"Grote" camera mee of compact?

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
USA2012
Amerika-ontdekker
Berichten: 54
Lid geworden op: 04 okt 2011, 15:46
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door USA2012 »

trapson schreef:
03 apr 2019, 22:20
Heb hetzelfde probleem en ik "denk" dat ik de oplossing heb gevonden in de Sony RX100VI
Ik heb zelf een RX100VA en ben bijzonder tevreden over de grootte en snelheid van de camera en de kwaliteit van de foto's. De kwaliteit is zelfs bij het gebruik van Clear Image Zoom prima. Ongetwijfeld ga je dus ook aan de m6 veel plezier beleven.
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Whitestreet »

Dan heb ik een vraag aan de mensen die er meer verstand van hebben dan ik.
Ik gebruik mijn telefoon S9+ om foto's mee te maken. Daarnaast heb ik voor in Florida (2018) een hele simpele camera gekocht (Medion) met 35x zoom. Puur voor de alligators, vogels en ander wild omdat ik weet dat een zoon op een telefoon echt compleet nutteloos is en ik toch mooie plaatjes wilde hebben van wild. Ik heb deze Medion voor een foto of 40 gebruikt. Maar ik vind deze camera langzaam, niet snel focussen, en een beetje te groot.

Nu de vraag: ik houd van mooie foto's maar zet wel de camera op de auto stand, omdat ik van simpel hou. Toch twijfel ik erg sterk of dat ik voor de komende zuidwest vakantie een camera zal aanschaffen... ik wil er geen 500 euro aan uitgeven en gebruik de camera echt voor vakanties. Moet ik het dan maar bij mijn telefoon houden? Of is een leuke niet te dure compact camera beter dan mijn telefoon en Medion camera samen?
2018 Florida / 2019 Westkust
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Galapogos »

Welke Medion-camera heb heb je nu, en wat zou je wél uit willen geven?
Whitestreet
Amerikafan
Berichten: 150
Lid geworden op: 22 mei 2017, 23:11
Aantal x V.S. bezocht: 2

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Whitestreet »

De Medion camera die ik nu heb is deze:
https://www.bol.com/nl/p/medion-life-x4 ... 039441290/

Wat ik er voor wil uitgeven is rond de 300 euro, ik zal de camera alleen op vakantie gebruiken, wat ik wel belangrijk vind is dat de foto's goed lukken.
Ik houd niet van wazige of onscherpe beelden, de Medion is niet zo snel en heeft ook niet echt een superhelder display waar je kan zien of de foto een beetje scherp is.
2018 Florida / 2019 Westkust
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Galapogos »

Over die camera kan ik nauwelijks iets vinden online, en ik heb er zelf ook geen ervaring mee. Dus lastig te zeggen hoe hij zich verhoudt tot andere camera’s. Kijk eventueel eens op https://www.dpreview.com/reviews/buying ... -under-500 voor wat tips mbt betaalbare camera’s.

Onscherpte wordt vaak veroorzaakt door beweging. Over het algemeen geldt dat je al snel last hebt van bewegingsonscherpte als je met een dergelijke superzoom-compactcamera veel inzoomt, zeker als het geen dag is met stralend weer. Bedenkt ook dat een beeldstabilisator alléén helpt om je eigen bewegingen te compenseren. Als je onderwerp beweegt, heb je niets aan een stabilisator.

Beste advies om bewegingsonscherpte te voorkomen: zoom niet te veel in, zeker niet als het donker is. Technische oplossingen zijn er ook (camera met grote sensor en lichtsterke zoomlens), maar die hebben een prijskaartje. :wink:
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door chippie777 »

gondelier schreef:
02 apr 2019, 10:06
Ik heb er een nog met een tussen riempje onder mijn oksel door. Daarmee voorkom je dat slingeren.

Zoiets: https://www.kamera-express.nl/product/1 ... neck-strap
Dit was een goede tip. Direct besteld, nu zal ik de spiegelreflex wat meer meenemen tijdens onze vakantie in de VS.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Galapogos »

Ik ben zelf groot fan van de Capture van Peak Design, een quick-release-clip waarmee je je spiegelreflex kunt bevestigen aan bijvoorbeeld de strap van je rugzak. Werkt erg goed. Zie https://www.peakdesign.com/collections/ ... ts/capture
daveyb078
Amerika-ontdekker
Berichten: 11
Lid geworden op: 02 apr 2019, 12:10
Aantal x V.S. bezocht: 3

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door daveyb078 »

Bij de reizen die ik de afgelopen paar jaar heb gemaakt altijd m'n DSLR meegenomen. Het is wel een extra gewicht dat je meeneemt maar ik vind de kwaliteit(vooral in het donker)en de instelmogelijkheden veel fijner werken dan alleen m'n telefoon. Die gebruik ik ook wel, maar dat is dan meer om even snel iets erop zetten.

Een overzichtje wat ik meeneem:
  • Canon 800D
  • Canon EF-S 10-18mm f/4.5-5.6 IS STM
  • Canon EF 24-70mm f/4L IS USM
  • Canon EF 35mm f/2 IS USM lens
  • Canon EF 70-300mm f/4-5.6 IS II USM (Niet bij citytrips)
  • 3 reserve accu's + lader (deze niet vergeten, is erg vervelend :wink: )
  • Lensfilters (UV zit standaard op al m'n lenzen, ND Filter voor alle lenzen middels Cokin systeem en polarisatie voor de 10-18mm, 35mm en 24-70mm)
  • SIRUI A-1205 + Y-11(Carbon statief, normaal formaat en lekker licht)
  • SIRUI 3T-35K (Voor mee te nemen op gebouwen waar een grote statief niet mee mag)
  • PEAK Design Slide camerariem
  • Peak Design CL-3 Clutch
  • Draadontspanner
  • Onderhoudsspullen (doekjes, imbussleutel etc.)
  • En alles past in m'n camera tas Lowepro Fastpack 250 AW II Black (en dan heb ik nog ruimte over voor een jas/water/eten mee te nemen)
Al met al weegt m'n tas een kilo of 10, maar ik vind dit meer dan opwegen dan alleen m'n IPhone mee. En natuurlijk haal ik er spullen uit en stop deze in m'n koffer als ik ze niet gebruik. Ik vind fotografie ook erg leuk om te doen, dus dat weegt ook mee. Als je nou niks hebt met fotografie en je snel tevreden bent met een foto dan kan je met een moderne telefoon prima uit de voeten.
April 2018 - New York City
Juni 2018 - Rondreis Zuidwest Amerika (Los Angeles > Los Angeles)
Februari 2019 - New York City

Next:
Mei 2020 - Rondreis Nevada/Arizona (Las Vegas > Las Vegas)
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door nieuwenoord »

Zowel mijn handen als mijn schouders zijn echt niet blij meer met mijn spiegelreflex die ik tot op heden echt alle Amerikareizen (en overige vakanties) heb meegehad. Mijn man fotografeert met een Panasonic Lumix DMC-FZ28 die ik steeds vaker pakte vanwege het gewicht en de enorme zoom.

Met pijn in mijn hart heb ik besloten voor onze volgende reis naar Florida mijn DSLR thuis te laten en het te doen met de Panasonic en mijn nieuwe iPhone 11 Pro Max. Moet zeggen dat ik wel onder de indruk ben van de camera van die telefoon, toch een fikse stap beter weer dan die van mijn 7Plus.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Galapogos »

Er is inderdaad veel vooruitgang geboekt als het gaat om de fotokwaliteit van mobiele telefoons. Neemt niet weg dat ik als ik de foto’s vervolgens op mijn laptop bekijk, ik direct zie welke met mijn dslr gemaakt zijn en welke met mijn telefoon.

De telefoon gebruik ik stiekem vrij regelmatig, zelfs als in de spiegelreflex bij me heb. Je pakt hem nou eenmaal veel sneller, wat handig is als je even snel een foto ergens van wil maken.

Als compromis tussen een dslr en een telefoon gebruik ik weleens mijn Fuji X100. Uitstekende beeldkwaliteit (aps-c-sensor) maar toch heel draagbaar. Nadeel: vaste brandpuntsafstand dus zoomen is er niet bij.
UitHolland
Amerikafan
Berichten: 213
Lid geworden op: 30 aug 2014, 18:38
Aantal x V.S. bezocht: 3
Locatie: the Netherlands, Planet Earth, Earth-Moon System, Solar System, Milky Way Galaxy, Local Group, Virgo

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door UitHolland »

@nieuwenoord Ik heb hetzelfde doorgemaakt als jij en ook een jaar met ander 'materiaal' op vakantie geweest.
Tijdens de vakantie heb ik er absoluut geen spijt van gehad...
Ik heb uiteindelijk toch weer een andere aanpak voor het dragen van de camera gekozen en gebruik ook de clip van Peak Design
Het is echt een fijne oplossing en het gewicht van de camera aan mijn rugzak band is te doen.
Ik gebruik wel enkel nog een 15-85 lens en laat alle andere lenzen thuis.

https://www.peakdesign.com/collections/ ... ts/capture
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door nieuwenoord »

Het ziet er echt heel comfortabel uit, maar ik wil de komende reis echt proberen met zo min mogelijk belasting te lopen. Dus een tasje met telefoon, selfiestick (houdt voor mij makkelijker vast) en een klein portemonneetje met creditcard en paspoort. That´s it, dus ook geen rugzak :-) Mijn man draagt de andere camera en mijn diabetesspulletjes mag hij meenemen. Verder heb ik niet zoveel nodig, we gaan niet echt hiken, dus water of zo hoeft niet mee.

Mijn andere spullen kunnen in de auto blijven.
Gebruikersavatar
Eskm
Amerikafan
Berichten: 137
Lid geworden op: 09 jun 2013, 09:19
Aantal x V.S. bezocht: 4

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Eskm »

Eskm schreef:
02 apr 2019, 19:26
Ik bezit een Lumix FZ 200 en die moet muurvast aan mij lijf zitten, geen riemgeschommel of welke beweging dan ook.
Ik ben zeer tevreden van die Peakdesign Clip. Je klikt je toestel vast en handen vrij plus geen getrek of druk op je gevoelige nek:

https://www.peakdesign.com/products/capture

Met Oud/Nieuw verbleven we in het zeer drukke Amsterdam. Total geen hinder gehad vh toestel in die mensenmassa.
Clip besteld bij Coolblue/BE.
Die Peak Clip was quasi dagdagelijks tijdens mijn 6 weken verblijf in de VS aan mijn broekriem bevestigd.
Had precies een heup-Lumix (nu FZ300) maar superhandig in combinatie met die Cuff wrist strap van Peak Design.
Groeten,
Martin
Gebruikersavatar
BonnyR
Amerika-expert
Berichten: 1628
Lid geworden op: 31 jan 2015, 15:34
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door BonnyR »

@UitHolland die clip ziet eruit of ( als ik hem gebruik... ;-) ) die camera er zo uit kan vallen. Het zal echt niet zo zijn....Maar zie de boel al op de grond vallen.
Tja, ieder nadeel heeft z'n voordeel...mijn man heeft aan de rolstoel altijd een grote rugtas hangen, daar zitten alle camera spullen in. Dus ik hoef nooit wat te dragen 8)

Wel had k direct spijt dat ik geen telelens bij m'n nieuwe Canon heb aangeschaft. Ik heb de 18-135mm nano aangeschaft, omdat ik eigenlijk niet meer aldoor lenzen wilde verwisselen. Maar met 3 grizzly's net te ver weg en een broer naast me met een top telelensje, waarbij hij plagerig inzoomde op zijn gemaakte foto's en zei;"zie je wat een leuke kleur ogen die heeft?" :lol:
90 - Fl naar CA
91 - CA rondje W-kust ( Seattle)
92 - FL tot Atlanta
94 - Canada
96 - Alaska + MS Rdam
99 - FL + Keys
2004 - W-kust
2016 - O-kust
2018 - NY
2019 - W-kust
Gebruikersavatar
michelly
Amerika-expert
Berichten: 4816
Lid geworden op: 18 jun 2005, 12:18
Aantal x V.S. bezocht: 14
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door michelly »

Mijn man gebruikt die clip al een aantal jaren en heeft hem altijd aan de rugzak bevestigd. Dat zit echt heel stevig, er hangt voor een mooi bedrag aan maar nog nooit problemen mee gehad. Het is zo handig dat je je handen vrij hebt.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Tantelotje »

Niet helemaal on topic, maar voor de afgelopen vakantie hebben we zo'n schouderband gekocht waar je je camera op een min of meer zelfde manier aan vast hangt. Vond het echt superhandig. We hadden een nieuwe camera (heet geloof ik een bridgecamera? Zeg maar 'n fancy compactcamera) maar heb het helemaal niet als lastig ervaren dat die niet in de broekzak kon want op deze manier had ik toch m'n handen vrij. En geen akelige nekband en op en neer hupsend fototoestel om je nek.

Maar eerlijk is eerlijk: zeker de eerste dagen checkte ik om het half uur of alles nog stevig vast zat :lol:
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door nieuwenoord »

Het lijkt erop dat ik die clip dan toch ga aanschaffen, niet voor mezelf, maar voor mijn man :-)
Gebruikersavatar
chippie777
Amerikakenner
Berichten: 1175
Lid geworden op: 11 feb 2013, 17:29
Aantal x V.S. bezocht: 21
Locatie: NL
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door chippie777 »

chippie777 schreef:
30 apr 2019, 19:18
gondelier schreef:
02 apr 2019, 10:06
Ik heb er een nog met een tussen riempje onder mijn oksel door. Daarmee voorkom je dat slingeren.

Zoiets: https://www.kamera-express.nl/product/1 ... neck-strap
Dit was een goede tip. Direct besteld, nu zal ik de spiegelreflex wat meer meenemen tijdens onze vakantie in de VS.
Als feedback op mijn eigen aankoop; het is echt een aanrader. geen geslinger meer van je DSLR tegen je lichaam. Goed af te stellen naar eigen wensen Ik heb hem dit jaar op twee vakanties gebruikt en had dit jaren eerder moeten weten. Echt ideaal.
Voor onze reisverslagen ga je naar:
http://chippie777.wordpress.com
Gebruikersavatar
gondelier
Amerikakenner
Berichten: 1075
Lid geworden op: 06 jun 2007, 14:39
Aantal x V.S. bezocht: 4
Locatie: Stolwijk
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door gondelier »

:thumbup:
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: "Grote" camera mee of compact?

Bericht door Galapogos »

michelly schreef:
24 okt 2019, 10:39
Mijn man gebruikt die clip al een aantal jaren en heeft hem altijd aan de rugzak bevestigd. Dat zit echt heel stevig, er hangt voor een mooi bedrag aan maar nog nooit problemen mee gehad. Het is zo handig dat je je handen vrij hebt.
Dat de bevestiging heel stevig is, kan ik alleen maar beamen! Je moet terwijl je een knopje indrukt de camera omhoog tillen om hem er uit te halen. Dat knopje kun je ook nog een kwartslag draaien waardoor hij ‘op slot’ gaat en je hem niet per ongeluk in kunt drukken.

Ik vind die clip iedere euro dubbel en dwars waard.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer