Reis Wadu: Yellowstone en zuidwest in 2021.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Wadu
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 26 nov 2017, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 2

Reis Wadu: Yellowstone en zuidwest in 2021.

Bericht door Wadu »

Hallo

Ziehier een planning voor een 2e USA reis voorzien voor juli 2021.
image.png
Yellowstone / Grand Teton / Arches en Canyonlands hebben we niet bezocht de eerste reis, de andere locaties wel.

Vooral bij het bezoek aan Yellowstone en Grand Tetons weet ik niet of dit de meest efficiënte planning is.
Ik weet dat het van SLC naar Gardiner een heel eind is, maar je moet nu eenmaal van SLC heen en terug naar Yellowstone en dan geef ik er de voorkeur aan om direct dag 2 een langere rijdag van te maken.

Eventuele suggesties en tips zijn steeds welkom.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: 2021 : Yellowstone en zuidwest

Bericht door PSVwally »

Op deze manier heb je echt veel te weinig tijd voor Yellowstone. Zeker als dat dé must van je reis moet zijn. Ik zou daarom direct de nacht Cody eruit halen en bij Yellowstone zetten. Als je niet in het park overnacht zou ik zeker 2 nachten West Yellowstone en 1 Gardiner er tussen nemen. Dan kan je de dag erop al een deel van Grand Teton doen en daar heb je dan de dag erop nog een volle dag.
Cody ligt imo echt te ver buiten Yellowstone, zeker vanuit Gardiner gezien. De '8 ' in Yellowstone is meer dan 250km en het zal druk zijn in de zomer.

Verder ligt Bryce eigenlijk ontzettend slecht op je route. Zeker met de tijd die je daar over hebt met die ritten erbij. Ik zou persoonlijk vanaf Grand Teton naar Vernal rijden en wat tijd spenderen aan Flaming Gorge NM. Dinosaur NM het quarry deel doen en dan via Fruita/Grand Junction naar Cisco rijden en daar de 128 naar Moab nemen. Prachtweg. Dus Vernal ipv Park City.
Eventueel na Moab Bryce vervangen voor een dag Capitol Reef en dan via de Ut95 naar Monument Valley rijden. Dan heb je echt alle mooie routes in zuid Utah.
Laatst gewijzigd door PSVwally op 13 jan 2020, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: 2021 : Yellowstone en zuidwest

Bericht door jojostravelusa »

Als je de rest al gezien hebt, dan zou ik (een nacht) Grand Canyon eruit halen en bij Yellowstone doen. Ik neem aan dat je vanuit Jackson naar Grand Teton gaat. Arches is ook heel druk in de zomer, dus zorg dat je er vroeg bent.
Wadu
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 26 nov 2017, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: 2021 : Yellowstone en zuidwest

Bericht door Wadu »

Alvast bedankt voor de reacties allebei.

In yellowstone heb ik zo goed als 3 volle dagen.
Ik wil alvast de Beartooth Hghway en lamar valley doen binnen die 3 dagen en dat zou dan tussen gardiner en cody gebeuren.
Ik besef dat Cody uit de buurt ligt maar ik zie anders zo direct geen route binnen yellowstone in combinatie met de beartooth highway.

Dag 4 van de planning Cody-> Old faithfull en overnachting aldaar : onderweg Grand canyon of the Yellowstone.

Dag 5 geisers rondom Old faithull en doorrijden naar Jackson wat een ritje van 157 km is.

Vanuit jackson naar Park City is het dan opnieuw maar een 400 km zodat we daar opnieuw de nodige boodschappen kunnen doen en wat shoppen.

Bryce wil ik er opnieuw even bij zodat we dan via UT-12 naar Moab kunnen reizen.
UT-95 heb ik vorig jaar gedaan.

De dag Grand Canyon ga ik zeker niet laten vallen aangezien ik de South Kaibab & Bright Angel Trail wil doen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: 2021 : Yellowstone en zuidwest

Bericht door Martin & Marianne »

Ik vind het nogal veel rijden. Naar Gardiner is echt heel ver. Waarom knip je die route niet op door via Grand teton te rijden? En dan op de terugweg ook weer door Grand Teton? Dan kun je beide wegen door GT meenemen zonder heen en weer te rijden en je hebt een mooiere route.
De Beartooth Hwy is mooi, maar het gaat nu wel ten koste van tijd voor Yellowstone. Doorrijden naar Cody hoeft natuurlijk niet. Je kunt tot Red Lodge rijden en dan weer terug, en in Cooke City overnachten, of doorrijden tot Canyon.
En wil je niet in het park overnachten? Kijk of er niets vrij is (of komt), want dat scheelt je erg veel tijd. Zeker een overnachting bij Old Faithful (met één l) is erg mooi.
Hou er ook rekening mee dat je altijd véél meer tijd kwijt bent dan je denkt omdat je altijd wel in de file terechtkomt.

De 12 is mooi, maar het kost je wel veel tijd om die mee te nemen. En jammer van die I15 die je dan moet rijden. Is Monument Valley een must? Anders zou je Park City - Moab - Torrey - Bryce - Page - GC kunnen doen. Heb je Capitol reef al bezocht?

Wil je de SKT en BAT in één dag doen? Of heb je de Phantom Ranch gereserveerd?

Marianne
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: 2021 : Yellowstone en zuidwest

Bericht door PSVwally »

Dag 2 is het al een uur of 5 rijden met een tussenstop voor het evt. bij de westingang bent. Vanaf daar naar Gardiner is zeker nog 1.5u verder zonder stops en/of files. Je kan vroeg op pad, maar reken je die dag niet te rijk zou ik zeggen. Je zou overigens die dag de GC of the Yellowstone, Mammoth Hot Springs en de Boiling river (op de staatsgrens voor Gardiner)mee kunnen pakken dat je de andere dag deze 'hoek' niet meer hoeft te doen.

Als je de beartooth gaat rijden ben je daar ook een redelijk deel vd dag mee kwijt...die pas ligt buiten Yellowstone. Ik zou dan Gardiner - Lamar Valley (zeker rond zonsopkomst rondrijden en evt. de dag ervoor aan 'spotters' vragen waar je evt hier wolven kunt zien) dan doorrijden naar Silver gate en de beartooth pass nemen tot aan Red Lodge. Zonder stops en/of bizonfiles is het al dik 3.5 tot 4u rijden tot aan Red Lodge. Ik zou dan de 308 en 120 pakken en dan via de 296 terug naar Cooke City/Silver Gate om daar te overnachten. Ook rond zonsondergang weer in de Lamar Valley rondrijden.

Zorg dat je vooral in de ochtenduren van dag 4 dan gaat rijden. Het maakt niet zoveel uit waar, maar rond de Hayden Valley heb je dan ook kans op wolven en veel wild. Een groot deel van het park is dan nog in sleepmode en dan heb je het rijk nog een klein beetje voor je alleen voor de meute binnen komt vallen vanuit Gardiner en vooral West-Yellowstone. Ook nog 18 zorgen dat je niet direct aan het avondeten zit, maar van het avondschemer gebruik kunt maken om alweer zonder de megameute nog bij het Old Faithful Geiserbassin rond te lopen.

Doch trek zeker tijd uit voor Hayden Valley. Ik vond de Lamar Valley meer wildlife zichtbaar, maar dat maakt ook echt per seizoen uit en ik was zeer vroeg in het seizoen. Lake meepakken op weg naar Grand Teton.

Nogmaals, zeker als je wilt wandelen zou ik terug niet de route pakken via Park City, maar juist via Vernal rijden. Dan maar shoppen in Rock Springs Wyoming. Zeker de westkant (vanaf de kaart gezien) om Flaming Gorges naar Vernal pakken. Veel mooiere route dan de highway naar Park City.
Ik blijf erbij dat Bryce gewoon niet goed ligt op deze route, maar het is wel een 1.5u verder rijden de dag erna...…

Ik weet niet of je de BAT en SKT bij de Grand Canyon beide helemaal omlaag en omhoog wilt lopen, maar ik zou de 14e geen lange wandelingen omlaag doen, of je moet echt midden in de nacht vertrekken uit Page... veel te warm om hier pas laat aan te beginnen.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: 2021 : Yellowstone en zuidwest

Bericht door Martin & Marianne »

Kijk ook even naar wegafsluitingen in Yellowstone deze zomer.

Marianne
Wadu
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 26 nov 2017, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: 2021 : Yellowstone en zuidwest

Bericht door Wadu »

Jullie reacties waren zeer waardevol.

Ik denk zelf dat dit al een betere route is :
image.png
De vermelde activiteiten zijn de belangrijkste.
Uiteraard worden andere bezienswaardigheden nog ingepast waar mogelijk.

Voor Grand Teton bezoeken wij de bezienswaardigheden op de verschillende momenten dat we er zijn of er doorheen rijden.
Ik plan dus geen volledige dag hiervoor.

Graag nog jullie mening over dag 4 CANYON VILLAGE -> COOKE CITY :
Bedoeling is dus om de Beartooth Hghw te doen tot Red Lodge en dan terug te keren en te overnachten in COOKE CITY.
Of.....zou het beter zijn om terug te keren tot CANYON VILLAGE en daar opnieuw te overnachten
Het voordeel is dat we dan 2 opeenvolgende nachten op 1 plek zijn.
Nadeel is dan weer dat we de dag daarna richting Gardiner moeten trekken om daar via Mammoth Hot sprinsg naar Old Faitful te rijden.

Martin & Marianne schreef:
13 jan 2020, 22:13
Wil je de SKT en BAT in één dag doen? Of heb je de Phantom Ranch gereserveerd?
Marianne
De uitdaging nu is om dat in 1 dag te doen ja :)


Thnx
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41972
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Wadu: Yellowstone en zuidwest in 2021.

Bericht door Martin & Marianne »

Wil je de SKT en BAT in één dag doen? Of heb je de Phantom Ranch gereserveerd?

De uitdaging nu is om dat in 1 dag te doen ja
Tja, in augustus lijkt me dat niet verstandig - onverantwoord eigenlijk. Nu hebben wij dat nooit zelf gedaan, dus we spreken niet uit eigen ervaring, maar de NPS zelf schrijft op hun Grand Canyon - site het volgende hierover:
Over 250 people are rescued from the canyon each year. The difference between a great adventure in Grand Canyon and a trip to the hospital (or worse) is up to YOU. DO NOT attempt to hike from the rim to the river and back in one day, especially during the months of May to September
Op het forum is wel vaker gediscussieerd of het wel of niet kan. Zie hier bijvoorbeeld. De verstandige meerderheid (in mijn ogen) vindt dat je het niet moet doen, maar er zijn mensen die er anders over denken.

Ik keek even naar eerdere berichten van je en zag dat je allereerste bericht op dit forum in 2017 als volgt begon
Wadu schreef:
26 nov 2017, 16:38
Doel is om in 2019 het Zuidwesten te verkennen (we zijn geen wandelaars die uren gaan wandelen)
Als dat nog steeds geldt, zou ik zeggen beslist niet doen!

Je zou kunnen kijken om het met een overnachting in de Phantom Ranch op de bodem van de canyon te doen en dan er twee dagen over doen. Zie bijvoorbeeld dit verslag van de heenreis en dit verslag van de terugreis van twee mensen die dit in 2016 deden. Ze deden er beide dagen vijf uur over.

Sinds vorig jaar is er een lotingssysteem voor de Phantom Ranch. Zie hier De loting vindt 13 maanden van te voren plaats en je kan tot 45 dagen van te voren annuleren. Dat geeft je de nodige flexibiliteit.

Martin
moon29
Amerikakenner
Berichten: 1444
Lid geworden op: 29 sep 2013, 18:04
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Reis Wadu: Yellowstone en zuidwest in 2021.

Bericht door moon29 »

Verstandig dat je je route bij Yellowstone / Grand Teton hebt aangepast. Wij deden een vergelijkbare indeling zoals je die nu hebt van nachten afgelopen juli. Kijk gerust eens in ons reisverslag. Dan zie je dat de tijd echt wel nodig is en je dan nog niet alles hebt gezien in die parken. Wij waren in 2015 ook al in beide parken, dus konden nu bewust dingen overslaan.
Wij gingen vervolgens ook naar Las Vegas, maar hadden daar iets meer dagen voor. Mochten jullie er ook nog wat dagen aan kunnen plakken, dan kun je er een net wat relaxtere route van maken.
En ik zou zeker ook de tip van PSVWally meenemen om via Vernal te gaan en zo de schitterende 128 te reiden, zie ook daarvoor ons verslag van 2019. Wij deden de volgende dag ook nog een gave Jet Boat tour op de rivier langs de 128.

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is om niet naar LV te gaan, maar vanaf Denver terug naar huis. Dan kun je Colorado meepikken en heb je een compleet nieuwe reis t.o.v jullie eerdere reis.
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Reis Wadu: Yellowstone en zuidwest in 2021.

Bericht door josea »

Wij vlogen in 2018 van Amsterdam naar Jackson. Weliswaar met een overstap uiteraard, maar dan waren we wel meteen dezelfde dag (‘s avonds) in Jackson. Dat scheelt je een dag.
Dat deden we wel alleen omdat het toen qua prijs niet uitmaakte, Salt Lake City of Jackson, ik weet niet hoe dat nu zit.
Wadu
Amerikafan
Berichten: 123
Lid geworden op: 26 nov 2017, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Reis Wadu: Yellowstone en zuidwest in 2021.

Bericht door Wadu »

Ik keek even naar eerdere berichten van je en zag dat je allereerste bericht op dit forum in 2017 als volgt begon
Wadu schreef:
26 nov 2017, 16:38
Doel is om in 2019 het Zuidwesten te verkennen (we zijn geen wandelaars die uren gaan wandelen)
Als dat nog steeds geldt, zou ik zeggen beslist niet doen!
[/quote]

Als je als groep geen dagen aan een stuk wenst te wandelen betekent dat niet dat je dat individueel niet zou kunnen of willen.

Deze wandeling is inderdaad al verschillende malen besproken en het is voor iedereen duidelijk dat dit een stevige uitdaging is.
Vandaar dat ik de ervaringen vraag van mensen die de tocht WEL al hebben gemaakt.

Mocht ik voortgaan op de reacties van mensen die hun mening over iets ventileren over iets dat ze NIET gedaan hebben dan had ik misschien Angels Landing niet gedaan ( te gevaarlijk !) of de helikoptervlucht over de GC (te duur).

Op youtube staan verschillende filmpjes van mensen die de wandeling wel gedaan hebben en beslis ( op basis daarvan, mijn voorbereiding) ter plekke om ze al of niet te doen.

@moon29
las vegas is het einddoel hoor :wink: :) wat hoegenaamd geen straf is.

We gaan als alles goed gaat met een andere groepsamenstelling wat misschien verklaart waarom er plaatsen in de planning voorkomen die de eerste keer al bezocht zijn.

Mijn eerste opzet was inderdaad van Denver naar SLC te gaan.
Maar dit kan een derde keer ook nog natuurlijk :wink:

@josea
Landen in Jackson is ook een optie die ik in de gaten hou maar dat hangt idd van de prijs van de vliegtuigtickets af.
Viel het bij jou mee wat de autohuurkosten van daaruit betreft?
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Reis Wadu: Yellowstone en zuidwest in 2021.

Bericht door josea »

Zover ik me herinner betaalden we ongeveer $1100 inclusief de drop off voor een SUV van Jackson naar Las Vegas voor 25 dagen. Scheelde toen niet veel met vanuit Salt Lake City huren.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer