"Grote" camera mee of compact?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
SuperFieke
Amerikafan
Berichten: 209
Lid geworden op: 07 jan 2016, 15:23
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door SuperFieke »

Goede tips! Nu twijfel ik tussen die nekband en die clip :D
Ik heb alleen een beetje schrik, als mijn camera zo aan de zijkant (aan broek) of achteraan (aan rugzak) hangt, dat ik tegen iets kan botsen, ofdat iemand ertegen loopt. Als mijn camera vooraan hangt, ondersteun ik hem dikwijls met mijn hand en hij lijkt dan beter beschermd.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Galapogos »

Je kunt die clip ook aan de voorkant van je lichaam hangen, bijvoorbeeld aan de schouderstrap van de rugzak. Dat vind ik zelf heel comfortabel.

Desalniettemin heb ik eigenlijk altijd een zonnekap op de camera zitten. Niet alleen vanwege de zon, maar ook om het frontelement van de cameralens te beschermen. Dat doe ik ook als ik die clip niet gebruik. Gewoon altijd als ik met de camera loop.
UitHolland
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 30 aug 2014, 18:38
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: the Netherlands, Planet Earth, Earth-Moon System, Solar System, Milky Way Galaxy, Local Group, Virgo

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door UitHolland »

Ben even 'weg' geweest. Maar ik zie dat er genoeg anderen zijn met dezelfde positieve ervaringen met de clip.

De nekband kun je alsnog doen, afwisseling in de belasting van het gewicht van je camera plus lens zorgt voor nog meer comfort.
Ik gebruik mijn camera nooit los. Als ik geen nekband gebruik dan is er wel een strap die om mijn pols gaat. Daar heeft dat merk ook een oplossing voor.
Kans op botsen heb je altijd, ik denk wel minder wanneer je kamera aan de clip hangt. Eigenlijk hangt hij niet.
In het begin was ik bang dat hij zou vallen op het moment dat ik dacht dat hij erin zat voor mijn gevoel maar dat hij dan zomaar ineens zou kunnen vallen.
Ik denk dat ik hem nu ongeveer 2 tot 3 duizend keer in en uit heb gestoken.
Nog nooit klikte er iets en zat hij niet echt vast.
Ik denk dat het zo ontworpen is dat het gewoon niet kan gebeuren.

De zonnekap er altijd op vind ik ook een goede tip. Dit kan in sommige situaties zorgen voor vignetting, maar meestal zorgt het voor betere resultaten, beetje op letten.
Gebruikersavatar
bigoak
Amerikafan
Berichten: 143
Lid geworden op: 31 mei 2013, 10:27
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Haarlem
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door bigoak »

pocket camera
pocket camera
telefoon
telefoon
Ik heb spijt gehad dat ik de SLR niet mee had naar Washington DC afgelopen december. De foto's die ik met de pocket camera (Canon Powershot) bevatten heel veel ruis. Het probleem met de telefoon (Galaxy S10+) is het zoomen (zeker als het -5 is), de scenes in het donker (stabiel houden van de telefoon) en de batterij die heel snel leeg raakt. Ook vind ik het lastiger om de foto's een nabewerking te geven. Ik schiet voornamelijk in RAW formaat en kan dan via diverse software programma's iets aanpassen indien ik dit in de manual stand gemist heb.

Bijgevoegde foto's zijn met grote(re) moeite genomen dan ik met een DSLR zou hebben, maar zeker wel geslaagd.

We reizen voornamelijk per auto en dan is het gewicht niet echt bepalend. In de stad volstaat de standaard Canon 18-55 mm lens en ik neem voor de zekerheid een Sigma 70-250 mm mee. Aangezien mijn Canon Eos 100d problemen begint te vertonen (zit tegen het gemiddelde max aantal clicks aan), haal ik vanmiddag een nieuwe Eos 80d op. Deze is stukken zwaarder, dus even afwachten wat deze in september kan presteren.
2003/2004/2012/2013/2015/2016/2017/2018 (2x)/2019 (2x)/2022/ 2023 (2x)
2024: Texas (april) & Centraal USA (okt/nov)
www.bigoak67.nl
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Allard »

@bigoak De Galaxy S10 lijkt het royaal te winnen van je Canon. Mooi resultaat!

@UitHolland Een passende zonnekap zorgt nooit voor vignetting. Wat nog wel eens gebeurt dat de kap er niet volledig op gedraaid wordt. Dan zie je inderdaad donkere hoeken. Weer of geen weer. Ik gebruik altijd mijn zonnekap. Het effect daarvan moet je ook weer niet overdrijven maar alle beetjes helpen. In drukke mensen massa's helpt de zonnekap ook je frontlens te beschermen. Naast goede redenen om de zonnekap te gebruiken heb ik ook goede redenen om nooit een z.g. uvfilter te gebruiken.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door harryh »

Allard schreef:
10 jan 2020, 13:07
heb ik ook goede redenen om nooit een z.g. uvfilter te gebruiken
Welke dan?
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Almere vak V »

daveyb078 schreef:
23 okt 2019, 15:47
Al met al weegt m'n tas een kilo of 10, maar ik vind dit meer dan opwegen dan alleen m'n IPhone mee.
Tsja, iedereen zn hobby. Het zou wat mij betreft 10 kilo te veel zijn. Ben absoluut geen fotograaf. Heb er geen verstand van. Ook geen geduld voor. Maar ik sta er, zeker sinds de XR, verbaast van te kijken wat voor foto's je met je telefoon kunt maken.
Gebruikersavatar
Allard
Amerikafan
Berichten: 397
Lid geworden op: 08 jul 2012, 13:19
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Allard »

harryh schreef:
10 jan 2020, 13:14
Welke dan?
Hele volksstammen geloven heilig in zo'n filter. En de meeste fotozaken verkopen ze maar wat graag. En de meeste foto"vak"bladen zoeken niet graag de confrontatie met hardware verkopers op. Advertenties!

Er is heel wat informatie over te vinden. Dit artikel geeft redelijk goed weer hoe ik er over denk. Concrete nadelen zijn meer diffractie en glare. Overigens ben ik niet zo puriteins als de auteur van dit artikel in het steeds maar opschroeven van beschermdoppen. Ik ga er, eerlijk gezegd, tamelijk grof mee om. Belangrijker vind ik het om zoveel mogelijk stof en rotzooi buiten het camerahuis te houden.

Met al mijn frontlenzen, en dat zijn er best wel veel, is het altijd nog goed afgelopen. De consequent gevoerde zonnekap heeft al heel wat ongewenste intimiteiten op afstand gehouden.
harryh
Amerika-expert
Berichten: 4978
Lid geworden op: 19 mar 2013, 15:06
Aantal x V.S. bezocht: 59
Locatie: West-Brabant NL

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door harryh »

Ik heb het kwaliteitsverschil ook ervaren, maar met een goed UV merk ik het verschil niet tussen zonder of met. En ja heb ook altijd een zonnekap op m'n lenzen.

Mij gaat het vooral om voorkomen van vuil op de lens, het schoonmaken van de lens zelf vind ik best lastig en een risico. Vooral gehaast niet goed schoonblazen en dan poetsen met vuil er nog op.
Lennartc
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 16 jun 2015, 08:36
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Lennartc »

deze discussie heb ik ook een tijd gehad (met mezelf dan uiteraard)...

Ja; die dslr is soms (letterlijk) aan blok aan je been, maar de kwaliteit maakt alles goed.
Veel mensen in mijn omgeving nemen alleen een telefoon mee; want die maakt 'zulke mooie foto's" .

Dat is overdag, en op het relatief kleine scherm van een telefoon , vast waar.
Maar als je de foto's laat afdrukken dan vallen ze al snel door de mand.

Oftewel; ik vervloek die camera weleens, maar neem hem altijd mee.
Tegenwoordig fan van de peak slide
09 - NYC
10 - NYC, Washington, Miami
11 - Miami
12 - Roadtrip Californië, Utah, Nevada, Arizona
15 - Denver - Seattle
17 - Kauai - Big Island - NYC
18 - Florida
20 - Roadtrip New England
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Whitestreet »

Ik heb in 2018 in Florida foto's gemaakt met mijn (toen nieuwe) Galaxy S9+) en die maakte zeker mooie foto's.... Voor op je telefoon....
Ga je ze later bekijken op de computer vallen ze toch wel tegen. En dat is als je ze overdag met zonlicht maakt, in de avond of binnen is het nog minder. Een telefoon is leuk voor Facebook en instagram. Zoomen ga ik het niet eens over hebben want dat kan een telefoon helemaal niet.

In 2019 heb ik voor onze rondreis westkust een bridgecamera gekocht, geweldige 83x optische zoom van mijn Nikon coolpix P900, goede foto's zeker de foto's van wilde dieren verder weg, dat ga je met een DSLR camera niet halen zonder lens die het veelvoud van je camera kost. Nadeel is het formaat van de camera als je in de stad loopt (ik heb de camera dan voor op mijn rugtas met een mount waar ik deze snel kan pakken), vast objectief en toch iets beperkte mogelijkheden.

Ook met deze camera kon ik het net niet vinden dus ben weer op zoek gegaan, ik wilde de kwaliteit van een DSLR maar de zoom van een bridge camera. Dan moet je een compromis sluiten.. Dus in kwaliteit omhoog en zoom naar beneden.

voor 2020 (Florida) heb ik recent een Canon EOS 800D gekocht met de standaard 18-55 en 55-250 lenzen. Ik vind het leuk om hiermee te spelen.
Als je je camera altijd in de automatische stand houd staan zal je de mogelijkheden van een "Grote" camera niet benutten en zou ik bij mijn bridgecamera gebleven zijn. Ik neem de camera een paar keer per week mee als ik mijn honden ga uitlaten, er zijn hier veel watervogels, perfect om te oefenen.

Dus wat neem ik mee qua foto apparatuur voor mijn volgende reis? Mijn telefoon voor mijn Facebook en Whatsapp, gewoon om de familie op de hoogte te houden.
Dan mijn Lowepro 150 of Hama daytour 240 rugtas (heb ze beide besteld om te proberen) met daarin mijn DSLR camera, 18-55 lens, 55-250 lens, nog een 70-300 lens met extender (uitprobeersel) statief, Commlite draagriem, en alle extra toebehoren.

Met een rugtas loop ik toch altijd al, dus dat extra gewicht maakt niet uit, voor mijn werk loop ik met een rugtas die het meervoudige weegt.
Ik zal mijn vrouw vast wel een keertje bij het zwembad van het hotel in Miami achterlaten (vind ze totaal niet erg) en zal ik richting de Everglades gaan om daar wild en natuur te gaan spotten en fotograferen. En wellicht schaf ik daar wel een 100-400 / 150-600 aan als ik echt iets "mis" qua bereikbaarheid van vogeltjes.

Ik ben nog een beginner in de fotografie wereld maar vind het leuk, en als je eenmaal een beetje doorhebt wat de mogelijkheden zijn is een DSLR "Grote" camera echt een toevoeging voor je vakantie vind ik, ondanks dat je wat meer mee sleept dan je eigenlijk wil :)
2018 Florida / 2019 Westkust
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door PSVwally »

Hoe zit het eigenlijk met videocamera’s?
Ik film vaak meer dan dat ik foto’s maak. Maar wat is nou eigenlijk een goede, maar betaalbare filmcamera?

Ik doel dan wel op wat beters dan een actioncamera als gopro. Die hebben vanaf de hero7 gelukkig een actioncamera die beter is dan al hun vorige versies.
Gast

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Gast »

PSVwally schreef:
30 jan 2020, 13:14
k doel dan wel op wat beters dan een actioncamera als gopro
Wat zoek je dan cq wat wil je er dan mee gaan doen? Qua formaat, beeld en stabiliteit is de GoPro meer dan prima toch?

Anders (https://www.hotrate.com/photography/best-video-camera/):
Panasonic 4K Cinema-Like Video Camera Camcorder HC-WXF991K

of
Sony Handycam FDR-AX33 Wi-Fi 4K Ultra HD Video Camera Camcorder
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19591
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door PSVwally »

Probeer met een GoPro maar eens een goede avondfilm of te zoomen.... Nope.

Ik vind de Sony A7iii bv net wat te zwaar maar die heeft en ontzettend scherp beeld en is kwalitatief goed voor zowel video als foto
IngridUSA
Amerikakenner
Berichten: 1216
Lid geworden op: 02 jun 2019, 13:15
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: West-Brabant

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door IngridUSA »

Iemand al ervaring met de nieuwe GoPro hero8? Of een andere camera die een echte aanrader is? Wij twijfelen ook tussen deze of een videocamera (en inderdaad welke dan).

We moeten eigenlijk eens een goed vergelijkend warenonderzoek gaan doen, maar dat is er nog niet van gekomen. Ik hou altijd wel van goede reviews van echte ervaringsdeskundigen.

Ik fotografeer graag met Canon maar het filmen laat ik liever aan de rest van het gezin over.
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Whitestreet »

Met een beetje DSLR camera van nu kan je prima video's maken hoor..
Wat je wilt, Full HD of 4K.. Plus het voordeel dat je ook een geweldige foto camera hebt.
De meeste vloggers van tegenwoordig gebruiken ook gewoon een goede DSLR camera.

Ik vind zo een GoPro zo raar vasthouden. Zo klein (Kan een voordeel zijn) Of je moet 'm op een sok zetten, maar dan zie je niet wat je doet.
2018 Florida / 2019 Westkust
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer