Tent kamperen in de VS

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door sep »

De voorbereiding is bijna net zo leuk als de reis zelf :wink:

Rotspennen kosten $1, een klauwhamer iets van $3. Valt mee dus. Over het algemeen kun je zeggen dat je, na aanschaf gedeeltelijke kampeeruitrusting ter plekke, dat er binnen een paar dagen uit hebt. Wij gaven ongeveer $180 uit, daarbij zaten twee hele dikke en prijzige slaapzakken + een dubbel gasstel. Daarnaast nog iets van $120 aan eten. Onderweg hebben we natuurlijk regelmatig aangevuld met verse groenten en fruit, brood, yoghurt etc. Ook moet je rekenen op $6 à $8 voor brandhout, één zo'n bundel is genoeg voor ruim 1x stoken.

Je zult een parkpas nodig hebben voor de National Parks, een jaarpas kost $80.

In het hele verhaal van budget moet ook nog vermeld worden dat de benzine spotgoedkoop is. Wij reden 6243 km voor €323! Kom daar hier maar eens om. Aan overnachtingen gaven we gemiddeld €32 per nacht uit (dat is inclusief 9 nachten hotel in Las Vegas, Santa Fe, Paonia, en 3 nachten cabin). Voor vijf weken (36 dagen om precies te zijn) kom je dan toch uit op een leuk plaatje.

Nog even over die slaapmatjes: we kampeerden altijd met Therm-a-Rest matjes van 5 cm dik, maar dat vonden we eigenlijk net te dun worden wegens heupklachten. We wilden dus in eerste instantie, toen we tien jaar geleden onze eerste Amerika-reis gingen maken, matjes van 10 cm dik kopen. Ook al een behoorlijk dagje ouder (sommige mensen noemen dat bijna hoogbejaard :wink: ) leek ons dat de meest comfortabele optie. Die matjes waren ook nog breder dan de exemplaren die we nu hebben. Maar toen zei de deskundige verkoopster bij Bever dat een iets dunnere mat hetzelfde comfort zou bieden, omdat hij smaller is. Daardoor kom je toch niet op de grond te liggen. Omdat het een enorm stuk scheelde zowel in prijs als in gewicht en pakvolume hebben we toen de 7,5 cm dik gekocht, 66 cm breed en 1.98 lang. Meer dan groot genoeg. En nooit ook maar één minuut spijt gehad! De tijk is van stretch en dat maakt het uitermate aangenaam liggen. De eerste keer dat we ze aanschaften was er een mooie kortingsactie, afgelopen zomer kregen we eenzelfde korting omdat het zo jammer voor ons was dat de oude het begeven hadden 8) . Tja, die hadden overuren gedraaid :D

Onze twee grote tassen wogen 23 kg, precies goed dus. Formaat werd niet gecheckt en was bovendien ruim binnen de norm. Handbagage was onbeperkt qua gewicht (dank, United!) maar we kwamen voor de twee backpacks sowieso niet boven de 6 kg uit. We hadden daar dus makkelijk wat mee kunnen schuiven nog.


Saskia
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door RuthdeLange »

Ik had die matjes van Bever vandaag opgezocht en zien er inderdaad goed uit. Heb een slechte rug (aangeboren maar krijg er meer last van nu ik ouder word, want zoals ik al zei lag ik tot ik een jaar of 22 was gewoon op die schuimrubberenmatjes zonder probleem) dus eigenlijk moet ik gewoon verstandig zijn en een goed matje kopen.
Maar ik vind het ook wel een sport om zo het budget zo laag mogelijk te houden. En daarnaast zonde om zaken aan te schaffen die we al hebben en mee kunnen nemen. Zo hebben we rotspennen (want ook in ZuidEuropa heb je die nodig) maar niet genoeg voor 2 tentjes dus die schaf ik daar ook aan.
We zijn 2 jaar geleden al een keer naar het ZW geweest (totaal ander gebied dat ik al kende omdat ik er zelfveel langer geleden ook al was geweest) dus ik heb al wat algemene ervaring opgedaan (parkpas had ik toen ook en de koelbox met de ijsblokjes bijv. ;-) hoewel we toen van motel naar motel gingen).
T.z.t. zal ik ook graag advies willen over de route, of het haalbaar is i.c.m. alle wandelingen die we wille doen. Ben nu allerlei reisverslagen aan het doorlezen om inspiratie op te doen. Heerlijk om te doen. Bedankt ook voor al jouw tips. Heb er veel aan!!
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door WeernaardeVS »

Het beste is natuurlijk om even proef te liggen. Zwerfkei en Bever hebben daar een heerlijk bedje met kiezelstenen voor.
Ik heb indertijd de exped gekozen omdat deze het beste lag met mijn rug/nek/schouder- en heupklachten. Op een "egale" mat kan ik vaak lastig liggen, op een met banen wel. Isolatie in zomer en winter is perfect.
https://www.exped-store.nl/exped-downma ... -2018.html (ik heb de iets kleiner versie , maat m)

Met betrekking tot het wildkamperen, maar als je ergens echt in de back country wilt overnachten, heb je waarschijnlijk wel een bear canister nodig. Of bedoel je ergens "langs de kant van de weg" ?

Op een van de sites van de nps wordt wel gewaarschuwd om geen eten in je kleding te hebben en langs de trail een middagdutje te doen. Er zijn blijkbaar wel eens hikers gebeten door een beer op zoek naar eten. Maar ik zou mij niet teveel zorgen maken, eten in een berenbox/canister en kleding gewoon in de tent. Ik heb ook nog niet gelezen dat hikers die een PCT lopen hun kleding buiten de tent laten.
RuthdeLange schreef:
01 nov 2019, 16:10
Heb nog tijd genoeg maar wilde eerst zeker weten dat kamperen voor ons echt haalbaar is voor ik de route verder uitwerk. Dat bepaalt voor mij nl wel hoeveel ik wil rijden per dag.
Je kunt ook kamperen en uit eten gaan. Als je een beetje snel/handig bent heb je in een kwartiertje wel de tent staan en de slaapzakken/matjes erin. Doe je het rustiger aan, dan heb je misschien een half uur nodig.

Als je heel veel moet aanschaffen, kan het een kostbare grap worden. Echter, hotels e.d. zijn doorgaans ook niet zo goedkoop. Mogelijk kun je ook spullen van mensen uit je omgeving lenen. Je kunt het zo duur maken als je zelf wilt. Lichtgewicht spullen zijn vaak duurder. Koop je het in de VS en je neemt het niet mee terug, dan maakt het gewicht niet uit.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door Martin & Marianne »

WeernaardeVS schreef:
02 nov 2019, 13:00
Koop je het in de VS en je neemt het niet mee terug, dan maakt het gewicht niet uit.
Precies. Wij hadden een lichtgewicht tent mee en kochten het luchtbed ter plekke. Voor nog geen 15 dollar voor dat luchtbed zou ik die bij de Walmart kopen. Slaapt echt heel goed.
Wij hebben de laatste keren niet zelf gekookt. Dat scheelt weer veel extra spullen. Als je echter veel nachten gaat kamperen is koken wel prettig natuurlijk.

Marianne
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door RuthdeLange »

WeernaardeVS schreef:
02 nov 2019, 13:00
Het beste is natuurlijk om even proef te liggen. Zwerfkei en Bever hebben daar een heerlijk bedje met kiezelstenen voor.
Goeie tip. had ik niet eens aan gedacht. ga ik doen.
WeernaardeVS schreef:
02 nov 2019, 13:00
Met betrekking tot het wildkamperen, maar als je ergens echt in de back country wilt overnachten, heb je waarschijnlijk wel een bear canister nodig. Of bedoel je ergens "langs de kant van de weg" ?
In Grand Teton zijn het wel formele plekken (daarbuiten mag je ook niet staan) maar moet nog uitzoeken of daar dan ook berenboxen staan. leek mij niet. Liever sta ik op een formele campground daar maar ja, alemaal fcfs. ga dat wel proberen natuurlijk.
Daarnaast een wildkampeerplaats bij een meer in de buurt van Telluride (gratis kamperen maar er is wel een beheerder dus hoe dat zit weet ik nog niet precies. het heet wel dispersed camping.
WeernaardeVS schreef:
02 nov 2019, 13:00
Op een van de sites van de nps wordt wel gewaarschuwd om geen eten in je kleding te hebben en langs de trail een middagdutje te doen.
ha ha, was ik niet van plan, geen tijd voor...
WeernaardeVS schreef:
02 nov 2019, 13:00
Je kunt ook kamperen en uit eten gaan.
Vorige keer vonden wij het lastig om restaurants te vinden waar ze vegetarische maaltijden verkochten. En bovendien erg weinig groente waar we erg van houden. Ben ook gewend om te koken op vakantie (maar ja in een caravan gaat dat wel stuken eenvoudiger natuurlijk). Daarnaast: ik heb een aantal campings op het oog die (o.a. vanwege de dirt road er naartoe) wat verder weg liggen dus ik dacht dat het dan handiger is om te koken. We willen het ongeveer 50/ 50 doen.

In feite heb ik heel veel: pannen, campingservies, slaapzakken, fleecedekens. Alleen is het niet allemaal lichtgewicht. Ook heb ik niet al te grote koffers. Heb even naar die tassen gekeken die jullie noemen (want ideaal, ook om weg te bergen in de auto) maar allemaal erg duur. En inderdaad motels is nog duurder (ook daar wisselen we trouwens af). Ik zie trouwens (off topic) ook dat de prijzen van de vliegtickets en kleine SUV's zoveel duurder zijn dan in 2017 toen ik boekte voor 2018. Scheelt honderden euro's. Dus dan is het wel fijn als ik op andere posten wat goedkoper uit kom.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door RuthdeLange »

Martin & Marianne schreef:
02 nov 2019, 15:20
Wij hadden een lichtgewicht tent mee en kochten het luchtbed ter plekke. Voor nog geen 15 dollar voor dat luchtbed zou ik die bij de Walmart kopen. Slaapt echt heel goed.
Ik laat me misschien ook te veel beïnvloeden door de reviews. Bij dat luchtbed dat jullie hebben gekocht lees ik allerlei rampverhalen over naden die loslaten en ventielen die niet goed sluiten.
Maar de mensen die tevreden waren je hoor je natuurlijk minder. Nou ja, jullie waren tevreden ;-) en (dat vond ik echt verrassend) vonden het niet koud.
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door sep »

Daarnaast een wildkampeerplaats bij een meer in de buurt van Telluride (gratis kamperen maar er is wel een beheerder dus hoe dat zit weet ik nog niet precies. het heet wel dispersed camping.
Ik denk dat je Alta Lakes bedoelt. Dat ligt wel wat afgelegen en je hebt echt een 4WD high clearance nodig als je niet vast wilt komen te zitten. Toen wij er waren was sowieso alles vol, we hoefden er niet eens te gaan kijken. We kwamen uiteindelijk terecht bij Lizzard Head Pass, ook een enorm uitgestrekte campground en het was fantastisch! Helemaal gratis en een uitzicht om je vingers bij af te likken. Ook hier is een beheerder, dat wil zeggen dat er elke dag iemand even heen en weer reed om te kijken of er geen ongeregeldheden waren. WC's waren er aan de andere kant van de hoofdweg.

Afbeelding

Niet ons tentje maar wel ons uitzicht:
Afbeelding
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door RuthdeLange »

Ja, ik had jullie reisverslag gelezen ;-) maar het is de dispersed camping bij Priest lake.
Die is iets minder druk, heeft een beheerder en een toilet op de ground zelf.
We komen dan vanaf Mancos (als de route gaat lope zoals ik nu heb geschetst) dus hoop dan nog een plekje te kunnen vinden en daarna 's middags door naar Telluride (net als jullie de dag erop hebben gedaan, heb zo moeten lachen om die oma in die camper, dat was daar toch?).
WeernaardeVS
Amerikafan
Berichten: 283
Lid geworden op: 28 aug 2017, 13:38
Aantal x V.S. bezocht: 6

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door WeernaardeVS »

RuthdeLange schreef:
02 nov 2019, 16:36
Vorige keer vonden wij het lastig om restaurants te vinden waar ze vegetarische maaltijden verkochten. En bovendien erg weinig groente waar we erg van houden.
Ja, dat klopt, dat hebben wij ook gemerkt. Maar een vegaburger is meestal wel ergens te krijgen en dan aanvullen met een salade. In grotere steden was het vaak niet zo'n probleem. Helaas houden wij ook niet van scherp eten, dus mexicaanse bonenschotels zonder vlees gaat hem ook niet worden.
Wij koken dus ook meestal zelf. Dat vinden we toch het makkelijkst.


In feite heb ik heel veel: pannen, campingservies, slaapzakken, fleecedekens. Alleen is het niet allemaal lichtgewicht.
Het hoeft ook niet allemaal lichtgewicht te zijn. Ik zou gewoon kijken wat je mee kunt nemen (lees: in je koffer past) en wat handiger is om in de USA aan te schaffen qua gewicht of prijs.
Overigens, onze fleecedekentjes (ooit gekocht bij Wibra voor 2 of 3 euro) gaan altijd mee in de handbagage. Ze zijn ooit aangeschaft om in de USA achter te laten, maar ze waren zo fijn dat ze weer mee terug zijn gegaan.
2019: rondom Las Vegas
2018: Noord-West USA (San Francisco - Seattle v.v.)
2017: Florida
2011: Yellowstone, Grand Teton en Rocky Mountains NP
2008: Hawaii
2007: Florida en Canada
2002: rondje Las Vegas
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door Galapogos »

Ben je een paar weken wat minder op het forum, is er plots een sticky topic over tentkamperen! Ook wij gaan met de tent op pad in Amerika. Inmiddels hebben we vier reizen achter de rug. We zijn enorm enthousiast over tentkamperen in Amerika. Je staat voor weinig geld op de mooiste plekje!
RuthdeLange schreef:
30 okt 2019, 15:06
Ik las hier op het forum van iemand die zoveel meenam dat ik niet kon begrijpen hoe dat allemaal in de koffer past.
Martin & Marianne schreef:
30 okt 2019, 19:07
Dat was denk ik Galapogos? Hoewel Bert en Saskia ook aardig wat mee weten te nemen.
Dat waren wij inderdaad! Je kunt veel mee nemen als je compacte spullen uitkiest. Compacte spullen kunnen echter duur zijn (donzen slaapzakken, lichtgewicht slaapmatjes van Thermarest of Exped). Als je niet zeker weet of kamperen wel iets voor je is, zou ik dit soort investeringen niet meteen doen.

Wat random tips voor compacte spullen: als je een Thermarestmatje hebt, kun je als elektrisch pompje de Mini Pump van Thermarest overwegen. Werkt op batterijen en weegt maar 70 gram. Rotspennen zijn zoals eerder in dit topic genoemd onontbeerlijk, maar koop dan wel de aluminium variant. Weegt een fractie van wat een stalen rotspen weegt, en is net zo stevig. Die van ons zijn na vier reizen althans nog puntgaaf. Als je bij al je aanschaffen stilstaat bij het gewicht en volume, zul je zien dat je onder de streep best veel mee kunt nemen.

Wij koken niet. We hebben de eerste twee reizen wel een gasbrandertje en klein pannetje meegenomen voor eenvoudige zaken (thee, instant noodles, vriesdroogvoedsel), maar gebruiken ze zo weinig dat ze tegenwoordig thuis blijven. Gasbranders voor gebruik in de VS kun je trouwens ook prima in Nederland kopen. Kies dan voor een brander die werkt met een schroefventiel (i.p.v. Campinggaz) of voor een 'duo-brander' die zowel overweg kan met Campinggaz en schroefventiel.
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door RuthdeLange »

Weer goede (nieuwe) tips. Had zelf nooit gekozen voor/ gedacht aan aluminium rotspennen maar nu dus wel! Ik heb al een set maar heb een 2e nodig (2 tentjes) dus goed dat je dat noemt.
Werkt dat pompje alleen op dat matje. Denk er (sterk) over om voor mijzelf (slechte rug) wel een duurder matje te kopen en waarschijnlijk degene die Saskia (Sep) noemt, die van Bever. Deze is self-inflatable maar kun/ moet je (volgens website) wel bijpompen.
Wij willen wel echt gaan koken en dus ook weer de tip van Saskia om de 2-brander te kopen (vanwege scherm tegen de wind) te volgen. Degene die jij noemt, is die bij elke campingzaak te vinden? Zijn dat ook van die branders met en schermpje?
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door Galapogos »

Dat pompje dat wij gebruiken past precies op het ventiel van Thermarest-matjes. Of hij ook op matjes van Bever past weet ik niet. Vraag het in de winkel anders eens na. Daar verkopen ze die pompjes ook. Ook aluminium-rotspennen trouwens ;-).

Of ze duo-branders bij alle campingwinkels verkopen weet ik niet. In ieder geval wel bij Bever. Maar ons specifieke brandertje is een heel klein opvouwbaar ding, slechts één pit. Niet waar jij naar op zoek bent denk ik.
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door sep »

Wij hebben ook de aluminium rotspennen altijd bij ons. Toch konden we die niet overal de grond inkrijgen! Voor in totaal $12 hebben we stalen bijgekocht. Nadeel van de aluminium exemplaren vonden we ook dat de lijnen er bij harde wind niet goed achter bleven haken. We hebben de stalen pennen gewoon mee naar huis genomen, zo heel zwaar was dat niet. Is dus een overweging.

Over de Bever-matjes: die blaas je gewoon met de mond een beetje bij. Eerst uitleggen op de picknicktafel, ventielen open. Intussen zet je de tent op, ze lopen in diezelfde tijd vanzelf vol en dan blaas je een beetje bij. Vier keer diep ademhalen, uitblazen en het is al genoeg. Zeker geen pomp nodig!


Saskia
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door hemmie »

Wij blazen onze thermarest matjes ook gewoon met de mond bij, stelt niets voor.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door Galapogos »

Je hebt ook niet-self-inflatable matjes van Thermarest, dan is een pompje toch echt wel handig ;-)
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4814
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door michelly »

Onze slaapzakken zijn aan vervanging toe. Heeft iemand tips? Ik vind het vooral belangrijk dat ze lichtgewicht zijn, aan elkaar geritst kunnen worden en geen mummy-model zijn. Ze gaan waarschijnlijk in Las Vegas aangeschaft worden.
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door sep »

@Galapogos Dan wordt het wel een kwestie van de lange adem, zonder pompje :lol:

@michelly Daar ben ik ook nieuwsgierig naar, naar die slaapzakken! Wij kochten altijd hele warme bij de Walmart, maar die waren absoluut te zwaar en te groot om mee terug te nemen! Kostten natuurlijk ook niet veel, dus dat was niet zo erg. Maar als iemand betaalbare lichtgewicht exemplaren weet houden we ons aanbevolen.


Saskia
sep
Amerikakenner
Berichten: 707
Lid geworden op: 02 nov 2009, 22:13
Aantal x V.S. bezocht: 9

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door sep »

RuthdeLange schreef:
03 nov 2019, 18:22
Ja, ik had jullie reisverslag gelezen maar het is de dispersed camping bij Priest lake.
Die is iets minder druk, heeft een beheerder en een toilet op de ground zelf.
Priest Lake was vol toen wij er waren. Bovendien lijkt het wat meer ingesloten allemaal (donker, als het heel warm is waarschijnlijk juist erg fijn) en er zijn weinig plaatsen. Niet te reserveren. Mocht je er niet terechtkunnen dan is de Lizzard Pass maar een paar minuten verderop! Daar was het absoluut niet druk, terwijl toch alles tot in de verre omgeving meer dan vol was vanwege het blues- en brew festival in Telluride. Dus er is altijd een ontsnappingsmogelijkheid ;)


Saskia
RuthdeLange
Amerikakenner
Berichten: 656
Lid geworden op: 08 apr 2017, 10:55
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door RuthdeLange »

Ja, we komen daar langs op weg nar Priest Lake dus inderdaad goed om een alternatief te hebben.
Ik wist trouwens niet dat er maar zo weinig plekken waren.
Vond het alleen wel prettig dat er een beheerder is. Ik las dat er veel beren in dat stuk zitten.

Ik ben trouwens wel van plan om onze (warme) slaapzakken mee te slepen.. Waren behoorlijk duur maar zijn echt goed warm (comfort temperatuur 2-5 graden) en tegelijk ademend zodat je met warm weer niet transpireert. Wegen ruim 2 kilo (va Nomad). Zijn wel recht. Geen idee of je ze aan elkaar kunt ritsen.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Tent kamperen in de VS

Bericht door Galapogos »

michelly schreef:
18 nov 2019, 13:48
Onze slaapzakken zijn aan vervanging toe. Heeft iemand tips? Ik vind het vooral belangrijk dat ze lichtgewicht zijn, aan elkaar geritst kunnen worden en geen mummy-model zijn. Ze gaan waarschijnlijk in Las Vegas aangeschaft worden.
Is aan elkaar ritsen een must? Je hebt ook slaapzakken die je ‘opengeklapt’ vast kunt ritsen aan een soort van hoeslaken die je om twee matjes heen schuift. Je ligt dan dus samen onder één slaapzak, maar hebt enkel een laken en uiteraard de (isolerende) matjes onder je liggen. Ik vind dat prima werken.

Ik weet dat in Europa in ieder geval Vaude dat verkoopt. In Amerika verkoopt in ieder geval Western Mountaineering dat systeem, zie https://www.westernmountaineering.com/s ... r-coupler/.

Western Mountaineering maakt hele fijne donzen slaapzakken, maar goedkoop zijn die niet. Ik heb er ooit eentje op Marktplaats gekocht, en heb er nog ieder jaar plezier van.

In Europa staat het slaapzakkenmerk Cumulus bekend om de goede prijs/kwaliteit. Wel lees je af en toe in negatieve zin over de diervriendelijkheid van hun dons. Althans dat was een paar jaar geleden zo.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer