Hoeveel fooi

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
SemJes
Amerika-expert
Berichten: 1677
Lid geworden op: 13 jun 2006, 18:04
Locatie: Sarasota, FL

Re: Hoeveel fooi

Bericht door SemJes »

NielsC schreef:
06 okt 2019, 20:29
Wijzelf zijn wellicht heel wat jonger dan de meeste hier
... Toen ik dat las dacht ik echt dat je ging vertellen dat je pas 18 geworden was. Dan was het alsnog asociaal gedrag geweest maar hadden we tenminste kunnen denken dat je "later" misschien verstandiger zou worden. Als mede-begin-30-er schaam ik me er zelfs voor :oops: Naast het financiële aspect is het toch ook gewoon lullig voor de serveerder/ster? Die zal zich afvragen waar hij/zij dit aan te danken heeft. Ik begrijp dat het duur is om elke dag uit eten te gaan maar dat is wel je eigen keuze. Hoop echt dat je in gaat zien dat je beter wat minder vaak uit eten kunt gaan en dan een fatsoenlijke fooi achter kunt laten. Is toch ook veel leuker, lekker rustig kunnen opstaan met een schoon geweten?
NielsC
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 feb 2019, 20:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoeveel fooi

Bericht door NielsC »

Iedereen heeft een mening en die mag je ook geven, dat mensen niet eens zijn met wat ik geschreven heb kan, en mag. Dat had ik ook wel verwacht. Iets anders is wel om dingen in te vullen die niet gezegd zijn of te gaan reageren dat er in een stuk tekst een d of een t verkeerd staat. Het is een reis forum, we zitten hier niet bij het Nederlands Dictee. Een tekst ontcijferen oké, een spelfoutje kan iedereen overkomen. Als we daar op gaan controleren moeten we hier wel wat meer tijd besteden.

De reden dat ik hier over begon is dat wij in het begin niet wisten hoe het zat met de fooien, vandaar dat ik het hier opzocht en het bericht plaatste. We hebben ook wel eens afgekeken wat andere deden omdat we het niet zeker wisten. Geloof me, er zijn er wel meer die niet altijd iets geven.

Wat ik zei is dat we niet altijd fooi geven, als we ergens leuk/gezellig/lekker gegeten hebben geven we ook fooi, of dat de ene keer 15% of 25% is doet er niet toe. We zijn ook in diners geweest waar je een ontbijt krijgt wat niet veel voorstelt of een chagrijnige ober/serveerster. Nee, dan zeg ik eerlijk dat ik die geen fooi geef. Als ik ergens ben ik haal wat drinken, nee dan geef ik ook geen fooi. En dat is ook wat ik bedoel met leeftijd, op deze kleine dingen scheelt het uiteindelijk toch wel iets waar je dan liever iets anders voor doet of waar je wel tevreden over bent en misschien dat je daar als jongere nu iets anders op kijkt. En of je nu 1, 2 of 5 weken weg bent lijkt mij niet uit te maken.

Dat we snel weg lopen is ook totaal niet aan de orde. Dat ze de rekening niet ophalen als we nog zitten kan ik niets aan doen, en als ze er iets van zeggen durf ik de confrontatie wel aan hoor. Dat heeft niets met stoer of stiekem te maken.

We zijn nu over de helft voor diegene die dat vroeg. Nogmaals, als we ergens gegeten heb wat gewoon goed was geven we gewoon fooi, ben maar niet bang. Als het niets was, dan niet.

Ik vind het niet erg om hier over te discussiëren, al zal dat een lange discussie worden met iedereen dus of dat slim is is een tweede. Maar als je hier op wilt reageren doe dat dan inhoudelijk aub, verdraai geen teksten of reageer als er ergens een foutje staat.
Laatst gewijzigd door NielsC op 07 okt 2019, 10:08, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4964
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoeveel fooi

Bericht door hemmie »

NielsC schreef:
06 okt 2019, 20:29
Wij hebben, op een enkele keer na, geen fooi gegeven.
NielsC schreef:
07 okt 2019, 02:32
Nogmaals, als we ergens gegeten heb wat gewoon goed was geven we gewoon fooi, ben maar niet bang. Als het niets was, dan niet.
Of je spreekt jezelf tegen, of het eten was dus, op een enkele keer na, slecht.
Terug in Texas!
NielsC
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 feb 2019, 20:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoeveel fooi

Bericht door NielsC »

Dat je soms vakar per dag ergens gaat eten wil niet zeggen dat we tot nu toe 100 keer ergens zijn wezen eten. Wat ik zeg zoals hierboven is dat ik niet bij elk simpel iets standaard fooi geef. Volgens mij is mijn punt duidelijk. Ben hier niet om de discussie te winnen, heb het alleen aangegeven.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Dude »

Het siert je ook dat je nog antwoordt, al spreek je jezelf wat tegen maar goed, je bent ook 'pas' 30 :wink: :wink:

Maar alle gekheid op een stokje: je reageert niet echt inhoudelijk. Hoe zou jij het bv vinden als je een uur je best doet om iemand goed te bedienen om dan achteraf te zien dat je eigenlijk niet betaalt bent voor je harde werk? Probeer het je zo eens voor te stellen. Het kan toch niet zijn dat je niet begrijpt dat die tips eigenlijk het grootste deel van hun loon zijn. Zoals ik al zij verdienen ze maar een dollar of 4 à 5. In duurdere regio's mssn iets meer maar daar zijn de rekeningen ook duurder.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door nieuwenoord »

Als ik een taalfout er als oneliner even tussen gooi, heb jij daar genoeg op te reageren. Maar op mijn commentaar dat iemand jou voor niks bedient, bijna geen vakantiedagen heeft en zo mede jouw blijkbaar10 weken durende reis meebetaalt, ga je totaal niet in?

Je ging hier pas even kijken hoe het eigenlijk hoort? Dat had je gezien je 80 eerdere berichten op dit forum beter voor je reis kunnen doen. Dan had je misschien begrepen dat fooi geven niks te doen heeft met de kwaliteit van het eten, maar met de verleende service. Als het eten niet naar je zin is, wees een vent en beklaag je, maar loop niet weg zonder de serveerster te betalen.

Je tegenargumenten zijn zwak, ik snap dat je geen discussie wilt, want je hebt geen poot om op te staan.
Gebruikersavatar
Tantelotje
Amerikakenner
Berichten: 856
Lid geworden op: 26 mar 2015, 19:10
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Tantelotje »

Weet je, 'wij' in Europa zijn dat hele fooiensysteem niet op die manier gewend. Ik tenminste niet. Als ik hier uit eten ga, is de fooi het bedrag wat overblijft als je de rekening afrondt, al dan niet met een paar euro erbij. En hoeveel dat dan in percentage is, zal me worst zijn.

Als ik op vakantie in Amerika uit eten ga, dan werkt het gewoon anders. Ik word dan geacht, afhankelijk van de service, ergens tussen de 15 en 20% fooi te geven. Als het eten niet goed is, meldt je dat. Dan kan de manager daar iets mee, bijvoorbeeld iets van de rekening halen.
Maar de fooi is voor de service die de serveerster/ober biedt.
Dan kan ik het een stom systeem vinden (vind ik ook), maar het is nu eenmaal zo. En dus houd ik me aan de 'regels'.
Als ik dat niet wil, moet ik dus niet in Amerika op vakantie gaan. Simple as that.

Als jij dan in je eerste post zegt, en ik citeer even je eigen bericht: ...dat we weinig fooi hebben gegeven betekent wel dat een paar keer extra kunnen gaan eten of weer wat andere leuke dingen kunnen doen.
En iets verder zeg je: ... hebben lang gespaard hiervoor en denken eerder aan onze eigen portemonnee dan die van een ander.

Dan gaat het dus niet meer om of de service goed was. Want je zegt zelf dat je op een enkele keer na geen fooi hebt gegeven.
Dan gaat het er dus om dat je dat teveel geld vindt. En dat je er dan bijhaalt dat dit (deels) komt omdat je 'pas 30' is in mijn ogen het meest waardeloze excuus ever.

Daar heb ik inderdaad, net zoals een heleboel mede forummers, een mening over. Dat jij die mening niet leuk vindt, of niet terecht of dat je vervolgens een reactie geeft waarin je je eerste post 'verzacht', zegt meer iets over jou dan over de meerderheid hier op het forum.
Charlotte

2012: Rondje LA
2014: NO en Florida
2015: Rondje Denver
2016: Rondje LA
2017: Seattle - LV
2018: Hawaii SF - LV
2019: Seattle - LA
2020: Florida
2022: LA - SF
2023: SF - LV


https://jurgenencharlotte.blogspot.com/
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door PSVwally »

Ik ben het niet eens met Niels z'n uitleg, maar ik heb ook deze vakantie genoeg Amerikanen gezien die zelf ook na een diner maar 2 dollar neerlegden hoor. En geven wij in bv zuid-europese landen ook overal zo’n fooi, want daar verdienen ze wel allemaal veel? Sommige reacties gaan imo wel erg ver.

In beginsel gaat fooien nog wel steeds over het ‘beoordelen’ van het voedsel/service/lokatie en niet over het aansterken van iemands loon.

Hetzelfde mbt zakjes maken met wat lekkers, klompjes en bv 5 dollar voor kamermeisjes. Leuk als iemand dat doet en dat mogen reizigers natuurlijk helemaal zelf weten. Maar ik zag in Sedona zo’n zakje (geld wel eruit gehaald wrs) gewoon de doorzichtige afvalzak ingaan.
Gebruikersavatar
Bushmaster
Amerika-expert
Berichten: 2590
Lid geworden op: 29 jul 2004, 11:56

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Bushmaster »

Dude schreef:
07 okt 2019, 06:27
Hoe zou jij het bv vinden als je een uur je best doet om iemand goed te bedienen om dan achteraf te zien dat je eigenlijk niet betaalt bent voor je harde werk?
Hoe zou jij het vinden als je de kantjes er af loopt, slecht/koud eten serveert en er ook nog 20% van totale rekening voor betaald krijgt?
Bovenstaande wil niet suggereren dat ik geen fooi geef, maar slecht is slecht en dan is de fooi ook slecht. Ik zit niet in een restaurant om een discussiegroep te vormen maar om goed/lekker/ontspannen te eten.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door nieuwenoord »

Wat betreft die zakjes ben ik het met je eens. Maar niet over die fooi. Weet jij of die Amerikanen misschien hun tip niet op de creditcard hebben gezet? En gewoon die 2 dollar nog los in hun zak hadden?

Fooi gaat in Amerika juist niet over eten, maar over de bediening. Ik snap die restaurants die het tegenwoordig gewoon al op de rekening zetten.
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door PSVwally »

Weet jij of die Amerikanen misschien hun tip niet op de creditcard hebben gezet
Ja, toevallig weet ik dat omdat ik goed kan meeluisteren. Anders had ik dat hier zo niet neergezet. We moeten niet doen of we allemaal roomser zijn dan de paus. Leuk die fooi, maar NielsC is echt niet de enige die dit doet, dat wilde ik eigenlijk meer benadrukken. En Amerikanen zelf doen dus ook niet altijd zo netjes fooi geven

Ik geef altijd wel wat wat fooi. De ene keer zal het 15% zijn, de andere keer 30%. Maar ik vind op veel plekken de bediening ook gewoon weinig tot amper geinteresseerd overkomen. Dat ‘een uur lang de best doen’ waar Dude het over heeft vind ik zelfs bij veel ketens zeer verschillend. Dan heb ik ook wel eens de neiging om een stuk minder te geven als t niet goed is. Maar mij is nog nooit gevraagd waarom ik het niet goed vond.
e
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door nieuwenoord »

Je hebt het nog steeds over een stuk minder geven, niet over gewoon zonder fooi weglopen. Wij hebben ook weleens 10 procent gegeven als we ons echt benadeeld voelden door de serveerster zelf of als die ons zo snel mogelijk weg wilde werken.

Maar bij een steak vol zenen of koude frietjes zeg ik gewoon dat ik die liever zo niet eet. Nog nooit meegemaakt dat je dan geen nieuwe krijgt en vaak ook nog een gratis dessert. De serveerster krijgt dan de kans om het goed te maken en verdient haar (ok, er zijn ook mannen) tip.
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hoeveel fooi

Bericht door boonens »

NielsC schreef:
07 okt 2019, 02:32
Wat ik zei is dat we niet altijd fooi geven, als we ergens leuk/gezellig/lekker gegeten hebben geven we ook fooi, of dat de ene keer 15% of 25% is doet er niet toe.
Ehhh, nee. Wat je zei is:"Wij hebben, op een enkele keer na, geen fooi gegeven". Dat is nogal een ander verhaal.

Maar het maakt niet uit. Je weet nu hoe het hoort, dus gedraag je een beetje als een fatsoenlijke gast in een ander land. Ik neem aan dat jij er ook iets van vindt wanneer je in een restaurant een stel boerende Aziaten naast je hebt zitten, of wanneer een Indonesiër bij de kassa van de supermarkt probeert te onderhandelen over het te betalen bedrag.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Gebruikersavatar
GinnyUSA
Amerikafan
Berichten: 390
Lid geworden op: 21 okt 2015, 18:19
Aantal x V.S. bezocht: 10

Re: Hoeveel fooi

Bericht door GinnyUSA »

Ik ben wel benieuwd of de reacties je aanzetten tot het heroverwegen van het geven van fooi.
Nu weet ik niet precies hoe en wat, maar wordt bedienend personeel niet belast voor ontvangen fooi? Dus onafhankelijk van of ze wel of geen fooi hebben gehad, worden ze belast over een verondersteld ontvangen bedrag. Weet iemand hoe dit zit?

Verder lees ik stomverbaasd het argument van je leeftijd. Met dertig ben je een volwassen mens die zich kan verdiepen in de gebruiken van een land en kan afwegen of je daaraan wil conformeren of niet (en daarnaar handelen, dus niet uit eten/niet gaan/...). Als mede-begin-dertiger ben ik ook niet overtuigd dat de gemiddelde dertiger krapper in de portemonnee zit dan oudere vakantiegangers. Ongeacht leeftijd zie je mensen op dit forum keuzes maken op basis van budget. Bezuinigen op de fooi lees ik dan weer bijna nooit.


Aanvulling na snelle zoektocht google: Het lijkt erop dat mensen die tips ontvangen dit op moeten geven en daarover inkomstenbelasting betalen. Dus standaard belasting over een fictief bedrag, klopt niet.
Gebruikersavatar
tomaat85
Amerikakenner
Berichten: 796
Lid geworden op: 06 feb 2011, 18:27
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door tomaat85 »

NielsC schreef:
06 okt 2019, 20:29
Wellicht dat onderstaande veel van jullie tegen het verkeerde been zal schoppen maar toch;
Inderdaad, en behoorlijk zelfs. wat was hetgeen je dacht bij het posten van je bericht :offtopic:
Grote Amerika fan
Gebruikersavatar
Inges
Amerikakenner
Berichten: 864
Lid geworden op: 04 jun 2013, 11:59
Aantal x V.S. bezocht: 7
Locatie: Zaandam
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Inges »

Ik geef altijd een normale tip (ook als de service middelmatig is) en laat ook altijd wat achter voor het kamer meisje maar ik blijf het belachelijk vinden dat het van mijn goedgevigheid afhangt of de serveerster rond kan komen van haar job. De restaurant eigenaar neemt haar in dienst en zou haar ook een fatsoenlijk salaris moeten betalen waar ze gewoon van rond kan komen. Afgelopen vakantie kwamen wij een rekening tegen waarbij we 14% extra betaalde zodat het personeel een ziektekosten verzekering had. Waarom moet ik dat betalen op deze manier? Ik heb het zonder morren gedaan hoor en dat doe ik altijd maar ik zal dit principe inderdaad nooit begrijpen. Betaal je personeel gewoon genoeg! Dan is een tip ook echt iets extra's en niet iets waar je eigenlijk van afhankelijk bent.
Groetjes, Inge
2x Canada en 7x USA
https://ingevanderwulp.nl/reizen/ (Live blog's + roadbooks )
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Vito »

Maar dat is nu toch juist iets specifieks van een land waar je zelf niet woont? Dat kunnen wij vreemd vinden, maar het werkt nu eenmaal zo. Of je fooi zit verwerkt in servicegeld zoals in andere landen weer gebruikelijk is. Dan betaal je gewoon meteen meer.
Maar laten we eerlijk zijn: uit eten is in de VS nog steeds goedkoper dan in Nl.
Gebruikersavatar
Almere vak V
Amerika-expert
Berichten: 3046
Lid geworden op: 23 jan 2017, 23:37

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Almere vak V »

@NielsC Wellicht is het een optie om naar een land op vakantie te gaan wat wel bij je waarden en normen past...
Gast

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Gast »

nieuwenoord schreef:
06 okt 2019, 22:30
Besef maar eens dat dit soort mensen in de bediening blij mogen zijn met 5 of hooguit 10 dágen vakantie per jaar in plaats van de 5 weken die jullie gaan!
Sorry hoor, maar 5-10 vakantie dagen is niet alleen gangbaar voor bedienend personeel hoor...maar geldt voor een behoorlijk deel van de Amerikaanse beroepsbevolking.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door nieuwenoord »

Klopt, ik zette het alleen maar even af tegen zijn vijf weken of langer vakantie waarin hij dan ‘van ellende’ uit eten ‘moet’.
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer