Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Over de staten Washington, Oregon, Idaho, Montana, Wyoming en Alaska.
Plaats reactie
Anita74
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 05 okt 2013, 11:59

Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Anita74 »

Volgend jaar juli/augustus staat er weer een reis Amerika op de planning. We willen dit keer graag naar de regio's California, Oregon en Washington.
We houden van een mix steden/natuur en willen ook graag orka's/walvissen en beren spotten en reizen met 2 tieners van 18 en 15 jaar.
Dit jaar denken we er aan om met de camper rond te trekken

Ik had zelf de volgende route bedacht, maar wil graag jullie ervaringen en tips horen:

1. AMS - Seattle
2. Seattle (+ camper ophalen)
3. Olympic NP
4. Olympic NP
5. Mt. Rainier NP
6. Portland
7. Portland (route Mt. Hood)
8. Portland
9. Cannon Beach
10. Newport
11. Coos Bay
12. Crater Lake
13. Crater Lake
14. Redwood NP
15. Redwood NP
16. Lassen Volcanic NP
17. Lassen Volcanic NP
18. Lake Tahoe
19. Yosemite NP
20. Yosemite NP
21. Napa Valley
22. SF (inleveren camper)
23. SF
24. SF
25. SF - AMS

Nog een paar aanvullende vragen:
- Is het te doen met de camper in Seattle en Portland?
- Is Portland een must-see?
- Ik heb een offerte voor camperhuur El Monte C28 (22 dagen incl. 2500 mijl en inventarissen) € 4217 + $350 one-way-fee.
Geen idee of dit een reële prijs is?
Florida 2014
Noordoosten en Florida 2015
Zuidoosten en Florida 2016
Las Vegas en LA 2019
NY en Philadelphia 2022
Westkust en Florida 2022
Boston/New England 2022
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Almere vak V »

Anita74 schreef:
07 nov 2019, 14:57
- Is Portland een must-see?
Niks is een moet. Maar ik vind Portland in de zomer met mooi weer zwaar relaxed. Beetje rondslenteren. 22 verschillende foodtrucks proberen. Sportboekie scoren bij Powells en ik heb een topdag.

Zou zeker een rondje Mt Hood doen. Multnomah watervallen, Bonneville dam. Hood River. Over Mt Hood en weer terug naar Portland.

Je hebt 2 tieners bij. In Oregon kennen ze geen salestax. Sowierso is kleding en alles met een stekker al goedkoper in Amerika. Drie grote winkelcentra met alle denkbare merken. En een half uurtje ten zuiden van Portland in Woodburn een enorm outlet center.

De kronkel terug naar Cannon Beach is altijd een rare. Maar zeker de moeite waard. Zeker als je over de 26 gaat. Zeker even stoppen bij Camp18 voor een Cinnamon Role!

Maar niks moet. Je moet vooral lekker doen waar je zelf zin in hebt.

Ik ben nog nooit met een camper onderweg geweest. Seattle kan je vrij goed parkeren Zeker als je bij Century Link of T-Mobile park parkeert. Van daaruit loop je vrij gemakkelijk downtown Seattle in.
Bij Portland is dit denk ik lastig. Maar daar kun je vrij gemakkelijk parkeren aan de rand van de en met het openbaar vervoer de stad in. Maar er zijn mensen die dit vaker hebben gedaan dan ik.
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Martin & Marianne »

Je hebt weinig tijd voor Seattle. En ook voor Olympic en Mt Rainier heb je niet veel tijd. Waarom bij Mt Rainier maar één nacht en voor Crater Lake twee nachten?
Ik zou iets overslaan. Bijvoorbeeld Redwoods. Of sla Yosemite over en ga na Lassen naar SF.

Wij deden in 2006 iets vergelijkbaars. Misschien heb je iets aan aan ons reisverslag.

Marianne
Anita74
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 05 okt 2013, 11:59

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Anita74 »

@Almere vak V Portland klinkt goed met die foodtrucks! En taxfree shoppen staat inderdaad op de planning 😉
Bedankt voor je tips!
Portland met camper wordt misschien wel lastig, maar openbaar vervoer in Portland is goed?

@Martin & Marianne Er moet inderdaad eigenlijk een extra dagje bij Seattle.
Crater Lake lijkt ons erg mooi, vandaar de 2 nachten. Ook de route van Coos Bay is een flinke afstand en dan blijft er die dag weinig over om te zien.
Iets overslaan is misschien beter, maar niet Yosemite. Die staat heel hoog op ons lijstje en zijn we nog nooit geweest. Is Redwood niet bijzonder? En is Mt Rainier zo bijzonder om langer te verblijven?
Jullie verslag ga ik zeker lezen 👍🏻
Florida 2014
Noordoosten en Florida 2015
Zuidoosten en Florida 2016
Las Vegas en LA 2019
NY en Philadelphia 2022
Westkust en Florida 2022
Boston/New England 2022
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Martin & Marianne »

Je hebt nu maar 1 nacht Mt Rainier, niet eens een volle dag. Dat heeft zo niet zoveel zin. Het hangt er natuurlijk ook vanaf waar je precies vandaan komt. En welke delen van Olympic wil je bezoeken? En wil je niet naar Mt ST Helens?
Redwoods is wel de moeite waard, maar je rijdt nu vele heen en weer. Ik zou dat overslaan als Yosemite een must is.
Voor Crater Lake en Redwoods (en Yosemite) kun je ook eens ons 2015-verslag bekijken.
Crate Lake is mooi, maar dat betekent niet automatisch dat je er ook veel tijd voor nodig hebt. De rit vanuit Coos Bay valt toch wel mee?

Ik zou een stop in Lee Vining wel mooi vinden; dat geeft je wat meer tijd voor Lake Tahoe en ook voor de Tioga Road en de rest van Yosemite. Misschien Napa Valley overslaan en een extra nacht in het zuiden van Yosemite doen? Dan kun je de sequoia's in de Mariposa Grove bekijken. Of een dag minder SF? Je bent ook nog niet eerder in SF geweest?

Marianne
Gebruikersavatar
Roosuithoorn
Amerikafan
Berichten: 336
Lid geworden op: 04 aug 2012, 16:01
Aantal x V.S. bezocht: 35

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Roosuithoorn »

Tenzij je echt van Amerikaanse steden houdt, zou ik Portland overslaan. De meningen zijn hierover verdeeld, maar ik vond Portland niet leuk. Veel zwervers en geen gezellig centrum. We hebben een walking tour gedaan langs de "highlights" maar ik was, om een mooie Amerikaanse term te gebruiken, underwhelmed'. Jullie gaan ook al naar Seattle en dat vond ik een leukere stad.
Cannon Beach en Crater Lake waren daarentegen hoogtepunten!
2013:Deep South,2014:van DC naar Orlando,2015:van Denver naar SF, 2016/2017: Florida maart,2018: Oregon, 2019 New England.2022:Zuid Californië.2022:rondje Denver met Yellowstone.2023: Deep South. Link naar blogs: https://mijnamerikablogs.jimdofree.com/
Anita74
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 05 okt 2013, 11:59

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Anita74 »

Mt Rainier hebben we eigenlijk alleen in de route om 'gezien' te hebben, we hebben daar geen grote wandelingen of zo op de planning staan.
Welke gedeeltes we precies in Olympic gaan bezoeken weten we nog niet precies, dit park moet ik nog even beter bekijken, maar heb hier veel positiefs over gelezen en aangezien dit een groot park is, zijn we hier 2 nachten.
Mt St Helens staat niet op het programma, helaas...maar we moeten gewoon keuzes maken. Of...wat is mooier: Mt Rainier of Mt St Helens?
En Redwood dan beter overslaan en in de plaats daarvan een extra nachtje Seattle en nog elders een nachtje inplannen, misschien Lee Vining zoals Marianne aangeeft.
De rit van Coos Bay naar Crater Lake is met de auto al 3,5 uur rijden, met de camper dus nog langer. Met nog een tussenstop is deze dag dan al grotendeels afgeschreven. Blijft er dus nog 1 volle dag over voor Crater Lake, want de volgende dag gaat de reis weer verder richting Lassen Volcanic.
San Francisco zijn we ook nooit eerder geweest (ik wel maar de rest niet), dus 2 volle dagen moet wel zo blijven :)

Wat betreft Amerikaanse steden: niet alle steden vonden we mooi. LA vond ik persoonlijk niet veel aan, ook veel zwervers. Maar Washington, New York en SF zijn geweldig. Maar inderdaad zijn de meningen hierover verdeeld. Eigenlijk hoopte ik dat Portland iets kleinschaliger zou zijn en de foodtrucks spreekt ons wel aan. Overigens gaan we ook naar Portland voor de shoppingmalls hoor ;)
Florida 2014
Noordoosten en Florida 2015
Zuidoosten en Florida 2016
Las Vegas en LA 2019
NY en Philadelphia 2022
Westkust en Florida 2022
Boston/New England 2022
MarionR
Amerika-ontdekker
Berichten: 22
Lid geworden op: 16 feb 2018, 18:30
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door MarionR »

Mount Rainier is een prachtig park waar je veel mooie wandelingen kunt maken. Wij hadden in Packwood een hotelkamer. Als je het in je route kunt passen: zeker doen! Mount St Helen is leuk om te bezoeken maar vonden wij niet heel bijzonder.

groet, Marion
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Almere vak V »

MarionR schreef:
08 nov 2019, 21:37
Mount St Helen is leuk om te bezoeken maar vonden wij niet heel bijzonder.
Mt St Helens is vooral een mooi verhaal. Als je jezelf daar in verdiept en je staat daar te kijken. Dan gaat de mond toch echt open.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Almere vak V »

Anita74 schreef:
08 nov 2019, 21:06
Wat betreft Amerikaanse steden: niet alle steden vonden we mooi. LA vond ik persoonlijk niet veel aan, ook veel zwervers. Maar Washington, New York en SF zijn geweldig.
Zoveel mensen zoveel meningen. LA ben ik met je eens. Wat een drama. Washington, fantastische geschiedenis! New York, 1 grote poppenkast. Heeft helemaal niks met Amerika te maken. Zelfde verhaal geldt overigens voor Las Vegas. En daarom is het juiste weer wel typisch Amerika. SF, fantastische stad. Geweldige vibe.
Anita74 schreef:
08 nov 2019, 21:06
Eigenlijk hoopte ik dat Portland iets kleinschaliger zou zijn en de foodtrucks spreekt ons wel aan. Overigens gaan we ook naar Portland voor de shoppingmalls hoor
Portland is zeker niet te vergelijken met bovenstaande steden. Groot dorp zou ik het niet willen noemen. Maar heeft niet de uitstraling van bovengenoemde steden. Washington Park is fantastisch! Daar kan ik me met gemak een dag vermaken. Shoppingmalls zitten aan de rand. Mijn meiden geven de voorkeur aan Washington Square, daarna Clackamas.
Gebruikersavatar
Old Faithful
Amerika-expert
Berichten: 6123
Lid geworden op: 21 dec 2007, 14:38
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Old Faithful »

Almere vak V schreef:
08 nov 2019, 21:55
Mt St Helens is vooral een mooi verhaal.
Dat verhaal wordt heel goed verteld in het Visitor Center bij Johnston Ridge Observatory, vind ik.
Groet,

Old Faithful
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 41971
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Martin & Marianne »

Anita74 schreef:
08 nov 2019, 21:06
Mt St Helens staat niet op het programma, helaas...maar we moeten gewoon keuzes maken. Of...wat is mooier: Mt Rainier of Mt St Helens?
Dit is niet de juiste vraag. :wink:
Lees je nog wat meer in, dan kun je betere keuzes maken.
Mt St Helens is niet mooi. Maar het verhaal is aangrijpend en het is heel interessant om dat te lezen in het visitor center en om de gevolgen van de uitbarsting te zien. En om te zien hoe de natuur zich herstelt.
In tegenstelling tot MarionR vonden wij het daarom juist heel bijzonder! En onze kinderen ook.

Marianne
Anita74
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 05 okt 2013, 11:59

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Anita74 »

Bedankt voor jullie reacties!

Ik heb het verhaal gelezen van Mt St Helens, maakt de keuze er niet makkelijker op 🤔

Eerst dit weekend nog maar eens verder ‘de omgeving verkennen’ en reisverslagen lezen 😀
Florida 2014
Noordoosten en Florida 2015
Zuidoosten en Florida 2016
Las Vegas en LA 2019
NY en Philadelphia 2022
Westkust en Florida 2022
Boston/New England 2022
Gebruikersavatar
Robbie&Irene
Amerikakenner
Berichten: 516
Lid geworden op: 12 jan 2015, 12:21
Aantal x V.S. bezocht: 9
Locatie: Dordrecht

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Robbie&Irene »

Een deel van jullie beoogde reis hebben we dit jaar gedaan, en hebben daarin 3 vulkanen meegenomen: Mt Rainier, Mt ST Helens en Mt Hood. We hebben ze alle 3 op een verschillende manier beleefd en vonden ze allemaal even mooi. Mt St Helens zou ik zeker niet overslaan, als je er toch in de buurt bent. Inmiddels zo gek op deze vulkanen dat we in 2020 weer terug gaan, maar nu vanaf Californie tot de 3 Sisters in Oregon en weer terug.
dirkvd001
Amerika-ontdekker
Berichten: 42
Lid geworden op: 05 mar 2016, 01:34
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door dirkvd001 »

Je kan eens een kijkje nemen wat wij dit jaar gedaan hebben.
viewtopic.php?f=16&t=74899

Als je Mount Rainier enkel maar om te kijken doet, kan je het aan het Sunrise gedeelte zuur opbreken. Er zijn daar op de middag wachttijden van gemiddeld 45 minuten te verwachten eer je nog maar mag binnenrijden. Het Paradise gedeelte is wél toegankelijker.
Vergis je echter niet, de afstanden zijn dan misschien niet lang, je rijdt er wél lang over.

Kijk bij Olympic NP welke gedeeltes open zijn want er zijn er wel wat afgesloten geweest dit jaar. Uiteraard is Rialto Beach een aanrader maar ook Hurricane Ridge.

Crater Lake is adembenemend en ik begrijp mensen die zeggen dat ze aan 1 dag genoeg hebben. Wij hebben echter aan de rand overnacht in de lodge en in de vroege uurtjes was het er dan ook VEEL rustiger = extra genieten. Je mag er nu eenmaal niet snel rijden in die omgeving en alles duurt dan extra lang om ergens te geraken.
2014 : IJsland
2015 : New York
2016 : Westcoast USA
2017 : Alberta, British Columbia
2018 : IJsland
2018 : Waterton, Montana, Wyoming
2019 : Washington, Oregon, California
2022 : Schotland
2023 : Washington D.C.
2023 : Nieuw Zeeland
Erik88
Amerikafan
Berichten: 176
Lid geworden op: 25 sep 2014, 12:17
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Erik88 »

Mooi stuk VS voor de boeg! Prachtige gebieden in het NW!

Ik vind je itinerary daarentegen veel te gehaast.
Als je Yosemite echt een must vindt, kun je daar zo 4 volle dagen van maken: al helemaal als je ook de rust wilt hebben voor de Tioga Pass en 1 of 2 Sequoia groves.

Ook Olympic NP onderschat je met 2 dagen: als je daar meerdere valleien en kusten/stranden wilt bekijken, ben je toch al gauw aangewezen op minimaal 4 dagen.
Dag 1: noordoostkust (port townsend en whale watching port angeles)
Dag 2: hurricane ridge/crescent lake
Dag 3: solduc valley en noordwestkust/stranden
Dag 4: stranden, Hoh Rainforest en evt. Quinailt Rainforest en Lake.

Natuurlijk valt hierin te bekijken wat je zelf de moeite waard vindt, maar zo heb je een idee van de hoeveelheid bezienswaardigheden. Ook de rijafstanden zijn vrij lang als je om de Olympic Peninsula heenrijdt. En geloof me, het is meer dan de moeite waard. Persoonlijk vonden wij dit naast de Redwoods het mooiste nationale park van het westen (en we hebben de meeste gezien/beleefd). Redwoods is vooral een aanrader, omdat het er heerlijk rustig is.

Vervolgens zou ik de keuze maken om of langs Portland Crater Lake naar onderen te gaan richting Yosemite, of via Hw101 en Redwoods. Wij zijn in 3 dagen van Redwoods naar Olympic NP 'gesjeesd' langs hw101 en was echt supersupermooi, maar eigenlijk nog steeds te snel.

Kortom, maak een lijstje van must-sees en trek daar genoeg tijd voor uit. En niet elk park in 1 a 2 dagen willen 'zien'. Toch altijd weer moeilijk: waar neem ik juist wel en waar juist niet de tijd voor?!
2019 Grand Tour Noordwest-Amerika CA MT NV OR UT WA WY
2018 Zuidwest-Canada AL BC
2015 Grand Tour West-Amerika AZ CA CO ID NV UT WY
2012 Chicago IL
Franciscus
Amerikakenner
Berichten: 445
Lid geworden op: 27 jun 2017, 21:00
Aantal x V.S. bezocht: 5

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Franciscus »

Heb je het voor jezelf al per dag in een 'van-naar vorm' uitgeschreven? Zoals je het nu uitschrijft lijkt het alsof je op bepaalde plekken veel tijd hebt terwijl dat niet zo is.

Ik zou een aantal delen van je route anders doen. Van Seattle naar Olympic, vervolgens naar Mt Rainier, dan naar Portland en dan naar Cannon Beach is niet echt logisch. Je zigzagt nogal en hebt nauwelijks voor Olympic en Rainier. Ik kiezen voor één van de twee. Dus óf vanuit Seatlle naar Port Angeles om daar Olympic in te gaan, vervolgens naar de westkant van Olympic om het regenwouddeel te zien. Dat combineren met uitstapje naar de kust bij La Push. Vervolgens zou ik dan afzakken naar Portland of Cannon Beach. Een bezoek aan Mt St Helens kan dan ook. Voor ons een persoonlijke favoriet dus ik raad het zeker aan, is prachtig. De andere optie is niet naar Olympic gaan maar vanuit Seattle via Mt. Rainier en Mt. St. Helens richting Portland te gaan.

Ik zou ook niet van Portland naar Cannon Beach gaan maar vanuit Portland via Hw 18 bij Lincoln City de kustweg oppakken en richting Newport en Coos Bay en door naar Crater Lake. Goed kijken hoe je daar de indeling doet. Vergis je niet in de kustweg, je doet er veel langer over dan Google aangeeft, het schiet echt niet op, heel veel bochten en veel verkeer. Wij kampeerden op Beachside State Recreation Site, beviel goed, steenworp afstand van het strand en brandschone douches.

Ik lees dat een bezoek aan Crater Lake belangrijk is voor jullie. Toch geef ik de overweging mee om dit over te slaan (zeker gezien je ook naar Lake Tahoe gaat), dat scheelt veel reistijd en geeft ruimte in je planning. I.p.v. de lus naar Crater Lake ga je dan vanuit Coos Bay verder langs de kust naar beneden via Crescent City naar de Redwoods in Del Norte Coast SP en Prairie Creek SP. Wij kampeerden op Mill Creek campground, midden tussen de Redwoods, práchtig! En dan door via Redding naar Lassen Volcanic en de rest van je route. De gewonnen tijd kun je bijvoorbeeld in dat vervolg inzetten want daar heb je ook erg weinig tijd voor Lake Tahoe en Yosemite.

Voor walvissen ben je eigenlijk niet in het goede seizoen dus superveel zul je er niet zien. Wij hebben geen excursie gedaan maar hebben ze wel vanaf de kust gezien bij Cape Foulweather. Daar is een uitkijkpunt bemand door rangers die de walvissen tellen en graag uitleg geven, was erg leuk. Ook een heel mooi punt langs de kust. Dit soort punten zijn er volgens mij wel meer langs de kust, vooraf goed uitzoeken is de moeite waard.

Of Portland een must is? De mening zijn nogal verdeeld hier. Sommigen vinden het fantastisch maar ons viel het tegen. Wij waren er door WIDM enthousiast over geworden maar toen we er eenmaal waren vonden we er niet veel aan. De bezienswaardigheden liggen behoorlijk ver uit elkaar, wandelend door de stad is er niet veel aan, veel verkeer en drukte. Weinig voetgangerszones. Daar moet ik dan wel bijzeggen dat we op een bloed- en bloedhete dag waren en het belangrijkste plein met omgeving een grote bouwput was (met bijbehorende geluidsoverlast). Dat had zeker geen positieve invloed op onze beleving.

Succes met verder puzzelen. De gebieden waar je doorheen reist zijn fantastisch mooi dus het wordt zeker een mooie reis!
2017 juli/augustus: 6 weken Eclips-Roadtrip, grote ronde vanuit Portland
2014 april/mei: 3 weken ronde vanuit LA
2000 mei/juni: 4 weken Seattle - LA
1998 mei/juni: 3,5 week ronde vanuit Las Vegas
1997 mei: 2,5 week LA - SF en 1 week Miami / Florida Keys
Anita74
Amerikafan
Berichten: 260
Lid geworden op: 05 okt 2013, 11:59

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Anita74 »

Onze plannen zijn weer gewijzigd :D
We willen toch een rondje zuidwest gaan doen. Ik zal hiervoor een ander topic aanmaken en hoop natuurlijk weer op jullie tips :wink:
Florida 2014
Noordoosten en Florida 2015
Zuidoosten en Florida 2016
Las Vegas en LA 2019
NY en Philadelphia 2022
Westkust en Florida 2022
Boston/New England 2022
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3043
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Reis Anita74: California/Oregon/Washington

Bericht door Almere vak V »

Robbie&Irene schreef:
09 nov 2019, 17:53
Inmiddels zo gek op deze vulkanen dat we in 2020 weer terug gaan, maar nu vanaf Californie tot de 3 Sisters in Oregon en weer terug.
Kan je altijd nog zwaaien naar Mt Hood!

Waarschijnlijk kom je er. Maar vergeet het plaatsje Sisters niet mee te nemen. Erg leuk!
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer