We hoeven niet persé alles te zien dit jaar. ;)

Voor algemene vragen over de zuidwestelijke staten: Californië, Nevada, Utah, Arizona, Colorado, New Mexico en Texas.
Plaats reactie
Ptajd
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2019, 18:21
Aantal x V.S. bezocht: 2

We hoeven niet persé alles te zien dit jaar. ;)

Bericht door Ptajd »

Goede morgen, na het voorstellen is dit mijn eerste bericht.

Wij (2 en 50+) vertrekken in juni (2020) uit SF met een gehuurde camper, om hem drie weken later in te leveren in LV, daarna nog twee dagen LV.
Behalve dit, ligt er nog niets vast en wat zou ik dat graag zo houden. Dit gaat niet lukken dat snap ik, we zullen moeten plannen en de overnachtingen moeten reserveren als we wat willen zien. We hoeven niet alles te zien en zijn niet bang om eens wat zogenaamde highlights over te slaan of te bewaren voor een andere keer. We zien af van overnachtingen in de parken, als je al een half jaar van te voren klaar moet zitten achter de computer om te boeken, we zien wel als we er zijn. De mooiste nachten in Canada hadden we niet van te voren vast gelegd. Ik zal wel wat vast moeten leggen maar zoek dat een beetje in de buurt (ik weet dat dat relatief is) van de parken.

Herkend iemand deze manier om het ZuidWesten van de VS te bezoeken?
We zouden willen proberen om de massa af en toe te omzeilen, en dat soms bewust juist wel te kiezen, als je echt iets wilt zien (bv Antelope Canyon, Grand Canyon, ga ook een paar keer loten voor The Wave).

We staan open voor tips en leuke campgrounds (RV) in de buurt van parken, liefst nog met shuttledienst naar de parken!
Doordat we vrijdag gaan rijden zijn we het weekend van 12 juni in de buurt van Yosemite, niet handig om te beginnen toch?

Wie heeft ervaring en/of vindt het leuk om mee te bouwen aan onze reis.

Vriendelijke groet, Trea en Peter.
Laatst gewijzigd door Ptajd op 03 nov 2019, 10:08, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: we hoeven niet perse alles te zien dit jaar ;)

Bericht door sanook »

Ptajd schreef:
02 nov 2019, 08:31
het weekend van 12 juni in de buurt van Yosemite, niet handig om te beginnen toch ?
Als je hier in het park op een RV plaats zou staan dan zou je veel minder last hebben van de drukte want dan neem je de gratis shuttle die voor een groot deel over wegen rijdt waar het gewone verkeer niet op mag. Dus dan heb je netto veel meer tijd om van het park te genieten. Dus je snijdt wat mij betreft jezelf in je vingers als je hier niet in het park verblijft.
Ptajd
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2019, 18:21
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: we hoeven niet perse alles te zien dit jaar ;)

Bericht door Ptajd »

Hoi Sanook,
Bedankt voor je reactie, prima tip om de weekenden juist wel in het park vast te leggen.
Rond Yosemite is er volgens mij redelijk intensief shuttle verkeer naar het park vanaf de campgrounds ?
Ik bedoeld eigenlijk dat het nog drukker is in het weekend met bezoekers in het park.
Misschien moeten we kijken om eerst wat anders te doen en dan zondagmiddag ofzo daar aankomen.

gr Peter
Gebruikersavatar
sanook
Amerika-expert
Berichten: 2458
Lid geworden op: 23 dec 2008, 19:17
Aantal x V.S. bezocht: 6
Locatie: Rotterdam

Re: we hoeven niet perse alles te zien dit jaar ;)

Bericht door sanook »

In het weekend is het zeker drukker, zeker in de periode rond mei/juni want dan zijn de watervallen het krachtigst. De wegen naar het park toe, en ook in het park (voor het gewone verkeer) zijn dan zeer druk. Dus als je van buiten het park komt ben je heel veel extra tijd kwijt die je kunt besparen door in de vallei zelf te overnachten. Je stapt dan zo op de shuttle bus die je overal in de vallei brengt. Dan maakt het ook minder uit of je in het weekend bent of niet denk ik. Wij waren er eind mei ook in het weekend en eerlijk gezegd heb ik geen last gehad van de drukte, terwijl ik aan het verkeer wel zag dat het druk was maar met de shuttle had je er eigenlijk geen last van. En het wakker worden in de vallei is geweldig...
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: we hoeven niet perse alles te zien dit jaar ;)

Bericht door PSVwally »

Maar de campgrounds voor Yosemite in het park kan je niet anders boeken dan ‘ver’ vooraf klaarzitten en hopen dat je een plekje kunt bemachtigen. Anders moet je echt geluk hebben dat er wat vrij is. Van de campgrounds buiten het park rijden geen shuttlebussen de vallei in.

Zion, mits buiten het weekend, zou ik dan nog wel op de bonnefooi proberen. Een maand later lijkt me dat ook uitgesloten.
Ptajd
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2019, 18:21
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: we hoeven niet perse alles te zien dit jaar ;)

Bericht door Ptajd »

PSVwally schreef:
02 nov 2019, 10:33
Van de campgrounds buiten het park rijden geen shuttlebussen de vallei in.
Dag PSVwally, ik kwam vandaag een shutteldienst (yarts.com) tegen, die over de 120 naar het park rijdt. De tijden voor volgend jaar staan nog niet op de site. Zoals ik het zie rijden ze het park binnen. We een extra optie voor mij, dankje voor het meedenken.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: We hoeven niet persé alles te zien dit jaar. ;)

Bericht door PSVwally »

Ja, sorry. Ik bedoel met die shuttle bussen altijd de ‘gratis’ bussen. Hier betaal je per rit voor om in en uit het park te komen. Als je bv vanuit Oakhurst komt betaal je toch redelijk wat vind ik
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: We hoeven niet persé alles te zien dit jaar. ;)

Bericht door Martin & Marianne »

Voor de prijzen en tijden van de Yarts bussen kun je eens naar het schema van 2019 kijken. In dit topic is er ook al iets over geschreven. Ik zou hier zelf nooit voor kiezen; buiten het park zitten is duur en kost je veel tijd. Met de bus naar het park betekent dat je nóg meer tijd kwijt bent. De tijd voor het reserveren van een camping in het park valt hierbij volkomen in het niets. En mocht dat toch niet lukken dan kun je altijd uitwijken naar iets buiten het park natuurlijk.
Ptajd schreef:
02 nov 2019, 08:31
We zien af van overnachtingen in de parken, als je al een half jaar van te voren klaar moet zitten achter de computer om te boeken, we zien wel als we er zijn.
Ik vind dit dus heel onverstandig. Je kunt nu een globale planning maken en iets reserveren zodra het mogelijk is. Annuleren kost 5 of 10 dollar, dus mocht je echt iets om willen gooien dan kan dat altijd nog. Maar weten dat er iets vast ligt en dat je je niet hoeft te haasten aan het einde van een dag geeft heel veel rust.

Voor een aantal parken is kamperen buiten het park ook goed mogelijk. Zo kun je voor Zion ook naar de camping in Springdale kijken. Daar kun je met de gratis shuttlebus naar het park. Ook voor Bryce en de Grand Canyon (Tusayan) is dat mogelijk. Maar voor bijvoorbeeld de GC is overnachten op Mather niet moeilijk te reserveren.

Het weekend in Yosemite kun je inderdaad beter vermijden, juist in juni is het daar dan extra druk. Wat je zou kunnen doen is eerst een paar nachten aan de kust doorbrengen, of je doet twee nachten Kings Canyon. Voor de eerste mogelijkheid kun je eens ons 2019-verslag bekijken. Voor Kings Canyon en Yosemite in juni zie ons 2013-verslag.
Dit jaar deden wij veel onbekendere dingen hoewel we wel veel populaire parken bezochten. Misschien geeft ons verslag wat inspiratie.
Ptajd schreef:
02 nov 2019, 08:31
ga ook een paar keer loten voor The Wave
Ik weet niet of de weg naar de trailhead voor de Wave wel met een camper te doen is. Misschien goed om daar eens naar te informeren.

Marianne
Ptajd
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2019, 18:21
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: We hoeven niet persé alles te zien dit jaar. ;)

Bericht door Ptajd »

Marianne,
Hartelijk dank voor je uitgebreid antwoord!
Ik vind dit dus heel onverstandig. Je kunt nu een globale planning maken en iets reserveren zodra het mogelijk is. Annuleren kost 5 of 10 dollar, dus mocht je echt iets om willen gooien dan kan dat altijd nog. Maar weten dat er iets vast ligt en dat je je niet hoeft te haasten aan het einde van een dag geeft heel veel rust.
Natuurlijk zullen we (helaas) niet op de bonnefooi gaan, die tijd ligt al lang achter ons.
Ik zal wel het een en ander reserveren, maar dat boeken met meerdere schermen en hopen dat je een plekje krijgt, dat staat mij tegen. Ik heb het idd wel gedaan toen we in Canada rond reisden en ook in Montana. Ik wil dat tot een minimum beperken. Eigenwijs he ?:) :).
Met we zien wel, bedoel ik als we in de buurt zijn kijken we een paar dagen van te voren of er eventueel een beter, mooier alternatief is.
Dit zal voor Yosemite niet lukken. Paar dagen kust of SF, trekt ons niet in eerste instantie. In eerste instantie trok ons Arches en omgeving naar de reis die we nu zijn gaan maken. Dat park zou ga ik wel proberen te reserveren. Wat zou je daar adviseren?
Martin & Marianne schreef:
03 nov 2019, 08:52
Ik weet niet of de weg naar de trailhead voor de Wave wel met een camper te doen is. Misschien goed om daar eens naar te informeren.
Stel dat we een ticket winnen, dan zou ik niet zelf rijden maar een tour nemen ( of iets huren? ). We gaan er niet vanuit hier, maar een paar keer proberen daar en via het internet, nee heb je ja kun je krijgen . Is het jou al eens gelukt?

Gr Peter
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: we hoeven niet perse alles te zien dit jaar ;)

Bericht door Martin & Marianne »

Ptajd schreef:
02 nov 2019, 09:33
Misschien moeten we kijken om eerst wat anders te doen en dan zondagmiddag ofzo daar aankomen.
Mijn voorstel voor de kust was een reactie op deze opmerking over het vermijden van Yosemite in het weekend. Ik begrijp dan ook niet zo goed wat je nu zegt over SF en over Arches.
Je vertrekt toch uit SF? En je wilt wel naar Yosemite?
Nogmaals: ook al staat het je tegen, probeer toch iets in de vallei te reserveren. Je vermijdt daarmee filerijden naar het park en je hebt de rustige uren in het park. Zeker in juni als de dagen lang zijn kun je dan nog veel doen.
Kijk op www.nps.gov/yose eens naar het reserveren.
In 2015 waren we ook in juni in Yosemite. Misschien heb je ook iets aan dat verslag.

Arches is ook prachtig. Je kunt daar vanuit Moab naar toe rijden maar een overnachting op Devils Campground is ook een aanrader. Wel 6 maanden van te voren reserveren.
Als je naar Arches wilt zul je wel andere dingen moeten laten vallen want het ligt niet echt op de route.

Wat je over de Wave zegt is mij ook niet helemaal duidelijk. Je kunt online meeloten , dat moet geloof ik 5 maanden van te voren, of je loot ter plekke mee, maar dat betekent wel dat je meerdere nachten in Kanab of omgeving moet blijven. Een tour is niet mogelijk, je zult dan een auto moeten huren.
Ik heb in 2011 via de online loting een permit weten te bemachtigen.

Marianne
EllenVakantie
Amerika-ontdekker
Berichten: 58
Lid geworden op: 22 sep 2017, 19:26
Aantal x V.S. bezocht: 1

Re: We hoeven niet persé alles te zien dit jaar. ;)

Bericht door EllenVakantie »

Mogelijk is het nog een optie om naar Tuolomne Meadows te gaan. Ik had vorig jaar eerst 3 nachten in de vallei geboekt (meer schermen actie) en daarna was er nog beschikbaarheid op Tuolomne Meadows (voor verblijf eind juli). Als ik me goed herinner was de helft van de camping in 2018 reserveren en de helft FCFS. Uiteindelijk hebben we vanwege de bosbranden niet in de vallei gekampeerd maar alleen in Tuolomne Meadows. Wij vonden dat deel van Yosemite ongelooflijk mooi, we waren er 3 dagen waarvan 2 backcountry.
Annika
Amerika-ontdekker
Berichten: 44
Lid geworden op: 01 apr 2019, 15:49
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: We hoeven niet persé alles te zien dit jaar. ;)

Bericht door Annika »

Ik herken je gevoel van weerstand om alles vast te leggen, zo begon ik ook toen ik mijn reis van afgelopen zomer ging plannen. De afgelopen jaren heb ik meestal tijdens mijn reizen pas precies besloten waar ik heen ging en hoe lang ik op die plek bleef.
Omdat ik vast zit aan de schoolvakanties en we maar een vrij korte reistijd hadden, heb ik toch maar (op advies van dit forum) alle campings van te voren vastgelegd. De enige plek waar ik overigens 'met meerdere schermen klaar moest zitten' was Yosemite, dus dat viel me mee.

Tijdens de reis heb ik hier geen moment spijt van gehad. De prachtige (en goedkope!) campings in de parken bevielen ons heel goed. We konden veelal starten met een wandeling vanaf de camping en anders was de shuttlebus ook een goede optie.
We waren geen tijd kwijt aan campings zoeken of andere dingen regelen, wat uiteindelijk een ultiem gevoel van ontspanning gaf. En we hadden vrijheid om te kiezen wanneer we door gingen naar de volgende locatie. Vermaken we ons nog tot de middag op deze locatie, of gaan we juist vroeg rijden om op tijd op de volgende plek te zijn. Dat stond natuurlijk helemaal vrij.
Op het moment dat je naar fcfs campings gaat verlies je die vrijheid, want als je in de namiddag of avond aan komt is er regelmatig geen plek meer. Moet je voorstellen dat je dan nog rond moet gaan rijden op zoek naar een andere camping, die zijn regelmatig niet zo maar om de hoek.

Yosemite was bij ons druk, maar omdat wij op de laatste camping in de vallei sliepen (Upper pines) hadden we het grootste deel van de tijd de drukte helemaal niet zo door. Wij hadden er inderdaad wel voor gekozen om het weekend te vermijden, door eerst naar King's canyon te gaan.
Ptajd
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2019, 18:21
Aantal x V.S. bezocht: 2

Zoveel goede raad..

Bericht door Ptajd »

Oke, duidelijk, tegen zoveel goede raad moet je niet ingaan, jullie hebben mij overtuigd :thumbup: :wink:

We hebben besloten dat we Yosemite, gaan proberen te reserveren, en wel in de vallei. We proberen twee nachten te krijgen, ook zullen we Arches (Devils Garden Dankjewel Marianne) gaan reserveren, dat kan volgen mij nu al?
Ik heb ergens, en volgens mij op dit forum gezien op welke tijden je kunt reserveren voor 2020, was dit 15 januari 2020 om 16.00?
Zou het zin hebben om in te loggen met je computer vanuit SF, wie heeft hier ervaring mee?

Peter
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: We hoeven niet persé alles te zien dit jaar. ;)

Bericht door Martin & Marianne »

Kijk voor de precieze datum voor Yosemite op www.nps.gov/yose. Wanneer in juni ben je er? Ik zou een maand eerder alvast eens gaan oefenen.
Arches kun je dacht ik 6 maanden van te voren reserveren. Ik begrijp niet wat je bedoelt met inloggen vanuit SF. Wil je het pas reserveren als je daar bent? Waarom? Je bent dan zeker te laat.
Heb je al een route uitgewerkt?

Edit. 12 juni zie ik. Dan moet je inderdaad 15 januari reserveren. Dan ben je er wel in het weekend dus?

Marianne
Laatst gewijzigd door Martin & Marianne op 05 nov 2019, 17:55, 1 keer totaal gewijzigd.
Ptajd
Amerika-ontdekker
Berichten: 19
Lid geworden op: 27 okt 2019, 18:21
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: We hoeven niet persé alles te zien dit jaar. ;)

Bericht door Ptajd »

Nee dat bedoel ik niet Marianne,
Ik kan mijn pc als het ware in SF laten inloggen, ik zit hier thuis en mijn verbinding naar de website komt uit SF.
Ja onze route is min of meer klaar nu. Ik zal wel moeten als ik wat vast moet/wil leggen.

Je merkt mijn weerstand vast over het vast leggen van alles.
Ik heb toch wat ervaringen, bosbranden in Montana, bosbranden in Canada, sneeuw in Jasper slecht weer in Vancouver eiland ( wel verschillende jaren). In al deze gevallen hebben we onze route aan kunnen passen naar of beter weer of gebieden zonder bosbranden.
In Azie ( mijn eerste keus :wink: ) ervaar ik toch een veel grotere vrijheid.
Ik snap inmiddels dat dat zomer 2020 anders zal zij, we zullen veel meer vast moeten leggen.
We zien wel is ons motto :) en ik ga er van genieten!

Gr Peter
Gebruikersavatar
Martin & Marianne
Amerika-expert
Berichten: 42029
Lid geworden op: 15 okt 2005, 15:30
Contacteer:

Re: We hoeven niet persé alles te zien dit jaar. ;)

Bericht door Martin & Marianne »

Oké, dat had ik niet uit je bericht gehaald. Ik weet niet of het wat uitmaakt, denk het eigenlijk niet. Belangrijker is dat je van te voren kijkt hoe het werkt. En kijk eens op deze site voor een instructie.

Marianne
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer