Reis FranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
FranckyD
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 dec 2018, 19:53
Aantal x V.S. bezocht: 5

Reis FranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Bericht door FranckyD »

Wij hebben het geluk om in Mei 2 weken naar Denver te mogen afreizen (voorafgaand aan een conventie ATD)
We maken vd gelegenheid gebruik om daar een rondje Denver aan te koppelen. In Juli2019 waren we nog een maand in USA waar we een rondje LA-SF-LV-YS-GC-JTNP-LA hebben gedaan met de vele hoogtepunten langs de route. Ook toen via dit forum heeeeel veeeel tips opgedaan.

Nu hebben we minder tijd genomen :-) 8Mei landen we dus van 9 mei tem 17 mei (9d) vullen we in met een toer met aansluitend nog enkele dagen Denver. We huren een auto en zijn wel gewend om vele km te rijden. Bedoeling is natuurlijk veel te zien vd natuurpracht met af en toe een korte wandeling <1u). Als rondje kunnen we vele richtingen uit. Zelf had ik gedacht aan onderstaand rondje maar andere voorstellen zijn ook prima. Graag wat feedback wat er zoal de moeite is en haalbaar is rekening houdend met het weer in Mei.

* Denver
* Estes (RMNP)
* Grand junction (Vail,...)
* Moab(2n - UT128, Arches, Canyonlands)
* Montrose (Black canyon of the gunnison NP)
* Colorado Springs
* Denver

Alvast bedankt voor het delen van jullie ervaringen en meningen!
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis ranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Bericht door Mrvanilla »

Wat je voorstelt kan op zich wel. Mei is in Colorado nog wel vroeg in het seizoen, dus de kans dat de Trail Ridge Road open is acht ik wel klein. Dat zou je een paar uur extra kosten aan omrijden dan. Daarnaast zullen er nog veel trails dicht zijn in RMNP. De vraag is of het dan de moeite is.

Ik zou dus niet teveel vastleggen en tegen die tijd kijken wat er wel en niet kan.

Mocht je RMNP overslaan dan kun je bijvoorbeeld wel zoiets doen:

1. Denver (vroeg vertrekken) - Rifle Falls State Park - Colorado National Monument - Grand Junction
2. Grand Junction - UT 128 - Canyonlands NP - Dead Horse Point SP - Moab
3. Moab - Arches NP - Moab
4. Moab - Black Canyon of the Gunnison - Crested Butte
5. Crested Butte - Aspen - Alamosa
6. Alamosa - Great Sand Dunes NP - Colorado Springs
7. Colorado Springs - Garden of the Gods - Denver

Dit is wel een schema dat uitgaat van weinig tot geen wandelen, zoals jullie stelden.
Groetjes,
Daniel
FranckyD
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 dec 2018, 19:53
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis FranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Bericht door FranckyD »

Veel dank Daniel! Hier kan ik wat mee. Om te beginnen een alternatief scenario maken voor RMNP en de Trail Ridge Road.
Het lukt me wel om hier een toer van te maken. Alle tips welkom!

Alleen de kronkel van Crested Butte > Aspen > Alamosa lijkt me weinig efficient. Is het niet beter Aspen aan te doen op weg naar Grand Junction...of zie ik iets niet?
Gebruikersavatar
Mrvanilla
Moderator
Berichten: 6639
Lid geworden op: 04 mar 2013, 07:13
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis FranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Bericht door Mrvanilla »

Die kronkel komt omdat er nu gesloten wegen zijn waar Google Maps rekening mee houdt.

Edit: bij nader inzien is Aspen toevoegen op de heenweg idd logischer. :wink: :thumbup:
Groetjes,
Daniel
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis FranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Bericht door Martin & Marianne »

Wij waren in 2013 in mei bij de Great Sand Dunes. Aanrader zo vroeg in het jaar! Misschien heb je iets aanaons verslag. Het kan nog wel koud zijn, we hadden sneeuw in Silverton.

Marianne
FranckyD
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 dec 2018, 19:53
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis FranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Bericht door FranckyD »

Dank Marianne! De blog bevat goede info. Smullen is dat.

Wij gaan in dezelfde periode en is frappant hoe groot de verschillen zijn in weersomstandigheden en landschap van een dag tot een andere (bvb. Great Sand Dunes <> Silverton <> Moab) ... We like!

Streek rond Moab gaan we deze keer wat meer tijd voor nemen nadat we deze zomer daar door zijn geraced....wat zonde was. Beginnersfout.

We overwegen om de route in omgekeerde volgorde te doen om zo wat meer kans te maken dat Trail Ridge Road RMNP open is....
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis FranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Bericht door Markstaal »

Leuke plannen! Ik zou vooral de wat warmere gedeeltes opzoeken.

De route omdraaien zal voor de Trail Ridge Road niet heel veel uitmaken, deze opent normaal gesproken rond Memorial day (eind mei). Afgelopen juni (de 8e) reden wij hier langs, en zelfs de dag ervoor was de weg nog afgesloten.
FranckyD
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 dec 2018, 19:53
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis FranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Bericht door FranckyD »

Tx Mark! Daniel had eerder ook aangegeven dat de kans klein is om RMNP door te rijden vanwege de reisperiode.

Met "warmere gedeeltes" bedoel je dan vooral geen hooggebergte en zo zuidelijk mogelijk? Zou je daarom een (totaal) andere lus voorstellen (eg. Santa Fe , Mesa Verde, ...)

Update Route met info die ik tot op heden heb verzameld :

1. Denver - Hanging Lake Park - Rifle Falls State Park - Colorado National Monument - Grand Junction
2. Grand Junction - UT 128 - Canyonlands NP - Dead Horse Point SP - Moab
3. Moab - Arches NP - Moab
4. Moab - Mesa Verde - Durango - Silverton - Montrose
5. Montrose - Black Canyon of the Gunnison - Alamosa
6. Alamosa - Great Sand Dunes NP - Colorado Springs
7. Colorado Springs - Garden of the Gods - Denver

Ik heb nog 1 nacht over die ik ofwel in Denver ofwel onderweg nog zou kunnen toevoegen.

Voorstellen voor extra nacht? Andere bezienswaardigheden onderweg? Must-see?

Gooi het gerust om naar eigen ervaringen.

PS. Na de terugkeer in Denver ben ik van plan om 1 a 2 dagen te skiën en wat opzoekwerk (op dit fantastisch forum) wijst mij naar Breckenridge, arapahoe of Keystone.
tomhster
Amerikakenner
Berichten: 919
Lid geworden op: 09 okt 2015, 22:00
Aantal x V.S. bezocht: 14

Re: Reis FranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Bericht door tomhster »

Dag 1 de Hanging Lake wandeling doen (vooraf boeken) en daarna niet verder dan Glenwood springs voor de overnachting. De volgende dag naar Moab via de 128. Laat Mesa Verde maar zitten als je niet heel erg in native cultuur geïnteresseerd bent. In plaats van Alamosa zou ik in Crested Butte overnachten. Misschien kun je daar dan ook nog skiën. Het is er in ieder geval heel mooi.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42034
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis FranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Bericht door Martin & Marianne »

Mesa Verde is erg interessant als je ook een tour doet. Maar zoals het nu is gepland s er te weinig tijd voor.
Als je naar Great Sanddunes gaat is een overnachting in de lodge daar aan te raden. De uren rond zonsondergang en zonsopkomst zijn het mooiste.
Wij vinden de Black Canyon of the Gunisson aardig maar geen hoogtepunt van de vakantie. We hebben het dit jaar opnieuw bezocht om het nog een kans te kans te geven maar we zijn nog steeds niet heel enthousiast.
Mei is wel een lastige periode. Ik denk dat het rond Crested Butte (wat op zich erg leuk is) wellicht nog wat minder is omdat de sneeuw aan het smelten is of net gesmolten is. Maar het zal natuurlijk heel erg afhangen van hoe de winter is. Ik denk dat het verstandig is om wel Moab vast te leggen maar de rest open te laten. Als de omstandigheden nog erg winters zijn zou je het nig wat westelijker kunnen zoeken, en bijvoorbeeld Capitol Reef en Monument Valley meenemen.

Marianne
FranckyD
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 29 dec 2018, 19:53
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis FranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Bericht door FranckyD »

Dank @Martin &amp; Marianne voor het delen van je ervaring en kennis.

Duidelijk dat er veel opties zijn en dat er moet rekening gehouden worden met het weer.
Die bergpassen en scenic views zeggen ons wel wat maar ergens "vastzitten" in de sneeuw is nu ook niet echt de bedoeling.

Ik bekijk even verder of Mesa Verde idd de omweg waard is. Is waarschijnlijk wel aangenamer van temperatuur.
Great Sand Dunes lodge ziet er wel leuk uit.

Capitol Reef & MV hebben we afgelopen zomer bezocht tijdens onze rondreis https://www.pindat.com/pindata/user/dereere
Gebruikersavatar
Markstaal
Moderator
Berichten: 1281
Lid geworden op: 31 jan 2014, 18:53
Aantal x V.S. bezocht: 7

Re: Reis FranckyD: Klein Rondje Denver - Mei2020 - Voorstellen route 9d

Bericht door Markstaal »

FranckyD schreef:
04 dec 2019, 15:49
Met "warmere gedeeltes" bedoel je dan vooral geen hooggebergte en zo zuidelijk mogelijk? Zou je daarom een (totaal) andere lus voorstellen (eg. Santa Fe , Mesa Verde, ...)
Doelde meer op de stukken rondom Colorado en Utah waar de kans op wegafsluitingen kleiner is.

Verder zijn een aantal dagen nu wat te vol. Vooral de eerst dag waarbij je vanuit Denver naar Grand Junction gaat, daar zou ik kiezen om of Rilfe Falls en Colorado NM te doen en Hanging Lake laten vallen of andersom. De wandeling van Hanging Lake kost redelijk veel tijd. Rifle Falls is leuk om te zien maar hier ben je met een uurtje wel klaar, voor Colorado NM is het mooi op de Rim Rock road helemaal uit te rijden en af en toe uit te stappen, hiervoor heb je ongeveer 1,5 a 2 uur nodig gok ik.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer