Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Jelmerr
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2019, 23:28
Aantal x V.S. bezocht: 1

Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door Jelmerr »

Dag lieve mensen!

Ik vertrek komende januari naar de VS met een J1 visum voor 11 maanden. Mijn visum loopt af 3 november, maar ik vlieg 5 november terug vanwege de zogeheten ''grace period'' van een J1 visum, die je toestaat de VS te verlaten binnen 30 dagen nadat je visum afgelopen is. Geen vuiltje aan de lucht dus voor mij. Nu vroeg ik mij alleen af, als ik op het vliegveld zal in-checken zal het misschien opvallen dat mijn terugkomst zal zijn na de verloopdatum van mijn visum en kunnen ze daar lastig over gaan doen.

Mijn vraag is nu, hoe kan ik mij het beste voorbereiden om zo'n vraag te kunnen beantwoorden? Ik heb geen zin in gehannes voor het vliegen.

Groetjes,
Jelmerr!
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door Nagini »

Zover ik weet controleren ze bij uitreis je visum niet. Je moet wel je paspoort als ID laten zien, maar ze kijken niet naar of je legaal in de VS was (je gaat immers weg, dus je hoeft niet door immigratie). Wel komt je uitreis in het systeem, dus ze weten de volgende keer wanneer je het land in bent gegaan, en wanneer weer uit. Dus als je problemen zou krijgen (in dit geval verwacht ik van niet, wat je doet is precies waar die grace period voor bedoelt is)zou dat bij een nieuwe visumaanvraag of inreis op ESTA zijn.
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door mtl »

Bij het inchecken op Amerikaanse luchthavens zal niemand je vragen hierover stellen lijkt me. Wie moet dat doen? Bij de terugreis uit Amerika heb je immers niks meer te maken met US Immigrations.
Gebruikersavatar
Jelmerr
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2019, 23:28
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door Jelmerr »

Dat is fijn om te lezen allemaal. Ik kan me alleen voorstellen dat op het moment dat ik op Schiphol voor mijn heenreis incheck het op zal vallen dat mijn terugreis later zou zijn dan dat mijn visum geldig is. Zouden ze daar een probleem van maken?

Ik heb de vorige keer ook gehannes gehad omdat ik op Montreal vloog en ik "maar aan moest tonen dat ik naar de VS ging".
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door mtl »

Waar moest je dat aantonen? Op Schiphol?
Gebruikersavatar
Jelmerr
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2019, 23:28
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door Jelmerr »

mtl schreef:
13 dec 2019, 10:24
Waar moest je dat aantonen? Op Schiphol?
Yes! Aan de check-in balie van United
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door mtl »

Ja, zodra je naar de VS vliegt dan moet je inderdaad aantonen dat je esta of visum in orde is. Is dat niet het geval dan kan je geweigerd worden.
Gebruikersavatar
Jelmerr
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2019, 23:28
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door Jelmerr »

Mijn visum is in orde, maar de Grace period staat er niet op vermeld. Daarom ben ik bang dat er gezeur over kan komen. Heb je misschien een tip hoe ik het aan kan pakken?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door mtl »

Je visum is in orde of niet. Als je grace period echt een probleem is dan kan het zomaar zijn dat er inderdaad gehannes komt en dat je in het slechtste geval geweigerd wordt. Ik zie niet in wat je nog verder kan doen.
Gebruikersavatar
Nagini
Amerikakenner
Berichten: 483
Lid geworden op: 10 apr 2018, 09:12
Aantal x V.S. bezocht: 12
Locatie: Lewisburg, WV

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door Nagini »

Als je echt als de dood bent dat iemand je een vraag erover gaat stellen, print dan de pagina uit van de .gov website waarop staat dat grace periods bestaan en neem het mee als bewijs. Ik begrijp dat je het spannend vind door je eerdere ervaring, maar tussen de regels door denk ik dat het probleem de vorige keer niet de VS was, maar de immigratie bij Canada. Sinds 16 maart 2016 moeten reizigers die per vliegtuig naar Canada reizen of in transit zijn, in het bezit zijn van een eTA (electronic Travel Authorisation). Een geldig visum voor de VS (je eindbestemming) was dus niet voldoende, je zou immers in Canada kunnen uitstappen en daar allemaal dingen doen. Of had je ook een eTA?
mtl
Amerika-expert
Berichten: 7754
Lid geworden op: 08 nov 2009, 10:22

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door mtl »

Ik mag toch aannemen dat ze bij de luchtvaartmaatschappijen op de hoogte zijn van de J1 visa en grace periods?
Willem1
Amerikafan
Berichten: 240
Lid geworden op: 30 sep 2016, 16:09

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door Willem1 »

Bij het inchecken kijken de luchtvaartmaatschappijen alleen naar of je op dat moment de VS in mag. Niet naar wanneer je van plan bent er weer uit te gaan. Ten eerste valt dat niet onder de verantwoordelijkheid van de luchtvaartmaatschappij (die krijgen alleen een boete als ze iemand naar de VS vervoeren van wie ze hadden kunnen weten dat die de VS niet in zou mogen) - en verder zegt de datum van een retourticket natuurlijk niet zo veel: je kunt je vliegticket wijzigen, en/of misschien ben je wel van plan om de VS op een andere manier of met een andere vlucht te verlaten en had je het retourticket alleen maar gekocht omdat dat goedkoper was dan een enkele reis, oid.

De immigration officer aan de grens zal je misschien wel vragen wanneer je weer terug gaat. Maar die zou de regels moeten kennen.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door hemmie »

Als je op een esta vliegt ben je verlicht een retour (of onward) ticket te hebben, uiteraard binnen die 90 dagen. Op een werkvisum is die verplichting er niet, ik vermoed dat dat voor een J1 niet anders is. Je kunt theoretisch dus ook gewoon op een enkeltje naar de VS vliegen en pas later een terugvlucht regelen. Ze zullen dat dus ook niet controleren.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Jelmerr
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2019, 23:28
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door Jelmerr »

Nagini schreef:
13 dec 2019, 12:57
Of had je ook een eTA?
Ik had toendertijd ook een ETA om van het vliegveld met de auto naar de VS te reizen. Als ik het met goed herinner was er toen een probleem dat de periode tussen mijn heen- en terugreis veel langer was dan een ETA geldig is. Ik moest toen aan kunnen tonen dat ik vanuit Canada naar de VS zou gaan. Achterliggende gedachte is denk ik dat ik anders in Canada rond had kunnen blijven zwerven zonder een geldig visum. Heb ik het een beetje helder uitgelegd? Het klinkt allemaal gecompliceerd, haha! :blink:
-'16, '20 VT
Gebruikersavatar
Jelmerr
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2019, 23:28
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door Jelmerr »

mtl schreef:
13 dec 2019, 14:11
Ik mag toch aannemen dat ze bij de luchtvaartmaatschappijen op de hoogte zijn van de J1 visa en grace periods?
Ja dat zou ik ook denken. Maar aan de andere kant, ze zien zoveel reizigers op een dag die allemaal verschillende visa met allemaal andere situaties dat ik kan begrijpen dat ze door de bomen het bos niet meer zouden zien.
-'16, '20 VT
Gebruikersavatar
Jelmerr
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2019, 23:28
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door Jelmerr »

Willem1 schreef:
13 dec 2019, 15:18
De immigration officer aan de grens zal je misschien wel vragen wanneer je weer terug gaat. Maar die zou de regels moeten kennen.
Dit klinkt allemaal inderdaad heel erg logisch! Ik ben ook niet bang om het aan een Immigration Officer uit te leggen, die zal het zeer zeker wel begrijpen!
-'16, '20 VT
kastelke
Amerika-expert
Berichten: 18756
Lid geworden op: 02 feb 2005, 08:56
Locatie: Oakville, Ontario
Contacteer:

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door kastelke »

Jelmerr schreef:
13 dec 2019, 18:31
Nagini schreef:
13 dec 2019, 12:57
Of had je ook een eTA?
Ik had toendertijd ook een ETA om van het vliegveld met de auto naar de VS te reizen. Als ik het met goed herinner was er toen een probleem dat de periode tussen mijn heen- en terugreis veel langer was dan een ETA geldig is.:
Je mag als Nederlander of Belg maar liefst 6 maanden in Canada verblijven zonder visum. Dus enkel met eTA. (verblijven = niet werken of studeren, maar toerist spelen)
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
Gebruikersavatar
Jelmerr
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2019, 23:28
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door Jelmerr »

kastelke schreef:
14 dec 2019, 02:59
Je mag als Nederlander of Belg maar liefst 6 maanden in Canada verblijven zonder visum.
Klopt helemaal! Ik ben toen voor 9 maanden weggeweest, dus viel 3 maanden buiten de ETA!
-'16, '20 VT
Gebruikersavatar
Jelmerr
Amerika-ontdekker
Berichten: 30
Lid geworden op: 12 dec 2019, 23:28
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: Terugvliegen met een J1 visum in de ''grace period''

Bericht door Jelmerr »

Dus als ik het allemaal even samenvat:

-Met een J1 visum hoef ik niet bang te zijn dat er vragen worden gesteld over mijn terugreis omdat het voor mij niet verplicht is een terugreis te hebben
-Mochten er wel vragen komen dan zal dat hoogstwaarschijnlijk gewoon uit te leggen zijn en aan te tonen met een printje van de USCIS website!

Conclusie: Niet zo bang zijn!
-'16, '20 VT
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer