Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door vana »

Wij hebben het 1e deel van onze route samen met onze dochter al aardig ingevuld.
We rijden met haar in 14 dagen de route Phoenix - GC North Rim - US 12 - Torrey - US 95 - Telluride - Moab - Aspen - Leadville - Manitou Springs - Denver. Zie dit topic.

Maar het gedeelte dat we met zijn 2-en terugreizen van Denver naar Phoenix ligt nog helemaal open. Ons oorspronkelijk plan was om via Colorado en New Mexico te rijden. Dan zouden we wel een aantal stukken Colorado voor de tweede keer rijden.

Maar we hebben ineens een ander idee gekregen; waarom pakken we niet een klein stukje Texas mee?
Het idee is om dan vanaf Denver via Elkhart (KS) naar Amarillo te rijden. Dit ligt namelijk op een driehoek van drie staten en zo kunnen we Kansas en Oklahoma ook aan ons rijtje van bezochte staten toevoegen. Ik weet dat het een route is, die heel kaal is en waar niet veel te beleven is, maar dat lijkt ons ook wel eens leuk, dat weidse Amerikagevoel. En in dat gedeelte zullen we anders waarschijnlijk nooit komen. Het is gewoon één lange dag kilometers maken tot Amarillo.
Amarillo en omgeving is volgens mij wel mooi en daarna kunnen we dan een stukje Route 66 naar Santa Fe rijden.
We weten dat het waarschijnlijk bloedheet is dan, dus we gaan zeker geen (lange) wandelingen maken. Het zal meer een kort roadtripje zijn.

Ik kom voorlopig op onderstaande route uit:
dag 1. 03/8 Denver Airport (wegbrengen dochter) - Lamar (CO) (3 uur rijden)
dag 2. 04/8 Lamar - Syracuse (KS) - Elkhart (KS) - stukje Oklahoma - Amarillo TX (421 km, 4.15 uur rijden)
dag 3. 05/8 Amarillo (Palo Duro SP)
dag 4. 06/8 Amarillo - Tucumcari-Adrian (Midpoint) - Las Vegas (NM) - Santa Fe
dag 5. 07/8 Santa Fe
dag 6. 08/8 Santa Fe - Albuquerque
dag 7. 09/8 Albuquerque - Canyon de Chelly - Chinle
dag 8. 10/8 Chinle - Petrified Forrest - Holbrook
dag 9. 11/8 Holbrook - Salt River Canyon Scenic Drive - Phoenix
dag 10.12/8 Phoenix - Amsterdam (vertrek vlucht 18.55)

Lamar heb ik willekeurig gekozen, een andere overnachtingsplaats is ook prima, als het maar maximaal zo'n 3 uur rijden vanaf het vliegveld is.

- Wie heeft het eerste stuk van Denver tot aan Amarillo wel eens gereden? Is dit zo een beetje een logische route, of kan ik hem beter anders indelen?
Is het bijvoorbeeld mooier om Denver - Siracuse - Elkhart te rijden i.p.v. Denver - La Junta - Elkhart?
- Is er iets op de route van dag 1 en 2 dat de moeite van het bezoeken waard is?
- Is Palo Duro ook de moeite waard als je geen (lange) wandelingen gaat maken?
- Is Caprick Canyon State Park de moeite waard en is het een optie om dat park op dag 3 ook te bezoeken, of is dat te ver weg?
- Tips voor leuke dingen op de route Amarillo - Santa Fe?

We gaan waarschijnlijk niets van tevoren boeken, dus we kunnen altijd onderweg de route nog aanpassen als we ergens heel vroeg of laat zijn.

Verder zijn alle tips welkom en reisverslagen lees ik ook heel graag
Laatst gewijzigd door vana op 30 nov 2019, 17:01, 6 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: van Denver naar Santa Fe - via Texas

Bericht door jojostravelusa »

Palo Duro Canyon State Park is heel mooi en zeker een aanrader. Het is heel verrassend gelegen. Je rijdt eindeloos over de plains, die inderdaad ontzettend vlak zijn en dan ga je naar beneden, de canyon in, en ben je in een heel andere wereld. Wij hebben er 2 nachten op de camping gestaan, volkomen verstoken van elk contact met de buitenwereld, want er is geen bereik. Je kunt in het park met de auto rondrijden, maar ook verschillende wandelingen maken. Die hoeven niet per definitie lang of moeilijk te zijn.
Caprock Canyon State Park is ook mooi, maar wel heel anders. Er zijn daar heel veel prairiedogs en het is leuk om daar een poosje naar te kijken. Met wat geluk zie je ook bizons. Er loopt een kudde van ongeveer 100 bizons in het park.
Het is niet te doen om het op 1 dag te doen in combinatie met Palo Duro. D.w.z. je kunt gemakkelijk van het ene naar het andere park rijden, maar dan kun je niet voldoende tijd besteden aan de parken zelf.
Bij Amarillo zijn we, natuurlijk, naar de Cadillac Ranch geweest. Een leuke stop, die niet veel tijd hoeft te kosten. Tucumcari heeft een aantal leuke Route 66 dingen.
In Abilene zijn we naar het museum Texas Frontier geweest. Dat vonden we ook de moeite waard.
Kijk maar eens naar ons reisverslag van vorig jaar. De dagen vanaf maandag 9 april volgen jullie route min of meer. Die dag waren we bij Dallas in de buurt. Ik weet niet of jullie zo ver oostelijk gaan, anders kijk je naar de dagen vanaf donderdag de 12e. https://usa-chicago-lasvegas-losangeles ... april.html
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Texas.

Bericht door Coyote »

Een stukje Route 66 meepakken is natuurlijk altijd een goed idee! :thumbup:

Heb je ook gekeken of het mogelijk is om eerst tot Oklahoma City te rijden en dan Route 66 op te pakken? Deze stad wordt niet vaak aangedaan op het forum maar biedt een aantal verrassende bezienswaardigheden. Vandaar kun je dan Route 66 volgen. Is maar een idee, wellicht ligt het te ver uit je route. Je pakt dan nl. wel een mooier stukje Route 66 mee met een aantal leuke stops.

Als je na Tucumcari door Santa Rosa komt, zeker een stop maken bij The Blue Hole . Niet zo bekend maar absoluut een bezoekje waard. Afgelopen oktober heb ik er nog een duik genomen. :D

Nabij Santa Fe heb je Kasha Katuwe Tent Rocks NM, hebben jullie dat al eens bezocht? Absoluut een aanrader. In de zomermaanden kan het zeer druk zijn. Vroeg aanwezig zijn wordt dan aangeraden.

Eventueel ook nog een bezoekje brengen aan het Los Alamos National Laboratory.

Succes met je planning!

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Texas.

Bericht door vana »

@jojostravelusa Bedankt voor alle tips. We gaan Caprock Canyon SP dan maar niet bezoeken.
Ik heb jullie reisverslag ook doorgelezen. Ik heb er wat tips uit kunnen halen. Wat een mooie reis hebben jullie gemaakt, wel een gedoe met de camper zeg, met die koelkast en zo. (ben blij dat wij met de auto reizen :D )

@Coyote Bedankt voor je reactie Roland. Oklahoma City is ons te ver uit de richting, we willen wel een beetje rustig aan doen, we zijn dan al twee weken onderweg.
Th Blue Hole ziet er leuk uit, die zetten we op het lijstje. Los Alamos is wat uit de richting denk ik maar lijkt me ook wel interessant.
Kasha Katuwe Tent Rocks hebben we vorige keer over moeten slaan omdat de weg er naartoe afgesloten was. Die gaat dus waarschijnlijk wel in de herkansing.
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door jojostravelusa »

Ach, het was inderdaad lastig met de koelkast, maar dat is het risico van een wegbrengcamper. Voor ons is het ook wel weer een sport om er dan toch weer wat van te maken. We zijn niet zo snel van ons stuk gebracht gelukkig. We gaan het komend voorjaar weer doen. Wie weet wat dat weer gaat brengen. Voor ons geen auto. Dan moet je elke dag je koffers inpakken en zo :lol: Smaken verschillen gelukkig.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door vana »

Nee hoor, wij pakken echt niet elke keer de koffer uit. Je kunt je spullen gewoon er in laten hoor.
Jullie halen de kleren uit de kastjes, wij uit de koffer. En wij reizen ook niet elke dag verder. Wij moeten weer niet denken aan dat aan- en afkoppelen, verstopte slangen, douchen in een douchehok en allerlei gerammel onder het rijden. Geef ons maar een Airbnb, Bed&Breakfast of hotel.
Maar "camper reizigers en "autoreizigers" zullen elkaar nooit weten te overtuigen :lol:
Gebruikersavatar
jojostravelusa
Amerika-expert
Berichten: 2153
Lid geworden op: 12 mar 2014, 12:46
Aantal x V.S. bezocht: 13
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door jojostravelusa »

vana schreef:
01 dec 2019, 19:17
Maar "camper reizigers en "autoreizigers" zullen elkaar nooit weten te overtuigen
Gelukkig maar toch? :wink:
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door nieuwenoord »

Er is voor beiden wat te zeggen :-)
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door vana »

@nieuwenoord Hahaha, maar jij veranderde wel van mening hè.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door nieuwenoord »

In deze levensfase wel :-)
Gebruikersavatar
Loek
Amerika-expert
Berichten: 3996
Lid geworden op: 04 mei 2004, 17:23
Locatie: South Carolina, USA
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door Loek »

vana schreef:
29 nov 2019, 13:53
- Wie heeft het eerste stuk van Denver tot aan Amarillo wel eens gereden?
Ik heb het meerdere keren gereden op weg naar Houston TX, toen ik daar nog familie had zitten. Meestal rijden wij minimaal door naar Amarillo, want zoals je zegt er is verder onderweg niet veel te beleven. Ook de hotels onderweg zijn nou niet bepaald van wereldklasse. Lamar staat wel bekend als een Bird Watching city, en het is waarschijnlijk de beste plek om te stoppen onderweg als je niet te ver wilt rijden. Maar je zit in ongeveer 6+ uur rijden ook in Amarillo TX vanaf DIA.
swissdutchie
Amerikakenner
Berichten: 436
Lid geworden op: 09 jan 2011, 22:54
Aantal x V.S. bezocht: 8
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door swissdutchie »

Hoi,
Met het eerste stuk tot aan Santa Fe kan ik je helaas niet helpen, want Texas staat pas voor volgend jaar op het programma.
Kasha Katuwe tussen Santa Fe en Albuquerque is inderdaad een aanrader (zie ons reisverslag van 2017):
https://franziskaenklaas.weebly.com/blo ... n-santa-fe
Een heel mooi en bij de grote massa weinig bekende weg is Indian Route Nr. 13 tussen Shiprock en de Canyon de Chelly. Ook de beschrijving van deze weg kun je in ons reisverslag van 2017 vinden (https://franziskaenklaas.weebly.com/blo ... farmington).
Tenslotte vonden wij ook de omgeving van Farmington met de vele badlands heel erg de moeite waard, al hebben jullie daar waarschijnlijk geen tijd voor, als jullie van Albuquerque in één dag naar Chinle willen rijden.
Vanaf Chinle tot aan Phoenix rijden jullie nagenoeg dezelfde route als wij in 2017, alleen deden wij de route andersom. Bekijk dus ook eens dag 3 en 4 van onze reis:
https://franziskaenklaas.weebly.com/blo ... x-holbrook
https://franziskaenklaas.weebly.com/blo ... ook-chinle
Alvast heel veel plezier en voorpret gewenst!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door Tipsy_1 »

hoi
ik zou toch proberen om ook caprock canyon in te plannen hoor.
Tenzij je van het lange uitslapen bent en 's avonds op tijd gaan dineren bent (ook niks mis mee hoor) is dat best te doen. Wij zijn van het we-leven-uit-de-valies-die-we-niet-uitpakken-een-motel-dient-enkel-om-in-te-slapen-zoveel-mogelijk-zien type en wij hebben beide parken (palo duro/caprock) bezocht elk een half dagdeel met 1 overnachting in Amarillo er tussen en de rest van de dag lange rijdag.
Misschien heb je iets aan ons 2014 verslag.
Dat deel van Texas is echt schitterend! Sweet memories!

Wij vonden de rit Amarillo-Santa Fe behoorlijk pittig trouwens.
Ik weet ook niet zeker of je twee overnachtingen Sante Fe nodig hebt.
Wij hebben veel bezocht op onze 'reisdag' tussen Santa Fe en Albuquerque.

(het stuk Canyon de Chelly deden wij op onze 2013 reis. Tussen Canyon de Chelly en Phoenix bezochten wij toen Blue Canyon, echt schitterend. maar ja geen petrified forest NP, daarvoor moeten we nog eens terug :lol:
En niet om het nog lastiger te maken maar de Bisti Badlands bij Farmington zijn ook erg de moeite)

Overigens vind ik het zalige trip hoor. Dat van dat kaal vind ik heerlijk. Ik heb goede herinneringen aan onze eigen Kansas trip - niks te zien - heerlijk!
BTW, ik weet niet of je er passeert maar kijk eens op de kaart, in Kansas heb je "monument rocks". Wij hebben dat komende van Denver bezocht (2017). Je mond valt open bij plots zoiets mooi te midden van al die vlakke velden.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door vana »

Bedankt voor alle uitgebreide reacties.

@LoekWe vertrekken waarschijnlijk pas rond een uur of 4 vanaf Denver Airport. Dan vinden we 6+ uur rijden (en onderweg nog eten ook) toch te lang. We rijden ook liever niet in het donker over die eenzame weg, Dus gewoon maar overnachten in Lamar dan, we hebben een B&B gevonden met goede reviews en niet duur.

@swissdutchie Bedankt voor je uitgebreide reactie. Kasha Katuwe gaan we denk ik wel bezoeken. Die hebben we vorige keer over moeten slaan. Mooi uitgebreid verslag ook met wat tips voor Santa Fe. Al schrik ik wel van die tarantula op die foto :shock:
De omgeving van farmington en de 13 naar Chinle hadden we oorspronkelijk op de planning staan toen we nog niet via Texas zouden rijden. Ik denk dat we het nu iets te ver om vinden.
Mooi verslag ook over Canyon de Chelly en de Salt River Canyon scenic drive. Die lijkt me erg mooi

@Tipsy_1Wij zijn niet van het lange uitslapen maar we hebben wel soms aan het eind van de vakantie iets meer behoeft aan rust. Dan gooien we soms ineens de route om of we slaan dingen over, of blijven ergens hangen in een onooglijk plaatsje. Dat kan heel erg wisselen bij ons, we gingen dus ook vaak op de bonnefooi. Nu boeken we de laatste 9 dagen alles annuleerbaar, dan zitten we nergens aan vast en kunnen we nog een hele andere kant op gaan als we daar zin in hebben (ook wel fijn als het weer niet goed is)

Heel leuk om je mooie en uitgebreide verslagen te lezen.
De "Monument Rocks" in Kansas zijn iets teveel uit de richting, dus slaan we maar over.
Wat betreft die twee parken op één dag, we kijken op de dag zelf dan maar of we zin hebben om dat stuk te gaan rijden. Caprock Canyon ziet er wel mooi uit. Is het een park dat je met de auto kunt doen of is dat de moeite niet waard en moet je echt wandelingen gaan maken? Wij zijn er in augustus dus de kans dat het bloedheet is is groot.
De twee overnachtingen Santa Fe hebben we eigenlijk genomen voor een relaxdagje en omdat we daar vorige keer waren toen net onze portemonnee gestolen was,en we niet veel bekeken hebben daar. Maar het is geen must, misschien rijden we gewoon door naar Albuquerque de tweede dag. Of misschien rijden we wel de andere kant op naar Taos en rijden dan door naar Farmington. We hebben allerlei keuzes.
Bij Blue Canyon zijn we al geweest. Petrified Forest gaan we denk ik wel bezoeken, al heeft man man niet zo'n behoefte aan "al die versteende bomen"
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4837
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door Tipsy_1 »

Caprock canyon is veel meer dan palo duro een rij park vind ik zelf. In Palo duro moet je eerder aan het wandelen gaan (mijn ervaring).
Gebruikersavatar
Coyote
Amerika-expert
Berichten: 14280
Lid geworden op: 11 okt 2003, 13:50
Aantal x V.S. bezocht: 30
Locatie: Heerenveen
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door Coyote »

vana schreef:
06 dec 2019, 20:30
Wij zijn niet van het lange uitslapen maar we hebben wel soms aan het eind van de vakantie iets meer behoeft aan rust. Dan gooien we soms ineens de route om of we slaan dingen over, of blijven ergens hangen in een onooglijk plaatsje. Dat kan heel erg wisselen bij ons, we gingen dus ook vaak op de bonnefooi. Nu boeken we de laatste 9 dagen alles annuleerbaar, dan zitten we nergens aan vast en kunnen we nog een hele andere kant op gaan als we daar zin in hebben (ook wel fijn als het weer niet goed is)
Heel herkenbaar! :D

Zo gaat het bij mij vaak ook. Vind het dan ook wel prettig om de laatste dagen niet meer te strak in te plannen maar meer dat je alle kanten nog op kunt. Zo doe ik dat ook altijd en afgelopen mei ook. Kon toen de laatste 5 dagen nog alle kanten op (Las Vegas, Los Angeles) maar bleef 'hangen' in Arizona. Afgelopen oktober waren de dagen tot het laatste uur ingepland en dat is toch anders. Niet dat het tegengevallen is maar het is anders.

Snap je dus helemaal en zou het dan ook lekker zo doen!

Overigens, waarom niet de laatste paar dagen in en rond Phoenix doorbrengen? Is daar zoveel te zien en te doen dat je er met gemak een hele week kunt doorbrengen. Past niet in de plannen die je nu hebt maar kan ook nog altijd een optie zijn. :wink:

Roland
Since 1982: 30 visits to the United States!

Lees mijn reisverhalen op www.rschotanus.com en FB.
Gebruikersavatar
vana
Amerika-expert
Berichten: 12928
Lid geworden op: 14 okt 2003, 15:50
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Noord-Holland
Contacteer:

Re: Reis vana: van Denver naar Santa Fe - via Amarillo Texas.

Bericht door vana »

@CoyoteJa heerlijk is dat hè, gewoon alles open laten. We hebben tegen onze gewoonte in de twee eerste weken wel al geboekt. We willen graag twee slaapkamers dus om de kosten wat te beperken hebben we vroeg geboekt, vooral Airbnb's. Maar tot kort voor vertrek annuleerbaar, dat dan weer wel😀

Extra dagen Phoenix trekt ons ook wel, daar hebben we ook aan gedacht. Het voelt altijd fijn voor ons in die omgeving. Canyon de Chelly en Petrified Forrest zijn ook geen must voor ons, meer van "ach we zijn dan toch in de buurt".
Maar net als jij kan ons plan ineens veranderen, misschien hebben we wel ineens zin om vanuit Denver naar St George en omgeving te rijden :)
We maken dus plan A, B en C, werken dat uit en we zien wel waar we zin in hebben op dat moment.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer