech hebben meebetalen aan de vergoeding voor passagiers die wel pech hebben. Vanuit die hoek heb ik er wel vrede mee.
De luchtvaartmaatschappijen deden maar wat hun uitkwam,..
Om wat tegengas te geven: Die indruk heb ik nooit gehad. In het verleden heb ik meerdere malen vertragingen van meer dan 4 uur gehad. Met vervelende gevolgen voor aansluitende vluchten en hotelreserveringen. Stevig balen. Daarbij had ik de indruk dat de betrokken luchtvaartmaatschappijen er ook stevig van baalden en heel veel moeite deden de overlast zoveel mogelijk te beperken. Goed, dit blijft voor jou en mij altijd een subjectieve interpretatie van de gang van zaken.

Hoe dan ook hebben de luchtvaartmaatschappijen ook zonder deze extra EU druk meer dan genoeg reden om op tijd en op schema te willen vliegen. Uit efficiencyoverwegingen liggen de schema's tamelijk strak en brengt een ontregeling vaak enorme additionele kosten met zich mee. Bij een nonchalance op dit punt schieten ze vooral zichzelf in de voet. "Shit happens" is een gegeven van alle tijden. Daar kunnen luchtvaartmaatschappijen zich ook niet aan onttrekken. Hoe graag ze dat ook zouden willen.

De vraag waar ik mee blijf zitten of zo'n refund maatregel de luchtvaart nu veiliger of onveiliger maakt. Ik heb inmiddels al heel veel afleveringen van "Aircrash investigation" gezien. Een substantieel deel van die crashes is terug te voeren op vliegtuigen die net wel vliegwaardig weren geacht waarbij net niet een veiliger keuze zou zijn geweest. Oorzaak: Tijdsdruk en daarmee samenhangende forse kostenoverschrijdingen. Wat exact de doorslaggevende factor in een crash is geweest is altijd maar moeilijk te bepalen. Het zou heel vervelend zijn dat het vooruitzicht van extra refund kosten nu net de verkeerde richting zou geven in de beslissing wel of niet vertrekken.

Voor wie zich wat in wil lezen in een praktisch geval van de rol van tijdsdruk: Tenerife. De schrijver van dit wiki-artikel oordeelt zelf relatief mild over de factor tijdsdruk. Voor wie de betreffende air-crash uitzending nog eens bekijkt moet vooral eens luisteren naar het relaas van de overlevende Pan-Am piloot.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door PSVwally »

Allard schreef:
05 jan 2020, 13:07
Voor wie zich wat in wil lezen in een praktisch geval van de rol van tijdsdruk: Tenerife. De schrijver van dit wiki-artikel oordeelt zelf relatief mild over de factor tijdsdruk. Voor wie de betreffende air-crash uitzending nog eens bekijkt moet vooral eens luisteren naar het relaas van de overlevende Pan-Am piloot.
In het geval van Tenerife ging er zo ongeveer alles mis wat er mis kon gaan.
Gebruikersavatar
sunnyrojo
Amerikafan
Berichten: 366
Lid geworden op: 04 nov 2013, 19:28
Aantal x V.S. bezocht: 15
Locatie: Almere en Villa Maggiore, Davenport FL
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door sunnyrojo »

Allard schreef:
05 jan 2020, 13:07
@sunnyrojo Hoe moet ik die punt nu interpreteren? Lufthansa heeft jullie toch correct geholpen lijkt me?
Wilde het hele bericht weghalen. :offtopic:
Florida 2011, 2013, 2014,2016, 2018 en 2019 augustus , december bezoek onze Villa Maggiore Davenport, april 2020 Bezoek Villa Maggiore , augustus 2020 bezoek Villa Maggiore Davenport https://www.maggiorevilla.com/blog/
2015, 2017, 2020 Westkust USA,
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Allard »

PSVwally schreef:
05 jan 2020, 15:44
In het geval van Tenerife ging er zo ongeveer alles mis wat er mis kon gaan.
Dat klopt. De belangrijkste verbetering was dan ook dat na deze ramp de gezagvoerder niet langer als een onfeilbare god in de cabine beschouwd hoefde te worden. En de inzichten van een boordwerktuigkundige ook serieus genomen dienden te worden. Maar tijdsdruk (en het opvoeren daarvan) zal altijd een negatieve stempel op de veiligheid blijven drukken.
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Ruud2004 »

@Allard
Ticketprijs,;
Ik ben het met je eens, er is niets ondoorgrondelijker dan de prijs/samenstelling van een vliegticket. Claim-kosten worden niet apart gespecificeerd, maar zeker doorberekend in de ticketprijs. Toch denk ik dat deze kosten wel meevallen, je hoort de maatschappijen hier nooit over. Ik zie het ook niet als een probleem als mijn ticket een Euro duurder wordt om deze kosten te dekken. Als jij en ik igv een vluchtverstoring hierdoor gecompenseerd kunnen worden, prima.
Wat voor mij duidelijk is, is dat ik de laatste jaren voordeliger naar de USA (Amerika forum he) vlieg dan een jaar of 10 geleden. Dit terwijl de EU-regeling al in 2005 in werking is getreden. Het zal dus wel meevallen.

De luchtvaartmaatschappijen deden maar wat hun uitkwam....;
We komen uit een tijd dat je als passagier min of meer "vogelvrij" was en een bevestigd ticket geen zekerheid bleek dat je aan boord kwam. Ik heb dit dagelijks van dichtbij meegemaakt, voorbeelden zat. Als het dan niet goed ging, kon je als passagier alleen terugvallen op de service van de maatschappij. Juist daar hebben de luchtvaartmaatschappijen het nodige laten liggen, anders was er nooit een EU-regeling gekomen. De grootste ergernis, de welbekende "overboeking" treft je in Europa nog maar zelden aan. Daar gaat men nu toch anders mee om. Ik denk toch de verdienste van EU-regeling 261/204.

Een strak schema (lage, maar veilige omdraai tijd) is efficiënt, helemaal mee eens, maar verkoop dan geen tickets met van die rare overstaptijden. Overstaptijden (Schengen<>niet-Schengen) van een uur op Schiphol, 50min op Frankfurt of (geen Schengen, maar wel groot) 1,10uur op Heathrow zijn toch niet meer te doen. Als je als passagier dan blijft staan kan je, als je aan de voorwaarden voldoet, terugvallen op een prima regeling.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Timothy555 »

Ondertussen 2 weken en nog steeds radiostilte bij Delta. Ze hebben gezegd 6 weken, dus ik wacht af...
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Brigit »

Weet iemand of je als je kiest voor een voucher bij klm de waarde hoger is dan wanneer je kiest voor contant? De keuze wordt gegeven bij het invullen van het vertragingsformulier en aangezien we dit jaar toch nog een keer richting Amerika zullen gaan zou een voucher voor een hoger bedrag dan welkom zijn.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Brigit
Amerikafan
Berichten: 306
Lid geworden op: 04 feb 2018, 08:43
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Brigit »

Antwoord op mijn eigen vraag hierboven; bij een vertraging van meer dan 4 uur heeft klm de keuze gegeven tussen 600 euro contant of een voucher van 800 euro. Aangezien we toch al onze volgende tickets wilden boeken met air France (waar je ze ook in kunt wisselen) voor de vouchers gekozen.
‘12 Montana,‘13 Japan,‘14 Italië,’15 Tsjechië,’16 Kroatië,’17 Tenerife,’18 ZW USA, ‘19IJsland, NW USA & Canada, ‘20 Zuid-Afrika & Noorwegen, ‘21 Zweden-Noorwegen, ‘22 Bonaire
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Timothy555 »

Bon, ik had nooit gedacht dat Delta zou zeggen, hier $1200 voor je vertraging.

Wat ik echter wel verwachtte, uit vorige contacten met Delta, was een correcte klantenervaring en goede communicatie.

Ik ben nu 5 weken na het indienen van de initiële klacht via hun website, ben na een paar dagen (via Twitter) in het bezit gekomen van een dossiernummer en heb dan een hele tijd niets meer gehoord.

Via Twitter Delta gecontacteerd, en die leggen me uit dat het dossier voor afhandeling naar Air France is, omdat ik EU-resident ben. Blijbkaar werkt AF of KLM alle dossiers voor hen af voor EU-residenten, en Delta doet hetzelfde voor US-residenten bij KLM/AF. Ik contacteer AF, en die vinden geen dossier terug.

Ze blijven gewoon naar elkaar wijzen. Delta zei initieel wel '6 weken', maar het zou me sterk lijken dat ik in de komende week zomaar nieuws ga krijgen.

Enige raad welke stappen ik nu kan ondernemen?
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Dutchess »

Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Timothy555 »

Gezien het bij Delta echt stil blijft, dacht ik na een zoveelste "Air France handles your case - please be patient": Ik bel Air France gewoon even.

Zeer vriendelijk te woord gestaan, kerel kon NIKS vinden hoe zeer hij ook zocht. Niet op ticketnummer, reserveringsnummer, klachtennummer van Delta, naam & voornaam, ...

Uiteindelijk zei hij, dien gewoon klacht in via onze website. Je kan ook daar aangeven dat het om een Delta-vlucht ging.
Hij heeft samen met mij aan de lijn de klacht volledig opnieuw ingediend en me hierbij bijgestaan. Nu zou ik binnen 2 tot 4 weken een antwoord moeten hebben van hen...

Toch raar dat Delta blijft beweren zelf het dossier niet af te handelen, dat ze geen updates kunnen geven anders dan "je dossier zit bij AF", en AF zelf heeft niets...

We blijven opvolgen :-)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Timothy555 »

Samen met een vriend (die vertraging had op een DL-vlucht richting Atlanta), heb ik vorige week donderdag de claim ingediend bij AF zoals gezegd.

--> hij kreeg gisteren reeds een mailtje terug: overmacht (controletoren liet hen niet landen, ze waren wel op tijd initieel dus overmacht).

Ik krijg een mail vandaag met dit in:

Dear Mr xxxxxx,

We write in reference to your e-mail dated 20 February 2020 regarding inconvenience caused to you on DL141 from Brussels to New York. At the outset, we are sorry for the unintentional delay in responding to you and regret to learn that you were unable to travel as planned.

We would like to inform you that we are in a process of investigating your claim with the department concerned. Thus, there will be a delay in responding to you. We assure you that your concerns are getting our utmost attention. We revert once we receive the result of our internal investigation from the department concerned.

We appreciate your patience in the interim period and apologize for any disappointment this may have caused.

Yours sincerely,


Er zit ook een Word-document bij met zeer rare layout, met dit in:


DD0555/1146
ELAPSED TIME IS 5HR 51MIN

Long haul

PNR remarks


DL0141 8OCT19 BRUJFK 1030A 100P WK*5MIN EARLIER ARRVL
MINOR SCHEDULE CHANGE
PAX NOT ADVISED - CNS 1239P 12JAN19
ET HAS BEEN REVALIDATED FOR NEW ITIN-CN 12JAN1739Z
SKD CHANGE INDICATOR REMOVED DL0141/08OCT


Die 5 uur 51 minuten is onze eindvertraging in LAS. De vlucht is inderdaad 5 minuten EERDER vertrokken op BRU, maar meer dan 20 minuten te laat aagenkomen op JFK.

Het zal me benieuwen wat hier nog uitkomt :-)
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Timothy555 »

Iemand die me kan zeggen of ze effectief correct zijn?

Indien wel, dan laat ik het rusten. Was het proberen waard.

Dear Mr xxxxxxx,

We write in reference to your email dated 07 April 2020, regarding delayed flight DL141 from Brussels to New York on 08 October 2019. At the outset, we are sorry to learn that you and Ms xxxxxxxxxx were unable to travel as planned.

We regret that due to an unusually high volume of incoming requests at the moment, we will not be able to reply within our usual timeframe.

We would like to inform you that Air France/KLM handles Customer Care correspondence for Delta Air Lines in Europe. Therefore, on behalf of Delta, we thank you for contacting us.

As per our records, above mentioned flight was delayed due to restrictions put forward by Air Traffic Control (ATC). As a result, you missed your connecting flight DL419 from New York to Las Vegas on 08 October 2019. Hence, you were rebooked on the next alternative available flight on same day.

Such situations are unpredictable, we do acknowledge and realise the impact they have on the schedules of our passengers. We truly understand the inconvenience you must have encountered by arriving at your destination with considerable hours of delay.

Air Traffic Control has responsibility of all the carriers from different airlines. There are many aircrafts landing and take offs at the same time and Airlines have to adhere to their restrictions. Decisions made by Air Traffic Control affects the departure and arrival time of an aircraft, resulting in delay / cancellation of many flights. In line with current legislations, such conditions (adverse weather and Air Traffic Control) are considered to be beyond the control of the airline and do not entitle passengers for compensation.

As per EU regulation261/2004, this is indeed a situation where passengers are not entitled for compensation. Hence, we respectfully deny your request for compensation.

Once again, please accept my apology for the inconvenience you experienced. We look forward to serving you under better circumstances.

Yours sincerely,
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Old Faithful »

Ik weet niet of je op de site van eu claim kunt checken of je voor vergoeding in aanmerking komt zonder aan hen vast te zitten. Misschien het proberen waard.

Succes.
Groet,

Old Faithful
harryh
Amerika-expert
Berichten: 5005
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door harryh »

Op zich is Air Traffic Control restrictions een geldige reden om geen vergoeding te hoeven betalen zie https://europa.eu/youreurope/citizens/t ... -delayed-1.
Maar het is wel erg makkelijk en generiek om zo te antwoorden, want dit staat er ook over EU261:
However, to be exempted from paying compensation, the airline must prove that: i) there is a link between the extraordinary circumstances and the delay or the cancellation, and ii) the delay or cancellation could not have been avoided even if all reasonable measures had been taken.

If the airline does not provide you with a satisfactory explanation, you can contact your national authority for further assistance.
Is die vlucht b.v. niet gewoon te laat vertrokken uit Brussel?
Timothy555
Amerika-expert
Berichten: 1819
Lid geworden op: 01 nov 2018, 22:22
Aantal x V.S. bezocht: 8

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Timothy555 »

@Old Faithful EU-claim zegt dat ik recht heb op een vergoeding.

@harryh Ja, al was het maar enkele minuten. (8 als ik me goed herinner).

Wat raden jullie aan als volgende stap?
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6129
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Claimen refund na vertraging vlucht

Bericht door Old Faithful »

Volgens mij heb je enkele opties:
* Op de site van [url=https://www.ilent.nl/onderwerpen/passag ... ing-melden] Inspectie Leefomgeving Transport [/url ]kun je een klacht indienen. Zij behandelen geen individuele schadevergoedingen.
* Je kunt de zaak aanhangig maken bij de kantonrechter.
* Je kunt in zee gaan met EU-Claim of een andere organisatie die de claim voor jou afhandelt en de fee betalen, als je de claim succesvol is.

Succes.
Groet,

Old Faithful
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer