Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Vragen over specifieke reizen naar de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door RuthdeLange »

Zoals elders al aangegeven wil ik graag met mijn dochter (dan 18) gaan kamperen en wandelen in Colorado en Wyoming (vnl). Ik heb heel veel gelezen op het forum en in bijbehorende reisverslagen (en veel gekopieerd ;-)). Omdat we gaan kamperen met een tentje (1e keer), zelf regelmatig koken en veel gaan wandelen, heb ik geprobeerd genoeg rust in te bouwen (wij vinden het ook fijn om af en toe voor de tent een boekje te lezen of te zwemmen ergens). Vorige keren in de US heb ik veel meer km gereden per dag, maar toen reden we van motel naar motel. Ik hoop dus vooral op advies over de haalbaarheid van onderstaande route i.c.m. kamperen, koken (steeds boodschappen moeten doen daarvoor) en de langere wandelingen. Alvast bedankt (helaas krijg ik onderstaande niet als leesbare tabel geplakt, heb het vanuit word en excel geprobeerd, maar lukt me niet). Hoop dat het een beetje te lezen is ...

1 Aankomst Denver --------Motel
2 Boodschappen en via Georgetown naar Rifle gap SP --------Camping
3 Hike Hanging lake (Glenwood Springs) -------Camping
4 Raften (vanuit Glenwood Springs) en naar Aspen --------Camping
5 Hike Maroon bells & West Maroon Pass. Middag Aspen bekijken --------Camping
6 Via independent pass en Cottonwood pass ( hike Lost lake) naar Crested Butte. --------Camping
7 Hike Scarp ridge trail vanaf camping Lake Irwin ---------Camping
8 Hike Bush creek trail en via Black Canyon of the Gunnisson naar Ridgway Statepark.------Camping
9 Rustdag was zwemmen -------Camping
10 Naar Ouray: Yankey boy basin jeep tour. Ouray bekijken. Via MDHW naar Silverton. -------Motel
11 Hike Ice lake/Island lake en via Durango naar Mancos -------Motel
12 Via San Juan skyway (fcfs camping) naar Mountain village (gondel naar Telluride) -------Fcfs camping
13 Via Unaweep-Tabeguache Scenic Byway naar CNM --------Camping
14 Colorado national Monument --------Camping
15 Via Douglass pass naar Red Canyon. Hike Red canyon rim trail. --------Camping
16 2e deel scenic byway en naar Grand Teton. --------FCFS camping Gros Ventre
17 Grand Teton Scenic route rijden. Dan hike Heran pond/ Swan pond. --------Gros Ventre
18 Grand Teton: jenny lake, boot en hike (deel) Cascade canyon --------Gros Ventre
19 Rustdag: Was en hike/zwemmen Leigh lake. --------Gros Ventre
20 Naar Yellowstone. West thumb zien/ lopen & lake area ---------Old faithful Lodge cabin
21 Yellowstone Zuid-west: geisers/ poelen ---------Madison campground
22 Yellowstone Noord-west: o.a. Norris GB, Mammoth springs, zwemmen boiling River ---------Cabin Gardiner
23 Blacktail plateau drive, hike Trout & Buck lake, Beartooth high way. ---------FCFS camping
24 BTH, Hike Specimen Ridge trail & naar Canyon village. --------Camping Canyon village
25 Yellowstone watervallen: route en trails --------Camping Canyon village
26 Hike Avalanche peak & via Buffelo bill Cody scenic byway naar themopolis. --------- Motel
27 Hot Springs Statepark & Wind River Canyon Scenic Byway  naar Riverside. ---------- Cabin
28 Snowy Range Scenic Byway + hike Medicine Bow Peak ---------Camping Moraine park
29 Rustdag was ------------Camping Moraine park
30 Wandeling Nymph lake-dream lake Haiyaha-the Loch-Alberta falls. ----------Camping Moraine park
31 Trail ridge road met korte hikes naar Idaho Springs ---------Camping Mount Evans
32 Mount Evans en naar Nederland ----------Motel
33 Hike Arapaho pass trail en Via Peak to peak highway naar denver -------Motel
34 terug
35 thuis
Laatst gewijzigd door RuthdeLange op 09 nov 2019, 09:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1616
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door BonnyR »

ben niet zo van het inzicht in routes... :wink: maar wanneer gaan jullie"Hoogseizoen? Want dan is het belangrijk om tijdig de campings en motels vast te leggen.
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1783
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door Felicitas »

Prachtige reis gaat dat worden. Ik zie veel bekende wandelingen voorbij komen. Volgens mij is het allemaal heel goed te doen. Lekker veel tijd hebben jullie. Ben ook wel benieuwd wanneer jullie gaan.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door RuthdeLange »

Wij gaan pas zomer 2021. Hopelijk begin juli vertrekken.
Juist omdat ik mei 2020 al de accommodatie/ campings yellowstone wil vastleggen ben ik nu al begonnen. Ook omdat kamperen met een tent nieuw is en ik rustig alles wil voorbereiden.

@Felicitas: ja, ik heb jullie reisverslagen met heel veel plezier gelezen. Wat een mooie wandelingen en goed beschreven ook in jullie reisverslagen. Daarom er diverse overgenomen. Twijfel nog wel over de Scarp Ridge trail omdat we deze vanuit de camping moeten lopen (zie mezelf die steile dirtroad niet omhoog rijden) en daardoor wordt het nog een stuk pittiger.
Jullie hadden ook de comfort van motels/ cabins etc. las ik. Dus vandaar dat ik hoop dat het voor onn ook met kamperen behapbaar is.
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1783
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door Felicitas »

Ja de trailhead voor Scarp Ridge in Crested Butte is lastig te bereiken. In 2014 konden we nog via een ander pad (veel dichter bij Irwin Lake) naar Scarp Ridge, maar dat is niet meer mogelijk vanwege ‘private property’.

In 2016 hebben we de hike gedaan vanaf de verder gelegen officiële trailhead. Die was toen wel te bereiken met onze huurauto (midsize SUV). Prachtige hike!

Afgelopen zomer wilden we de wandeling nog eens doen, maar zijn we halverwege de dirt road omgekeerd vanwege te diepe kuilen en teveel stenen op de weg. Dit kwam ook omdat er de winter daarvoor heel veel sneeuw was gevallen. Wie weet is de situatie in 2021 weer heel anders. Ik zou het zeker proberen. De wandeling is erg de moeite waard.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door RuthdeLange »

Bedoel je daarmee dat de wandelroute vanuit de camping niet meer mogelijk is omdat je dan over privé-terrein loopt?
Ik had een filmpje gezien van iemand (die zz filmde tijdens de wandeling) en hij liep vanuit de camping maar heb helemaal niet op de datum gelet.
Misschien kan dat dus niet meer... De reden dat wij op deze camping gaan zitten is deze hike nl want als we die niet kunnen doen zitten we erg afgelegen voor eventuele andere hikes.
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1783
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door Felicitas »

Vanaf de camping kun je nog gewoon rijden naar de officiële trailhead (deze is bij de gesloten Irwin Lodge). Als deze weg te slecht is zou je via deze weg ook kunnen lopen naar de trailhead. Ik schat in dat dit zowel heen als terug een extra uur wandelen is, misschien wel korter via een wandelpad vanaf de campground. In 2014 kon je echter ook nog op een veel eerder punt langs deze weg een pad inslaan en naar Scarp Ridge lopen. Maar dat mag niet meer. Klik hier voor de goede route.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door RuthdeLange »

1e link kende ik niet. 2e wel. Die wil ik ook gaan gebruiken voor de route. Ik denk nu dat we de avond ervoor er even naartoe rijden om te kijken of de weg geschikt is. Wij zullen sowieso ook een SUV nemen (wel de kleinste denk ik). Hoop dat deze krachtig genoeg is om naar boven te komen. Vorige keer had ik een Nissan Roque en dat was echt ellendig bij steile hellingen. Had geen power. terwijl ik wel gewend benom bergpassen te rijden (zelfs met een caravan erachter).
Anders dan maar die 2 uur extra. Wel veel want als ik julie verslagen lees dan is de hike zelf al pittig genoeg.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door RuthdeLange »

Nog iemand anders tips, aanvullingen op de route?
Of heeft niemand op- en aanmerkingen (ongelooflijk :o )
Pak ik zo de belangrijkste highlights mee of mis ik nog iets?
frouyellowstone65ke
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 10 sep 2013, 10:38

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door frouyellowstone65ke »

Hallo Ruth, zie , dat je op dag 11 in Mancos zult zijn. Een echte aanrader is hier een bezoek te brengen aan de Absolute Bakery & Café...in de Hoofdstraat. Je weet niet wat je aantreft bij het betreden van deze bakkerij/annex café/restaurant ,vooral van de heerlijke etenswaren hier , van broodjes, gebak, zalige koeken tot warme gerechten en waar je heerlijk kunt ontbijten/ lunchen .e.d. Een gebouw , dat vol staat met boeken en zowel binnen als buiten bestaat uit vrolijke hippiekleuren. Nergens zo,n speciaal sfeertje aangetroffen als hier, mede door het hartelijke, zorgzame geïnteresseerde, behulpzame en vooral vrolijke en gulle personeel ...Je hele dag is al goed, wanneer je hier geweest bent...Al heel vroeg is het er overigens best al heel druk bezet...kortom heel bijzonder! en vooral héél lekker....
Gebruikersavatar
Felicitas
Amerika-expert
Berichten: 1783
Lid geworden op: 05 jan 2008, 10:19
Contacteer:

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door Felicitas »

Ha ha, ja de bakery in Mancos hebben we ook goede herinneringen aan. In 2014 twee keer bezocht. Voor én na ons bezoek aan Mesa Verde. Goed toeven daar.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41973
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door Martin & Marianne »

RuthdeLange schreef:
09 nov 2019, 18:21
Nog iemand anders tips, aanvullingen op de route?
Of heeft niemand op- en aanmerkingen (ongelooflijk :o )
Pak ik zo de belangrijkste highlights mee of mis ik nog iets?
Het lijkt mij een prachtige, en rustige route. :thumbup:
Ik denk dat je ook weinig opmerkingen krijgt omdat het wat lastig is om de route in één oogopslag te beoordelen. Een van-naar schema met alleen de parken/plaatsen geeft een sneller beeld van hoeveel tijd je overal hebt. Maar dat zit wel goed lijkt me.
In Yellowstone zou misschien wat meer tijd voor het geisergebied wel mooi zijn. Jullie hebben daar geen wandelingen gepland? Je zou bijvoorbeeld naar de Lone Star Geyser kunnen gaan, of doe de wandeling naar de Imperial Geyser.
Wij hebben de bakery in Mancos helaas gemist, maar op de route naar CNM vonden wij de korte stop in Rico leuk, net als een kijkje bij de Hanging Flume. Zie hier ons verslag voor beide.

Je hebt in Grand Teton voldoende tijd om naast Heron Pond (of loop verder naar Hermitage Point) ook nog Taggart Lake te doen lijkt me.
In RMNP vonden wij de wandeling naar Bierstadt Lake erg leuk. En zelfs in het weekend nog rustig.

Marianne
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door RuthdeLange »

frouyellowstone65ke schreef:
09 nov 2019, 23:12
Hallo Ruth, zie , dat je op dag 11 in Mancos zult zijn. Een echte aanrader is hier een bezoek te brengen aan de Absolute Bakery & Café...i
Wat een leuke tip! Die nemen we mee.

@Marianne, ik had die route van Telluride naar CNM gekozen vanwege jouw opmerkingen (en die van Felicitas volgens mij) daarover in dit forum. Heb vervolgens de reisverslagen gelezen en inderdaad, de hanging flume gaan we bekijken. Begreep uit jullie verslag dat die nog best moeilijk te vinden was ;-) Moest ook weer erg lachen om Martins droge commentaar.
En m.b.t. Yellowstone & RMNP: bedankt voor de tips. Ik heb yelowstone nog niet echt uitgewerkt, alleen de hoofdpunten maar ga naar de door jouw genoemde wandelingen kijken.
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door Trails »

De gondel in Telluride is zeer de moeite waard. Afgelopen maand voor de 2e keer gedaan en daar een stuk gelopen. Wij vinden Telluride sowieso leuker dan Ouray.

Ik neem aan dat je weet dat voor Hanging Lake (Glenwood Springs) een permit nodig is?!
Daar zijn ze dit jaar mee begonnen ivm de drukte daar.
During the peak season, May 1-Oct. 31, a reservation is required to visit Hanging Lake either via shuttle, hiking or biking. There is a daily limit of 615 visitors per day.
https://visitglenwood.com/hanginglake/#FAQHL

Als je wilt kamperen in een State Park in Colorado bekijk dan eerst goed hun site. Op vele campings kun je nl alleen nog maar terecht met een reservering. Wij stonden dit jaar op redelijk wat campings van de Colorado State Parks en maar op 1 camping (Crawford SP) konden we terecht zonder reservering. De rest hadden we gelukkig wel gereserveerd.
Ook dit reserveringssysteem is sinds dit jaar.
https://cpw.state.co.us/buyapply/Pages/ ... tions.aspx
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door RuthdeLange »

Het is toch ook ongelooflijk dat overal zoveel toeristen op af komen (waar wij natuurlijk vrolijk aan mee doen) dat je een permit nodig hebt ;-)
Goed om te weten. Ik zet het in de planning.

Ik ben van plan om overal te reserveren. yellowstone al dit voorjaar en de rest meestal 6 maanden van te voren volgens mij. Vind het al vervelend dat dit niet overal kan. Vooral Grand Teton baart me zorgen. We komen pas einde middag aan denk ik dus hoop maar dat er nog een plekje is. We staan daar ook nog eens 4 nachten.
Gebruikersavatar
Dr.Phlox
Amerikafan
Berichten: 171
Lid geworden op: 25 mar 2008, 19:25
Aantal x V.S. bezocht: 6
Contacteer:

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door Dr.Phlox »

Hou er rekening mee dat de parkeerplaats van Hike Hanging lake snel vol kan zijn.
Maar mis hem niet. Het meer is fantastisch.
Grz
Ton
Reisverslagen en foto's van Florida 2004, 2008, 2011, Californie 2013, rondreis West-USA 2015. rondje Denver - Denver 2018 en een week New York 2019 zijn te zien op : http://www.don-damen.nl
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door RuthdeLange »

Ik had juist vanwege de tip van Trails het permit-gebeuren van Hanging lake uitgezocht maar volgens mij is die P nu gesloten en ga je met een busje vanaf Glenwood Springs (als ik het goe begrepen heb). Of bedoel je de P waar het busje stopt? Je moet nu reserveren voor een bepaald tijdstip dus is de P-ellende daarmee hopelijk voorbij.
Trails
Amerikakenner
Berichten: 1389
Lid geworden op: 25 apr 2011, 09:57
Aantal x V.S. bezocht: 19

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door Trails »

Wij hadden deze wandeling in eerste instantie ook op de planning van afgelopen september/oktober staan maar geschrapt vanwege de enorme drukte daar (daar zijn we enigszins allergisch voor) en daarna las ik pas over dit nieuwe permit systeem. En gelijk hebben ze want er wordt zo veel kapot gemaakt...

Hier staat alles over Hanging Lake:

Do you need a permit to hike Hanging Lake?
Parking is prohibited for personal vehicles at the Hanging Lake trailhead. Vehicles must park at the Hanging Lake Welcome Center (located at 110 Wulfsohn Road in Glenwood Springs, Colorado), or another location to get on the shuttle or bike- hike to the trailhead, reservations are required.

Is there a shuttle to Hanging Lake?
Answer: Shuttles will depart from the Hanging Lake Welcome Center located at 110 Wulfsohn Road in Glenwood Springs, CO. Shuttle service will begin on May 1, 2019. Free parking is also available at the Hanging Lake Welcome Center.

Can you drive up to Hanging Lake?
Getting to Hanging Lake Colorado
During the peak season, from May 1st through October 31st, no parking is allowed in the Hanging Lake Rest Area off I-70. ... To arrive by car, if driving eastbound I-70 (toward Denver), you can take the Hanging Lake exit.

https://www.fs.usda.gov/recarea/whiteri ... ecid=41225

https://glenwoodadventure.com/visit-hanging-lake/

https://www.colorado.com/articles/hikin ... e-colorado

https://www.fs.usda.gov/Internet/FSE_DO ... 610410.pdf
Gebruikersavatar
BigAppleLover
Amerikafan
Berichten: 381
Lid geworden op: 01 nov 2006, 20:12
Aantal x V.S. bezocht: 16
Locatie: Zuid Limburg (NL)

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door BigAppleLover »

RuthdeLange schreef:
11 nov 2019, 19:26
Ik had juist vanwege de tip van Trails het permit-gebeuren van Hanging lake uitgezocht maar volgens mij is die P nu gesloten en ga je met een busje vanaf Glenwood Springs (als ik het goe begrepen heb). Of bedoel je de P waar het busje stopt? Je moet nu reserveren voor een bepaald tijdstip dus is de P-ellende daarmee hopelijk voorbij.
Wij hebben afgelopen juni de Hanging Lake trail gelopen. Absolute aanrader; pittig klimmen in de warmte (vonden wij), maar...absoluut de moeite waard! Boven aangekomen bij Hanging Lake (prachtig!) zeker ook even de paar honderd meter doorlopen naar de waterval die verscholen boven het meertje ligt.

Ter bevestiging: je wordt vanuit het Hanging Lake welcome center in Glenwood Springs per oude schoolbus over de highway naar de start van de wandeling gebracht. De afslag op de highway naar de parkeerplaats is nu afgesloten met een slagboom welke vanuit de bus door de buschauffeur met een zender wordt geopend. De parkeerplaats is dus helemaal leeg. Bij de parkeerplaats heb je trouwens ook toiletten en een vending machine met wat frisdrank en snacks.

Wat handig is om te weten: je boekt de bus voor de heenreis voor een bepaald tijdstip. Zodra je je ter plekke meldt bij het welcome center krijg je een koort met daaraan een kaartje met je tijdstip. Mocht je (net als wij) veel eerder dan je geboekte tijdstip aanwezig zijn, dan kun je je ter plekke op een reservelijst voor een eerdere bus laten zetten. Wij hadden gelukt dat er 2 mensen niet kwamen opdagen voor die eerdere bus, waardoor we vlak voor vertrek ons koort met tijdslot omgewisseld kregen voor het eerdere tijdstip.

Voor de terugrit met de bus hebben ze een handig first-come-first-serve systeem: op de parkeerplaats staat een groot houten bord met daarop kaartjes met getallen. Zodra je na de wandeling weer op de parkeerplaats bent pak je van dat bord het laagst nog beschikbare cijfer. Dat cijfer bepaald de volgorde waarop je de bus ingelaten wordt.
Bij ons konden alle wachtenden gewoon mee, maar het kan op een piek moment dus voorkomen dat je een bus later terug hebt.
Volg je hart, dat klopt altijd (zeker in Amerika) !
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 644
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis RuthdeLange: kampeer/wandelreis vanuit Denver.

Bericht door RuthdeLange »

Omdat de verwachting nu is dat wij volgend jaar toch later en op een andere dag in de week vertrekken, komt mijn oorspronkelijke route (startstuk) niet meer goed uit. Heeft een aantal redenen. Belangrijkste is dat ik dan in het weekend in Aspen zit en dit is vanwege de drukte niet handig. Ik heb dus een andere route bedacht maar zit met 1 vraag: of de laatste dag van Aspen naar Ridgway haalbaar is.

Het ziet er dan zo uit:
Dag 1: aankomst Denver
Dag 2: boodschappen (kampeerspullen) en naar Buena Vista
Dag 3: Via Cottonwood pass ( hike Lost lake) naar Crested Butte.
Dag 4: Hike Bush creek trail en Crested Buttte bekijken
Dag 5: Hike Scarp ridge trail
Dag 6: Via Kebler pass naar Aspen
Dag 7: Hike Maroon bells & West Maroon Pass. Middag Aspen bekijken
Dag 8: Via independent pass en Curecanti naar Black Canyon of the Gunnisson en door naar Ridgway Statepark.

Het gaat dus om dag 8. We willen onderweg ook nog boodschappen doen in Buena Vista en Black Canyon of the G bekijken (geen lange hikes) en vast regelmatig stoppen onderweg bij uitzichtpunten (pass en Curecanti area). Bijkomend probleem is dat deze weg zomer 2021 1 richtingverkeer is.

Dus de vraag is: is dit wel haalbaar in 1 dag. 's avonds moeten we nog wel de tent opzetten in Ridgway.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer