Hoe komen we de eerste dag door?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Hoe komen we de eerste dag door?

Bericht door Ellen1308 »

Op 28 juli vliegen wij naar Seattle. Volgens schema landen wij daar om 11.55 uur. In NL is het dan al 20.55 uur.

Op onze vorige reizen kwamen we altijd rond 17.00/18.00 uur, dan was het vaak al tegen 21.00 uur als we bij het hotel kwamen en gingen we gelijk slapen.

Wat doen jullie wanneer je in de ochtend aankomt in Amerika? Even een powernap van 1 a 2 uur en dan wekker zetten en de stad ingaan? Of gewoon zo lang mogelijk wakker zien te blijven? Of nog wat anders?
Gebruikersavatar
dejong89
Amerika-expert
Berichten: 2016
Lid geworden op: 18 jan 2015, 15:21
Aantal x V.S. bezocht: 13

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door dejong89 »

Wij hadden vorig jaar precies dezelfde aankomsttijd in Seattle en kwamen de dag prima door. We zijn direct naar het hotel gereden, hebben de auto geparkeerd en zijn per veerboot naar het centrum gegaan.

Daar hebben we over de pikes place markt rondgestruind en hebben we wat kleine inkopen gedaan. Daarna lekker gegeten bij the cheescake factory en volgens mij waren we om 20u weer in het hotel. Douchen en slapen!

Voor eerdere reizen heb ik er altijd voor gekozen om echt zo lang mogelijk wakker te blijven en pas tegen 20 a 21u terug te gaan naar de kamer. Zo raak ik het snelste in een ritme.
https://jiltkrista89.wordpress.com/
________________________________________
Reis ver, drink wijn, denk na, lach hard, duik diep, kom terug!
Grouchy
Amerikafan
Berichten: 242
Lid geworden op: 19 jun 2019, 18:35
Aantal x V.S. bezocht: 100

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door Grouchy »

Mall/supermarkt bezoeken en meteen wat inkopen doen voor het verblijf in de USA, alvast positioneren voor dag 2, of alvast een wat kortere attractie zien.
Eventueel een uur fitness ofzo in de hotel gym zodat je extra moe bent.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1627
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door BonnyR »

Vooral lekker naar buiten. Het lijkt soms dat je op veren loopt ( heb ik altijd... :lol: ) Afhankelijk hoe fit je bent, bijvoorbeeld als je in het hotel komt nog even zwemmen dan een lichte avondmaaltijd, douchen en slapen. Zorgen dat de gordijnen goed dicht zijn en geen licht aandoen als je naar de WC moet, anders blijft soms letterlijk het licht aan. :lol:
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door Mrvanilla »

Ik zou zeker geen power nap doen, je lichaam is kapot dus ik denk dat je dan vermoeider wakker wordt dan je al was. Maar wellicht is dat voor iedereen anders. Ik zorg dat ik gewoon lekker bezig kan blijven, niet al te veel auto rijden maar lekker wandelen of winkelen idd. Gewoon rond etenstijd dineren en dan rond tien naar bed.
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14302
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door Coyote »

Kan het alleen maar eens zijn met bovenstaande.

Doorgaan alsof het nog maar 11/12 u is. Voor je het vliegveld verlaten hebt en je huurauto opgehaald hebt, zijn er al gauw 2 uur voorbij. Mooie gelegenheid om dan wat inkopen te doen. Vervolgens je motel op te zoeken en ga aan het eind van de middag gewoon ergens eten zodat je gelijk in het ritme zit.

Dan 's avonds niet al te laat naar bed (21 u / 22 u). Zeker geen power nap doen!

Afgelopen oktober kwam ik halverwege de middag aan in Houston. Toen was het al 21 u in Nederland. Na het ophalen van de huurauto mijn motel opgezocht. Rond 17:30 u een Outback Steakhouse opgezocht, na het eten een Walmart en ging uiteindelijk rond 22:00 u naar bed. De volgende dag vroeg opstaan (05:00 u) en ik was het heertje weer. :D

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
stegeman
Amerikakenner
Berichten: 975
Lid geworden op: 05 apr 2018, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door stegeman »

Normaal gaan we rond 19-20 de eerste nacht slapen. Dit keer liep het anders doordat de piloot mijn neef was en we dus hadden afgesproken nog die avond. Dit was erg gezellig en werd laat (uur of 12) en waren rond 8 wakker. Wat me opviel was dat we hierna direct in een heel goed ritme zonder moe te zijn zaten. Elke avond sliepen we tussen 9.30 en 11 en stonden we rond 6u op. Ging helemaal vanzelf zo en was ideaal want sochtends vroeg was het overal nog erg rustig en savonds was het toch vroeg donker.
Overdag gaan slapen lijkt me het minst handig. Ook als je vroeg geland bent. Wellicht nog beetje slapen in het vliegtuig
De opmerking van velen op het forum dat je de eerste dag toch vroeg wakker bent gaat voor ons nooit op. De nachten erna wel..
Laatst gewijzigd door stegeman op 24 jan 2020, 11:34, 1 keer totaal gewijzigd.
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door winterpark »

Wij doen ook altijd inkopen en zijn daar best even zoet mee. En dan rond 20.30/21.00 naar bed. Laatste vakantie waren we 04.30/05.00 wakker, maar vond dat juist wel relaxed, lekker vroeg op pad en zonsopgang kijken in (in ons geval) Valley of Fire.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door Almere vak V »

Tsja, heel dubbel wat wel en niet werkt.

Mijn jongste dochter en ik kunnen heel goed slapen in het vliegtuig. Wij slaan de nacht voordat we vliegen meestal over. Er is altijd nog wel wat te doen, een NBA wedstrijd op tv of gezellig plannen maken wat we gaan doen. Vaak komen haar vriendinnen halverwege de nacht thuis van school (in de VS dan uiteraard...) en dan is het skypen geblazen. Dan springen we rond 6 uur in de auto. Zijn we op tijd op Schiphol. Gezellig met elkaar ontbijten en dan het vliegtuig in. En dan is het gedaan met de gezelligheid. Ik slaap meestal al voordat we opstijgen. En dat hou ik met gemak een uur of 8, 9 vol. Hetzelfde geldt voor mn jongste dochter. Als je dan het vliegtuig uitstapt ben je eigenlijk klaar voor de rest van de dag.

Voor mijn vrouw en oudste dochter is dat dus precies het tegenovergestelde. Doen geen oog dicht in het vliegtuig. Maar zorgen dat voordat we gaan vliegen ze op tijd naar bed gaan en dus goed uitgerust zijn voordat ze in het vliegtuig stappen. Een beetje afhankelijk van waar we landen en hoe we naar "huis" rijden plannen we dan de rest van onze dag in. Als we niet in Portland, Seattle of Vancouver landen betekent dat meestal dat we met een roadtrip huiswaarts gaan. Dan zorgen we dat we zo'n eerste dag altijd wat in de avond gaan doen, NBA, NHL of een concert zodat we eigenlijk redelijk "geruisloos" richting de avond gaan. Dan liggen we eigenlijk nooit voor 11 uur op bed. En dan ben je er eindelijk de volgende dag redelijk van af.

Vanuit Vancouver gaan we altijd bij vrienden langs en blijven we daar minimaal de eerste dag slapen. Altijd dikke pret. Wordt altijd veel te laat. Maar ook zo zit je de volgende dag eigenlijk meteen in je ritme. Als we in Seattle landen zijn we in 3 uur thuis. Als we in Portland landen zijn we binnen een uur thuis. Maar moet er altijd nog van alles onderweg. Er moet nog gewinkeld worden, boodschappen gedaan worden. Er moet iemand bij een vriendinnetje of bij school afgezet worden. Ons huis staat naast het huis van vrienden. Dus het is altijd een soort van thuiskomen, samen eten, bijpraten en ook dan liggen we zelden voor 12 uur in bed en zit je de volgende dag ook meteen in je ritme.

Dus, zorg dat je in het vliegtuig echt slaapt. Of zorg dat je dat vantevoren gedaan hebt. Plan na aankomst iets in je omgeving. Zeker als je niet goed slaapt in het vliegtuig zou ik niet meteen uren achter elkaar achter het stuur van een auto of camper kruipen. Zorg dat je niet te vroeg op bed ligt. Dan ben je de volgende dag al meestal goed gewend. Ik zeg niet dat je jezelf dan optimaal voelt. Wij omschrijven het wel is al watten in je hoofd hebben. Maar daar valt prima mee te leven!
Gebruikersavatar
Ruud2004
Amerika-expert
Berichten: 4370
Lid geworden op: 15 feb 2007, 10:21
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: 't Gooi

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door Ruud2004 »

Hoe verleidelijk een Power Nap ook lijkt, doen wij nooit. Ik denk dat het dan alleen maar langer duurt om in je nieuwe dagritme te komen. Bezig blijven (inkopen doen, sightseeing en/of Mall opzoeken) en oppassen in het verkeer lijkt toch wel het belangrijkste. Begin van de avond lekker eten en dan zullen de batterijen wel leeg zijn en duik je je bed in. Kans is groot dat je toch vroeg wakker wordt, geniet van die eerste dag of blijf nog wat liggen.
2004 Chicago/Great Lakes
2005 Chicago/Florida
2007 Chicago/ LV-LA
2009 Chicago-NYC
2011/14/16/22 Florida
2012 ZW USA/Hawaii
2013 Canada/NO USA
2015 ZW/USA
2017 en 2019 ZW Canada/USA
2018 NO Canada/USA

Onze reisverslagen via http://ruud2004.com
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door Elendan »

Gewoon door gaan in het ritme van het land waar je aankomt, hup koffers in het hotel en de stad verkennen. Thuis gaan we ook nooit voor 23.00 uur slapen dus waarom daar wel als je de tijd terug rekent? Liefst zo laat mogelijk naar bed dan slaap je daarna het beste door.
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door Tipsy_1 »

Idem als de meesten hierboven: gewoon gelijk in het ritme meedraaien. Ik heb meestal wel wat minder eetlust de eerste avond.
Mijn probleem is eerder het te vroeg wakker worden de eerste nacht (mijn man heeft daar geen last van). Ik neem dan ook wel eens een half slaappilletje voor ik de eerste nacht in de US ga slapen.
Verder is het op zich wel een voordeel om tegen zonsopkomst al klaar voor vertrek te zijn: dat maakt dat je heel wat meer kan doen op een dag en de andere toeristen voor bent.
(overigens ben ik ook een uitstekende vliegtuigslaper al blijft dat in economy toch altijd wat een pijnlijke affaire met ongemakkelijke houdingen. In business class slaap ik vrolijk uren aan een stuk).
Ellen1308
Amerikafan
Berichten: 153
Lid geworden op: 06 mei 2012, 20:18
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door Ellen1308 »

Bedankt allemaal voor de reacties. Wakker blijven en bezig blijven was ook mijn idee, maar ik was benieuwd hoe anderen het doen.

Ik heb tegen de kinderen (14 en 11 jaar) wel gezegd dat ze in vliegtuig moeten proberen te slapen.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door Almere vak V »

Ellen1308 schreef:
24 jan 2020, 17:55
Ik heb tegen de kinderen (14 en 11 jaar)
Ik weet niet met wie je vliegt. Maar als ik je aankomsttijd in Seattle zie denk ik dat de kans groot is dat dit met Delta is. Bij Delta kan je in het vliegtuig gratis appen. Vaak een uitstekende bezigheid voor die doelgroep om prima een reis door te komen. Als mijn jongste niet ligt te slapen dan is ze aan het appen...
Josje99
Amerikafan
Berichten: 390
Lid geworden op: 14 mar 2013, 20:42
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Dordrecht

Re: Hoe komen we de eerste dag door

Bericht door Josje99 »

Almere vak V schreef:
27 jan 2020, 17:00
Als mijn jongste niet ligt te slapen dan is ze aan het appen...
niet alleen tijdens een reis...... :wink: tenminste bij ons thuis dan.... :lol:
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hoe komen we de eerste dag door?

Bericht door PSVwally »

De laatste keer kwam ik pas 's nachts na een hele lange reisdag aan in het hotel. Rond 1:30 gaan slapen en de volgende ochtend heerlijk pas rond 9u weggereden.

Ik probeer echt niet om 21u al in bed te liggen, want dan kijk ik om 4u al naar het plafond. Ik vind het in tegenstelling tot anderen niet fijn om dag 2 zeer vroeg (6/7u) al in de auto te zitten om ergens heen te gaan, maar begin juist liever wat rustiger aan.

Bij middagaankomsten probeer ik ook altijd eerst de koffers in het hotel te droppen. Dan even snel douchen (niet te lang op de kamer blijven, want dan ga je toch op bed liggen) en direct op pad. Rustig ergens wat bekijken, een stukje wandelen en lekker eten. Afhankelijk van de locatie, ik ken Seattle niet, niet voor 21u op de kamer terug te komen.
lynn
Amerikafan
Berichten: 228
Lid geworden op: 06 mar 2011, 18:29
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Hoe komen we de eerste dag door?

Bericht door lynn »

Ik houd meestal mijn zelfde ritme aan als in Nederland. Niet te laat naar bed en op tijd eruit, vooral in de natuurparken.
Behalve als we in Las Vegas zijn. Daar hangt zo'n energie en ben ik werkelijk niet moe te krijgen. :D
Yesse
Amerika-ontdekker
Berichten: 47
Lid geworden op: 25 sep 2016, 09:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Hoe komen we de eerste dag door?

Bericht door Yesse »

Misschien even een kleine zij stap. Maar hebben jullie nooit dat je sowieso midden in de nacht wakker wordt? Wij zijn een keer later in de avond aangekomen. Ik was behoorlijk moe maar ik werd vanaf 1 uur ongeveer elk uur wakker. Toen wij een middag vlucht hadden hielden we het vol tot half 10 en had ik hetzelfde verhaal. Toen had ik vanwege de langere tijd tussen half 10 en 1 wel minder last van vermoeidheid de dag erna.

Nu heb ik sowieso veel last van de jetlag, de eerste 2 dagen hoeven wij niet uit eten te gaan en houden we het bij een broodje. Meer krijg ik namelijk niet naar binnen. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Hoe komen we de eerste dag door?

Bericht door Mrvanilla »

Ik heb niet precies dat. Maar wel dat, ongeacht hoe laat ik naar bed ga, ik maar maximaal een uur of 4/5 kan slapen na zo'n lange dag. Ik val van pure uitputting goed in slaap en wordt dan na 4/5 uur wakker en val dan niet meer in slaap. Vandaar dat ik het tot een uur of 11 probeer te rekken zodat ik niet al om 2 uur wakker ben.
Groetjes,
Daniel
Elendan
Amerikakenner
Berichten: 649
Lid geworden op: 30 mar 2015, 12:59
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Hoe komen we de eerste dag door?

Bericht door Elendan »

Wij kwamen in 2016 om 21.00 uur pas aan op een luchthaven en eer we in het hotel waren, wat kleine spulletjes gekocht hadden in een buurtwinkel en naar bed gingen was het al gauw 24.00 uur. Ik had het alarm gezet op 7.00 uur omdat 's morgens om 9.30 uur de huurauto zou worden gebracht en we voor die tijd gepakt en gezakt met een ontbijtje op klaar wilde staan. Nou dat was echt niet nodig, ik werd halverwege de nacht wakker, keek op mijn telefoon en zag de alarmtijd aan voor de werkelijke tijd :oops: . Man en ik uit bed lekker douchen en mijn man ging even buiten sigaretje roken. Komt hij terug,; 'wat is het rustig buiten en nog zo donker'. Nog meer even op onze telefoon gekeken was het pas 3 uur... we zijn maar weer naar bed gegaan .
Zo zie je voor iedereen is het anders, maar onze biologisch ritme is meestal compleet van slag, totaal geen idee dat we maar 3 uurtjes geslapen hadden. We vonden in eerste instantie zelfs dat we een geweldig nacht geslapen hadden, zo helemaal tot de wekker bijna zou afgaan, wat een grap was dat. De mensen in de aanliggende hotelkamer zullen wel vreemd hebben opgekeken dat wij om 3 uur 's nachts onder de douche stonden :P
reisverslag 2023 Chicago-Las Vegas
reisverslag 2022 rondje Phoenix
reisverslag 2019 Noord Californië + Oregon
reisverslag 2017 rondje Las Vegas
reisverslag 2015 Chicago-Denver
link naar verslagen: https://www.pindat.com/reisblog/ellens.reizen
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer