Boek je Amerikareis via een echte USA-expert: Klik hier om alle prijzen voor je USA-reis te vergelijken: vliegtickets, autohuur, rondreis, en meer!
Belangrijk: Nieuwe leden, voltooi je registratie door een nieuw onderwerp te starten in "Nieuwe forumleden introductie"!

B2 interview volgende week - advies gevraagd!

Als je een vraag hebt over non-immigratievisa (tijdelijk verblijf in de VS), kun je die hier stellen.
neuberben
Amerika-ontdekker

B2 interview volgende week - advies gevraagd!

Bericht door neuberben »

Dag iedereen,

Om een lang verhaal kort te maken:

Mijn werkgever heeft enkele maanden geleden een aanvraag gedaan voor een I-visa voor mij, maar op de ambassade zeiden ze toen dat we een andere visa-classificatie moesten aanvragen voor het werk dat we in de US wilden doen (ik werk voor TV). Via een advocaat uiteindelijk een nieuwe aanvraag ingediend en een O-2 visa gekregen.

Dat werk in de US zit er ondertussen op, het O-2 visa is al niet meer geldig, maar omdat ons I-visa dossier nooit is afgesloten (en nog steeds als Administrative Processing staat), moet ik nu een B-2 visum aanvragen omdat ik als toerist de US wil bezoeken volgende maand. Dit is bevestigd door onze advocaat en via een mail van de ambassade in Brussel zelf.

Ik heb dus woensdag een afspraak.
Op de DS-160 al kort de situatie geschetst (employer had me apply for an I-visa, was told it was the wrong classification, have since succesfully applied for O-2 visa that was issued) maar nu wil ik écht goed voorbereid naar dat interview. Ik reis supergraag naar de States, heb daar een paar goeie vrienden die ik jaarlijks bezoek, dus het zou echt echt *** zijn afgewezen te worden.

Mijn situatie:
-Ik bezit een eigen appartement -- ik kan de akte (in het Nederlands natuurlijk, niet in het Engels) meenemen
-Ik heb vast werk. M'n baas heeft ondertussen een brief ondertekent waarin staat dat ik na mijn 'personal vacation' die afloopt op 2/11/2019 gewoon terug op het werk verwacht wordt, dat ik al sinds 2010 full time employee ben...
-Ik kan enkele loonbrieven meenemen om te bewijzen dat ik geld verdien, ook mijn arbeidscontract van in 2010

Ik maak me zorgen om het feit dat ik dus in juni vorig jaar op die O-2 een week gewerkt heb in de States (voor een Belgisch bedrijf weliswaar) en dat ze gaan denken dat ik nu weer wil werken. Ik weet niet goed wat ik exact kan doen om dat te ontkrachten? Het is ook echt niet waar, het programma waar we voor filmden toen is nu al op TV...

Ik ga in de States naar een concert, zou het helpen om die concerttickets af te printen? Of is dat onnozel?
En die proof of employment, die brief van m'n werkgever, is dat iets dat ik hen zelf toon of enkel als ze er om vragen?

Zijn er dingen die ik vergeet? Die ik best ook meeneem/voorzie?

Heel heel veel dank voor jullie advies en input alvast, ik ben super zenuwachtig!
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Re: B2 interview volgende week - advies gevraagd!

Bericht door kastelke »

Als je zou gaan werken in de US, waarom zou je dan de moeite doen voor een B-visa, en niet terug voor een O-visa? Want je werkt nog steeds voor dezelfde werkgever, het leek allemaal erg 'legit' te zijn, je kan melden dat het programma nu op tv is. Dus je kan waarschijnlijk zonder problemen dat O-visum krijgen. Waarom dan voor een B gaan?
Dat lijkt me het gezonde uitgangspunt.

Verder was dat vorige werkvisum slechts 1 weekje? En meer dan een jaar geleden?
En je gaat nu voor hoe lang? Mogelijk 2 tot 3 weken? Net zoals je dat vroeger deed wanneer je je vrienden ging bezoeken? Zelfde regio?
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
Ons leven in Oakville, ON
neuberben
Amerika-ontdekker

Bericht door neuberben »

Ik ga niet werken, dat is het juist. Ik ben er weekje gaan filmen als regie-assistent in juni eerder dit jaar, maar nu ga ik dus gewoon met vakantie.

Een O-visum wil ik dus helemaal niet, een toeristenvisum moet ik hebben.

Omdat er iets misgelopen is met het afsluiten van dat I-visa dossier (er zijn twee aanvragen gebeurd terwijl er eigenlijk eentje had kunnen doen—gewoon nieuwe documenten indienen voor het O-2) ben ik nu nog steeds administrative processing en kan ik niet met een ESTA als toerist.

Vandaar het B2.
Ik ga gewoon 10 dagen, naar New York zoals meestal.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ik zou me er niet teveel zorgen over maken. Jouw situatie lijkt in ieder geval in mijn ogen helemaal niet verdacht

Neem de bewijzen nee die je al noemde. Misschien overzicht van wat je van plan bent/wanneer je er al eerder was. En de concerttickets.
Elke
*PR in Canada sinds 2010* - *Canadian Citizen sinds Februari 2016* - *DV-2017 winnaar met Case number EU11xxx*
neuberben
Amerika-ontdekker

Bericht door neuberben »

kastelke schreef:
28 sep 2019, 16:56
Ik zou me er niet teveel zorgen over maken. Jouw situatie lijkt in ieder geval in mijn ogen helemaal niet verdacht

Neem de bewijzen nee die je al noemde. Misschien overzicht van wat je van plan bent/wanneer je er al eerder was. En de concerttickets.
Oké, bedankt!
Dat stelt me al wat gerust.

Geef ik best spontaan proof of employment etc af, of wacht ik het gesprek af?

Aangezien ik nog geen ticket heb gekocht (een afwijzing indachtig, je weet maar nooit) heb ik nog maar weinig concrete plannen natuurlijk.
Is er iets dat ik toch op papier kan zetten?

Ik heb wel een week later, na thuiskomst dus, een trip naar IJsland gepland, met een vlucht vanuit Amsterdam. Helpt het om die tickets ook mee te nemen? Heb daar in IJsland ook al een airbnb etc.
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Dit lijkt mij ook geen enkel probleem.

Je kunt duidelijk antwoord geven op de vraag waarom je nu een visum nodig hebt (vanwege die situatie met dat I-visum), over wat je in de USA wil gaan doen (vakantie en een concert bezoeken), en je hebt duidelijk binding met je thuisland (woning en een baan). Ervanuitgaande dat er verder niks is dat tegen je zou kunnen werken (geen 'verdachte' landen bezocht recentelijk, bijvoorbeeld) mag dat geen enkel probleem opleveren om een toeristenvisum te verkrijgen.

Algemeen: ga niet uit jezelf zaken vertellen of overhandigen. Gewoon kort en helder antwoord geven op de vragen die gesteld worden. Als ze ergens bewijs van willen zien, dan vragen ze daar wel om.
neuberben
Amerika-ontdekker

Bericht door neuberben »

Geen verdachte landen bezocht!

Goed om weten dat ik niet te veel moet vertellen.
Ik heb hier wat horrorverhalen gelezen van mensen die heel veel documentatie mee hadden genomen en afgewezen werden zonder dat ze iets hadden kunnen tonen... Dus ik zou al meteen willen staan zwaaien met alles :) Maar ik zal me dan inhouden en afwachten hoe het gaat.

Wel spannend toch, zo'n interview, ook al heb ik alleen maar onschuldige toerist-bedoelingen. Je leest gewoon enge dingen van mensen die worden afgewezen...
Laatst gewijzigd door markro op 29 sep 2019, 03:26, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Bovenliggend bericht quoten is niet nodig, is verwijderd.
neuberben
Amerika-ontdekker

Bericht door neuberben »

Hier ben ik nog eens -- ik blijf toch zenuwachtig, hier op het forum lees je toch veel afwijzingen...

Ik ben de afgelopen jaren regelmatig op vakantie naar de VS geweest -- altijd een weekje, één keer 10 dagen. Is dat iets in m'n nadeel speelt? Moet ik me daarop voorbereiden?
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Zulke korte bezoeken zijn een voordeel in vergelijking met bezoeken die de 90 dagen limiet benaderen. Sommigen die afgewezen werden, bezoeken de US meerdere keren per jaar en telkens voor lange tijd ( 2-3 maanden, vaak telkens naar dezelfde plaats). Dat geeft meer de indruk dat je een poging doet om je er te vestigen dan iemand die korte tripjes maakt (= meer echt vakantie gedrag).
Elke
neuberben
Amerika-ontdekker

Bericht door neuberben »

UPDATE: Visa approved!!

Jongens, wat ben ik toch een zenuwpees.
De hele nacht amper geslapen, gedroomd over visa allerlei... Maar wat een aangename ervaring!

Om 7u40 stond ik aan de ambassade in Brussel voor m'n afspraak om 8u; er waren al drie mensen voor me. We moesten wachten op de straat voor het hek tot ongeveer 7u55, toen werden we één voor één van de lijst gecheckt, moesten we iets verder wachten om bij de security te mogen. Heel vriendelijke mensen allemaal.

Dan mocht ik bij een erg sympathieke Vlaamse medewerker, waar ik de eerste uitleg moest doen. Hij vroeg waarom ik een toeristenvisum wou, ik deed de uitleg van die I-Visa/O-Visa situatie, dan zei hij dat het waarschijnlijk verstandig was geweest van me om een visa aan te vragen. Vingerafdrukken, foto afgeven, en dan mocht ik aanschuiven.

Alle mensen die voor me waren hadden geen goede foto bij, dus uiteindelijk was ik de eerste die bij de consul was. Ze vroeg waarom ik naar de States ging (voor een vakantie, en een concert), welk concert ik ging zien (ze kende de band, haar vrienden op de unief waren fan!), of ik nog hetzelfde werk deed als tijdens m'n O-visa eerder deze zomer (yes, same company), waarom geen ESTA (ik deed de I-visa + O-visa uitleg). En dan zei ze dat m'n visa approved was!

Ik was wat verbouwereerd dat het zo snel ging (had mapjes vol documentatie bij) dus ik heb niet gevraagd wanneer m'n visa klaar was. Ze zei wel dat het 10 jaar geldig ging zijn!

Ik zal pas zeker zijn wanneer ik m'n paspoort terug in handen heb natuurlijk, op de status check website staat nu nog 'administrative processing'. Maar aangezien ik nog maar een half uur geleden het nieuws heb gehad is dat normaal zeker? Hoe snel veranderd zo'n status meestal als je visa approved is?

Oef, ik ben super opgelucht, de consul was echt erg vriendelijk, ik was erg rustig en heb gewoon snel en netjes geantwoord op haar vragen.
Laatst gewijzigd door neuberben op 02 okt 2019, 10:26, 1 keer totaal gewijzigd.
michelly
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 15
Contacteer:

Bericht door michelly »

Wat fijn voor je :thumbup:
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Geniet van je vakantie.

En nu ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig: welke band ga je zien??? :lol:
Elke
Willem1
Amerikafan

Bericht door Willem1 »

Dank voor de update - en gefeliciteerd!

Wat je visum betreft: ik weet van het consulaat in Amsterdam dat je je paspoort met visum meestal met 2 a 3 dagen weer in huis hebt. Ik neem aan dat dat in Brussel wel ongeveer hetzelfde zal zijn.
neuberben
Amerika-ontdekker

Bericht door neuberben »

Status: ISSUED!

Heb zelfs al een mail gekregen dat m'n paspoort bij de koerier zit, en dat ik het binnen één à twee werkdagen kan verwachten.

Wat een vlotte service, ik ben zò opgelucht! :clap:
Old Faithful
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 9

Bericht door Old Faithful »

Proficiat en een fijne reis gewenst. :thumbup:
Groet,

Old Faithful
neuberben
Amerika-ontdekker

Bericht door neuberben »

Bedankt iedereen! Ik ben nog altijd superblij dat het zo vlot is gegaan. Ik ga al vijftien jaar jaarlijks naar de VS en was plots zo zenuwachtig dat het door een administratief misverstand niet meer ging lukken..! Ik check voortdurend de tracking van de koerier, ik durf pas een ticket boeken wanneer ik m’n visa met m’n eigen ogen heb gezien :lol:
kastelke schreef:
02 okt 2019, 13:35
En nu ben ik natuurlijk erg nieuwsgierig: welke band ga je zien??? :lol:
Een in Europa redelijk onbekende band, Sleater-Kinney. 8) Ben al fan sinds eind jaren 90, heb ze vier jaar geleden ook in NY gezien—voor mij is er geen leukere combo dan reisjes combineren met optredens! En ze spelen ook op Halloween, dat wordt sowieso een coole ervaring.
kastelke
Amerika-expert
Contacteer:

Bericht door kastelke »

Ben ze even gaan verkennen op youtube, want ik had inderdaad nog nooit van ze gehoord. Ze doen me aan Metric denken (die ik in 2018 hier in Toronto zag in voorprogramma van de Smashing Pumpkins). Ik weet niet of Metric bekend is in 'de lage landen'?
In ieder geval veel plezier tijdens je trip!!! Halloween vieren in de US, dat is erg leuk. :thumbup:
Elke
neuberben
Amerika-ontdekker

Bericht door neuberben »

Jah, Metric! Monster Hospital heb ik altijd een geweldig nummer gevonden! De zangeres heeft ook een soloplaat (Knives don't have your back van Emily Haines, dus) die ik ook super mooi vind.

Benieuwd naar Halloween! Ik kijk er sowieso naar uit.

Bedankt voor jullie geruststellende woorden hier allemaal, trouwens, dankzij jullie ben ik redelijk zelfzeker naar de ambassade gestapt. Nu hopen dat alles aan immigrations even vlot gaat!
neuberben
Amerika-ontdekker

Bericht door neuberben »

Oh neeeeeee

Het ergste is gebeurd: er staat een foute datum in m’n visa!!
Ik had aangegeven in m’n DS-160 dat ik 23/10 vertrek, en in m’n visa staat nu dat de issue date 30/10 is!!!

Ik heb meteen gebeld, daar zeiden ze de ambassade te mailen. Ik hoop dat ik dit rechtgetrokken krijg!!! 😭😭😭😭😭
meyem
Amerika-expert
Aantal x V.S. bezocht: 12

Bericht door meyem »

Even diep ademhalen en vertrouwen hebben dat het goed komt :wink:
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer