Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

Goedkoop Euro's omwisselen naar Dollars?

Vragen over de mogelijkheden van emigratie naar de Verenigde Staten horen thuis in dit forum.
joris van osselaer
Amerika-newbie

Goedkoop Euro's omwisselen naar Dollars?

Bericht door joris van osselaer »

Een practisch vraagje. Ik ga per januari naar NY verhuzien om daar een MBA opleiding te doen. Ga daar dus geen geld verdienen en moet een flinke berg Euro's in USD's omwisselen. Bij de ABN heb ik een dollarrekekning geopend. Omwisselen van EUR naar USD kost bij hen helaas 2.75% commissie. Toch jammer. Iemand een goedkopere manier om EUR naar USD te wisselen?
Ga per 1 jan naar New York verhuizen
Coyote
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 33
Contacteer:

Bericht door Coyote »

Joris,

allereerst, prachtig dat je een studie in Amerika kunt doen. Heel veel succes!

Dan je vraag: Ik vraag mij af waarvoor jij een Dollarrekening hebt geopend. Rechtstreeks dollars opnemen van deze rekening kan niet. Daarvoor moet je eerst een overboeking doen naar je "gewone" Eurorekening.

Wat wel kan is het volgende. Koop Traveller Cheques in US $. Die kun je betalen rechtstreeks vanaf je dollarrekening. De kosten gaan overigens van je eurorekening af. Als je een rekening in Amerika kunt openen, zou je de Traveller Cheques kunnen verzilveren bij een bank in Amerika en op je Amerikaanse bankrekening kunnen zetten.

Ook kun je, als je een bankrekening hebt in Amerika, in één keer een bedrag vanuit Nederland naar je rekening daar kunnen laten overboeken. Je bent dan maar 1x kosten kwijt. Hier vind je een overzichtje hoe deze kosten berekend worden: http://www.abnamro.nl/nl/particulier/ta ... maken.html

Geld opnemen met je Wereldpas in Amerika kan ook, maar is natuurlijk niet voordelig als je dat vaker moet doen. Kosten zijn EUR 2,25 per transactie. Betaal je met je Credit Card of Wereldpas in Amerika dan kost dat EUR 0,15 per transactie.

Ik zou proberen een rekening te openen in Amerika, boek een x-bedrag vanuit Nederland naar je rekening in Amerika (je bent dan maar 1x kosten kwijt) en doe daar de betalingen/opnames van.

Wellicht kunnen de forumleden uit Amerika je meer vertellen over de (on)mogelijkheden voor het openen van een rekening in Amerika.

Succes ermee.

Groet,

Roland 8)
Since 1982: 33 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Open inderdaad een Amerikaanse bankrekening (als je geen social security number hebt, kost het wellicht enige moeite om dat te doen, maar het moet op zich kunnen). Hevel dan geld over door in Amerika met je bankpas bij de geldautomaat (ATM geheten) - telkens wanneer dat nodig is - het maximale bedrag op te nemen van je Nederlandse bankrekening en dat ter plaatse op je Amerikaanse rekening te storten.

Als voorbeeld de Postbank. Daar mag je momenteel maximaal $ 750 per dag opnemen (dat kan in één keer), waarvoor je ¤ 1,82 aan transactiekosten betaalt. Heb je echter het Postbank BetaalPakket of RoyaalPakket (met credit card e.d.), dan is het gratis. Kortom, de kosten zijn hier in het ergste geval slechts een paar tiende van een procent. Mijn vrouw en ik doen dit al jaren en het bevalt prima. Wil je echter in één keer heel veel overmaken, dan kan het wat onhandig zijn. Wat kosten betreft is het mijns inziens echter veruit het voordeligst. Voor nog goedkopere oplossingen (liefst ook voor grote bedragen) houd ik me aanbevolen. Je bent Hollander of je bent het niet :wink:

Eén waarschuwing: bij Amerikaanse flappentappers moet je eerst het geld uitnemen en dan pas je pasje. Precies omgekeerd van wat we hier kennen. Ik weet inmiddels uit ervaring wat het risico is van deze omgekeerde werkwijze, wanneer je het anders gewend bent. Zorg dus dat je het telefoonnummer van je bank altijd paraat hebt om zonodig je pasje te blokkeren en een nieuwe aan te vragen. :?

Marcel
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

Dit heb ik ook altijd gedaan, gewoon het maximale bedrag opgenomen, wanneer nodig uit de ATM!

Toen ik ineens een groot bedrag wilde overmaken heb ik dat met een worldgiro van de postbank gedaan, dat was op dat moment de goedkoopste oplossing voor mij, het is een vast bedrag van 9,50 euro voor whatever bedrag! Wellicht hebben de banken iets dergelijks!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
Marcel
Amerikakenner
Contacteer:

Bericht door Marcel »

Toevallig net op de Postbank-website zitten kijken en Worldgiro is inderdaad een prima optie om grotere bedragen over te maken. Hoe het werkt staat op de website beschreven. Jaren geleden waren de kosten van zulk soort transacties meestal een percentage van het over te maken bedrag en dat kon dus flink in de papieren lopen. Met zo'n flat fee is dat nu geen probleem meer.
StefanP
Amerika-ontdekker

Bericht door StefanP »

Wederom super tips, bedankt! Ook ik zat te kijken hoe het beste geld overboekt kan worden. Het gaat in mijn geval om een fors bedrag dus zelfs enkele procenten komt in de buurt van 1000 euro - belachelijk, vind ik.

Ik had eerder de ABN en de postbank al gebeld maar geen van beide hadden ze nuttige tips. Terwijl de postbank dus wel die worldgiro heeft, maar de telefonische helpdesk is daar blijkbaar niet van op de hoogte of wil je overhalen om je overboeking via een veel duurdere manier laten verlopen.

Worldgiro gaat dus ook het worden in mijn geval!
Pepermuntje
Amerika-newbie

Bericht door Pepermuntje »

Joris,

Open bij de Fortis Bank een bankrekening en vraag daarbij voor 12 euro per jaar een Visa Card aan. Met die card kun je, in tegenstelling tot alle andere Visa Cards, GRATIS geld opnemen over de hele wereld. En gratis is ook echt helemaal gratis. Ik heb hem nu al 3 jaar en doe hem nooit meer weg. De enige voorwaarde is dat je een positief saldo op de Visacard hebt, anders berekent men maar liefst 4% van het opgenomen bedrag. Fortis hanteert gewoon de officiële wisselkoers zoals het GWK en al die anderen die hanteren. Je ontvangt GEEN rente over het saldo op de kaart.

Betalen met de Visa Card is altijd gratis, ook als er een negatief saldo opstaat.

Het openstaande bedrag op je card wordt maandelijks automatisch van je bankrekening afgeschreven. Je hoeft daar niks voor te doen, alleen een machtiging voor in te vullen.

Geef je niks uit, dan wordt er niks afgeschreven. Dus niet zoals bij andere cards dat ze elke maand 20 euro overboeken.

Als je dan ook nog eens het online banking pakket erbij neemt, dan kun je vanuit Amerika alles zelf overboeken naar je Visa Card en je krijgt op je spaarrekening nog rente ook.

Wellicht een idee om zo'n card aan te vragen.
ChevyAstro
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Bericht door ChevyAstro »

Als je een flinke berg geld wilt wisselen moet je dat vooral niet via een Nederlandse bank doen. Dat kost je VEEL te VEEL geld.

Ga naar https://www.xe.com/fx en laat XE-Trade je geld wisselen.

Succes,

Andrew.

ChevyAstro :mrgreen:
joris van osselaer
Amerika-newbie

XE trade

Bericht door joris van osselaer »

Dank voor je reactie. Zat zelf ook al een tijdje te zoeken naar een goedkopere manier dan wisselen bij een Nederlandse bank. Die rekenen allemaal (in ieder geval ING en ABN) heel toevallig een commissie van 2.75%. Had de site van XE trade gezien, maar wist niet of ik het zaakje kon vertrouwen. Heb jij er goede ervaringen mee?
Ga per 1 jan naar New York verhuizen
ChevyAstro
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Ik weet niet hoe groot jou berg met geld is maar hou er rekening mee dat je ook aan de bank hier in Nederland geld moet betalen voor het overboeken naar XE-Trade. Vervolgens betaal je aan XE-Trade ook weer een stukje geld voor de kosten die hun maken om het geld in dollars weer retour te storten naar een door jou opgegeven bankrekening.

Als ik uit ga dat je bijvoorbeeld ¤ 10.000.-- moet wisselen naar dollars dan zou je bij de Nederlandse bank in ieder geval ¤ 275.- commissie betalen alsmede dat je een slechte koers krijg.

Voor hetzelfde bedrag van ¤ 10.000.-- betaal je via XE-Trade totaal zo'n ¤ 40.- aan wire transfer kosten PLUS dat je een betere koers krijgt. Zo hou je uiteindelijk dus meer geld over.

Ik hoop dat je hier iets aan hebt.

Greetz,

Andrew.
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

ofwel zet het op een postbank account, bestel de worldgiro, dan open je een account in de VS. Vervolgens vertel je de postbank om het gehele bedrag, of gedeeltelijk over te maken op de VS rekening, kosten 9,50 euro :shock: Er zal best een limiet zijn, maar daar moet je de postbank maar even voor bellen!

Richard
Rperre is op 28-4-2011 door een helicopterongeval om het leven gekomen. We zullen hem missen.
ChevyAstro
Amerika-ontdekker
Contacteer:

Hoi Richard,

Ik heb in het verleden eens fl 50.000.-- (nog guldens dus) moeten over maken via de Postbank. Dat moest ten tijde speciaal verwerkt worden met verificatie. Via telebankieren lukte het in ieder geval niet direct. Geen idee hoe dat nu loopt.

Wel een goed idee trouwens, hier wist ik dus niets van af. Maar ja, ik zit ook al 2 jaar niet meer bij de Postbank omdat ik het een :evil: bank vind.

Andrew.

Little John
Amerika-ontdekker

Bericht door Little John »

Hoi
De koers bij de Postbank is volgens mij helemaal niet zo slecht hoor. Toen ik van de zomer op het postkantoor dollars ging kopen kreeg ik bijna dezelfde koers die op xe.com werd vermeld. Je bent alleen wel 2% kosten kwijt maar dat is minder dan ik bij andere banken ben tegengekomen. Volgens mij geldt precies hetzelfde voor traveller-cheques. Het blijft natuurlijk goedkoper om je $$ gewoon uit de ATM te halen.
Succes met je studie joris!
California Rules!
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

ChevyAstro schreef:Hoi Richard,

Ik heb in het verleden eens fl 50.000.-- (nog guldens dus) moeten over maken via de Postbank. Dat moest ten tijde speciaal verwerkt worden met verificatie. Via telebankieren lukte het in ieder geval niet direct. Geen idee hoe dat nu loopt.

Wel een goed idee trouwens, hier wist ik dus niets van af. Maar ja, ik zit ook al 2 jaar niet meer bij de Postbank omdat ik het een :evil: bank vind.

Andrew.

Het is geen geweldige bank, maar dit product is enorm handig en goedkoop! Je krijgt speciale accept giro's thuis om dit te doen en het kan NIET electronisch! Zoals ik al zei, weet ik niet wat de limiet is, en weet ik ook niet of ze boven een bepaald bedrag moeten verifieren, maar als het geld op de rekening staat, wat kan er dan nog meer geverifieerd worden?

Een ding waar ik net aan dacht is: Wanneer je het land binnenkomt vragen ze op de douane formulieren of je meer dan $10.000 meeneemt! Ook hier weet ik helaas niet het fijne van, maar de vraag wordt gesteld!

Richard
Marceljesse
Amerikakenner

Bericht door Marceljesse »

Deze draad wordt wel steeds interessanter zou ik zeggen.
Ik hoorde net dat de euro staat op 1.328 dollarcent.

De eerste keer dat ik ging was de prijs 1:1
en nu 2 maanden voor vertrek staat hij op 1:1.328

Wat verwacht men hier van de dollar prijs. Moet ik nu toch maar eens dollars gaan halen bij de bank of zal het in februari nog zo zijn?????
rperre
Amerika-expert

Bericht door rperre »

marceljesse ze verwachten dat de euro nog beter gaat worden, dus ik zou ze niet halen! Dit is wat ik gehoord heb!!!! misschien moet ik een disclaimer toevoegen :wink:

Richard
freekb2
Amerikakenner

Bericht door freekb2 »

Inmiddels staat de koers op 1.345.

Wat ik weet is dat de koers nog verder zal stijgen, naar verwachting. Het financieringstekort in de VS blijft oplopen. Ook de rente verhoogt Greenspan, iets wat niet te goede komt van de economie. Zodra men in de Arabische wereld zegt de olie moet in euro's betaald worden is er helemaal een probleem.

Maar de grote vraag is nu, klopt deze koers of is hij zo gestegen doordat de lucht heet werd omdat deze gebakken werd. Ofwel is het geen gebakken lucht?

Wat ik als laatste gehoord heb is dat de koers nog verder zal stijgen.
StefanP
Amerika-ontdekker

Bericht door StefanP »

Ik verwacht dat de dollar nog veel verder daalt. Goed nieuws en slecht nieuws voor mij: goed omdat ik een mooie koers krijg als ik een deel van mijn spaargeld omzet om leuke dingen in de VS te kopen (ik emigreer per 1 jan 2005) en slecht omdat mijn loon in dollars wordt uitbetaald. Maar goed, ooit stijgt hij weer en tot die tijd laat ik mijn spaargeld daar gewoon als dollars staan.

Zie ook http://www.usmarkets.nl/html/modules.ph ... &sid=51297 en http://www.usmarkets.nl/html/modules.ph ... &sid=51296 voor achterliggende analyses over waarom het deze keer wel slechter gaat met de dollar.
marcuscj
Amerikakenner

Bericht door marcuscj »

Slecht nieuws voor mij.
Ik ga naar Spanje voor 3 weken voor Christmas en New Years eve.
Gellukig blijf ik bij vrienden logeren at Marbella, Costa del Sol.
Groetjes
Made in Holland
Amerikafan

Bericht door Made in Holland »

Marceljesse schreef: Moet ik nu toch maar eens dollars gaan halen bij de bank of zal het in februari nog zo zijn?????
Marceljesse,

Zou me niets verbazen als hij naar de 1.40 gaat (of misschien wel verder).
Zou me in februari lulliger voelen met een berg te dure dollars dan dat ik de kans enkele maanden eerder heb laten liggen. :wink:

Leon
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer