Hoeveel fooi

Als je reisvraag niet over een specifieke staat of regio gaat, hoort het hier thuis.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door nieuwenoord »

Of niet, bij minder dan 15 procent vraag je de manager erbij om te klagen over slechte service. Met uitleg.
Gebruikersavatar
Galapogos
Amerika-expert
Berichten: 2065
Lid geworden op: 09 feb 2012, 21:03
Aantal x V.S. bezocht: 5
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Galapogos »

Ja, maar zet dát dan op het scherm in plaats van "please enter a higher amount". Vanuit ICT-oogpunt een logische melding, maar vanuit communicatie-oogpunt niet. Als iemand zo'n lage fooi wil geven zal daar wel een reden voor zijn.
Billy Bob
Amerika-ontdekker
Berichten: 66
Lid geworden op: 19 mei 2016, 01:16
Locatie: Oregona

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Billy Bob »

De kwestie van de verplichte fooi bij Applebee's ligt trouwens onder/voor/boven/achter de rechter: https://casetext.com/case/ghee-v-apple-metro-inc .
Gebruikersavatar
PSVwally
Amerika-expert
Berichten: 19593
Lid geworden op: 09 sep 2010, 22:51
Aantal x V.S. bezocht: 5
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door PSVwally »

Ik vind dit soort zaken dus gewoon ruk.
Ik bepaal zelf hoeveel fooi ik geef en of dat nou 10/15/20/25 procent is. Maar ik wil dat dus neerleggen en niet op een apparaatje afvinken. Ik weiger dat dus op deze manier te geven en bij zo’n melding haal ik idd de manager erbij. Dan geef ik dus geen tip op rekening en ligt het op tafel.

De noodzaak van tippen in Amerika snap ik best, maar imo wordt is het teveel gehyped dat het voor mij nu meer voelt alsof het eten veel duurder is dan dat ik iemand wat ‘loon’ erbij geef.

En soms heb ik wel eens het idee dat ik aan iemands tattoos meebetaal ipv iemand echt meehelp :lol:
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoeveel fooi

Bericht door hemmie »

Dude schreef:
25 sep 2019, 01:22
Het bedrag is idd gestegen naar 20% voor een normale service (minder als het slecht is),
Is dat zo? Of is dat misschien regionaal? Wij zijn een gezin van 5 en zitten daardoor al vaak in de categorie waarbij de gratuity automatisch bij de rekening opgeteld wordt. Soms is dat 18%, maar vaker slechts 15%. Dus ik heb nooit het idee gekregen dat 20% de norm is.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door nieuwenoord »

Wellicht in de echte toeristengebieden, Hemmie?

Wat Applebee´s doet is misschien wel erg cru, maar aan de andere kant is het een ongeschreven regel dat je bij minder dan 15 procent uitlegt waarom je niet tevreden bent. De kans is groot dat je een deel van je maaltijd gratis krijgt en dan alsnog minder kwijt bent dan zonder fooi. ´s Lands eer, ´s lands gebruik. Voor Nederlanders vaak moeilijk te verteren, wij zijn veel meer van de rechtlijnigheid en gaan ook graag de discussie aan. Doe dat dan maar met de manager, denk ik dan.

Overigens heb ik dezelfde discussie een paar jaar geleden meegemaakt met een Amerikaanse vriend van ons en zijn 21-jarige zoon die aangaf dat hij en zijn vrienden ook vaak geen fooi gaven. Waarop zijn vader vroeg of hij voortaan dan ook maar 5 dollar op zijn uurloon in zou gaan houden (jongen werkte op het ouderlijk bedrijf) omdat hij vond dat jongeren geen geld hadden voor fooien. Pa wist natuurlijk precies wat die jongen verdient en daar kan de fooi makkelijk van af :-)
winterpark
Amerikakenner
Berichten: 1219
Lid geworden op: 29 jan 2017, 23:16
Aantal x V.S. bezocht: 50

Re: Hoeveel fooi

Bericht door winterpark »

Ik zal gelijk toegeven dat wij nooit miljonair gaan worden, maar als ik ergens (heel) goed heb gegeten in Amerika, ga ik echt niet lopen priegelen met een paar dollar meer of minder om de tax er eerst van af moet.
Ik dacht dat een waiter bij veel (keten)restaurants ongeveer $20 tot 25k bruto per jaar verdient. Een schijntje, zeker in de VS. Dus ja, als die paar dollar extra ervoor zorgt dat iemand wel een normaal uur salaris heeft, wie ben ik dan om daar moeilijk over te doen?
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Tipsy_1 »

@hemmie hier is het ook echt 20% dat de norm is (18 of 20% , dat weten we zelf niet zo goed. 15% wil hier echt zeggen "niet tevreden").
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoeveel fooi

Bericht door hemmie »

Zal wellicht regionaal zijn dan en samenhangen met cost of living, wij wonen in een relatief goedkoop gebied.
Terug in Texas!
Gebruikersavatar
Tipsy_1
Amerika-expert
Berichten: 4838
Lid geworden op: 14 jan 2010, 15:03
Aantal x V.S. bezocht: 20

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Tipsy_1 »

Inderdaad. Wij wonen in een hele dure regio (helaas).
Wel vervelend als je rondreis met die verschillende normen.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Dude »

hemmie schreef:
27 sep 2019, 14:33
Zal wellicht regionaal zijn dan en samenhangen met cost of living, wij wonen in een relatief goedkoop gebied.
Ik ook ;)

Ik had gisteren een rekening van 17$ bij Buffalo Wild Wings in Flagstaff. Ik heb 6$ tip gegeven, das 35% lol.
De waitress was supervriendelijk, en een goede service, so why not.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
hemmie
Amerika-expert
Berichten: 4963
Lid geworden op: 18 mar 2010, 10:06
Locatie: Richmond, TX

Re: Hoeveel fooi

Bericht door hemmie »

Ik ga overigens ook altijd uit van (minimaal) 18%, daarom viel het mij juist de laatste tijd op dat de 'included gratuity' als je met een grotere groep bent vaak 15% is.
Terug in Texas!
NielsC
Amerika-ontdekker
Berichten: 81
Lid geworden op: 10 feb 2019, 20:06
Aantal x V.S. bezocht: 0

Re: Hoeveel fooi

Bericht door NielsC »

Wellicht dat onderstaande veel van jullie tegen het verkeerde been zal schoppen maar toch;

Wij zijn nu een aantal weken hier op vakantie, in totaal 5. Van die 5 weken moeten/gaan we meerdere keren per dag ergens eten. Soms alleen ontbijten, soms lunch en soms avond eten. Soms ook alle 3. Wij hebben, op een enkele keer na, geen fooi gegeven. Ook nog nooit raar aangekeken, dat komt ook omdat we alles met de creditcard betalen en de medewerkers het pas wegnemen wanneer wij weg zijn. Aan de andere kant, dat we weinig fooi hebben gegeven betekend wel dat een paar keer extra kunnen gaan eten of weer wat andere leuke dingen kunnen doen.. Wijzelf zijn wellicht heel wat jonger dan de meeste hier, beide 30 jaar. Hebben lang gespaard hiervoor en denken misschien eerder aan onze eigen portemonnee dan die van een ander. Terwijl eerlijk is eerlijk, in Nederland, waar je het dan eigenlijk weer niet, zoals jullie zeggen ‘verplicht’ zijn, doen we het dan weer vaker. Maar dan ga je ook niet 5 weken lang ergens uiteten.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door nieuwenoord »

Stoer!

Hoe zou jij het vinden om voor niks te werken? Want dat is wat je doet, je betaalt de serveerster gewoon niet voor haar diensten. Je kan het ermee eens zijn of niet, maar zo werkt het nu eenmaal in Amerika. Ik hoop dat je trots op jezelf bent, ik vind het waardeloos gedrag.

Dat jij het je eigenlijk niet kan veroorloven om vijf weken uit eten te gaan, is jouw probleem. Ga dan drie weken op vakantie en hou je aan de gewoonten van het land.
Dutchess
Amerika-expert
Berichten: 2501
Lid geworden op: 14 jul 2006, 02:14
Locatie: Utah

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Dutchess »

NielsC schreef:
06 okt 2019, 20:29
dat we weinig fooi hebben gegeven betekend wel dat wij lekker op kosten van het bedienend personeel een paar keer extra kunnen gaan eten of weer wat andere leuke dingen kunnen doen.
Fixed that for you
:roll:
Emigratietraject doorlopen via K-1. Naturalisatie na 20 jaar groene kaart. Dubbele nationaliteit.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door nieuwenoord »

En dan betekent met een -t :mrgreen:
Vito
Amerika-expert
Berichten: 3006
Lid geworden op: 11 okt 2007, 17:32
Aantal x V.S. bezocht: 13
Locatie: Nederland

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Vito »

NielsC schreef:
06 okt 2019, 20:29
Wellicht dat onderstaande veel van jullie tegen het verkeerde been zal schoppen maar toch;

Aan de andere kant, dat we weinig fooi hebben gegeven betekend wel dat een paar keer extra kunnen gaan eten of weer wat andere leuke dingen kunnen doen.. Wijzelf zijn wellicht heel wat jonger dan de meeste hier, beide 30 jaar. Hebben lang gespaard hiervoor en denken misschien eerder aan onze eigen portemonnee dan die van een ander. Terwijl eerlijk is eerlijk, in Nederland, waar je het dan eigenlijk weer niet, zoals jullie zeggen ‘verplicht’ zijn, doen we het dan weer vaker. Maar dan ga je ook niet 5 weken lang ergens uiteten.
Zelfs toen wij 30 waren, dachten wij niet eerder aan onze eigen portemonnee dan aan de portemonnee van de slecht betaalde bediening. Dit heet je aanpassen aan de gewoontes van een land. Of ben je ook zo iemand die de stekker van de geluidsinstallatie van een moskee eruit haalt?

Ik zou me kapot schamen met zo’n instelling.
Gebruikersavatar
nieuwenoord
Amerika-expert
Berichten: 13814
Lid geworden op: 08 feb 2005, 17:34
Partner van: Albert
Aantal x V.S. bezocht: 11
Locatie: Macisvenda, Spanje
Contacteer:

Re: Hoeveel fooi

Bericht door nieuwenoord »

Besef maar eens dat dit soort mensen in de bediening blij mogen zijn met 5 of hooguit 10 dágen vakantie per jaar in plaats van de 5 weken die jullie gaan!

Mán, wat een instelling, omdat jij vijf weken op vakantie wil en minimaal 1 keer per dag uit eten ´moet´, mag een ander voor jou voor niks werken. Of ga je nog langer? Je bent er nu al vijf weken, zeg je.
Gebruikersavatar
Dude
Moderator
Berichten: 7215
Lid geworden op: 22 dec 2007, 13:13
Locatie: Tucson, Arizona

Re: Hoeveel fooi

Bericht door Dude »

wauw, ben er een beetje sprakeloos van :shock:

Ik hoop dat je beseft dat deze mensen niet veel geld verdienen per uur, vaak maar 4 a 5 dollar per uur, en dus moeten leven van hun tips, zoals huishuur en rekeningen betalen, en net daarom zoveel moeite doen om jouw goed te bedienen. Ik kan met de beste wil ter wereld geen begrip opbrengen voor jouw redenering. Zoals gezegd, ga dan een paar dagen minder lang als het een budget probleem is. Ik vind het ronduit onbeschoft, zeker omdat je het ook nog stiekem doet, rap wegwezen nadat je het bonnetje getekend hebt. Dan kan je er natuurlijk ook niet worden over aangesproken.
Misschien beter in Europa, waar het inbegrepen zit in de prijs, op vakantie gaan, als je zo'n probleem hebt met de gewoontes hier.
Grts, Bart

You can't milk a cow with your hands in your pants
Gebruikersavatar
boonens
Amerikakenner
Berichten: 771
Lid geworden op: 23 jan 2013, 21:25
Aantal x V.S. bezocht: 15

Re: Hoeveel fooi

Bericht door boonens »

NielsC schreef:
06 okt 2019, 20:29
Wijzelf zijn wellicht heel wat jonger dan de meeste hier, beide 30 jaar.
"Ik hoef niet te betalen voor verleende diensten, want ik ben pas 30 en wil graag 5 weken op vakantie." Fantastisch argument.
'08: NYC | '13: CA/NV/UT/AZ | '14: FL | '15: WA/ID/WY/UT | '17: MA/NH/VT/NY/PA/DC/VA | '18: WA - CA/UT/NV | '19: FL - IL/IN/OH - CO/SD/WY/NM | '20: TX - HI | '21: AZ/NV | '23: VA/TN/KY/WV | '24: AZ/NV
Plaats reactie
  • Vergelijkbare Onderwerpen
    Reacties
    Weergaves
    Laatste bericht
AllesAmerika.com Forum : Disclaimer