Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door ina »

Ik zou dat niet zo snel doen, je loopt dan omhoog en al bij de eerste waterval is dat een lastige klim. Hou ook de waterstand in de gaten, wij zijn er na onze eerste prachtige tocht nog 2 x geweest en beide keren niet kunnen lopen door flooding. Het liften viel bij ons reuze mee hoor, mijn man is vanaf het v.c. gaan lopen en liften en had snel een lift. Eerst ons afgezet bij Chimney rock, de auto bij het v.c. en toen zelf naar Chimney rock gelift vanwaar we begonnen, je kan ook bij het v.c. vragen of er toevallig iemand heen gaat.
SenS-USA
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door SenS-USA »

Ina, bedankt voor je reactie!
Nog meer ervaringen mbt waterstand, ervaringen en liften zijn welkom.
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door josea »

Wij hebben dat afgelopen zomer gedaan (zie onze blog, op 17-7-2018); begonnen bij Visitor center en tot aan de derde waterval (eerste die wij tegenkwamen dus) gelopen. Daar konden we niet echt via de waterval verder klimmen, maar er is een “walkaround”. Als je een stukje voor die waterval aan de linkerkant omhoog loopt, is er een trail via de rotsen hoog boven de waterval langs. Na de waterval loopt die trail weer naar beneden, aangegeven met diverse cairns. Mijn man en zoon hebben dat gedaan en konden dus na de waterval weer verder lopen. Ik weet niet hoe het dan bij de volgende waterval is, want zover is hij niet meer gelopen, omdat zoonlief terug wilde. Maar van waterval 3 naar 2 is nog een heel eind.

Zie ook www.nps.gov/care/planyourvisit/upload/s ... mar-18.pdf
Daar kun je een kaart en beschrijving vinden van de route en ook van de walkaround.
SenS-USA
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door SenS-USA »

Ok! Bedankt voor de informatie!
SenS-USA
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door SenS-USA »

Om nog even hier op terug te komen: we hebben uiteindelijk de hele route gedaan vanaf het startpunt naar VC. Wat een geweldige tocht! BIjna niemand tegen gekomen, het was zo mooi!!!! Echt een aanrader! Ik was wel heel blij met de hulp van mijn vriend, De klim bij de tweede waterval vond ik heel eng :shock: .
Een lift vanaf het VC was zo geregeld. Een Duits gezin in een camper heeft ons afgezet.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door Allard »

SenS-USA schreef:
11 jan 2020, 11:59
De klim bij de tweede waterval vond ik heel eng
Fijn dat je de ervaring nog even terug meldt. Wanneer hebben jullie hem gelopen? Een bericht meldt dat je de bij de pool na de 2e waterval een stukje moet zwemmen:

(August 2019) A flash flood has created hazardous conditions in Sulphur Creek. There is now a mandatory swim at the narrow constriction below the 2nd waterfall, as well as a swim after the 3rd waterfall if the bypass trail is not used. Due to the swim at the waterfall, the National Park has had several search and rescue incidents from falling while attempting to climb down a 9ft edge down canyon right after the final waterfall. You enter Sulphur Creek at your own risk.

Bron: GirlonaHike en RoadTripRyan
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door ina »

Als er een flashflood is geweest zou ik sowieso niet gaan, wij hebben een keer gelopen met prachtig weer, dan is het een super mooie hike. Twee andere keren waren er net flashfloods geweest, het wordt dan een kolkende rivier, waar je echt niet door een canyon wil lopen. Regel is dat bij het begin van de trail, waar het water begint, het water onder de knie moet zijn wil het veilig zijn en altijd even informeren bij het visitorscenter of er geen regen wordt verwacht. Volgens mij heb ik in dit topic een link naar ons reisverslag gezet van toen wij hem hebben gelopen.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door Allard »

@ina Dank je voor de info. Nu weet ik niet of je in hetzelfde gezelschap zit/zat als @SenS-USA maar vermoedelijk heb je de hike voor augustus 2019 gedaan. Indien ik het goed begrepen heb al in 2011. Uiteraard moet je daar niet in de narrows zijn bij een flashflood of voorafgaande aan een dreigende.

Het ging mij om de toestand na die laatste flashflood. Indien er tijdens zo'n flashflood veel zand wordt verplaatst dan kan er op relatief korte afstand achter de waterval een soort van dam ontstaan. Indien na de flashflood het water weer zakt, dan kan na de waterval een poel van enige meters diepte blijven staan. Dan moet je dus zwemmen i.p.v. waden. En zo ja, dan zou dat de indeling van onze voorgenomen hike veranderen.

Overigens erodeert zo'n dam wel weer in de loop der jaren zodat het water weer een normale doorwaadbare diepte krijgt.
SenS-USA
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door SenS-USA »

Hallo Allard,

Dat zijn wij net op tijd geweest. Wij hebben de tocht gelopen op 20 juli 2019. Zoals je op onderstaande foto's kunt zien stond het water het grootste deel van de tijd tot maximaal onze enkels.
IMG_4509.JPG
IMG_4502.JPG
IMG_4528.JPG
Op de route tussen de 2e en 3e waterval zat er na een grote steen wel een 'klein gat'... haha
IMG_4516.JPG

En na de derde en laatste waterval hebben wij niet gezwommen. Wij zijn langs het randje geklommen wat je op de foto ziet aan de rechterkant. Daarna ben ik het poeltje nog even ingelopen, dat werd wel redelijk diep :)

IMG_4552.JPG

Sowieso altijd van te voren bij Visitor Centre informeren! Het was echt een hoogtepunt van onze vakantie, dus het zou fantastisch zijn als je hem wel kunt doen!
En.... neem ook een taartje bij Giffords House (zo lekker!!!!)
Gebruikersavatar
josea
Amerikakenner
Berichten: 938
Lid geworden op: 15 dec 2014, 12:20
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Veldhoven

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door josea »

Echt? Zijn jullie over dat randje aan de rechterkant kunnen klimmen bij die derde waterval? Dat vonden wij te eng, zo glibberig en steil. Wij hebben daar de bypass trail gebruikt. Maar wij kwamen ook van de andere kant, vanaf het Visitor center, dus moesten omhoog klimmen in plaats van naar beneden.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door Allard »

SenS-USA schreef:
20 feb 2020, 11:44
........ Het was echt een hoogtepunt van onze vakantie, dus het zou fantastisch zijn als je hem wel kunt doen!
Dank je voor de info en de mooie foto's. Het lijkt ons inderdaad een prachtige hike. Vooral ook omdat je hem min of meer vanaf het asfalt kan starten. Zonder dat er een urenlange rit over een dirtroad aan voorafgaat. En dat er ook relatief eenvoudig een shuttle te regelen is. Dat is eerder een uitzondering dan een regel bij dit soort uitstapjes. Wat voor schoenen hadden jullie aan? Wij nemen naast onze wandelschoenen ook teva's mee. Mijn probleem is dat ik daar relatief snel blaren in krijg. En als de voeten af en toe nat worden komen die nog die blaren nog sneller. Helaas.
ina
Amerika-expert
Berichten: 3781
Lid geworden op: 07 feb 2007, 18:55
Aantal x V.S. bezocht: 16
Contacteer:

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door ina »

Een paar oude gympen :thumbup:
SenS-USA
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 24 feb 2018, 15:29
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: Sulphur Creek hike - Capitol Reef National Park

Bericht door SenS-USA »

Wij hadden ook gewoon een paar oude gympen aan.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer